Speedphreax
MF veteraan
- 21 mrt 2003
- 4.486
- 49
Gewoon met je dealer bespreken, ik mocht ook op meer dan 2 rijden. En later zelfs nog een 2de keer met de 350 ivm de twijfel (Ik heb daarna ook een 350 genomenTestdagen komen er niet meer tot 2020, denk ik. Ik zag dat je er dan ook maar op twee mag rijden. Dat is wel jammer maar dan kan je natuurlijk ook naar twee testdagen. Ik twijfel nu tussen een 300 2t, een 500 4t of een 350 4t. Keuzes, keuzes....
Er komen er nog zat! KTM NEDERLANDTestdagen komen er niet meer tot 2020, denk ik.
Namen doe ik alleen op pb berichten en niet in topic zelf.Wie was die aardige dealer?
Thanks... ik ga me maar eens inschrijvenEr komen er nog zat! KTM NEDERLAND
Zo... afgelopen zaterdag in Veldhoven op de 500 viertakt en de 300 tweetakt gereden. Ik sta toch wel te kijken van het verschil in rij-eigenschappen. Ik had niet verwacht dat het zo'n groot verschil zou zijn. Ik heb de eerste ronde op de 300 TPI gereden en de tweede ronde op de 500 EXC-F. Tweede rondje was ik wel vermoeid omdat ik twee jaar niet gereden heb dus dat kan het beeld nog wel wat vertekenen.
De 300 laat zich echt veel en veeeel makkelijker besturen. Ik vond het verschil vergelijkbaar van toen ik in 2005 van een LC4 overstapte op een 525 EXC en dan overdrijf ik niets. Met de 300 kan je makkelijk elk spoor pakken dat je wil en ook op knippen laat hij zijn voorwiel makkelijk en precies op de top van de volgende bult plaatsen. Ik was er wel van onder de indruk. De werking van de vering/demping vond ik echt next-level in vergelijking tot wat ik gewend was. Nadeel vond ik wel dat je af en toe niet in de juiste versnelling zit als je een dikke viertakt gewend hebt. De 300 heeft onderin duidelijk veel minder vermogen maar wel superveel vergevingsgezinde tractie. Op de singletracks moest ik nog wel een beetje wennen aan het karakter van een tweetakt. Daar vond ik een viertakt wel wat makkelijker rijden. Ik denk dat dit met een Rekluse erbij wel goed komt.
De 500 vond ik erg vergelijkbaar rijden met mijn 2008 450 EXC-R (met bigbore 520cc kit). Wel duidelijk nog meer vermogen. Het ding loopt echt belachelijk hard vond ik en vaak veel harder dan nodig of slim is. De 500 heeft dezelfde Explor vork als de 300 maar ik vond hem veel meer in het stuur slaan en veel minder precies in sporen te plaatsen. Het gewicht lijkt op de één of andere manier ook helemaal bij het balhoofd te zitten in vergelijking tot de tweetakt.
Mijn conclusie: De 300 is veel meer een stuurmans-machine en alleen in de meest drassige omstandigheden zou je wellicht een zwaardere willen.
Volgend weekend testen op de 350 viertakt en nogmaals de 300. Gewoon om het zeker te weten.
beta heeft al jaren injectie imo....Nog gewoon een carburateur op zo'n Beta, zo te zien. Nice dat het nog mogelijk is!
Ligt helemaal in lijn met mijn bevindingenGewicht ligt bij een 2 takt merkbaar lager en gunstiger geplaatst. De keren dat ik met een 4t reed had ik veel meer het gevoel dat de motor met mijn reed..... (kleine note is wel wat ik nogal een kabouter ben., zowel qua gewicht als lengte)
Op mul gereden maisvelden merke ik het verschik toch wel. Ook bovenin. Maar "tekort" is een groot woord. Ik heb het niet perse meer nodig om met 120kmh+ over een maisveld te denderen. 100 is hard zat.Natuurlijk is een 300 onderin minder sterk, maar kom je ook werkelijk vermogen tekort?, je moet wel meer schakelen uiteindelijk. Krijg je wel wat voor terug, daarnast klinkt zo'n 2 takt gewoon cool.
Dat geloof ik best maar mijns inziens heeft dat pas zin als je zelf ook 65kg weegt. Ik kom waarschijnlijk pas weer onder de 75 als ik in mijn kist lig.Heb er sinds een halfjaar een SX150 bij, je schrik ervan hoeveel lichter zo'n fiets weer is tozv een EXC 300.