KTM 690 SMC (-R) DEEL 8 Let the sun shine!

Je ziet de ketting toch zitten?
Check ff of er spanning op staat?
Of de hydraulische spanner ff goed leegdrukken kan ook versmeerd zijn.
 
Je ziet de ketting toch zitten?
Check ff of er spanning op staat?
Of de hydraulische spanner ff goed leegdrukken kan ook versmeerd zijn.
Misschien denk ik onnozel, maar als het blok niet loopt staat er ook geen spanning op toch (geen hydraulische druk)? Dan is de spanning op de ketting niet representatief dacht ik.

Bedankt voor de tips.:t
 
Dus eerst rammelt je ketting los in de rondte.
Dan maar hopen dat hij niet verschiet.
En oef gelukkig er is oliedruk.
De ketting wordt gespannen.
Dat ging maar net goed.:X
:)
 
Dus eerst rammelt je ketting los in de rondte.
Dan maar hopen dat hij niet verschiet.
En oef gelukkig er is oliedruk.
De ketting wordt gespannen.
Dat ging maar net goed.:X
:)
Tsja, zo zie ik het inderdaad voor me.8)7Maar er is dus altijd al een basis voorspanning? Ben zelf niet bekend met de hydraulische spanners, alleen met de mechanische.

Maar zoals ik aangaf, zonder olie druk heb je dan een representatief idee?
 
Voor de kettingspanner zit normaal een soort terugslagklepje, waardoor die vol blijft zitten. Als je echter ergens lek hebt, zit je dus met de situatie die hierboven beschreven wordt, en dat wil je liever niet.

Dus eerst rammelt je ketting los in de rondte.
Dan maar hopen dat hij niet verschiet.
En oef gelukkig er is oliedruk.
De ketting wordt gespannen.
Dat ging maar net goed.
 
De spanner zit met ratel getand dinges hoe moet ik het uitleggen hij kan wel spannen maar niet terug.
 
De spanner zit met ratel getand dinges hoe moet ik het uitleggen hij kan wel spannen maar niet terug.
Ah zo, eigenlijk hetzelfde als de mechanische alleen is hij op oliedruk ipv veerdruk.

Bedankt voor de uitleg!
 
Zover mij bekend kan je de ratelversies aftermarket kopen, maar is dit af fabriek niet zo. Ik kan mis zijn.
 

erg interessant, met betrekking tot de hydraulische ketting spanner.
Is dit het verhaal van de mechanische vs hydraulische.
Waar hij aangeeft dat een hydraulische meer lawaai maakt met stationair, maar ruimte heeft om klappen op te vangen; en dus ook kan aanpassen met warme motor en koude.
En je een mechanische eigenlijk zou moeten aanpassen op dat hij koud is, en wanneer hij warm is?
 
Is dit het verhaal van de mechanische vs hydraulische.
Waar hij aangeeft dat een hydraulische meer lawaai maakt met stationair, maar ruimte heeft om klappen op te vangen; en dus ook kan aanpassen met warme motor en koude.
En je een mechanische eigenlijk zou moeten aanpassen op dat hij koud is, en wanneer hij warm is?
Haha een half uur is ook best lang om te kijken. Je kan het als vs zien inderdaad, maar hij schiet eigenlijk de handmatige / mechanische spanner compleet af. Voor deze motorfiets, met een onderbouwing waar ik opzich wel wel in kan verplaatsen. Daarnaast legt hij de werking uit van de spanner, en geeft hij verschillende mogelijkheden om eventuele slappe ketting op te lossen.
 
Al zijn filmpjes zijn fantastisch. Als je een eerlijk verhaal wilt over de 690/701 en zeker de dingen die je kan doen er aan.
Olie wist ik toevallig al, niet het merk dat hij zelf aan geeft.15/60 werd mij door motorcross aad al aangeraden
 
Ik heb zelf destijds een mechanische van Rally-Raid geplaatst. Ze maken ze nu niet meer meen ik. En mijn blok was een stuk stiller. Wel moet je goed de montage instructies aanhouden voor een mechanische, je draait met gemak de ketting veel te strak.

Ik heb ook filmpjes gezien van hydraulische kettingspanners (ging toevallig ook over een KTM) waarbij er werd uitgelegd dat ze niet goed werken, omdat de olie kon gaan schuimen in de spanner door de bewegingen IN de spanner. Gevolg is geen oliedruk.

Die gasten van Pirate Racing zijn wel heeeel bedreven in de 690/701's. Veel informatieve filmpjes.
 
Rock en roll gemeinde.
Soms lult hij wat te veel.
Schat in dat al die Grenzgänger gasten ook bij hem langs komen.
Maar hij heeft echt leuke details en tips.
 
Vandaag pas tijd gehad om even naar de Ktm te kijken, moest eerst nodig gepoetst worden. Kleppen deksel eraf gehaald, alles lijkt goed. Spanning van de distributie ketting is lekker strak (moeilijk uit te leggen). Alleen de kleppen stonden te wijd. Uitlaat links: 0.15 Uitlaat rechts: 0.15 Inlaat links: 0.12 Inlaat rechts: 0.16.

Specs zijn: 0.07 - 0.13.

Heb 2500 km geleden de tuimelaars verwisseld (preventief). Toen alles op de buitenste specs gezet +/- 0.12 / 0.13. Met de gedachte dat bijna altijd de speling kleiner word. Heb er geen rekening mee gehouden dat de tuimelaars misschien nog wat op elkaar in moesten slijten. Ik verdenk dat dit is gebeurd, ''aanname''.

Plan de campagne --> speling terug brengen naar 0.1. (plaatjes besteld). Kettingspanner even los halen, oude olie eruit drukken. Olie beurtje doen met Motorex 15w60. Daarna weer eens even horen.
 
Goed dat het gecheckt is. Het is trouwens onzin om te denken dat de klepspeling altijd kleiner wordt. Meestal wordt deze langzaamaan groter door slijtage aan de tuimelaar. Andersom is ook mogelijk als de klepszitting bijv meer inslijt dan de tuimelaar.

Zelf zet ik ze het liefste in het midden van de toleranties. In dit geval dus 0.10mm.
 
Moest laatst kleppen stellen bij m.n nwe 500exc
Peter buitenhuis van de gelijknamige crosshop.
Hield altijd de minimum maat aan met stellen.
Ik heb dat maar opgevolgt.
En het blok draait nog;)
;)
 
Voor de tuimelaars (690) schijnt het ook beter te zijn om richting de onderste specificaties te werken.

Ben Japanse racers gewent, daar word de klepspeling alleen maar kleiner bij. "normaal"
 
Nieuwe opname geschoten, na de oliewissel en kleppen stellen. Is wel een stukje rustiger, maar geen wereld van verschil😅
 

Bijlagen

  • VID_20211120_163821.mp4
    42,8 MB
Dag beste motorvrienden,
Im (almost) back ;);).. nog een serieus vraagje... Ik ga morgen naar een SMC 690 gaan kijken van bj 2010. Is dealer onderhouden, inclusief 1j garantie en onderhoud. Heeft wel 49000km gelopen. Nog te doen om te kopen ? :+
Veel dank, Davy
 
Persoonlijk zou ik voor een wat lagere km stand gaan, maar een goed onderhouden model met ''meer'' kilometers ervaring kan ook prima zijn.
Zou een potje achter de hand houden voor eventueel wat extra onderhoudskosten wat er bij komt kijken.

 
Persoonlijk zou ik voor een wat lagere km stand gaan, maar een goed onderhouden model met ''meer'' kilometers ervaring kan ook prima zijn.
Zou een potje achter de hand houden voor eventueel wat extra onderhoudskosten wat er bij komt kijken.

Bedankt LockOn...

hij is echt maniakaal onderhouden (en aantoonbaar)! Ik twijfel tussen deze SMC en een SWM sm500r. Deze is wel van bouwjaar 2018 en heeft 2000 km. waarvan 1500 op circuit...
 
Terug
Bovenaan Onderaan