KTM 625 vs. Husqvarna sm450r

KTM 625 of Husk sm450r

  • KTM 625

    Stemmen: 23 47,9%
  • Husk sm450r

    Stemmen: 25 52,1%

  • Totaal aantal stemmers
    48
Heb geen ervaring met de KTM's, maar de SMR450 te weinig koppel voor op straat ?
Ik schrok net als Sharky_Capas ook van het vermogen van de SMR450 toen ik er een rondje op ging rijden. Dat was dus constant wheelies maken zonder enige vorm van moeite. Met m'n DR (ok, een goeie ouwe lobbes die gewoon van A naar B gaat, geen krachtpatser) lukt dat een stuk lastiger. De SMR wip je zo omhoog als je het gas open trekt. Na het stappen van de SMR weer op m'n eigen motor, vroeg ik me af wie er een 50cc blok onder m'n motor had gehangen. Leek wel een brommer zonder zin om vooruit te komen qua koppel. Heb zelf 56nm koppel op het achterwiel, ik weet niet wat een SMR450 heeft aan koppel, maar dat kan nooit meer zijn.

Nu went helaas alles erg snel, maar als het je eerste motor wordt, kan je met een SMR450 ook goed uit de voeten. Vond 'm alleen wel aardig trillen zo rond de 120km/u (wat ik me er nog van kan herinneren) vergeleken met mijn ouwe lompe tank.

Toch zou ik best een SMR450 of 510 willen hebben. Vind ze alleen veelste duur voor wat ze kunnen.
 
Heb geen ervaring met de KTM's, maar de SMR450 te weinig koppel voor op straat ?
Ik schrok net als Sharky_Capas ook van het vermogen van de SMR450 toen ik er een rondje op ging rijden. Dat was dus constant wheelies maken zonder enige vorm van moeite. Met m'n DR (ok, een goeie ouwe lobbes die gewoon van A naar B gaat, geen krachtpatser) lukt dat een stuk lastiger. De SMR wip je zo omhoog als je het gas open trekt. Na het stappen van de SMR weer op m'n eigen motor, vroeg ik me af wie er een 50cc blok onder m'n motor had gehangen. Leek wel een brommer zonder zin om vooruit te komen qua koppel. Heb zelf 56nm koppel op het achterwiel, ik weet niet wat een SMR450 heeft aan koppel, maar dat kan nooit meer zijn.

Nu went helaas alles erg snel, maar als het je eerste motor wordt, kan je met een SMR450 ook goed uit de voeten. Vond 'm alleen wel aardig trillen zo rond de 120km/u (wat ik me er nog van kan herinneren) vergeleken met mijn ouwe lompe tank.

Toch zou ik best een SMR450 of 510 willen hebben. Vind ze alleen veelste duur voor wat ze kunnen.
Dit zijn mooie berichten *O*
En erg trillen? Ik reed vanmiddag op 2 verschillende LC4's... O-)

Waarschijnlijk kan ik zaterdag ook meteen naar een TE510/SMR510 kijken die op marktplaats staat. Onderhoudsboekje heeft diegene er ook bij.

Vandaag vergelijking tussen 2 KTM's, zaterdag waarschijnlijk tussen 2 Huskies. Ik kan zelf niet wachten *O*
 
Misschien dat ik zaterdag ook nog even bij deze ga kijken:

http://link.marktplaats.nl/138031999

Zit al de nieuwere kop met dikkere klepstelen op.

Als ik zo naar dat plastic kijk lijkt me dat een 2004...
Zou gewoon voor die vette Husa gaan, beetje lullen en je krijgt hem wel mee voor 5500 en dan heb je gelijk overal het beste van: WP vering/Beringer zeszuiger remklauw en een beresterk blok!! Moet je misschien een keertje vaker de olie verversen dan bij de Husk, maar dat is toch ook weer niet zo heel schokkend. Je rijdt wel een van de bruutste SM's (IMO)!! Man Man, ik wou dat er zoveel te koop stond toen ik vorig jaar op zoek was... Succes nogmaals!!
 
Als ik zo naar dat plastic kijk lijkt me dat een 2004...
Zou gewoon voor die vette Husa gaan, beetje lullen en je krijgt hem wel mee voor 5500 en dan heb je gelijk overal het beste van: WP vering/Beringer zeszuiger remklauw en een beresterk blok!! Moet je misschien een keertje vaker de olie verversen dan bij de Husk, maar dat is toch ook weer niet zo heel schokkend. Je rijdt wel een van de bruutste SM's (IMO)!! Man Man, ik wou dat er zoveel te koop stond toen ik vorig jaar op zoek was... Succes nogmaals!!
Het is ook een 2004 die overjarig gekocht is. Blok is onder garantie 1 keer open geweest omdat er een popnagel in het koppelingshuis was losgekomen. (blok open was niet nodig hiervoor maar de eigenaar stond erop omdat hij zeker wilde zijn dat er geen motorschade was opgelopen)

Husaberg, graag, maar echt te duur :P
 
Nu dus nog even kijken en proefrijden voor de smr450 zaterdag, ik ben benieuwd of ik het koppel en de 'luxe' van de 640 in zoverre zal missen dat ik voor een KTM zal gaan, of dat de rem- en rijeigenschappen van de 450 me weten over te halen.

Het zal dus aan de big-smile factor afhangen *D

Een motor blijft persoonlijk, je moet je zelf prettig voelen op de sm, en de looks moeten je bevallen. En vooral niet gek laten maken door een verkopen.

640 Lc4 vindt ik net als jou bevindingen te rustig. Maar een maat van mij heeft de nokassen van de 640 met het zwarte motorblok in het motorblok van een 640 2004 (zilver motorblok) laten zetten + carb met acceleratiepomp en dat was echt 100% een verbetering. (extra; ander luchtfilter + full Remus)
Er werd door de dealer gewaarschuwd voor een te groot aan/uit gevoel met de motor maar dat vond ik erg mee vallen. Hij was een stuk spontaner geworden en een betere afgifte van vermogen.

Omdat je kennelijk van een "agressievere" gas reactie houdt, wel tevreden zal zijn over de husqy. En als je het zadel te hard vindt (kwestie van wat je gewent bent) zou je in het ergste geval je zadel opnieuw kunnen zaten vullen met gel/fome zodat het zadel wat zachter is.
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn mooie berichten *O*
En erg trillen? Ik reed vanmiddag op 2 verschillende LC4's... O-)

Erg trillen vergeleken met mijn DR, waar een balansas in zit om trillingen te voorkomen.
Ik denk dat zo'n SMR dat niet heeft. Ook niet nodig ook, je rijd daarmee korte stukken en voornamelijk toch vol gas en lekker bruut. Ik moet met die DR ook naar zuid-spanje kunnen rijden en dan wordt je wel gek van trillingen lijkt me. :P


@ Sharky_Capas;
4750 valt mee, maar dan is hij niet nieuw. Zo'n nieuwe was destijds 7000 of 8000 euro ofzo. Maar het is wel prachtig speelgoed :} :]
 
Erg trillen vergeleken met mijn DR, waar een balansas in zit om trillingen te voorkomen.
Ik denk dat zo'n SMR dat niet heeft. Ook niet nodig ook, je rijd daarmee korte stukken en voornamelijk toch vol gas en lekker bruut. Ik moet met die DR ook naar zuid-spanje kunnen rijden en dan wordt je wel gek van trillingen lijkt me. :P


@ Sharky_Capas;
4750 valt mee, maar dan is hij niet nieuw. Zo'n nieuwe was destijds 7000 of 8000 euro ofzo. Maar het is wel prachtig speelgoed :} :]
In een SMR450 zit wel een balansas(je) maar inderdaad zal ik geen lange stukken gaan rijden. Gezien een LC4 de vibrator onder de motoren is kan het alleen maar meevallen :+
Met mijn CBR had ik gemerkt dat als ik 100km gereden had (voor plezier dus de bochten opzoeken) ik al het gevoel had een aardig ritje gemaakt te hebben. Dit lijkt me voor een SM geen enkel probleem.

Prijzen van een 610 waren dacht ik zo een 8000-9000 euro, de SMR450 en 510 waren duurder. (overjarig is natuurlijk een ander verhaal)
 
Laatst bewerkt:
De smr450:

Ondanks dat de afrit van de snelweg vorige week verlegd was en we hierdoor van een totaal andere richting afkwamen |( waardoor we het in de eerste instantie niet konden vinden, viel de heenrit mee.
Wat alleen wel erg jammer was waren de plensbuien waar we op de heenweg doorheen reden, waardoor de weg kletsnat was. Geen ideaal proefrit-weer dus maar het regende tenminste niet :)

Op een paar kleinigheidjes na (paar beschadigde stickers, plekje losgelaten lak op het blok door steenslag en het ontbreken van het middelste groene lampje) zag de Husk er goed verzorgd uit.
Zoals de cijfers al zeggen weegt de motor echt geen ruk *O*
De motor startte zonder problemen met een druk op de toch erg gemakkelijke sissie-button waarop de motor veelbelovende klapjes liet horen.
Per ongeluk de gashandel aanraken zorgde voor een instant stijging van het toerental, dat beloofde wat })

Tijd voor een stukje rijden: ik wist dat de koppeling even wennen is bij de smr450 maar toch sta ik binnen een meter stil met een afgeslagen motor O-) Ik kon het niet zien maar ik weet zeker dat Cas met een grijns achter zijn helm zat :P
Nog een keer het hele startritueel uitvoeren (knopje indrukken dus :P ) en rijden maar.
Het viel meteen op dat de 450 het liefst volgas gaat want elke milimeter aan de gashandel draaien resulteert in een schop onder je hol.
Over je reet gesproken, dat zadel is inderdaad een stuk harder dan die van een LC4!
Oke, ik reed in spijkerbroek (ook op de LC4 overigens) maar toch, het viel me op maar ik ga hier niet over lopen zeiken, anders had ik maar een toermotor moeten willen :+

De dingen die me verder erg aanstonden van het blok is het grotere toerenbereik en de lekkerdere versnellingsbak dan de LC4. In laatstgenoemde vond ik het lastig de neutraal te vinden en voelde het schakelen me iets te 'lam'. Beide bakken schakelen wel consequent en snel maar die van de husk voelde gewoon net even wat beter aan.

Halverwege kreeg ik nog wel de opmerking dat ik nog teveel stuur op de supersport manier en nog niet genoeg met de Supermotard techniek maar dit terzijde :P

Ik denk dat dit verhaal wel duidelijk is ;)

Ps. daarna nog even met mijn vriendin eventjes in Antwerpen wezen kijken, leuk stadje :Y
 
Laatst bewerkt:
Vandaag was de dag, iemand die komt op je kindje rijden!

Tja een 450 smr in 2005 overjarig gekocht voor 8000 euro en nu te koop voor 4750.
Das toch een aardige waarde afname voor een leuke motor. Maar dat is tegenwoordig gewoon bij een husk. (waarom die oude ktm's hun waarde zo kunnen houden is mij een raadsel, bedoel het zijn bijna allemaal omgebouwde enduro's, met een kickstart en minder vermogen etc, maar das persoonlijk)

Tja en Jermo wilde een sm bereiden en dan? je raad het al regent het.

Het leuke is dat je dan iemand ziet kijken, is dat kleine klote brommertje een motor en vragen ze er geld voor?
(of was dat zijn vriendin die zo dacht)
Ik ken het gevoel toen ik in 2005 voor dezelfde keuze stond.
Echter nooit geen spijt gehad, want als je er eenmaal oprijd is het een beest, die je tot het uiterste pushed.

Tja ik ben op de husk 2 x in de eiffel geweest ( op de husk heen en weer) en 1 x in noord frankrijk, maar heb tegenwoordig een ktm 950 die daar iets beter voor dient. Husk stond vrij vaak stil en daarom toch maar eens te koop aangeboden.

Natuurlijk zitten er gebruiks sporen op. Ja ik ben ook wel eens onderuit gegaan. :/
Leuk om te lezen dat Jermo hem er toch goed vond uit zien.

Vervolgens samen gaan rijden. Jermo op de husk ik op de ktm 950.
Tja hij is niet erg comfortabel, maar je vergeet dat op het moment dat je er op rijd.
Altijd leuk om te zien hoe iemand zijn rijstijl is die niet vaak op een sm heeft gezeten.
;)

Jermo, het was gezellig en je mag altijd nog eens terug komen voor een testrit.
Enne guys, als Jermo hem niet koopt kunnen jullie me altijd mailen voor een proefrit.
;)
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat een Husky worden.
full
 
Mooi he, zo'n SMR450 :P
Gewoon die SMR kopen joh, lekker spelen. Voor echte verre stukken rijden koop je dan gewoon nog een toermotor erbij.
 
Heb ook een smr450 gehad :Y leuk ding maar startte moeilijk en liep niet 100% :?
Ook een paar keer problemen gehad dat er vuil in de carb/tank terechtkwam en hij dus niet meer wilde rijden |( uiteindelijk opgelost door filtertje te plaatsen
Nu heb ik een husaberg 650 en die bevalt me veel beter als de husqvarna :Y
En het rijd echt machtig :} }) enigste waar de 450 beter voor was was off road husaberg is beetje bruut voor het voorzictige werk :Y
maar voor de rest meer power minder gewicht betere remmen/vering en hij is nog zuiniger ook dan de 450 +grotere tank dus je moet niet om de 90-100km tanken *O*
 
Heb ook een smr450 gehad :Y leuk ding maar startte moeilijk en liep niet 100% :?
Ook een paar keer problemen gehad dat er vuil in de carb/tank terechtkwam en hij dus niet meer wilde rijden |( uiteindelijk opgelost door filtertje te plaatsen
*

Raar, Heb nooit geen last gehad met starten. Vinger op de startknop en gaan met die banaan.

Vuil in Carbs? wat deed jij ermee? nooit geen last van.
Kan nu ook niet zeggen dat ik deze kwalen eerder heb gehoord.

Oja Husa, prachtig spul, bruut, mooi. Maare betrouwbaar? Onderhoudsintervallen? en twee jaar garantie?
O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan