KTM 690 SMC (-R) DEEL 8 Let the sun shine!

Deze kamer heb ik nog nooit droog gezien. Als je hem start met de zijstandaard erop zie je de olie er ook uitlopen.

Foto die ik nog kon opscharrelen.
Bedankt, zo ziet het er bij mij idd ook uit! Wat je daar ziet zitten om de drukstift is geen keering toch?

Overigens ook contact op genomen met de webshop en ze geven aan dat wat ik beschrijf niet kan, en ik lucht in mijn systeem heb zitten.....maar mag hem wel naar ze terug sturen en een nieuwe ontvangen. Advies is wel om een monteur hem te laten monteren want zelf doe ik het niet goed (ondanks dat de ktm dealer in Duitsland het ook niet voor elkaar kreeg).
 
Allen,

Mijn motor komt tekoop. Bj2019 & kmstand +-3000. Alle originele onderdelen aanwezig!
De ktm is voorzien van zeer veel accessoires, aantal die nog niet te zien zijn op de foto's zijn:
Carbon parts, powerparts seat.
Link naar mp:
KTM 690 SMC-R A2 Akraprovic Carbon zgan
€ 13.000,00
≥ KTM 690 SMC-R A2 Akraprovic Carbon zgan — Motoren | KTM — Marktplaats
Voor meer info graag pm
 

Bijlagen

  • 20210907_180618.jpg
    20210907_180618.jpg
    180,6 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
Je hebt levenslang garantie op die cilinders alleen zal Oberon beweren dat de seal van hun product sterk genoeg is en dat er is mis is met jouw motor... Dus die garantie heb je weinig aan.
Dear Luuk,



Thank you for your e-mail. I will be blunt and honest and say that currently Oberon Performance does not have a concise explanation to what is happening. For our part, we have purchased our very own KTM 690 and done every conceivable test to replicate what you are seeing. We have not been able to make oil enter the clutch system. We are of the opinion it is not engine oil and I will explain why.



Engine oil is heavier than clutch oil, to reach the master cylinder would mean that it would have to be forced from the engine, through the slave (I will explain about our seal in a moment), up through the pipe, past the shutter valve in the Master cylinder and then into the reservoir. The amount of pressure that would be required to do this would be horrendous to say the least.



As a result, all the clutch fluid would be pushed out of the system, not mixed in the master cylinder. And of course, the master cylinder would be overflowing all the time as the engine oil pushed the lighter clutch fluid out. Especially as you indicate this happened in 2-3 hours of riding. Our seals even when back to front, can resist 140 psi from our own extensive testing. If your engine is producing such back pressure (140 psi+) you would, in our opinion, be having much worse problems as it would be like riding an air compressor down the road.



Until we can get a bike where this is happening, we simply can’t understand or have any idea what it is you’re really seeing. We currently suspect it’s the master cylinder seals that are degrading, drawing in air and reacting with the fluid – which would explain a sludge that would very much look like engine oil. The hydraulic clutch system would then ultimately fail over time as more air is being drawn in. A slave cylinder (ours or any other) will only do what the master tells it to do – hence why they are called master and slave cylinders. A slave cylinder is just a piston with a seal – it won’t do anything on its own and will only move to the amount of fluid pushing it.



Our piston seal is happy with either DOT 4 or Mineral oil, the material is specific for both types. Only DOT 5.0 is our seal not designed for. So if you’re able to change gear, find neutral and get drive at any point – then I can guarantee 100% that our slave is not the problem. U seals (hydraulic) either totally work or totally fail, there is no in between. Just a like a balloon, the smallest of holes and the balloon fails. So if the seal has enough pressure to push against a push rod and disengage the clutch – then there’s nothing wrong there.

I hope this helps.

Kind regards,
Customer Services
 
Bedankt, zo ziet het er bij mij idd ook uit! Wat je daar ziet zitten om de drukstift is geen keering toch?

Overigens ook contact op genomen met de webshop en ze geven aan dat wat ik beschrijf niet kan, en ik lucht in mijn systeem heb zitten.....maar mag hem wel naar ze terug sturen en een nieuwe ontvangen. Advies is wel om een monteur hem te laten monteren want zelf doe ik het niet goed (ondanks dat de ktm dealer in Duitsland het ook niet voor elkaar kreeg).

Zover ik kan zien op de exploded views en workshopmanual zit daar inderdaad geen keerring. Misschien dat iemand anders daar nog het ea over weet. Lucht in het systeem lijkt me sterk. Zeker als de KTM dealer hem nog eens nagelopen heeft en die gebruiken een vacuum remontluchter daarvoor.

Until we can get a bike where this is happening, we simply can’t understand or have any idea what it is you’re really seeing. We currently suspect it’s the master cylinder seals that are degrading, drawing in air and reacting with the fluid – which would explain a sludge that would very much look like engine oil. The hydraulic clutch system would then ultimately fail over time as more air is being drawn in. A slave cylinder (ours or any other) will only do what the master tells it to do – hence why they are called master and slave cylinders. A slave cylinder is just a piston with a seal – it won’t do anything on its own and will only move to the amount of fluid pushing it.
In theorie is dit een mogelijkheid, maar ik neem aan dat je het verschil ziet tussen motorolie en iets opgebouwde druk. Zeker als het steeds zo hard blijft stijgen zou je een serieus groot lek moeten hebben, dat valt ook op. Bij het opnieuw doorontluchten/doorbloeden van het systeem zou er dan ook lucht in moeten zitten en volgens mij is dat niet het geval. Daarbij blijft het te toevallig dat het allemaal gebeurt is na het wissel van origineel.

Ik heb dit verhaal vaker gehoord en denk dat er gewoon bepaalde slechte Oberon cilinders in de oploop zijn, sommige mensen rijden ermee en hebben echter geen problemen. Of bij bepaalde typen motoren is de druk wat hoger die origineel wel opvangen kan en Oberon blijkbaar niet.

De makkelijkste manier om te achterhalen of het echt 100% aan de Oberon ligt is je oude (tijdelijk) monteren, ben je dan direct van het probleem af, dan weet je genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Ligt eraan welk bouwjaar je motor is. Volgens mij is vanaf 2020 of 2021 de slave koppelingscilinder geen issue meer. Als je preventief vervangen wil dan zou ik eigenlijk voor het nieuwste bouwjaar origineel gaan.

Daarbij hoor je veel meer verhalen over de falende koppelingscilinders van de husqvarna 2016+ modellen en de KTM 690 SMC R 2019+ modellen. Daarbij maakt het nog erger dat die remvloeistof hebben als koppelingsvloeistof. Remvloeistof bij je motorolie resulteert in ernstig smeringstekort en garantie op dure gevolgschade.

Als bij de oude modellen deze seal faalt is dat vervelend, maar minerale olie bij synthetische olie zorgt niet direct voor smeringsproblemen. Daarbij is dit minder een issue bij oude modellen. Bij de nieuwere modellen gaan allemaal voor de 8.000 a 10K al defect. Kijk nu eens hoeveel oudere modellen 690 (2010-2015) nog rijden met de eerst koppelingscilinder, en waarbij men vraagt of ze deze nu toch eens preventief moeten vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Ligt eraan welk bouwjaar je motor is. Volgens mij is vanaf 2020 of 2021 de slave koppelingscilinder geen issue meer. Als je preventief vervangen wil dan zou ik eigenlijk voor het nieuwste bouwjaar origineel gaan.

Daarbij hoor je veel meer verhalen over de falende koppelingscilinders van de husqvarna 2016+ modellen en de KTM 690 SMC R 2019+ modellen. Daarbij maakt het nog erger dat die remvloeistof hebben als koppelingsvloeistof. Remvloeistof bij je motorolie resulteert in ernstig smeringstekort en garantie op dure gevolgschade.

Als bij de oude modellen deze seal faalt is dat vervelend, maar minerale olie bij synthetische olie zorgt niet direct voor smeringsproblemen. Daarbij is dit minder een issue bij oude modellen. Bij de nieuwere modellen gaan allemaal voor de 8.000 a 10K al defect. Kijk nu eens hoeveel oudere modellen 690 (2010-2015) nog rijden met de eerst koppelingscilinder, en waarbij men vraagt of ze deze nu toch eens preventief moeten vervangen.
2019 model met 20k km op de originele. Onder recall het nieuwe model gekregen. Dus dat ze allemaal kapot gaan is onzin. Echter zal je zoals altijd de mensen lezen.
En iedereen die er last van heeft doet onderzoek en plaatst het.
Als je er geen last van hebt, heb je er ook niks te zoeken.
Ken van waarheid is er, anders zouden ze geen recall doen
 
Zover ik kan zien op de exploded views en workshopmanual zit daar inderdaad geen keerring. Misschien dat iemand anders daar nog het ea over weet. Lucht in het systeem lijkt me sterk. Zeker als de KTM dealer hem nog eens nagelopen heeft en die gebruiken een vacuum remontluchter daarvoor.
Ik kon hem idd ook niet vinden in de spare parts finder dus ga er vanuit dat we het bij het rechte eind hebben. Dat ontluchten bij de dealer heb ik ook als argument gebruikt richting de webshop...maakte niet veel indruk.
In theorie is dit een mogelijkheid, maar ik neem aan dat je het verschil ziet tussen motorolie en iets opgebouwde druk. Zeker als het steeds zo hard blijft stijgen zou je een serieus groot lek moeten hebben, dat valt ook op. Bij het opnieuw doorontluchten/doorbloeden van het systeem zou er dan ook lucht in moeten zitten en volgens mij is dat niet het geval. Daarbij blijft het te toevallig dat het allemaal gebeurt is na het wissel van origineel.
Ik geloof dat ze zich er makkelijk vanaf maken met "lucht in het systeem". Zoals gezegd blijft er maar vloeistof bijkomen in het reservoir, wat nergens anders vandaan kan komen. Zelfs na leegzuigen van het reservoir en stationair lopen van de motor liep hij langzaam vol.
De makkelijkste manier om te achterhalen of het echt 100% aan de Oberon ligt is je oude (tijdelijk) monteren, ben je dan direct van het probleem af, dan weet je gegenoeg.
De oude heb ik inderdaad begin van de avond opnieuw gemonteerd, ik heb alleen ook de olie afgelaten voor de zekerheid (vermengd met koppelingsvloeistof ook in het blok?) Zekere voor het onzekere en moet nu even wachten op mijn order met motorolie (en klepspeling shims..backorder...kan dus een weekje duren).

To be continued......nogmaals dank voor je uitgebreide meedenken
 
Is het trouwens waar dat er enorme druk op de motorolie nodig is om de vloeistof omhoog te duwen, zoals door oberon klantenservice aangegeven? Een koppeling in ruststand is toch drukloos en alle boringen open om vloeistof terug naar het reservoir te krijgen?
 
Beste KTM 690'ers,

Is voor mij een tijd geleden dat ik hier was. Heb een snelle vraag, namelijk, weet iemand hoe het zit met uitlaten op de KTM 690 SMC (R)? Welke modeljaren zijn compatibel? Met name, een uitlaat voor een 2010 model SMC, waar past die allemaal op?

Ik hoop dat iemand dit zeker weet, of een bron weet waar ik deze informatie kan vinden.
 
Ik kon hem idd ook niet vinden in de spare parts finder dus ga er vanuit dat we het bij het rechte eind hebben. Dat ontluchten bij de dealer heb ik ook als argument gebruikt richting de webshop...maakte niet veel indruk.

Ik geloof dat ze zich er makkelijk vanaf maken met "lucht in het systeem". Zoals gezegd blijft er maar vloeistof bijkomen in het reservoir, wat nergens anders vandaan kan komen. Zelfs na leegzuigen van het reservoir en stationair lopen van de motor liep hij langzaam vol.

De oude heb ik inderdaad begin van de avond opnieuw gemonteerd, ik heb alleen ook de olie afgelaten voor de zekerheid (vermengd met koppelingsvloeistof ook in het blok?) Zekere voor het onzekere en moet nu even wachten op mijn order met motorolie (en klepspeling shims..backorder...kan dus een weekje duren).

To be continued......nogmaals dank voor je uitgebreide meedenken
Probleem lijkt verholpen met het terug plaatsen van de originele oude slave cilinder.
 
Dat is vreemd, dan zou het toch in de oberon moeten zitten. Productie foutje?
Daar lijkt het op...hoewel ze daar bij oberon niet in geloofden. Wel van de webshop een nieuwe gekregen ondanks dat ook die het een raar verhaal vond. Twijfel nu echter wel of ik gie ga plaatsen of gewoon op reserve houden
 
Hallo,

Ik wacht nog op mijn kenteken maar ben op zoek naar een mooi achterlicht.
Iemand die wat heeft liggen of welke aan te raden is ?
Betreft bouwjaar 2017
 
Terug
Bovenaan Onderaan