Kracht- of conditietraining als voorbereiding?

He Martinezz,

zit je nou zuur te wezen dat ik je topic heb ingepikt? ;)

Maar ondertussen heb je wel een van de best tips gegeven totnutoe:
Ik zal gelijk een flesje wijn openen. Je kunt niet vroeg genoeg voor seizoen 2008 beginnen! :}

Welke reacties wil je allemaal nog meer hebben? *O*


Ciao,
naamgenoot en ex-ongeveer-merkgenoot :)
 
ikke zuur?
nee man, zoals gezegd: even de gemoederen opstoken voor de stille winterperiode kan geen kwaad ;)
Als we nu beginnen met een Freddie H of Palmdieet, komen we er zo bij de goede voornemensperiode wel achter dat dat toch geen goede voorbereiding kan zijn.
Zo tegen de voorjaarstrainingen aan ( oeps, toegegeven dus toch : Trainingen, maar alleen om te rijden he. ) zijn we dan net weer fit om iedereen voor ons uit te jagen.
Da's mijn motto ook: met het vóór je houden van de snellerts onder ons houd ik het overzicht ;)
 
Bij leven en welzijn, 6 uur in de week fitnes (3x2uur) verdeeld in 3 uur cardio en 3 uur kracht
met de nadruk op duur.
Het leven gaat gewoon beter, dus ook het motorrijden :)
 
Talent... zou het?
Das dan jammer dak pas met 40 ben begonnen ! :)
Nou ben ik mooi te laat voor een carriere in de motorsport of er moet een seniorencup komen.....
Maar dan komen de Pajics, Zeelenbergjes, de Vriezen en Goorberghen vast meedoen.
Zit ik weer achteraan, maar dan blijft mijn motto wel hetzelfde! "Ik jaag ze allemaal voor me uit!". :Y :Y :Y

Ik heb er nog steeds lol van en hoop tot mijn 55e races te mogen rijden. Daarna mag het niet meer van de bobo's in Arnhem.
Alhoewel ik me afvraag of de KNMVcup op de huidige wijze interessant genoeg blijft. Slechts 2 kwartieren trainen en 8 hele ronden rijden voor 175 Euro.....
Das dan weer voer voor een ander topic.
 
goeie tips totnutoe, dank!

ik hou het toch eerst maar even bij MTB-en.
tenslotte moet sport ook leuk zijn, en om nou aan allerlei apparaten te gaan hangen in een sportschool zie ik nog even niet zitten.

iets anders waar ik nog aan dacht is "hersteltijd".
als je van je motor afrolt (crashed) duurt het volgens mij langer om te herstellen als je niet erg fit bent.
met MTB-en (daar gaan we weer) knalde ik laatst tegen een boompje aan, en dat doet al heel lang auw!
volgens mij ging dat toen ik twintig was wel wat sneller over...
 
Lekker de sport blijven doen waar je hart ligt , leeftijd is geen issue , als je er zelf geen van maakt!

Mijn vader heeft altijd gedroomd de Mont Ventoux op zijn racefiets te beklimmen...door een eigen zaak nooit de tijd gehad...
Maar dit jaar heeft ie het gedaan....70 jaar jong!!!
 
Laatst bewerkt:
Ik zelf rijd zowel IDM als ONK Superbike, ben 1,85 lang en 63 kg. Dus niet al te veel spieren.....
De IDM Superbike races (2 op 1 dag) zijn minimaal 70km en dat red ik zonder al te veel moeite, terwijl ik al jaren geen fitness ruitme van binnen gezien heb.

Zelf ben ik dan ook vooral bezig met conditie training. Iedere zondag van de winter mountainbiken. (http://www.mountainbike.nl/ned/toertochten/) En soms ook nog een keer midden in de week. In de zomer zoveel mogelijk met de racefiets op pad, wat toch een stukje veiliger is tussen de races door dan mountainbiken.

Als je al naar de sportschool ga, moet je oefeningen doen om je uithoudingsvermogen te vergroten en niet alleen om breder te worden, hierdoor verzuren je spieren alleen maar sneller. Ik ben zelf al in 2004 aan mijn onderarmen geopeerd omdat ik teveel last had van opgepompte onderarmen. (http://www.chirurgenoperatie.nl/anna/pagina/Sport_anna/motorsport.php) Trainen van de spieren maakte het alleen maar erger.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm niet om disrespectvol te zijn ofzo maar als je lichamelijk na een circuitdag bek af bent is je algemene conditie toch niet echt van een normaal niveau. Eerder matig of slecht. Maar dat is dan mijn mening want ik heb natuurlijk niet gemeten hoeveel energie een circuitdag kost, of dat er een relatie is tussen conditie en het vermogen om een circuitdag vol te houden.
Dat je moe bent na een hele circuitdag lijkt me daarentegen wel logisch, aangezien het ook veel concentratievermogen eist !

Dat je flexoren van je onderarm het op een gegeven moment laten afweten vind ik wel logisch. Die zijn immers niet gewend om op een dag zo vaak te verkorten :) Natuurlijk is dit erg simpel te verhelpen door een paar oefeningetjes.
 
Hmmm niet om disrespectvol te zijn ofzo maar als je lichamelijk na een circuitdag bek af bent is je algemene conditie toch niet echt van een normaal niveau. Eerder matig of slecht. Maar dat is dan mijn mening want ik heb natuurlijk niet gemeten hoeveel energie een circuitdag kost, of dat er een relatie is tussen conditie en het vermogen om een circuitdag vol te houden.
Dat je moe bent na een hele circuitdag lijkt me daarentegen wel logisch, aangezien het ook veel concentratievermogen eist !

Dat je flexoren van je onderarm het op een gegeven moment laten afweten vind ik wel logisch. Die zijn immers niet gewend om op een dag zo vaak te verkorten :) Natuurlijk is dit erg simpel te verhelpen door een paar oefeningetjes.


Is toch niet disrespectvol!? Is toch gewoon een constatering. Beetje bankdrukken, basiskrachtoefeningen, knijp-grijpkracht af en toe fietsen, wandelen voila! ;)
 
Hmmm niet om disrespectvol te zijn ofzo maar als je lichamelijk na een circuitdag bek af bent is je algemene conditie toch niet echt van een normaal niveau. Eerder matig of slecht. Maar dat is dan mijn mening want ik heb natuurlijk niet gemeten hoeveel energie een circuitdag kost, of dat er een relatie is tussen conditie en het vermogen om een circuitdag vol te houden.
Dat je moe bent na een hele circuitdag lijkt me daarentegen wel logisch, aangezien het ook veel concentratievermogen eist !

Dat je flexoren van je onderarm het op een gegeven moment laten afweten vind ik wel logisch. Die zijn immers niet gewend om op een dag zo vaak te verkorten :) Natuurlijk is dit erg simpel te verhelpen door een paar oefeningetjes.

Als jij echt in 1985 geboren bent zoals in je profiel staat, ben je 22 jaar oud. Tot mijn dertigste jaar kon ik ook een pakje per dag roken en sporten zonder buiten adem te raken.
's avonds tot diep in de nacht stappen en zuipen en de volgende dag gewoon weer werken. Kon ik zo een week volhouden. 't wordt effe anders als je boven de 40 bent. Dan moet je er iets meer voor doen :]

Ik denk dat je niet zomaar over een "normaal" conditie niveau kunt spreken zonder meer achtergrond van de persoon in kwestie te kennen. Hangt van meerdere factoren af.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal gelijk. Als jij tot je dertigste een pakje per dag hebt gerookt, veel hebt gezopen en weinig slaap genoten hebt, vind ik het niet gek dat je sneller aftakelt als normaal. Maar de mening die ik hiervoor gaf vind ik ook gelden voor iemand van 40.
 
Helemaal gelijk. Als jij tot je dertigste een pakje per dag hebt gerookt, veel hebt gezopen en weinig slaap genoten hebt, vind ik het niet gek dat je sneller aftakelt als normaal. Maar de mening die ik hiervoor gaf vind ik ook gelden voor iemand van 40.

Hoe wist je dat de IJzervreter 40 is :+

Ps.@ Tjokkepriiii . Kracht helpt ook als je een stug bandje om wil leggen ;)
 
Hmmm niet om disrespectvol te zijn ofzo maar als je lichamelijk na een circuitdag bek af bent is je algemene conditie toch niet echt van een normaal niveau. Eerder matig of slecht. Maar dat is dan mijn mening want ik heb natuurlijk niet gemeten hoeveel energie een circuitdag kost, of dat er een relatie is tussen conditie en het vermogen om een circuitdag vol te houden.Dat je moe bent na een hele circuitdag lijkt me daarentegen wel logisch, aangezien het ook veel concentratievermogen eist !

Dat je flexoren van je onderarm het op een gegeven moment laten afweten vind ik wel logisch. Die zijn immers niet gewend om op een dag zo vaak te verkorten :) Natuurlijk is dit erg simpel te verhelpen door een paar oefeningetjes.

Hangt een beetje af van hoe je die circuit dag invult;
als je een dagje assen doet en rondjes rijdt van 2.10 is dat een andere dag als dat je rondjes rijdt van 1.49 en dan nog nietgesproken over het aantal sessies ;)
 
Ik ging van recreatieve circuitdagen uit, dus 5 à 6 keer 20 minuten verdeeld over een hele dag. Het ligt natuurlijk ook aan de persoon, want ik kan me nog herinneren uit de film Faster dat Rossi met +/- 145bpm rondreed en ik meen Biaggi met +/- 170bpm. Dat laatste staat bij de meeste mensen wel gelijk aan een flinke inspanning. Dan nog, 5 keer 20 minuten moet te doen zijn. Anders maar een keertje gaan mountainbiken zoals hier al voorgesteld werd. Als je dat een paar keer hebt gedaan is circuitrijden er niks meer bij ;)
 
Laatst bewerkt:
Hangt een beetje af van hoe je die circuit dag invult;
als je een dagje assen doet en rondjes rijdt van 2.10 is dat een andere dag als dat je rondjes rijdt van 1.49 en dan nog nietgesproken over het aantal sessies ;)
slecht voorbeeld, want mensen die 2.10 rijden moeten er waarschijnlijk net zo hard voor werken als iemand die 1.49 rijdt ;)
 
Mentaal gezien misschien wel. Maar als je harder rijdt krijg je nu eenmaal veel meer G-krachten te verwerken dan als je minder hard rijdt.
De ene persoon wil ook gewoon minder riskeren dan een ander, en rijdt daarom ook minder hard.
 
In de winter gewoon een paar offroadritten doen daarbij vergeleken is een circuitdagje peanuts :P

@Allard

Lijkt mij stug dat een wisselende combinatie van ook kracht en conditietraining slecht is in het algemeen. Ben van mening dat dit juist het beste is, afhankelijk per persoon dat wel.
 
...

@Allard

Lijkt mij stug dat een wisselende combinatie van ook kracht en conditietraining slecht is in het algemeen. Ben van mening dat dit juist het beste is, afhankelijk per persoon dat wel.

Ik zeg ook niet dat je het helemaal niet moet doen, maar zoals meer genoemd vooral op uithoudingsvermogen. Ik weet zelf dat problemen met de onderarmen errrrug vervelend zijn. (2x 18cm littekens op mijn armen). En ikzelf heb totaal geen zin in de sportschool. Lekker mountainbiken iedere zondag ochtend. Ook goed voor de been spieren!
 
Laatst bewerkt:
vergeet niet dat onspannen rijden op een motor ook minder vergt van je spieren en je houd het geestelijk ook langer uit.
Dus pak de rust op bv de veenslang dan ook
(lekker om je heen kijken ,beetje zwaaien :] )
 
Helemaal gelijk. Als jij tot je dertigste een pakje per dag hebt gerookt, veel hebt gezopen en weinig slaap genoten hebt, vind ik het niet gek dat je sneller aftakelt als normaal. Maar de mening die ik hiervoor gaf vind ik ook gelden voor iemand van 40.


Nou als jij uitgaat van een recreatieve circuitdag van 6 sessies van 20 minuten...ik ken maar weinig mensen die daar niet behoorlijk moe van zijn aan het einde van de dag. Niet voor niets gebeuren de meeste ongelukken in de laatste sessies. Niet vervelend bedoeld maar rij je zelf ook circuitdagen, en ga je dan voor snelle rondetijden of voor onspannen fun?

Overigens merk ik bij mezelf dat het erg varieert hoe moe ik ben na een racedag. Ik heb ook wel eens na de race (in totaal maar drie sessies op een dag dus) een half uur in een stoel uit zitten hijgen voor ik weer pap kon zeggen. Op andere dagen rij ik bij wijze van spreken fluitend zeven sessies. Het heeft ook te maken met de temperatuur. En ook met de leeftijd, zelfs als je net als ik in het verleden veel sportte (nu gem 2x id week), niet rookt, weinig drinkt enz.

Over het algemeen mag je zeggen dat ik (en veel anderen) de dag na een circuitdag redelijke spierpijn hebben en in zijn algemeenheid vermoeid zijn, tenzij ze veel sporten (of 22 zijn zoals jij ;))
 
Laatst bewerkt:
Als jij echt in 1985 geboren bent zoals in je profiel staat, ben je 22 jaar oud. Tot mijn dertigste jaar kon ik ook een pakje per dag roken en sporten zonder buiten adem te raken.
's avonds tot diep in de nacht stappen en zuipen en de volgende dag gewoon weer werken. Kon ik zo een week volhouden. 't wordt effe anders als je boven de 40 bent. Dan moet je er iets meer voor doen :]

Ik denk dat je niet zomaar over een "normaal" conditie niveau kunt spreken zonder meer achtergrond van de persoon in kwestie te kennen. Hangt van meerdere factoren af.

Ben ik het wel mee eens. Als je nog niet droog achter de oren bent en geen conditie hebt, roken en zuipen jullie waarschijnlijk meer dan X-ziBit :+

Zelf kan ik het rijden conditioneel aardig volhouden, maar ik word juist gaar van de langdradige dag. Dag ervoor zooi inpakken, midden in de nacht je nest uit, inschrijven, dan een paar uur tegen je banden schoppen, 10 min rijden _O- , 3 bakjes koffie drinken, daarna 1,5 uur rondbanjeren op het paddock, naar rijdersinfo voor teveel geluid :P, snel wat pleur erin :o want we mogen weer ??min rijden :) enz enz Bekaf ben ik na zo'n dag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan