Krukaskeerring

zzoeff

MF'er
10 nov 2006
205
62
Ik heb een vraag aan de beroeps-monteurs. Vorig jaar is de versnellingsbak van mijn BMW R850R gereviseerd en zijn ook de koppelingsplaten vervangen. De fiets is van 1995 en had er destijds 87000 km. opzitten. Nu tien maanden en 15 duizend km. verder blijkt de krukaskeerring te lekken. Dat is vastgesteld door BMW. Nu vraag ik me af, is het niet gebruikelijk om een nieuwe krukaskeerring te plaatsen bij het vervangen van de koppelingsplaten? Het is een dag sleutelen namelijk bij een boxer.
 
Ik begrijp niet waarom er afgedwaald wordt naar een krukaskeerring.
Dat was een verkeerde diagnose.
Het effectieve lek komt van de versnellingsbakkeerring.
Die heeft Oscar vervangen en lekt nu.

Oscar heeft een verkeerde diagnose gemaakt, gaat helemaal niet in op een coulance (want de klant wil onderdelen betalen) en probeert de klant weg te jagen door hoge kostten aan te rekenen.
En dan twijfelt hij zelf nog duidelijk aan zijn "eigen" werk waardoor hij volledig door de mand valt.

Een lekkende keerring na 1j en 15k kilometers ligt volgens mij aan incompetentie van de versnellingsbak reviseur.

Rodyrc30 begrijp dat je Oscar verdedigt omdat je hem (al xx jaar kent) maar zijn houding is toch niet netjes te noemen.
Het verbaasd me dan ook dat " je hakken in het zand gaan" als een klant jou zoiets vertelt.
De klant is (on/weinig) wetend, je kan altijd voorstellen dat als het aan de versnellingsbak ligt dat hij de kosten volledig op zich neemt maar als het iets anders is, de klant ervoor opdraait.
En als er geen vertrouwen is van beide partijen kan je zelf voorstellen dat je dat gevoel hebt en het door een derde partij laten herstellen met de clausule van hierboven.
 
Ik vind het ook een beetje een vreemd dat een krukaskeerring niet vervangen wordt bij een motor van die leeftijd met die kilometers. (Ook al lekt hij bijna nooit)
Gewoon om ellende achteraf te vermijden en als ik tussen de lijnen door lees had de klant er geen moeite mee om er een extra 50-100€ aan uit te geven.
 
Ik begrijp niet waarom er afgedwaald wordt naar een krukaskeerring.
Dat was een verkeerde diagnose.
Het effectieve lek komt van de versnellingsbakkeerring.
Die heeft Oscar vervangen en lekt nu.

Oscar heeft een verkeerde diagnose gemaakt, gaat helemaal niet in op een coulance (want de klant wil onderdelen betalen) en probeert de klant weg te jagen door hoge kostten aan te rekenen.
En dan twijfelt hij zelf nog duidelijk aan zijn "eigen" werk waardoor hij volledig door de mand valt.

Een lekkende keerring na 1j en 15k kilometers ligt volgens mij aan incompetentie van de versnellingsbak reviseur.

Rodyrc30 begrijp dat je Oscar verdedigt omdat je hem (al xx jaar kent) maar zijn houding is toch niet netjes te noemen.
Het verbaasd me dan ook dat " je hakken in het zand gaan" als een klant jou zoiets vertelt.
De klant is (on/weinig) wetend, je kan altijd voorstellen dat als het aan de versnellingsbak ligt dat hij de kosten volledig op zich neemt maar als het iets anders is, de klant ervoor opdraait.
En als er geen vertrouwen is van beide partijen kan je zelf voorstellen dat je dat gevoel hebt en het door een derde partij laten herstellen met de clausule van hierboven.
De tekst was: Ik heb hem aansprakelijk gesteld voor het nalaten van werkzaamheden. Dat is dus geen goede basis voor het werken naar een oplossing.

Als mensen zo bij mij aankomen zonder dat ik naar het probleem heb kunnen kijken, gaan bij mij de hakken in het zand.
Als ik (en waarschijnlijk ook Oscar) de bak achter de motor weg haal en er blijkt dat de keerring in de bak lekt, wordt die onder garantie vervangen en de koppelingplaat ook. Dan hoef je dus geen € 450,- voor het vervangen van de krukaskeerring te betalen.

Als die mogelijkheid er niet is geweest en de bak is ergens anders uitgebouwd en er blijkt een keerring te lekken zou ik ook benieuwd zijn en de bak willen inspecteren. Dan kan de reparatie aan de bak nog onder garantie plaatsvinden. Het uit en inbouwen door een andere motorzaak echter niet! Een keerring kan altijd lek gaan, dat heeft niet per se iets met de kwaliteit van werken te maken, dus ook niet met twijfel aan jouw eigen werk als monteur....

Het probleem is dat we het verhaal maar van 1 kant horen......
 
De tekst was: Ik heb hem aansprakelijk gesteld voor het nalaten van werkzaamheden. Dat is dus geen goede basis voor het werken naar een oplossing.
Aansprakelijk stellen is het verkeerde woord. Excuus voor de verwarring. Ik heb Oscar wel in gebreke gesteld. Voordat ik hem in gebreke stelde is er aardig wat heen en weer gemaild. Om kort te gaan heb ik Oscar gevraagd om de krukaskeerring te vervangen. De materiaalkosten neem ik op me, maar het arbeidsloon valt onder garantie. Nadat Oscar daar niet op inging heb ik hem gevraagd om met een oplossing te komen die voor ons beide zou werken. Daar heeft hij ook niet op gereageerd. Uiteindelijk heb ik hem in gebreke gesteld. Dan heeft hij weer twee weken de tijd om de reparatie alsnog uit te voeren. Wederom geen reactie. Sorry hoor, ik vind dat ik hem genoeg in de gelegenheid heb gesteld om het probleem voor ons beide op een prettige manier op te lossen.

Feit blijft dat het de versnellingsbakkeerring was die lekte en dat valt zeker onder de garantie. Ik heb foto’s die ik kan posten indien gewenst. Daar blijkt ook uit dat met de krukaskeerring niets mis is. Oscar heeft een verkeerde diagnose gesteld. Nogmaals, hij had zijn neus moeten gebruiken. Dan had hij geweten wat voor olie er uit de motor lekte.

Oscar zat fout, maar zijn foute diagnose had wel in zijn voordeel uit kunnen pakken. Ik weet van niets en ik sta niet in de werkplaats, maar ik word pislink als iemand mij het geld uit mijn zak probeert te kloppen en ik ken Oscar inmiddels een beetje, hij wil graag geld verdienen.
 
Aansprakelijk stellen is het verkeerde woord. Excuus voor de verwarring. Ik heb Oscar wel in gebreke gesteld. Voordat ik hem in gebreke stelde is er aardig wat heen en weer gemaild. Om kort te gaan heb ik Oscar gevraagd om de krukaskeerring te vervangen. De materiaalkosten neem ik op me, maar het arbeidsloon valt onder garantie. Nadat Oscar daar niet op inging heb ik hem gevraagd om met een oplossing te komen die voor ons beide zou werken. Daar heeft hij ook niet op gereageerd. Uiteindelijk heb ik hem in gebreke gesteld. Dan heeft hij weer twee weken de tijd om de reparatie alsnog uit te voeren. Wederom geen reactie. Sorry hoor, ik vind dat ik hem genoeg in de gelegenheid heb gesteld om het probleem voor ons beide op een prettige manier op te lossen.

Feit blijft dat het de versnellingsbakkeerring was die lekte en dat valt zeker onder de garantie. Ik heb foto’s die ik kan posten indien gewenst. Daar blijkt ook uit dat met de krukaskeerring niets mis is. Oscar heeft een verkeerde diagnose gesteld. Nogmaals, hij had zijn neus moeten gebruiken. Dan had hij geweten wat voor olie er uit de motor lekte.

Oscar zat fout, maar zijn foute diagnose had wel in zijn voordeel uit kunnen pakken. Ik weet van niets en ik sta niet in de werkplaats, maar ik word pislink als iemand mij het geld uit mijn zak probeert te kloppen en ik ken Oscar inmiddels een beetje, hij wil graag geld verdienen.
En waarom zou dat zo zijn? Waarom zou hij de arbeidsuren onder garantie moeten doen?

De enige oplossing is eerst diagnose stellen. Zodat je 100% zeker weet wat er aan de hand is. En dat de lekkage van de keerring onder garantie zou vallen heb ik ook al aangegeven. Maar niet de arbeidsuren van de andere motorzaak.

En eh.... de eerste ondernemer die geen geld wil verdienen moet ik nog tegenkomen.... O-)

Dit zal altijd wel een welles nietes discussie blijven tussen een ondernemer en een klant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan