Kracht- of conditietraining als voorbereiding?

Ben ik het wel mee eens. Als je nog niet droog achter de oren bent en geen conditie hebt, roken en zuipen jullie waarschijnlijk meer dan X-ziBit :+

Zelf kan ik het rijden conditioneel aardig volhouden, maar ik word juist gaar van de langdradige dag. Dag ervoor zooi inpakken, midden in de nacht je nest uit, inschrijven, dan een paar uur tegen je banden schoppen, 10 min rijden _O- , 3 bakjes koffie drinken, daarna 1,5 uur rondbanjeren op het paddock, naar rijdersinfo voor teveel geluid :P, snel wat pleur erin :o want we mogen weer ??min rijden :) enz enz Bekaf ben ik na zo'n dag.

Mijn reputatie als alcoholist is gemaakt _O-

Bij de Cup heb je soms om 11.00uur je 2e kwalificatie en de race om 16.00uur 's middags. Over langdradig gesproken |( Midden in de nacht m'n nest uit heb ik gelukkig niet zo vaak omdat ik meestal op de paddock overnacht.
 
Dat mountainbiken is leuk en zoals in dit topic blijkt, goed voor je conditie, maar heeft ook zijn keerzijde...

Ben vandaag mega hard onderuit gegaan ;(

Doet me denken aan toen ik zelf nog circuitdagen organiseerde (voor de Laverdaclub jaren geleden).
Kreeg ik regelmatig afmeldingen van gasten die zeiden dat ze waren gevallen met MTB-en.

Wel erg oekelig: niet kunnen racen omdat je blessure hebt van oefenen voor het racen :}

Gelukkig kan ik nog even paar maandjes herstellen.
(hoop trouwens dat paar dagen genoeg zijn)
 
Dat mountainbiken is leuk en zoals in dit topic blijkt, goed voor je conditie, maar heeft ook zijn keerzijde...

Ben vandaag mega hard onderuit gegaan ;(

Doet me denken aan toen ik zelf nog circuitdagen organiseerde (voor de Laverdaclub jaren geleden).
Kreeg ik regelmatig afmeldingen van gasten die zeiden dat ze waren gevallen met MTB-en.

Wel erg oekelig: niet kunnen racen omdat je blessure hebt van oefenen voor het racen :}

Gelukkig kan ik nog even paar maandjes herstellen.
(hoop trouwens dat paar dagen genoeg zijn)

Is toch erg oekelig inderdaad :P Dan is binnen fietsen toch weer wat veiliger...
Succes met het herstel! *:)
 
Dat mountainbiken is leuk en zoals in dit topic blijkt, goed voor je conditie, maar heeft ook zijn keerzijde...

Ben vandaag mega hard onderuit gegaan ;(

Doet me denken aan toen ik zelf nog circuitdagen organiseerde (voor de Laverdaclub jaren geleden).
Kreeg ik regelmatig afmeldingen van gasten die zeiden dat ze waren gevallen met MTB-en.

Wel erg oekelig: niet kunnen racen omdat je blessure hebt van oefenen voor het racen :}

Gelukkig kan ik nog even paar maandjes herstellen.
(hoop trouwens dat paar dagen genoeg zijn)
Oei.. wat is er gebeurd en wat is er kapot (aan je lichaam?) ?
 
Oei.. wat is er gebeurd en wat is er kapot (aan je lichaam?) ?


Op mijn vaste MTB-track in Bergschenhoek zit een mega sprong die je elke keer flink ontzag in boezemt, lichte zenuwen heb ik iedere keer vlak voordat ik hem neem.
Je zweeft lang door de lucht, en komt dan hard neer. Spectaculair! Natuurlijk wat gevaarlijk, maar (daardoor?) wel leuk!

Vrijdag raakte ik na de landing van de track en moest tussen twee bomen doorduiken.
Ik dacht daar in het niemandsland wel even uit te kunnen rijden, maar niet dus.

Een tak op de grond zette mijn fiets acuut stil en ik dook er (met nog vrij veel snelheid) overheen.

De landing op mijn linkerzijde was onsubtiel hard.
Door de mix van pijn, geen gevoel en even niet kunnen ademen vroeg ik me serieus af of ik zelf wel weer op kon staan. Maar na een tijdje ging dat wel weer en kon ik naar huis fietsen.

Nu (twee dagen later) gaat het alweer stuk beter: alleen nog pijnlijke rechterduim, pijnscheuten bij verkeerde beweging van linkerschouder en algemeen protest van de meeste van mijn spieren. En slapen gaat niet echt fijn. Het wordt wel langzaam wat beter, dus ik zie het allemaal wel weer goed komen. Volgens mij is er niks echt kapot, maar van alles wat ontzet

Voorlopig laat ik die stoere sprong maar even links liggen….
 
Nou het gaat vanzelf al beter dus het zal wel goed komen dan :) Klinkt wel als een vette route Bergenschoek, alleen een beetje ver voor mij. Volgende week maar weer eens Schoorl trotseren :P
 
Yep, Bergschenhoek is stoere route (en ligt nog in mijn achtertuin ook!)

Ik stel voor dit topic nu weer te gebruiken voor posts waar je gezonder van wordt O-)
(anders moeten we maar een apart crash-topic openen)
 
Ik ben zelf al in 2004 aan mijn onderarmen geopeerd omdat ik teveel last had van opgepompte onderarmen. (http://www.chirurgenoperatie.nl/anna/pagina/Sport_anna/motorsport.php) Trainen van de spieren maakte het alleen maar erger.

Dat zal toch wel een kwanta kosta operatie zijn of niet? En dan nog ' revalidatie' na je operatie? Ik neem aan dat je niet meteen vol kunt belasten.

Zelf heb ik een knijpertje wat gitaristen vaak gebruiken om hun vingers te trainen. Wil ik komende maanden ook eens wat meer gebruiken. Maar jij stelt dus dat dat averechts kan werken tegen opgepompte onderarmen?
 
Vraag me nou ook af wat precies de oorzaak is van de 'opgepompte' armen. En met name dat het zo erg is dat het operatief moet worden gerepareerd. Vraag me af wat ze dan veranderen/verwijderen.
 
Vraag me nou ook af wat precies de oorzaak is van de 'opgepompte' armen. En met name dat het zo erg is dat het operatief moet worden gerepareerd. Vraag me af wat ze dan veranderen/verwijderen.
Sorry ingelogd onder Hakman. Ik ben FastForward!
Heb je hier serieus last van? Is het je een operatie waard? Behandeling is vaak alleen nodig voort de motorsport want de rest van de bezigheden hebben de meesten er geen last van.

Ben je serieus geeintreseerd dan kan je bij Allard Kerkhoven terecht. Hij heeft wel een linkie en wat info voor je. Hij heeft paar jaar geleden zelf deze operatie ondergaan.

MvG Ferry van Rijn
 
Laatst bewerkt:
ik heb het me voorgenomen om te gaan trainen, maar ben bang dat ik er gewoonweg te lui voor ben :X :+

haha! wat een grappige zelfkennis.
wat ik je aan zou raden is een sport te kiezen die je leuk vindt (en nou niet meteen zeggen motorracen).
als je tegen je zin in op een loopband in een sportschool gaat staan wordt het niks.

tip: de meeste racers vinden mountainbiken erg leuk
 
Ook al wordt het komend seizoen mn 1e zac seizoen ben ik ook maar gaat trainen.
(Ben nu 25 en heb al 10 jaar niets meer aan sport gedaan _O- )
Gelukkig kan ik gratis fitnessen en ga dus 2 avonden per week.
Maar wat was ik kapot de 1e keer op zo'n hardloop massjien, nu half jaartje bezig en merk het verschil in conditie wel :Y
 
haha! wat een grappige zelfkennis.
wat ik je aan zou raden is een sport te kiezen die je leuk vindt (en nou niet meteen zeggen motorracen).
als je tegen je zin in op een loopband in een sportschool gaat staan wordt het niks.

tip: de meeste racers vinden mountainbiken erg leuk

jep heb ik al eens geprobeerd, ik vond het echt super maar wel heel erg slopend :+ denk dat ik maar weer ga beginnen met hardlopen, kon daar wel de fun van in zien. Lekker uitwaaien, verstand op nul en meters maken! echter hopen dat me knietjes het ook nog leuk blijven vinden -O-

maar keb ook keer stuk gelezen over het kijken naar sport en het erover denken, dat kan net zoveel kracht genereren als het daadwerkelijk uitvoeren. Dat lijkt me ookwel wat :+ :+
 
tja, linksom of rechtsom zul je toch een beetje moe moeten worden om conditie op te bouwen ;)dat vind ik nou weer niks, maar goed, ieder z'n ding :)

als je dat beetje oefent kan je er een ritme in vinden en dender je zo 15km achter elkaar. Dus tis ff doorzetten tot je daar weer in zit en dan wordt het leuk!

en tis lekker goedkoop, dus kan je meer geld uitgeven aan de motorsport. Zo beetje redelijke mountainbike incl toebehoren kost je ookwel een seizoen racen :X

[me="CBR600RR Tim"]die toch morgen ze hardloopschoenen gaat opzoeken *O*
[/me]
damn wat een motiverend topic is dit! Zometeen stop ik ook nog met roken joh :X :+
 
Laatst bewerkt:
als je dat beetje oefent kan je er een ritme in vinden en dender je zo 15km achter elkaar. Dus tis ff doorzetten tot je daar weer in zit en dan wordt het leuk!

en tis lekker goedkoop, dus kan je meer geld uitgeven aan de motorsport. Zo beetje redelijke mountainbike incl toebehoren kost je ookwel een seizoen racen :X

[me="CBR600RR Tim"]die toch morgen ze hardloopschoenen gaat opzoeken *O*
[/me]
damn wat een motiverend topic is dit! Zometeen stop ik ook nog met roken joh :X :+
_O- _O-

Heb je niet zien lopen vandaag anders. :+
 
Is dat een operatie waarbij ze die tunneltjes in je pols waar de zenuwen of pezen doorheen lopen groter maken?
Nee, dat doen ze bij het carpale tunnelsyndroom. Door druk op de zenuwen krijg je last van oa tintelingen in vingers/hand. Soms kun je dat verhelpen door ze wat meer ruimte te geven. :)

Vraag me nou ook af wat precies de oorzaak is van de 'opgepompte' armen. En met name dat het zo erg is dat het operatief moet worden gerepareerd. Vraag me af wat ze dan veranderen/verwijderen.
Oorzaak van opgepompte armen is een te continue krachtsinspanning zonder rust, dus weinig bloeddoorstroming met als gevolg weinig zuurstof naar je spieren en weinig afvoer van "afvalstoffen" = verzuring.
Moet zeggen dat ik niet snap wat/waarom ze opereren. Vermoed dat ze de peesschede openmaken waardoor er meer ruimte komt voor de spieren.
Je kunt weldegelijk trainen. Door te snel/fanatiek te trainen en je armen steeds teveel te laten op pompen krijg je blessures/overbelasting en doordat je spieren te snel in massa toenemen kunnen je zenuwen en bloedvaten in de knel komen. Dus langzaam je spieren steeds meer gaan belasten. :Y
En ja, als er een sport is waarbij je je onderarmen onwijs traint (en je schouders, bovenarmen, rug, buik) is het klimmen *O* (helaas doet het niet veel voor je conditie -O- ).


-KK heeft 3 keer in de week verzuurde onderarmen :+ -
 
Zoals Ferry al melde heb ik me ook laten opereren aan mijn onderarmen. Dit was gedaan door Dr Luiten uit Geldrop, welke verreweg de meeste coureurs in NL daarvoor behandeld heeft.

Opgepompte onderarmen hebben is echt verschrikkelijk voor een coureur. Het is eingelijk het zelfde als dat je bij het fitnessen, zeg max. 10x een gewicht op kan tillen, maar dat gevoel aan het einde zo'n 20 minuten lang. Door me voor de races te laten masseren door een sportmasseur kon ik dit wel een aantal minuten uitstellen, maar aan het einde van de race werd het toch weer een heel gevecht. Doordat ik totaal niet overdreven gespierd ben, dacht ik zelf dat ik juist te weinig spieren had. Maar door een aantal testen in de ziekenhuizen van Geldrop en Veldhoven stond vast dat de operatie mij zou helpen.

Zover als ik het begreep zitten de spieren in een soort vlies opgesloten. Als je door training je onderarmen groter maakt (spierontwikkeling) groeit dit vlies eigenlijk niet mee. Hierdoor duurt het langer dat de afvalstoffen afgevoerd kunnen worden. Dit geeft dat verzuurde, en zelfs pijnlijke gevoel. Het kost vooral verschikkelijk veel moeite kost om van het gas te gaan en te gaan remmen. Ook de beweging in je pols wordt moeilijker, waardoor je erg aan het gas gaat hangen. Daardoor moet je steeds eerder remmen en ga je moeilijker op het gas. Dit kost rondetijd, maar gaat ook ten koste van de veiligheid van zowel jezelf als de andere om je heen.

Ik begreep dat ze daarom in de onderarmen de vliezen opensnijden om de spieren weer de ruimte te geven en kunnen de afvalstoffen gemakkelijker weg. Dit leverde bij mij 2 18cm lange littekens op, maar het was het meer dan waard!

Doordat de motoren van tegenwoordig steeds harder kunnen remmen en je van steeds hogere snelheden moet remmen, wordt deze operatie steeds populairder. De meeste MotoGP rijders zijn hieraan dan ook al geopereerd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan