Heeft deze de olievoorraad in het frame?
Nee als ik goed begreep is het een zwarte uit 93. De blauwe waren van 1991/92 ?
Goedendag heb vorige week een ktm gekocht.
Ben er super trots mee en loopt (nu) als de brandweer na wat afstel en carburateur vervangingen praktijken.
nu heb ik de brommer netjes warm gereden om hem is even vol open te blazen.
hij begon te sputteren en viel dus uit.
half uur kicken hielp niets behalve dat ik nu spierpijn heb in mijn benen.
ik de carburateur eraf en vond veel olie.
na wat verder zoeken kwam ik er dus achter dat de achterste carter ventilatie enorm veel olie uit spuwt. de achterste als in degene die het dichts bij de achterbrug zit.
dit doet die alleen bij vol gas en bij wheelies.
ook zag ik dat de slang die erop zit via het frame gaat?
op wonderbaarlijke wijze zaten hier dus ook 2 knikken in want hij was aangesloten bij het gat die er bijna of heel bovenop ligt.
Ik denk zelf dat de vorige bewoner van deze brommer het 1 en ander heeft gesjoemeld.
nou ben ik een 2takt man en heb van 4 takt niet tot weinig kaas gegeten.
nou vraag ik me af of er iemand hier op het forum een foto of iets heeft van de originele situatie zodat ik kan zien hoe het zat.
of natuurlijk een heel goed idee.
en is het goed dat er zoveel olie uitkomt ?
lijkt mij persoonlijk niet.
zou die teveel carter druk maken en hoe verlicht ik dat ?
hoop snel de gouden tip te vinden..
MVG Rens
Wss gaat de carterbeluchting naar het luchtfilterhuis. Dat is een veel toegepaste manier.Omdat die dan begint te sputteren en uitvalt en bij aankomst thuis me carberateur stamp vol zit met olie. Samen met de complete filterbak. Luchtfilter heb ik al 2 nieuwe voor besteld want die is denk ik ook niet meer te redden.
Er gaan 2 slangen van de carter ventilatie het frame in( zal er vanavond is een foto van maken). Vanaf wat mij een opvang bakje buisje dingetje blijkt loopt 1 slang naar me filterbak. Daar komt enorm veel olie uit bij hoog toeren.
I van de slangen moet ook een heel raar bochtje maken wil je die aankunnen sluiten. Bij de vorige situatie zat hier ook een knik in. Heb de slangen er voor nu even af. Dat kogeltje waar je het over heb zit naast het krukas?? Zit dat in het blok ? Want om eerlijk te zijn ben ik nog een beetje angstig om hem uit elkaar te halen ben er nog niet helemaal in thuis .
Ja en nu nog even over het lc4 blok.
Ik heb vandaag tegen mijn gevoel in toch maar de cilinder er af gehaald. Géén kapotte of verkeerd gemonteerde veren. Compressie is ook goed. Dus dat kan ik uitsluiten.
Over de veertjes/kogeltjes en dergelijke het volgende: midden onder het blok zit een dikke bout met daarop een grof filter. Daar hoort volgens mij ook niet meer op of aan te zitten.
Op de linker zijkant zit een conische inbusbout. Hier achter zit een veertje met een kogeltje van 6 mm. Dit lijkt mij aan de kleine kant.
Het veertje zelf geeft niet veel druk op de kogel, wat er dus ook op kan duiden dat de kogel inderdaad te dun is.
Het veertje is aan weerszijden gelijk. En niet aan de ene kant glad en de andere kant ruw. Zoals jb37 schreef. Het kan dus ook zijn dat het veertje ook niet origineel is.
Toen ik het blok uit elkaar had is mij verder geen kogeltje opgevallen , behalve dan die achter in de schakelwals zit. Maar dat heeft niks met olie te maken.
Weet iemand hoe dik die kogel op de zijkant moet zijn? Of heeft er nog iemand een manual liggen? Al was het maar een afbeelding van het open gewerkte blok met onderdelen nr.
Met het microfilter op het blok denk ik dat het inderdaad een 1993 blok is.
Oliedruk is iets anders als carterdruk hé....Oliedruk zat lijkt mij als die het eruit gooit ??
Hoe meer ik die oliedruk bij dit blok ? En waar gaat de retour heen? Heeft er iemand een handleiding boek of iets ?
Moet die niet tot de rand dan ? Ik bedoel je moet toch olie genoeg hebben om alles te smeren ?
Nee is gekkigheid. De olie zat midden olie stok toen die ingedraaid zat. Dus vond hem aan de nette kant en de olie zelf was nog brand schoon naarmate ik kon zien en proeven.
( ja proeven je leest het goed ik ben zo'n onnozele)
Helaas kan ik vrijdag pas weer verder sleutelen zal dan ook gelijk even kijken of ik dat balletje met veertje kan vinden want heb na wat onderzoek op een Oostenrijkse site ook soortgelijke praktijken gelezen. Ik gaat er zaterdag nog is voor zitten en een dagje sleutelen. Ik hou jullie op de hoogte
Er gaan 2 leidingen het frame in net achter het stuuras.
Zitten recht over elkaar. Het lijkt alsof daar een buisje zit