koude kuren BMW R100RT zijspan

Benno123

MF veteraan
1 okt 2011
3.250
2.315
Langeweg (N-br)
eigenlijk meer een techniek-topic maar ik heb jullie kennis hoog in het vaandel en het gaat over een zijspan :). Ik heb al jaren in de winter wat kuren met mijn R100RT zijspan.De trekkende motor is uit 1993 en heeft er pas 115.000 km. opstaan.

Ze heeft alleen wel een hekel aan kou. De motor start direct op de chokes, als ik dan van het gas afblijf blijft de motor lekker doorpruttelen. Als ik een beetje gas geef gaat de motor op een cilinder lopen. Rechts doet dan niet meer mee ineens. Als ik de kabels wissel veranderd daar niets aan dus die cilinder blijft iets zwakker dan de rest lijkt het.

Na een minuutje of twee stationair gebrabbel kan ik gas geven en loopt de motor goed,de choke kan er dan ook echt af en de motor blijft goed lopen, echter in de koude fase treedt dan nog een extra probleem op. als ik verbruikers aanzet (licht, HVV etc.) dan valt de motor weer terug naar 1 kant lopen.

Nu lijkt dat in eerste instantie op een chokeprobleem of ontstekingsprobleem en ik heb de volgende acties door de jaren al geprobeerd;

volledig nakijken en reviseren van de carburateurs en dan vooral het Chokemechanisme, ook nieuwe vlotters en pakkingen

Klepspeling gecontroleerd en compressie gemeten. allemaal dik in orde

Nieuwe accu geplaatst, geen oplossing

Nieuwe bobine, kabels en bougies geplaatst, geen oplossing.

Ontsteking is elektronisch. Ik heb de hall-sensor ivm een ander probleem twee jaar geleden vervangen, de trigger unit naast het frame is ook twee jaar oud. Daarvoor en daarna was dit probleem in de winter er ook al. geen verschil dus.

Als laatste heb ik de hele ontsteking via een relais direct aan de accu geschakeld om alle spanningsverbruikers uit te sluiten op diezelfde zekering. GEEN verschil. Ook al krijgt de ontsteking volle map aan spanning toch is er een reactie met koude motor op de stroomverbruikers.

Zodra het buiten boven de tien graden komt is het probleem verdwenen en start de motor normaal en wil hij ook direct op het gas reageren.

ik weet het niet meer. Het is niet heel erg hinderlijk want de motor doet het altijd wel maar ik vind het zo slordig staan om eerst twee minuten met stationaire motor te moeten stilstaan voor ik weg kan gaan rijden en dan eigenlijk liever ook nog het licht etc. uit moet laten.


Wie o wie van jullie echte techneuten weet me nog wat tips te geven hiervoor.


groeten,

Benno
 
Laatst bewerkt:
nee, dat niet. dynamo en het laadgedeelte is inderdaad wel het volgende wat ik onder de loep moet gaan nemen maar het zit zo rottig weggewerkt bij mijn span. Losse oliekoeler voor de kuip, daarna het kuipstuk en subframe van het zijspan nog die in de weg zitten. Heb dat dus het langste uitgesteld idd.

Benno
 
Zwaardere dynamo al geprobeerd?

Als de generator, de gelijkrichter of de spanningsregelaar niet goed zijn, laad de accu niet meer (voldoende) op. En dan laat de startmotor als eerste weten dat er niet genoeg lading in de accu zit. Daar zou ik het niet in zoeken.

Maar ligt het probleem nu aan het zijspan, of aan de trekker? :? Probeer her hier eens: Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen
Hier zitten de 2Ventieler specialisten. :Y

Beetje knip en plakwerk voor je gedaan. ;)
 
Laatst bewerkt:
Klinkt misschien raar maar heb je ooit compressie meter gedaan op beide cilinders ?
 
Mijn eerste gedachten gaan toch uit naar de carburateurs. Ik mis in je lijstje nog de membranen en de bougiekappen.
 
Extra massadraad direct van je onstekingsunit aan je blok. Ik heb op mijn oude boxer een Boyer-Brandsden ontsteking gehad en die schreven dit voor vanwege zwerfstromen en daardoor storingen. Het schijnt namelijk dat de massaverbindingen van die oude boxers niet helemaal perfect zijn.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan