Kroatie in juni 2021

gerardma77

MF'er
3 jun 2017
76
42
Papendrecht
Goedemorgen,

Ik overweeg om in juni 2021 naar Kroatië te gaan op de motor (mits ie op tijd geleverd word)
Volgens mij is dit gewoon mogelijk binnen de huidge regels, ondanks de huidige beperkingen als ik via duitsland en oostenrijk zou rijden:

Duitsland:
Negatief testresultaat en aanmelding verplicht
Reist u naar Duitsland met de auto, trein, bus, boot en het vliegtuig? Dan gelden er maatregelen:
• U moet een negatieve COVID-19-testuitslag bij u hebben. Dit resultaat mag vanaf de uitslag niet ouder zijn dan 48 uur. Geldige tests zijn PCR-tests en antigeen (snel) tests. Kinderen tot en met 6 jaar zijn uitgezonderd. U kunt geen negatief resultaat van een zelftest als testuitslag voor uw reis naar Duitsland gebruiken.
• U moet zich vóór de reis naar Duitsland aanmelden via een formulier op Einreiseanmeldung.de (site is in het Engels). Deze aanmeldplicht geldt niet als u op doorreis bent en maximaal 24 uur in Duitsland verblijft. Bent u grenspendelaars die wekelijks de grens oversteekt? Dan moet u zich ook 1 keer per week registreren vóórdat u de grens oversteekt

Oostenrijk:

• Bij een doorreis vanuit een door Oostenrijk benoemd risicoland moet je een ingevulde doorreisverklaring bij je hebben. Ook ben je verplicht in één keer door te rijden. Alleen korte pauzes bij tankstations zijn toegestaan. De regering heeft vooralsnog Nederlanders afgeraden om tot half mei niet voor toeristische reizen naar het buitenland te reizen. (Update: 23 maart 2021) Meer informatie op de website van de Rijksoverheid.

Kroatië mag je in voor toerisme, mits je een PCR test niet ouder dan 48 uur op zak hebt.

Voorwaarden:
Een negatieve PCR-test of antigeentest (sneltest) die niet ouder is dan 48 uur (vanaf het tijdstip dat de test is afgenomen tot aan aankomst in Kroatië) De sneltest is wel maar 10 dagen geldig, verblijf je langer dan 10 dagen in Kroatië dan moet je op dag 10 nog een keer een sneltest doen.

een vaccinatiebewijs waaruit blijkt dat je min. 14 dagen geleden volledig gevaccineerd bent
een positieve PCR of antigeen test waaruit blijkt dat je de afgelopen 180 dagen positief bent getest op corona. De test moet min. 11 dagen voor aankomst in Kroatië zijn afgenomen

Volgens mij is het beste om in een keer door te blazen, dan zou het kunnen volgens de huidige regels en je zou dan maar een pcr test hoeven te doen.
En eentje om terug te kunnen.

Wat denken jullie?

Gerard.
 
Wat denken jullie?
Wat is precies je vraag?

De situatie in juni is nu moeilijk te voorspellen, maar op dit moment is heel Europa oranje en dus risicogebied. Lang niet alle verzekeringen bieden dekking bij een niet noodzakelijke reis naar oranje gebied, dus daar zou ik vooraf in ieder geval goed naar informeren. De kans bestaat dat het tegen die tijd weer geel is, maar dat weet je nu nog niet.

Niet noodzakelijke reizen worden afgeraden maar niet verboden, dus zolang jij voldoet aan de voorwaarden van binnenkomst ga ik er vanuit dat je die landen gewoon in mag.

Mijn idee, met de wetenschap van nu zou ik het niet doen, gedoe met die testen, drukte en controles aan de grens die er in juni ongetwijfeld gaan komen, mogelijk alle bezienswaardigheden en horeca nog dicht, dat gezeik heb ik allemaal geen zin in. Maar je weet niet hoe het dan is natuurlijk, vorig jaar in deze tijd zaten we er ook nog midden in, maar in juni was er relatief veel vrijheid. Dus nu lekker je plan maken, en tegen die tijd besluiten of je het gaat uitvoeren of niet.
 
Laatst bewerkt:
Vanuit Oostenrijk zal je eerst door Slovenië of stukje Hongarije moeten alvorens in Kroatië te komen.
Planning is dat ik dit eind augustus wil doen en een stukje verder naar Bosnië - Herzegovina. Maak me nu nog niet druk om testen of vaccinatie.
 
Gewoon doen. Kijk wat wel kan, ipv wat niet kan, daar komt altijd een ander antwoord uit.
 
Wat is precies je vraag?

De situatie in juni is nu moeilijk te voorspellen, maar op dit moment is heel Europa oranje en dus risicogebied. Lang niet alle verzekeringen bieden dekking bij een niet noodzakelijke reis naar oranje gebied, dus daar zou ik vooraf in ieder geval goed naar informeren. De kans bestaat dat het tegen die tijd weer geel is, maar dat weet je nu nog niet.

Niet noodzakelijke reizen worden afgeraden maar niet verboden, dus zolang jij voldoet aan de voorwaarden van binnenkomst ga ik er vanuit dat je die landen gewoon in mag.

Mijn idee, met de wetenschap van nu zou ik het niet doen, gedoe met die testen, drukte en controles aan de grens die er in juni ongetwijfeld gaan komen, mogelijk alle bezienswaardigheden en horeca nog dicht, dat gezeik heb ik allemaal geen zin in. Maar je weet niet hoe het dan is natuurlijk, vorig jaar in deze tijd zaten we er ook nog midden in, maar in juni was er relatief veel vrijheid. Dus nu lekker je plan maken, en tegen die tijd besluiten of je het gaat uitvoeren of niet.
Bedankt voor de reactie:
Ik heb hier in januari eens naar gekeken, heb ik het volgende begrepen:

Ziektekosten vallen sowieso onder je normale zorg en aanvullende zorgverzekering, daar heb je in theorie geen reisverzekering voor nodig. De zorgverzekering / aanvullen zorgverzekering vergoeden medische kosten inclusief covid.

Het zijn meer dingen zoals repatriëring etc, die normaal gesproken door de reisverzekering betaald worden. Ik heb er ook eens naar gekeken, ING reisverzekering vergoed alles wat niet covid gerelateerd is, ook voor code oranje.
Er zijn gelukkig alternatieven zoals battleface, een Engelse reisverzekering die een vrij complete dekking biedt.
 
Vanuit Oostenrijk zal je eerst door Slovenië of stukje Hongarije moeten alvorens in Kroatië te komen.
Planning is dat ik dit eind augustus wil doen en een stukje verder naar Bosnië - Herzegovina. Maak me nu nog niet druk om testen of vaccinatie.
OK, dat stukje had ik even gemist ;-) Bedankt!
Die 2 landen zijn ook nog wel een probleem lees ik.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan