Ik zei al dat de Duke 125 vorig jaar gewoon pure porno was, maar deze Duke 390 doet daar nog een schepje bovenop! Wat een geil ding!
Helaas werd het plezier al snel minder, toen bleek dat de koppeling vrij zwaar was (de Duke 690 heeft een heerlijke lichte koppeling in vergelijking). Maar hier is welicht wat aan te doen, zo niet, dan is de Duke 390 niets voor mij. Ik heb wel eens motoren een dag gehuurd met een zware koppeling. In het begin geen problemen, aan het eind van de dag echt zoveel pijn! Wat ik dan deed was het koppelen vermijden en dan opschakelen zonder koppeling en met terugschakelen natuurlijk wel die koppeling erbij pakken, maar liefst zo kort mogelijk. Maargoed, alles is aan te passen, dus zo'n zware koppeling ook wel. Waar een wil is, is een weg.
Nog een puntje van kritiek; het rempedaal is te 'smal', ik moet mijn voet en been teveel naar binnen draaien om fatsoenlijk te kunnen remmen. Deze vreemde stand gaat absoluut voor problemen zorgen. Houd je je voet recht, dan is de grip mogelijk een keer te weinig (bijv. met natte zool) en schiet je voet van de rem af. Als ik zo'n Duke 390 zou kopen, komt er nog voor ik er op ga rijden een fatsoenlijk rempedaal op, ik ben echt benieuwd of ze dit niet hebben gemerkt met proefritten. Ik heb geen minivoetjes. Aan de andere kant; hoeveel gebruik je de achterrem? Hoe dan ook, wel verbeterpuntjes. Verder voor mij de mooiste nieuwe motor die ik heb gezien op de beurs en ook met 1.80m zit ie prima. Al zit zo'n Duke 690 comfortabeler, maar die ziet er niet zo gelikt uit als de 390 en toen ik de prijs van de 690 zag begon ik spontaan te vloeken.
12k euro ofzo.