KTM 625 vs. Husqvarna sm450r

KTM 625 of Husk sm450r

  • KTM 625

    Stemmen: 23 47,9%
  • Husk sm450r

    Stemmen: 25 52,1%

  • Totaal aantal stemmers
    48
2 compleet verschillende motoren. De husky is een racemachine, de KTM is meer straatgericht.
Op de ktm moet de olie minder verwisselt worden, kleppen moeten minder worden gestelt, en revisies zijn minder nodig.
De husky ligt in dezelfde klasse als de 450 EXC van ktm, of de CRF 450. Onderhoud is HELEMAAL NIET te vergelijken.
Straatfiets met relatief weinig onderhoud: KTM 625 SMC, speelfiets met bijhorend onderhoud: Husqvarna 450 SMR

Als je perse een homologatie wilt voor 2 personen, kan je beter voor de LC4 640 gaan.
Ikzelf heb de 660 SMC gekocht, ook omdat ik me niet arm wil maken door het onderhoud van m'n motor. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik een e-start soms wel mis, maar dat komt omdat de moto nu niet goed is afgesteld ofzo, er is in ieder geval iets mis mee:p
 
Gezeik over onderhoud , koop een transalp of BMW

Het is een 1 cilinder en die moet vaak nieuwe olie kleppen stellen .NOU EN

Als je een 1 cilinder rijdt koop dan een brute en dat is de SMR
 
Het achterop zitten is nooit geen pretje op een SM (behalve de 950 )

Onderdelen moet je enkel zoeken voor motoren die kapot gaan _O-

Husk is mega betrouwbaar enne mijn ervaring is dat de onderdelen helemaal niet zo duur zijn als jij beweert.

Ik ben nu bezig met mijn ktm 950 over duur gesproken!!! Ktm is dus echt niet goedkoop .

Husk en KTM het ontloopt elkaar niet zoveel.
Belangrijker is, welke vind je mooi en welke vind je het beste rijden.

daarnaast het onderhoud.
Enne je maakt mij niet wijs dat een (omgebouwde enduro ktm620uit 2002-2003) minder onderhoud heeft als een husk 450smr of een 510

Gewoon test gaan rijden en een keuze maken.
;)

ik ben altijd bezig met onderdelen zoeken.. aangezien KTM zoveel "randassortiment" heeft dat je bezig blijft met dingen kopen ;)

husk is ook betrouwbaar, ik rap geen slecht woord over husk. maar mijn persoonlijke voorkeur tussen een 450 smr en lc4 ligt duidelijk bij de lc4 puur omdat deze motoren straatgericht zijn. als je echt wil knallen koop je een SMR.

ik heb zelf een husk en een KTM dus weet er alles van ;)
 
Laatst bewerkt:
ik ben altijd bezig met onderdelen zoeken.. aangezien KTM zoveel "randassortiment" heeft dat je bezig blijft met dingen kopen ;)

husk is ook betrouwbaar, ik rap geen slecht woord over husk. maar mijn persoonlijke voorkeur tussen een 450 smr en lc4 ligt duidelijk bij de lc4 puur omdat deze motoren straatgericht zijn. als je echt wil knallen koop je een SMR.

ik heb zelf een husk en een KTM dus weet er alles van ;)
smr 690 :9 :9~
 
Laatst bewerkt:
Hoi oma :W

Okey, het is nu eindelijk zover, ik kan echt aan een SM kopen gaan denken.

Ik vermoed dat het toch een KTM LC4 gaat worden. Het feit dat er meerdere KTM's met >25K km's aangeboden worden voor nog steeds goed geld en dat je bijna geen Husqies tegenkomt met >10K km erop zegt voor mij veel over de duurzaamheid van de LC4 blokken. Ik ben dan wel weer zo een zeikerd dat ik per se een 625 of 660 wil, ik weet nu al dat ik (op langere termijn) spijt ga krijgen als ik nu een 640 zou kopen :P

De enige redelijk geprijsde 625/660's die ik vinden kan (voor <4500) zijn
a) in Duitsland (importkosten komt er dan bij) maar vaak wel jongere motoren dan in NL
b) bij Brouwer Zwartebroek (model '02 dus nog met de oude achterbrug, zwart blok en 2-zuiger remklauw -O- )

Ik heb mijn ex-motor al verkocht dus heb geen inruil en het is nu niet bepaald het weer dat iedereen spontaan motoren aanschaft. Is het gebruikelijk dat er dan wat van de prijs af is te krijgen en zo ja, aan wat voor kortingen moet ik dan denken? Ik heb alleen nog ervaring met particuliere (ver)koop maar doet een dealer ook aan garantie op dit soort (2ehands) motoren?

En omdat men op MF zoveel van plaatjes houdt :+ :

1139463-1-2-2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je weet dat je voor 4500 een veel nieuwere en extremere 450 smr hebt.

Bedoel ik heb zelf ook een ktm dus vind dat erg mooi spul.
Echter de keuze tussen deze hier boven en die ik je aanbied
;)

Maare suc 6 met je keuze.
Ik hoop dat je er veel lol van hebt.
;)
 
Hoi oma :W

Okey, het is nu eindelijk zover, ik kan echt aan een SM kopen gaan denken.

Ik vermoed dat het toch een KTM LC4 gaat worden. Het feit dat er meerdere KTM's met >25K km's aangeboden worden voor nog steeds goed geld en dat je bijna geen Husqies tegenkomt met >10K km erop zegt voor mij veel over de duurzaamheid van de LC4 blokken. Ik ben dan wel weer zo een zeikerd dat ik per se een 625 of 660 wil, ik weet nu al dat ik (op langere termijn) spijt ga krijgen als ik nu een 640 zou kopen :P

De enige redelijk geprijsde 625/660's die ik vinden kan (voor <4500) zijn
a) in Duitsland (importkosten komt er dan bij) maar vaak wel jongere motoren dan in NL
b) bij Brouwer Zwartebroek (model '02 dus nog met de oude achterbrug, zwart blok en 2-zuiger remklauw -O- )

Ik heb mijn ex-motor al verkocht dus heb geen inruil en het is nu niet bepaald het weer dat iedereen spontaan motoren aanschaft. Is het gebruikelijk dat er dan wat van de prijs af is te krijgen en zo ja, aan wat voor kortingen moet ik dan denken? Ik heb alleen nog ervaring met particuliere (ver)koop maar doet een dealer ook aan garantie op dit soort (2ehands) motoren?

En omdat men op MF zoveel van plaatjes houdt :+ :

[afbeelding]

Hey een brouwer special ofniet :+
 
En omdat men op MF zoveel van plaatjes houdt :+ :

[afbeelding]

mooi ding! is het een 2002?
en dat van die achterbrug zou ik me niet al te dik overmaken, een 5" + brede achtervelg is toch niet echt nodig op een sm, en een 4 zuiger klauw van brembo koop je voor 4 tientjes op MP *O*


edit: ik vind deze KTM trouwens veel mooier als die met hema bussen zwart gespoten KTM uit Duitsland.
 
Laatst bewerkt:
Je weet dat je voor 4500 een veel nieuwere en extremere 450 smr hebt.

Bedoel ik heb zelf ook een ktm dus vind dat erg mooi spul.
Echter de keuze tussen deze hier boven en die ik je aanbied
;)

Maare suc 6 met je keuze.
Ik hoop dat je er veel lol van hebt.
;)
Het enige wat me tegenhoud is dat ik het gevoel heb (juist omdat de husk extremer is) dat er binnen 10K km groot (lees duur) onderhoud aankomt -O-
Over KTM lees ik vaak genoeg over km standen van >30K km...

Hey een brouwer special ofniet :+
Ik hoor vaak die term voorbij komen en weet nog steeds niet of dit nou positief of negatief is :?
mooi ding! is het een 2002?
en dat van die achterbrug zou ik me niet al te dik overmaken, een 5" + brede achtervelg is toch niet echt nodig op een sm, en een 4 zuiger klauw van brembo koop je voor 4 tientjes op MP *O*


edit: ik vind deze KTM trouwens veel mooier als die met hema bussen zwart gespoten KTM uit Duitsland.
Ja is een 2002. Naar het plasticwerk kijk ik nooit echt zo, ik weet wel dat ik natuurlijk liever een 660 heb dan een 625 als ze voor hetzelfde bedrag tekoop zijn.
 
Het enige wat me tegenhoud is dat ik het gevoel heb (juist omdat de husk extremer is) dat er binnen 10K km groot (lees duur) onderhoud aankomt -O-
Over KTM lees ik vaak genoeg over km standen van >30K km...

Ik ben me ook weer wat aan het oriënteren, heb in 2006 mijn supermotard verkocht en nu toch wel veel spijt ;( Maak je niet te druk om het merk als het om onderhoud gaat: jouw rijstijl (en die van vorige eigenaars) heeft daar de meeste invloed. Zorgen dat je de olie goed op temp hebt voor je stevig gaat rijden, normaal op- en neerschakelen en niet als een bezetene op je motor rammen.

Ik had een heel mooie XR650SM en naar mijn mening is dat motorblok zo sterk en betrouwbaar als een olifant en toch hoor je dan weer van mensen die hun blok op 10.000 km moesten laten reviseren. Maar ik begrijp wel wat je bedoelt: ik heb ook een beter gevoel bij Honda dan bij Husqvarna maar volgens mij zit het verschil tegenwoordig vooral in het spul rond het motorblok. Bij Honda heb je geen rammeltjes en reuteltjes in en aan je frame. Ik denk dat ik ook maar een topic open om eens de ervaring van mensen met een aantal modellen in het bijzonder te vragen :]
 
Ik ben me ook weer wat aan het oriënteren, heb in 2006 mijn supermotard verkocht en nu toch wel veel spijt ;( Maak je niet te druk om het merk als het om onderhoud gaat: jouw rijstijl (en die van vorige eigenaars) heeft daar de meeste invloed. Zorgen dat je de olie goed op temp hebt voor je stevig gaat rijden, normaal op- en neerschakelen en niet als een bezetene op je motor rammen.

Ik had een heel mooie XR650SM en naar mijn mening is dat motorblok zo sterk en betrouwbaar als een olifant en toch hoor je dan weer van mensen die hun blok op 10.000 km moesten laten reviseren. Maar ik begrijp wel wat je bedoelt: ik heb ook een beter gevoel bij Honda dan bij Husqvarna maar volgens mij zit het verschil tegenwoordig vooral in het spul rond het motorblok. Bij Honda heb je geen rammeltjes en reuteltjes in en aan je frame. Ik denk dat ik ook maar een topic open om eens de ervaring van mensen met een aantal modellen in het bijzonder te vragen :]
Misschien een idee om het 'centraal onderhoud topic' te openen en anders een duidelijk SM-keuze topic wat een hoop vragen voor de beginnende kijker beantwoord?
 
Het enige wat me tegenhoud is dat ik het gevoel heb (juist omdat de husk extremer is) dat er binnen 10K km groot (lees duur) onderhoud aankomt -O-
Over KTM lees ik vaak genoeg over km standen van >30K km...Ik hoor vaak die term voorbij komen en weet nog steeds niet of dit nou positief of negatief is :?Ja is een 2002. Naar het plasticwerk kijk ik nooit echt zo, ik weet wel dat ik natuurlijk liever een 660 heb dan een 625 als ze voor hetzelfde bedrag tekoop zijn.

je kan een tank nog op een lc4 blok laten lopen *:)

en zijn de verschillen zo extreem dat je perse voor de 660 wilt gaan? ik zou die factoren lekker met elkaar vergelijken, het is tenslotte je eerste sm, mischien vind je het niks, en als je verliefd ben kan je altijd in de toekomst nog je droom sm aanschaffen.

en wat betreft brouwer zit wel goed toch? heb vernomen dat hij paar jaar geleden het een en ander aansjoemelde, maar ikzelf heb alleen maar goeie ervaringen met deze zaak, familie van mij ook die er bijna naast wonen..
 
Misschien een idee om het 'centraal onderhoud topic' te openen en anders een duidelijk SM-keuze topic wat een hoop vragen voor de beginnende kijker beantwoord?

Probleem is dat de meeste mensen geen objectief oordeel kunnen geven want je hebt toch altijd de liefhebbers van merk zus of zo. Zelf ben ik erg gesteld op Honda. Qua looks en uitrusting is het een ramp maar alles zit supergoed inmekaar en is netjes afgewerkt. Vervelend is alleen dat je een XR650R vaak zelf moet gaan ombouwen terwijl de KTM's en Huskies massaal als supermotard zijn te vinden.
 
Volgens mij is die KTM 625 die ik liet zien van jwAmsterdam geweest en klopt de km stand op de site van brouwer voor geen meter.
Toen ik destijds JW erover sprak stond er nog tussen de 8 en 9K km op de teller terwijl er op de brouwersite staat dat hij nog geen 3K km gelopen heeft... :X
 
Volgens mij is die KTM 625 die ik liet zien van jwAmsterdam geweest en klopt de km stand op de site van brouwer voor geen meter.
Toen ik destijds JW erover sprak stond er nog tussen de 8 en 9K km op de teller terwijl er op de brouwersite staat dat hij nog geen 3K km gelopen heeft... :X

vraag het aan JWamsterdam, en als dit klopt is bij deze al mijn vertrouwen weg in brouwer!
maar tot die tijd moet je er wel zeker van zijn dat dit daadwerkelijk de KTM van JWamsterdam is..

hij lijkt er inderdaad wel erg veel op!
 
vraag het aan JWamsterdam, en als dit klopt is bij deze al mijn vertrouwen weg in brouwer!
maar tot die tijd moet je er wel zeker van zijn dat dit daadwerkelijk de KTM van JWamsterdam is..

hij lijkt er inderdaad wel erg veel op!
Deze link is van een filmpje wat JW opgenomen had voor de verkoop van zijn motor:

http://video.google.nl/videoplay?do...85&start=10&num=10&so=0&type=search&plindex=5

Hiernaast wist ik dat brouwer de motor terug zou kopen als het hem particulier niet lukte.

Op de teller staat inderdaad 28XXkm. Bij Brouwer ligt de fout dus niet direct.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn ex-motor al verkocht dus heb geen inruil en het is nu niet bepaald het weer dat iedereen spontaan motoren aanschaft. Is het gebruikelijk dat er dan wat van de prijs af is te krijgen en zo ja, aan wat voor kortingen moet ik dan denken? Ik heb alleen nog ervaring met particuliere (ver)koop maar doet een dealer ook aan garantie op dit soort (2ehands) motoren?


om je een beetje een id te geven, ik had ook geen inruil toen ik de ktm kocht.
had (bij de dealer) 700 euro van de prijs afgepraat + gratis nieuwe kettingset, banden, en (grote) beurt. en nog een half jaar garantie op alles.

en pin je niet teveel vast op kmstanden. de teller van mn 660 heeft zichzelf ook op rare wijze gereset. :? toen ik em kocht stond er op de odo 10000 nogwat, ik rij er een paar keer mee, en hij staat nu inmiddels op 400 :? (en ja het is de odo, niet een tripmeter oid)
ook de wielmaat stond op 'standje enduro' dus de snelheden waren op de teller ook hoger dan in het echt. inmiddels is die wheelsize op 17 inch ingesteld, maar die odo krijg ik met geen mogelijkheid terug |(
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik niet het idee heb via het forum veel wijzer te worden over de keuze ben ik van plan morgen even bij brouwer langs te gaan (in zwartebroek zit de grootste zaak?) om de 625 te bekijken en als het kan een proefrit te maken.

Zaterdag ga ik kijken bij de husqvarna smr450 van Sharky en hopelijk weet ik dan na een proefritje genoeg om een beslissing te kunnen nemen.

*D
 
Terug
Bovenaan Onderaan