Krukasreparatie GSX1100 1981

Bas24

MF'er
6 aug 2018
33
4
Wegens een versleten big-end lager van mijn Suzuki GSX1100 uit 1981 ben ik bezig met het (laten) repareren van de krukas (zie foto's). Ik heb de krukas uit elkaar laten persen om de slijtage te bekijken. Nu heb ik een drijfstang, lager, ringen en krukwang besteld met het idee het geheel weer in elkaar te laten persen. Ondanks van tevoren navragen bij leveranciers (cmsnl en bike-parts-suz.be) blijkt dat de krukwang toch niet meer leverbaar is. Niet uit voorraad en ook niet door de fabrikant uit Japan. Nu zit ik dus met een krukas die half uit elkaar ligt en reeds gemaakte kosten voor uit elkaar persen. Hebben jullie nog ideeën hoe ik de krukas alsnog gerepareerd kan krijgen, of adressen van specialisten die wellicht kunnen helpen?
Ik kan natuurlijk voor een gebruikte tweedehands krukas rondkijken, maar heb er bewust voor gekozen om de huidige krukas te repareren omdat je dan weet wat je hebt en omdat hij verder in goede staat is.

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • 20210423_165920.jpg
    20210423_165920.jpg
    105,2 KB · Weergaven: 94
  • Astap.PNG
    Astap.PNG
    171,4 KB · Weergaven: 91
  • Exploded-view_krukas_suzuki_gsx_1100_1981.png
    Exploded-view_krukas_suzuki_gsx_1100_1981.png
    78,9 KB · Weergaven: 95
  • Krukas.png
    Krukas.png
    663,3 KB · Weergaven: 93
Pasman in Baak is een echt revisie bedrijf. Ze doen voornamelijk agregaten, daar ken ik ze van maar doen ook automotive projecten. Of ze werk voor particulieren doen durf ik niet met zekerheid te zeggen maar even bellen kan altijd.

In Hengelo zit Blanken, die werken wel voor particulieren, kunnen ook krukassen slijpen, kunnen zelfs lagers gieten. Daar ken ik ze van. Die krukwang zou ik me niet te druk om maken, een hardstalen spacer die de ruimte opvult en je bent klaar.

Het in elkaar persen van de krukas is wel een dingetje, waar heb je hem uit elkaar laten persen? Kunnen die hem ook weer richten, balanceren en in elkaar zetten?
 
Pasman in Baak is een echt revisie bedrijf. Ze doen voornamelijk agregaten, daar ken ik ze van maar doen ook automotive projecten. Of ze werk voor particulieren doen durf ik niet met zekerheid te zeggen maar even bellen kan altijd.

In Hengelo zit Blanken, die werken wel voor particulieren, kunnen ook krukassen slijpen, kunnen zelfs lagers gieten. Daar ken ik ze van. Die krukwang zou ik me niet te druk om maken, een hardstalen spacer die de ruimte opvult en je bent klaar.

Het in elkaar persen van de krukas is wel een dingetje, waar heb je hem uit elkaar laten persen? Kunnen die hem ook weer richten, balanceren en in elkaar zetten?
Bedankt!

"een hardstalen spacer die de ruimte opvult en je bent klaar" Hoe bedoel je dit?

Ik heb hem uit elkaar laten persen bij Keizer motorenrevisie in Doetinchem, ze doen wel vaker de wat specialistischere reparaties.

Omdat dit een krukas is die in zijn geheel geperst is, en niet uit één deel bestaat zoals tegenwoordig, zou deze niet gebalanceerd hoeven te worden. Dan zou je hem helemaal uit elkaar moeten halen om alle drijfstangen eruit te halen, dan in elkaar zetten en balanceren, en dan weer helemaal uit elkaar halen en met drijfstangen opbouwen. Richten is denk ik dan relevanter, en zou ik moeten navragen. Ik heb al wel contact met een ander adres, Lukens Tuning Service, die met precies deze krukas meer ervaring heeft. Wellicht ga ik voor het opbouwen naar hem toe.
 
Bedankt!

"een hardstalen spacer die de ruimte opvult en je bent klaar" Hoe bedoel je dit?

Ik heb niet goed gekeken naar de foto's, sorry. Ik dacht dat je schade had aan de krukwang zelf maar het is alleen de tap met loopsporen. Dat is inderdaad een kwestie van oplassen en op maat slijpen.

Het richten van de krukas wordt gedaan dmv een lange hardstalen pen die zuigend door de gaten in de krukwangen gaat.

Ik zou als ik jou was de krukas gelijk laten doorlassen. Dat betekend dat op alle persverbindingen een las gelegd wordt waardoor de krukas niet meer kan torderen. Dan is de krukas geschikt tot 200pk zonder enig probleem. Dat heb ik bij mijn GSX ook laten doen nadat ik door een onnadenkende terugschakel actie met een getordeerde as zat...
 
Ik zou contact opnemen met de firma Biggelaar. Die hebben een enorme voorraad Suzuki onderdelen.
En dan van 2 krukassen weer 1 goede maken.
Dat oplassen en vervolgens weer op maat slijpen werkt voor zover ik weet niet met deze manier van lagering.
 
Ik heb niet goed gekeken naar de foto's, sorry. Ik dacht dat je schade had aan de krukwang zelf maar het is alleen de tap met loopsporen. Dat is inderdaad een kwestie van oplassen en op maat slijpen.

Het richten van de krukas wordt gedaan dmv een lange hardstalen pen die zuigend door de gaten in de krukwangen gaat.

Ik zou als ik jou was de krukas gelijk laten doorlassen. Dat betekend dat op alle persverbindingen een las gelegd wordt waardoor de krukas niet meer kan torderen. Dan is de krukas geschikt tot 200pk zonder enig probleem. Dat heb ik bij mijn GSX ook laten doen nadat ik door een onnadenkende terugschakel actie met een getordeerde as zat...
Ja het gaat inderdaad alleen om de tap. Heb een aantal mails gestuurd dus even de reacties afwachten. Doorlassen is zeker iets om te overwegen, weet je nog wat je daar toen voor betaalde?
 
Ik zou contact opnemen met de firma Biggelaar. Die hebben een enorme voorraad Suzuki onderdelen.
En dan van 2 krukassen weer 1 goede maken.
Dat oplassen en vervolgens weer op maat slijpen werkt voor zover ik weet niet met deze manier van lagering.
Mss een keertje langs gaan. Heb hem gebeld maar hij had er geen behoefte aan om te kijken wat hij nog had liggen_O-
 
Ik zou sowieso alles nu vervangen, het ligt nou toch uit elkaar. Die lagers zijn niet zo duur verhoudingsgewijs.
Maar als ik de openingspost goed lees zie ik dat hij die allemaal al keurig besteld heeft. Hij is alleen op zoek naar een goede krukwang met asstomp. Die zijn niet meer leverbaar dus dan is revisie van de asstomp de enige oplossing. En dat kan echt een prima oplossing zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan