KTM 690 SMC (-R) DEEL 8 Let the sun shine!

Hoi allemaal!

Sinds gisteren ben ik weer in het bezit van een KTM! *O* ooit een 690SM gehad en nu sinds vorige week de eigenaar van een 690 Enduro R, nu heb ik natuurlijk meteen een vraag.. ik lees dat de nokkenas tuimelaar lagers vaak stuk lopen, nu zou ik deze graag checken en preventief vervangen voor het geupdate model. nou vroeg ik mij af, als ik de tuimelaars vervang moet er dan nog meer vervangen worden dan alleen dat? en vraag 2 waar kan ik ze het beste kopen?

de reden dat ik dit wil doen is omdat ik 2 maanden op reis ga met deze motor.. :+

ik las in dit topic dat er al iemand mee bezig was geweest zou jij mij het een en ander kunnen vertellen hier over?

Klopt, en ik ben ook niet zozeer bang voor een breuk. Probleem met brekende tuimelaars werd volgensmij vaak veroorzaakt door loslopende asjes van het lagertje dat de nok volgt. Ik bedoelde dan ook eigenlijk dat ik deze slijtage niet zou verwachten bij een tuimelaar die er pas 6k inzit.

Verder is de reden dat het open ligt dat de klepspeling gecheckt dient te worden bij 10k en er 1 op het randje zat van de opgegeven waarde. Tuimelaar moet los om de shims te vervangen en toen viel het me op.

Overigens heb ik al besloten het zekere voor het onzekere te nemen, en een setje nieuwe tuimelaars en assen besteld (is overigens schijnbaar ook een update op geweest in 2016). 200€ is een kleine prijs om te betalen voor de gemoedsrust tijdens aanstaande motorvakantie.

alvast bedankt!

Edit: een aantal filmpjes op youtube gevonden het ziet er in ieder geval niet te moeilijk uit..
 
Laatst bewerkt:
Zoals je al kan lezen heb ik ook de assen vervangen die door de tuimelaars zitten. Deze waren niet duur en daarom maar meegenomen hoewel het waarschijnlijk niet nodig is. Ik heb de onderdelen bij mulders motoren vandaan. Verder stelt het idd niet veel voor. Luchtfilterbak uitbouwen, het kleppendeksel eraf en je kunt er zo bij. Je kunt ipv de blokkeer"tool" overigens ook gewoon een langere bout gebruiken maar dat zal je vast wel gevonden hebben al.
Hou er wel rekening mee dat je na nieuwe tuimelaars ook even je klepspeling opnieuw op meet.
 
Voor die mensen die het leuk vinden, ik heb een filmpje gemaakt van mijn smc-r ombouw van afgelopen winter om het te verduidelijken en omdat ik zoveel vragen kreeg.

Enjoy :)

 
Voor die mensen die het leuk vinden, ik heb een filmpje gemaakt van mijn smc-r ombouw van afgelopen winter om het te verduidelijken en omdat ik zoveel vragen kreeg.

Enjoy :)


poeh knap staaltje werk zeg!! petje af :}

hoe heb je alle software uit kunnen lezen dan? ik dacht dat de hele software bende vanaf 2014 zo gecodeerd was dat alleen de ktm dealers er nog in konden komen.
 
Zoals je al kan lezen heb ik ook de assen vervangen die door de tuimelaars zitten. Deze waren niet duur en daarom maar meegenomen hoewel het waarschijnlijk niet nodig is. Ik heb de onderdelen bij mulders motoren vandaan. Verder stelt het idd niet veel voor. Luchtfilterbak uitbouwen, het kleppendeksel eraf en je kunt er zo bij. Je kunt ipv de blokkeer"tool" overigens ook gewoon een langere bout gebruiken maar dat zal je vast wel gevonden hebben al.
Hou er wel rekening mee dat je na nieuwe tuimelaars ook even je klepspeling opnieuw op meet.


Goeie tip, had al even bij Mulders motoren gekeken idd ik ga er van uit dat deze de meest recente versie verkopen?

Dan ga ik eerdaags maar eens aan de slag.
Bedankt voor je bericht en ik laat weten hoe het gegaan is.
 
poeh knap staaltje werk zeg!! petje af :}

hoe heb je alle software uit kunnen lezen dan? ik dacht dat de hele software bende vanaf 2014 zo gecodeerd was dat alleen de ktm dealers er nog in konden komen.

Klopt, is inderdaad gecodeerd maar met geld krijg je veel voor elkaar in het leven.
 
Laatst bewerkt:
Heren,

Ik heb een kort vraagje mbt het vervangen van de koppelingsset in een 690 SMC uit 2009.
Bij de vervangingskit zitten twee dunne ringen (RONDELLA ANTIVIBRAZIONE SET). Uit de oude koppeling kwam slechts één ring, de conische.
Zal ik nu beide ringen monteren en hoe is de volgorde hiervan? Eerst de vlakke dunne ring en dan de conische ring?

Alvast bedankt!
 
Heren,

Ik heb een kort vraagje mbt het vervangen van de koppelingsset in een 690 SMC uit 2009.
Bij de vervangingskit zitten twee dunne ringen (RONDELLA ANTIVIBRAZIONE SET). Uit de oude koppeling kwam slechts één ring, de conische.
Zal ik nu beide ringen monteren en hoe is de volgorde hiervan? Eerst de vlakke dunne ring en dan de conische ring?

Alvast bedankt!

Als het goed is kun je dit exact weer zien in de ktm spare parts finder.
 
Eerlijk gezegd staat dat er niet echt duidelijk. Ik denk eerst de vlakke en dan de conische maak ook op de partsfinder is dat niet echt duidelijk aangegeven...
 
Die vlakke is er voor om te voorkomen dat de conische (schotelveer) niet in-loopt op het aluminium.

Dus eerst de vlakke, hierna de conische.
 
wel flink aan de prijs voor zijn bouwjaar / km stand. tssja voor de rest gewoon een goede testrit maken en alles proberen. motor van 10 jaar oud kopen blijft hoe dan ook een gok.
 
wel flink aan de prijs voor zijn bouwjaar / km stand. tssja voor de rest gewoon een goede testrit maken en alles proberen. motor van 10 jaar oud kopen blijft hoe dan ook een gok.

Ze hebben hem ook al ruim een jaar staan meen ik. Dus we gaan is kijken waar we op uitkomen haha. Toch bedankt.
 
voor een beetje meer heb je een R met iets minder KM's geloof ik.

Barbier is gewoon een dozenschuiver/handelaar. Niets negatiefs daarover, maar zo wordt er ook gehandeld. Mijn ervaring is dat het een eerlijke vent is en best goed mee te handelen valt. Heb mijn SMC-R daar ook gekocht en in het verleden een R6.

Kijk gewoon goed naar de gebruikelijke zaken. En als je hem koopt, check direct de zwakke punten gezien de KM stand. Belangrijkste is volgens mij de tuimelaars.
 
voor een beetje meer heb je een R met iets minder KM's geloof ik.

Barbier is gewoon een dozenschuiver/handelaar. Niets negatiefs daarover, maar zo wordt er ook gehandeld. Mijn ervaring is dat het een eerlijke vent is en best goed mee te handelen valt. Heb mijn SMC-R daar ook gekocht en in het verleden een R6.

Kijk gewoon goed naar de gebruikelijke zaken. En als je hem koopt, check direct de zwakke punten gezien de KM stand. Belangrijkste is volgens mij de tuimelaars.

Bedankt voor de feedback!

Ja er staan er wel een paar op. Maar de 1 heeft inbraakschade en de andere is een omgebouwde enduro.. Maar ben benieuwd wat het word.

En de tuimelaars zijn niet egt te controleren van buitenaf toch?

En hier zit er toevallig niemand die hem kwijt wil voor 5500 a 6k? *D
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de feedback!

Ja er staan er wel een paar op. Maar de 1 heeft inbraakschade en de andere is een omgebouwde enduro.. Maar ben benieuwd wat het word.

En de tuimelaars zijn niet egt te controleren van buitenaf toch?

En hier zit er toevallig niemand die hem kwijt wil voor 5500 a 6k? *D

Gewoon proefrijden. Wat ik zelf belangrijk vind is of de KTM map met de boekjes erbij is. Als deze weg is is er iemand eigenaar geweest die niet echt een liefhebber is. Zoiets gooi je niet weg.

Tis geen ramp als ie weg is, maar anders mag er wel flink wat van de prijs af.
 
Ja vond ik ook. Heb nog contact met 1 die een omgebouwde enduro heeft. En die is pas gereviseerd en goedkoper.. Duss we gaan het meemaken. Laat het morgen wel weten wat geworden is haha. Bedankt zover.
 
Het is hem toch geworden. Knap geld van de prijs kunnen krijgen en de onderhouds historie was gewoon bekend dus met boekjes alles erbij.

Wat ik wel erg wennen vind is met deze injectie(ben carb gewend) het overpakken van geen gas geven tot weinig gas geven. Voelt wat rukkerig. Kan dat met mapping te maken hebben? Lamda zit er nog in met akra demper en ander luchtfilter huis.
Rijd voor de rest wel super.
 
Het is hem toch geworden. Knap geld van de prijs kunnen krijgen en de onderhouds historie was gewoon bekend dus met boekjes alles erbij.

Wat ik wel erg wennen vind is met deze injectie(ben carb gewend) het overpakken van geen gas geven tot weinig gas geven. Voelt wat rukkerig. Kan dat met mapping te maken hebben? Lamda zit er nog in met akra demper en ander luchtfilter huis.
Rijd voor de rest wel super.

Gefeliciteerd! Zijn erg gave machines, met idd wat aan uit effect. Misschien staat de mapping schakelaar onder het zadel wel op sport. Ik ben dat ook geprobeerd maar vond dat niks. Had hem op normaal staan.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd! Zijn erg gave machines, met idd wat aan uit effect. Misschien staat de mapping schakelaar onder het zadel wel op sport. Ik ben dat ook geprobeerd maar vond dat niks. Had hem op normaal staan.

bedankt! wist totaal niet dat daar een schakelaar zat haha, weer wat geleerd die stond idd op sport. vanavond is proberen. wat ik ook vind dat die niet egt vlot start, rijd en trekt voor de rest als een beer. is er iemand hier die de mapping kan aanpassen of iemand een goed adres? wil gewoon zeker weten dat dat goed is.
 
bedankt! wist totaal niet dat daar een schakelaar zat haha, weer wat geleerd die stond idd op sport. vanavond is proberen. wat ik ook vind dat die niet egt vlot start, rijd en trekt voor de rest als een beer. is er iemand hier die de mapping kan aanpassen of iemand een goed adres? wil gewoon zeker weten dat dat goed is.

Als je uit omgeving Rotterdam komt kan ik wel naar je mapping kijken hoor.
 
Iemand interesse in een gebruikte voorband? Binnen 2 a 3 weken gaat de Conti SM eraf. Dotcode komt uit 2014, heeft nog aardig wat profiel. Vraagprijs 25 euro.

DSC_1098.JPG
 
Als je uit omgeving Rotterdam komt kan ik wel naar je mapping kijken hoor.

Bedankt voor het aanbod maar dat is niet egt in de buurt haha. Iemand hier ervaring met mvs engineering toevallig? Blijken veel 690s te doen. Zit te twijfelen om eerst een titanium voorpijp erop te zetten voor het afstellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan