De massa volgens het typeplaatje is 355 kg. Dit zal het maximale toelaatbare gewicht zijn. De massa van het motortje eraf 140 kg of daaromtrent) hou je nog zo'n 215 kg over aan laadvermogen. Dat lijkt redelijk veel maar gewicht loopt snel op en het is uiteraard inclusief opzittenden.
Met mijn zoon en ik (schoon aan de haak 54 resp. 66 kg) en elk een motoruitrusting van zo'n 5 kg, zit je al op 130 kg.
We gaan naar Bier en Schnitzelland, dus tel hier aan het eind van de vakantie maar 10 kg bij op.
Er is globaal 80 kg over voor bagagerek, tassen, kampeeruitrusting en overige bagage.
Ook het gewicht van deze spullen loopt vrij snel op, maar 80 kg gaan we niet halen, dus het totaal zal onder het maximaal toelaatbare gewicht blijven.
Kleine zware dingen zoals slot en gereedschap gaan in een tasktas, om de gewichtverdeling nog een beetje wat minder op de achterkant te krijgen.
Over het afslaan heb ik een beetje een dubbel gevoel. Positief is dat het niet specifiek aan mijn Duke ligt, dus dat daar specifiek niets mis mee is, maar negatief aangezien het bij het model blijkt te horen, en hierdoor lastig te verhelpen zal zijn. Ik verwacht zelf dat het best eens met de Euro-4 norm te maken kan hebben. Dicht moet tegenwoordig ook echt helemaal dicht zijn, en niet nog een beetje open (gasklep dus). Dit is ook de reden van het rukkerig rijden bij deellast en met name bergaf van veel moderne motoren. Bij mijn Duke is dat ook goed merkbaar. Alsof de ketting slap en ongelijk opgetrekt/versleten is. Met het rev-matchen zorg je er in feite zelf voor dat de gasklep niet helemaal dicht gaat, uiteraard werkt dat, maar 't zou niet hoeven. Maar goed, je schreef oplossing ook al tussen aanhalingstekens ...
Ik heb de NGK 4786 (LKARA8A-9) pit ingedraaid, en heb eigenlijk geen verschil met de origineel grasmaaier of motorzaagbougie opgemerkt. Niet mooier of stabieler lopen en ook niet minder afslaan.
Pickup sensor vervangen en gasklephuis reinigen zouden kunnen werken voor een oude motor, maar voor een gloednieuwe fiets met 3300 km op de teller kan dit nooit aan de orde zijn. Zeker niet omdat het een bekend veel voorkomend euvel voor dit model blijkt te zijn.. Een echte oplossing is er blijkbaar niet, hoogstens lapmiddelen.
Ik heb de koppeling een halve omwentelen van de stelmoer losser gezet, waardoor deze bij inknijpen van de handle iets eerder ontkoppelt. Vandaag in 90 km binnendoor gereden, dus met flink wat volledig ontkoppelen en stationair draaien en geen last van een uitvallende motor gehad. Ik denk dat het toeval is, de koppeling kwam hiervoor ook al volledig vrij bij ingetrokken greep.
Volgens mij vroeg hier ook ooit iemand welke draad er aan de spiegels zit. Even vergeten wie, ik dacht Theo. Daar zul je inmiddels zelf ook al achter zijn, maar het is 10 mm draad, MAAR de rechter spiegel heeft linkse draad. De meeste motoren het aan beide kanten normale rechtste draad aan de spiegelstelen.