Krasjes verwijderen

Leyweg1153

Rookie
13 jun 2020
27
7
Mede liefhebbers ,

Heeft iemand een idee hoe deze krasjes te verwijderen of wordt het een nieuwe bestellen 😂

Gaat om een x adv , honda heeft erg sterke lijm gebruikt.

Ik heb de stickers eraf getrokken en toen met warm water en een microvezel doekje.
 

Bijlagen

  • AFFA9741-965B-4323-B2EC-97F2ED87CE00.jpeg
    AFFA9741-965B-4323-B2EC-97F2ED87CE00.jpeg
    173,6 KB · Weergaven: 209
Als je water eroverheen laat lopen en dan verdwijnen de krassen? Dat betekent dat het nog in de blanke lak zit, en heeft het zin om voorzichtig te polijsten.
 
Bedankt allemaal.

Ja je ziet het ook alleen met bepaald licht met water er overheen zie je ze niet.

Die stickers van honda zaten erg vast.

Vooral degene dat je niet met ze 3e er op mag zitten.
 
Je hebt helemaal gelijk .
Maar tandpasta heeft iedereen in huis en je behaalt hetzelfde resultaat .
Beetje jammer dat ik meteen gemind word .
Ik kan ook nog wel eens redelijk fanatiek reageren op dit soort antwoorden. Waarom iets gebruiken wat er niet voor gemaakt is terwijl je iets wat er wel voor gemaakt is gewoon kan kopen?

Om dan eens een onderbouwd antwoord te geven:

De TS vraagt hoe hij de krassen het beste kan verwijderen, niet hoe hij ze zo goedkoop mogelijk kan verwijderen. Een paar euro uitgeven en de krassen definitief zien verdwijnen is hem denk ik meer waard dan met iets wat er niet voor gemaakt is zijn dure motor aanpakken en zien dat het wellicht niet werkt. Of nog veel meer problemen veroorzaakt.....

Het kan ook werken, dat spreek ik niet tegen. Maar welke tandpasta moet je hebben? Werkt dat met alle tandpasta's? Jij geeft aan dat het werkte met tandpasta zonder schuurmiddelen, maar misschien was het wel een heel ander bestanddeel in jouw tandpasta die het toevallig goed deed uitpakken, iets wat er in hetzelfde spul van een ander merk niet in zit wellicht.

Bottomline: je hebt iets gepakt wat er totaal niet voor gemaakt is en hebt geluk gehad dat het deed wat je hoopte.

Mooi.

Maar het had ook compleet niet kunnen werken of je lak nog verder kunnen beschadigen. Weet jij wat er in tandpasta zit? Een dikke laag fluor, bescherming tegen tandplak, gezond tandvlees en een lekker mentholsmaakje zijn nou niet echt eigenschappen die ik bij de lak van mijn motor nodig heb.....

En wie ga je om advies vragen? Ik zie mezelf al staan bij de Kruidvat bij een rek met 80 verschillende tube's tandpasta. Schiet ik zo'n puisterig grietje aan met de vraag: "Welke tandpasta kan ik het beste gebruiken om krassen uit mijn motor weg te poetsen?" Die meldt zich meteen een maand ziek.

Stel ik dezelfde vraag (*) in een automaterialen zaak denk ik toch dat ik een iets nuttiger antwoord krijg.

Ik heb al zo allejezus veel lakwerk gepolijst dat ik best ter discussie durf te stellen dat je krassen er niet uit krijgt met tandpasta, dus dat "hetzelfde resultaat" neem ik met een korrel zout. Maar als het naar tevredenheid is, dan is dat verder prima natuurlijk.

Gebruik gewoon een polijstmiddel! Dat is daarvoor gemaakt, er zitten geen stoffen in die niets met de primaire functie van dat spul te maken hebben en dan weet je zeker dat het werkt en loop je geen risico.

(*) ok, niet helemaal dezelfde vraag :X
 
Laatst bewerkt:
Stickers op voertuigen moeten bestand zijn tegen regen, dus met water komt die lijm niet zomaar los. Beetje mosterd na de maaltijd, maar zoals je ziet kun je volgende keer beter daarvoor bestemde middelen gebruiken. Voor nu zal wat polijstmiddel soelaas bieden.
 
Ik heb al zo allejezus veel lakwerk gepolijst dat ik best ter discussie durf te stellen dat je krassen er niet uit krijgt met tandpasta, dus dat "hetzelfde resultaat" neem ik met een korrel zout. :X
je kan dat niet stellen als je er zelf geen ervaring mee hebt.
ik ook niet maar ik heb geen epistel zoals dat van jou geschreven.
een betere reactie zou misschien zijn "tiens, dat moet ik eens uittesten", eerst op iets dat er niet toe doet.

volgens tante Kaat is tandpasta ook geschikt voor veel meer zaken dan alleen tanden.
 
je kan dat niet stellen als je er zelf geen ervaring mee hebt.
ik ook niet maar ik heb geen epistel zoals dat van jou geschreven.
een betere reactie zou misschien zijn "tiens, dat moet ik eens uittesten", eerst op iets dat er niet toe doet.

volgens tante Kaat is tandpasta ook geschikt voor veel meer zaken dan alleen tanden.
Dat kan ik dus wel.

Het begint met het misverstand genaamd "een kras eruit poetsen".

Je kunt een kras niet wegpoetsen. Een kras is een beschadiging en het enige wat je kunt doen is het materiaal eromheen verwijderen tot aan de bodem van de kras zodat het hele oppervlak weer glad is.

En daarvoor moet een polijstmiddel abrasieve eigenschappen hebben. Plus nog een paar eigenschappen. De meeste kraswondermiddelen halen niks weg maar vullen de kras met iets met dezelfde brekingsindex als de blanke lak die weg is.

Dat noem ik een lapmiddel.

En nogmaals: als iemand tevreden is met het resultaat wie ben ik om dat te bekritiseren? Maar ga me niet vertellen dat tandpasta hetzelfde resultaat geeft dan een goed polijstmiddel.
 
Wat een geleuter.
Het is toch prachtig als iemand met een tip komt die je zo voorhanden hebt.
Zonder je meteen scheel te betalen voor een duur flesje mothers meguiars of hoe heet die dure shit.
En waar ook
gewoon krijt inzit om te schuren.
Fakkel niet gelijk iemand af.
De post opener is heus mans genoeg om.zijn keus te maken.
 
Het begint met het misverstand genaamd "een kras eruit poetsen".

En daarvoor moet een polijstmiddel abrasieve eigenschappen hebben. Plus nog een paar eigenschappen. De meeste kraswondermiddelen halen niks weg maar vullen de kras met iets met dezelfde brekingsindex als de blanke lak die weg is.

Dat noem ik een lapmiddel.
dat iemand "die niet weet waarover ie het heeft" het poetsen noemt doet niets ter zake. geen nieuwe velg-wiel discussie aub
dat de meeste "kraswondermiddelen ...." doet hier ook helemaal niets ter zake
hoe denk je dat tandpasta vuiligheid van je tanden krijgt ? zonder abbrasieve eigenschappen kan je evengoed dreft gebruiken :
je mag lapmiddelen gerust lapmiddelen noemen, maar dat wil niet zeggen dat alles wat volgens jou "er niet voor gemaakt is" een lapmiddel zou zijn is een brug te ver. het zou net hetzelfde zijn als :

koperpoets is héél goed op kuip-ruitjes terug mooi te krijgen.
Hooooo ! dat is daar helemaal niet voor gemaakt, dat dient om koper te poetsen, dat is een lapmiddel

iets dat werkt kan onmogelijk een lapmiddel zijn. lapmiddelen faken alleen maar.
 
Wat een geleuter.
Het is toch prachtig als iemand met een tip komt die je zo voorhanden hebt.
Zonder je meteen scheel te betalen voor een duur flesje mothers meguiars of hoe heet die dure shit.
En waar ook
gewoon krijt inzit om te schuren.
Fakkel niet gelijk iemand af.
De post opener is heus mans genoeg om.zijn keus te maken.
Nou dat dus .

Ik heb zelf toen tandpasta gebruikt omdat ik dat ook op dit forum had gelezen .

Valt te proberen inplaats van een flesje poetsmiddel te bestellen van 20 euro waar je een dag of twee op moet wachten en je waarschijnlijk nooit meer aanraakt na 2 x gebruiken .
Tandpasta heeft iedereen in huis .
Direct resultaat .en het kost je niks .


Zijn altijd mensen die dan een heel relaas moeten beginnen met scheikunde en wetenschappelijke onderbouwingen waarom je dat niet zou moeten doen en dat je een klapmongool bent om uberhaubt een ( lapmiddel) te adviseren .
Welke een uitstekend resultaat opleverde maar het is hoe dan ook fout .

Forums ......zucht ....
 
Bedankt voor de vele diversen reacties , wat betreft de lapmiddeltjes etc bedankt voor het advies echter het “warm” water en een microvezel had ik ook hier van het forum gepikt.

Echter dit verschilt uiteraard per persoonlijke situatie wie wat nodig heeft of bereidt is tot tandpasta of poets/cleaner te kopen.

Ik zal het nodige gaan kopen en hopelijk als het weer wat beter is het in daglicht even kunnen delen met jullie.

Iemand betere ideeen bij commandant of Meguiars Ultimate compound ?
 
@Leyweg1153
Commandant is er in meerdere smaken/grofheden. Met nr 4 heb ik ervaring. Als je hem al hebt staan is het uiteraard een poging waard, het zal er niet slechter op worden. Maar eerlijk gezegd vind ik het geen fijn product qua verwerking. De nieuwe generatie poetsmiddelen levert een beter resultaat op én is gebruiksvriendelijker.

Dus als je nog niks hebt staan, doe jezelf dan een plezier en koop een modern middel zoals bijvoorbeeld die Meguiars.

Let wel goed op met die twee kunststof vierkantjes/knopjes. Die kun je het beste even afplakken voordat je gaat poetsen, want poetsvlekken in kunststof zijn hardnekkig.
 
Bedankt voor de vele diversen reacties , wat betreft de lapmiddeltjes etc bedankt voor het advies echter het “warm” water en een microvezel had ik ook hier van het forum gepikt.

Echter dit verschilt uiteraard per persoonlijke situatie wie wat nodig heeft of bereidt is tot tandpasta of poets/cleaner te kopen.

Ik zal het nodige gaan kopen en hopelijk als het weer wat beter is het in daglicht even kunnen delen met jullie.

Iemand betere ideeen bij commandant of Meguiars Ultimate compound ?
Ik gebruik Autoglym (super resin polish) en vroeger Turtlewax, niet moeilijk doen en poetsen….zelf ben ik over het eerste tevreden. Van de andere kant heb je een enorme hoeveelheid merken poetsmiddelen waarop je op kan afstuderen.
 
Laatst bewerkt:
+1 voor commandant 4; al vaker gebruikt om krasjes weg te krijgen van plastic. Zo zaten er wat lichte krasjes op mijn teller unit (plastic) en deze verdwijnen meteen.

Kost maar 7-8 euro per blikje en je doet er je hele leven mee (wel goed sluiten want het droogt anders uit)
Wel eerst zorgen dat het oppervlak schoon is van stickerresten (HG sticker verwijderaar werkt hier erg goed voor) en het is makkelijker als de zon erop staat / het warm is.
 
Ik wil toch even een lans breken voor tandpasta :)

Mijn vorige RSV Mille had een kuipruitje met veel krassen. Lelijk, dus wou ik het graag weer oppoetsen. Maar natuurlijk wel meteen toen ik de garage in liep en het mij opviel, want anders stoor ik mij er gruwelijk aan en dat kan natuurlijk niet. En ik had uiteraard geen polijstmiddel staan.
Ik las ooit ergens 'tandpasta om te polijsten' en ik dacht, waarom niet. Dus hup, tube Parodontax gepakt (dat spul wil je toch niet in je giechel, getver), op een doekje gedaan en eerst een klein stukje geprobeerd. Resultaat was prima, werkte bijzonder goed :)
 
Bij Action koop je een uitstekend polijstmiddel voor een hele lage prijs 2,99 om precies te zijn. Het werkt uitstekend en heet Valma scratch remover. Je haalt er zelfs diepe krassen goed mee uit. Het is wel raadzaam om na te poetsen met polish of was.Het poetsen zelf kun je het best handmatig doen en niet met een machine.
 
Terug
Bovenaan Onderaan