Het bokken ligt aan de injectie en het karakter van de motor. Onder de 3.000 toeren moet je niet willen rondtuffen...
Duke R heeft dus Akra's en bijbehorende mapping?
Je zou eens de TPS reset kunnen doen: koude motor, ontsteking aan, niet starten en het gas een keer rustig opendraaien tot aan de aanslag en vervolgens weer terugdraaien. Ontsteking uit. Klaar is kees.
En de idle reset (koude motor, starten zonder aan het gas te komen en een dikke 10 minuten stationair laten draaien zonder maar ook aan het gas te komen. Vervolgens weer uitzetten. Je zult het toerental horen veranderen in die 10 minuten (dan weer sneller dan weer langzamer).
Wat ook wel scheelt is het hele SAS gebeuren eraf slopen en de lambda sonde etc. Dan rijdt hij uitsluitend op de mapping zonder dat het mengsel aangepast (lees: zo arm mogelijk wordt gezet, vanwege de emissie-eisen) wordt via de lambda sonde. Wel de juiste vervangende stekkers monteren (
SAS Valve Removal kit eliminator KTM 690 SM SMR SMC 2007-2013 | eBay en
O2 Sensor Eliminator Lambdasonde Tuning Ersatzstecker KTM 690 Duke / R 08 - 2016 | eBay
SAS Valve SMOG Block Off plate kit KTM 690 Duke / Duke R 2008-2015 | eBay)
Ook de carterontluchting zo snel mogelijk uit je luchtfilterkast halen. Die vervuilt alleen maar je gasklephuis, je inlaat en je verbrandingsruimte.
Het scheelt zoveel slangengedoe en het reageert echt wel mooier op het gas. Ik moet zelf nog even met TuneECU een andere mapping laden in plaats van de huidige Akra, want die staat net iets te rijk. Maar ja... tijd tijd tijd ......
Tandwieloverbrenging maakt geen verschil in het bokken in het betreffende toerengebied. Je verlegt alleen je snelheid bij die hoeveelheid toeren iets, zodat het op de openbare weg iets minder opvalt. Ik heb nog een maatje groter achter liggen, moet ik nog monteren. Kleiner voor en groter achter tegelijk kan wel eens teveel van het goede zijn. Dan rijdt het als een crosser op de weg...... Een Duke III is een wegmotor.....