ktm 790 duke

Het opvallende is dat het ook enkel op de randjes aan de buitenkant is. Op de voorvelg zit het wel ergens in het midden. Aan die velg ben ik alleen geweest met autoshampoo. Ik kan er niet echt de vinger achter leggen hoe dit kan.
 
Ik heb dit weekend mijn Duke goed gepoetst na een onverwachte regenbui. Bij het schoonmaken van de achterwielen/velgen zag ik dat op meerdere plekken de lak weg lijkt. Ik heb de velgen eerst schoongemaakt met autoshampoo en de hardnekkige plekken met chaincleaner van Motul (die zou de verf niet moeten kunnen aantasten). Toen ik de witte strepen zag (niet eerder gezien, maar de velgen waren ook best wel vuil) heb ik nog een testje gedaan met de chaincleaner op een klein ander plekje. Het is niet zo dat je de verf er dan zo afveegt. Dit ook nog even gecontroleerd met wit keukenpapier. Hebben anderen hiermee ervaringen? Ik lees her en der op (internationale) fora wel dat de verf op de velgen van matige kwaliteit is.
Dit komt niet echt van poetsmiddelen of je moet hele agresieve gebruikt hebben.
Maar bij de 1290 waren de velgen ook slecht gespoten en snel beschadigd.
 
Het weekend de andere wielen die bij de ktm zaten erop gelegd. Denk dat ik de originele er mooier onder vindt staan. Maar daar liggen semi regenbanden op dus daar kunnen we niet mee naar het circuit (behalve als het regent natuurlijk) :]
 

Bijlagen

  • IMG_20230722_164852685.jpg
    IMG_20230722_164852685.jpg
    590,9 KB · Weergaven: 80
Het weekend de andere wielen die bij de ktm zaten erop gelegd. Denk dat ik de originele er mooier onder vindt staan. Maar daar liggen semi regenbanden op dus daar kunnen we niet mee naar het circuit (behalve als het regent natuurlijk)

Ik vind deze wielen super! Mooi laten zo wat mij betreft 8-)
 
Niemand die zijn duo steunen weg doet? Heb de linker gevonden op marktplaats, nu nog op zoek na de rechter *D
Kan hem ook nieuw bestellen maaaaaar 4 weken levertijd en 200+ euros. En wou eigenlijk deze vakantie nog met fraulein achterop wat rond gaan rijden :]
 
Nadat mijn motortje nu alweer bijna 2 maanden niet meer functioneert door wat lijkt een gefaalde nokkenas, ben ik wat opzoek gegaan naar meer lotgenoten.
Ik ben echt geschrokken waarop ik ben gestuit. Op advrider zijn er meerderen waarbij de nokkenassen compleet zijn ingelopen. Cam lobe wear De hele draad is zeer interessant om door te nemen. Het lijkt het fiasco van het s1000-blok wel.
Het gaat voornamelijk om de ingaande nokkenas, de nokken slijten zeer snel. Een aantal hebben al zichtbare schade vanaf 10.000km. In de thread komen ook steeds meer eigenaren met meldingen van versleten nokken. Dit waarschijnlijk omdat er steeds meer lc8c-blokken de 30k aantikken voor de kleppenbeurt waardoor er naar de nokken gekeken kan worden.

Mocht één van jullie binnenkort de grote 30k beurt laten doen laat dan aub de slijtage van de nokken controleren.
Ik heb zelf veel geluk gehad, bij mij blokkeerde het achterwiel terwijl ik net een bocht uitkwam. Het wiel blokkeerde voor zo'n 20-30cm en wat leek 2 meter later nog keertje. Als dit 3 seconden eerder was gebeurd was ik er niet zonder kleerscheuren vanaf gekomen.
Mijn '19 Duke is volledig dealer onderhouden, volgens het boekje, elk jaar een beurtje bij de dealer.


Gezien het aantal meldingen ben ik ook op zoek naar motorrijders op dit forum welke ook hetzelfde probleem hebben gehad. Graag zou ik stappen wil ondernemen zodat dit wordt opgepakt en aangepakt. Want als dit gebeurt terwijl je net lekker in een bocht hangt kan het zomaar je laatste bocht zijn.
 
Ik kijk graag naar de video’s van pirate racing en dat heeft me tegen gehouden om een KTM te kopen
Komen te dikwijls fabrieksfouten langs , aandrijf assen die spontaan doormidden bij de 690 bijv , nokkenas kettingen die van zo’n slechte kwaliteit zijn dat ze snel te lang worden , die nokkenassen , grappigste was een zuiger die achterste voren zat ( blok was nooit open geweest )
 
Wat een bijzonder verhaal. Slecht hoor. Elk is er natuurlijk 1 teveel, maar hoe vaak komt dit voor? Slechte serie nokkenassen geweest? Zuiger achterstevoren erin is natuurlijk een persoonlijke fout.
 
Ik ben ook nog dik tevreden met mijn 2018 390 Duke. Built in India. Misschien maakt dat uit ….
 
Ondanks de kapotte nokkenas ben ik ook zeer tevreden met mijn Duke, zou ook niets anders willen rijden. Echter laat de thread op advriders je wel 2 keer nadenken over wat ik nu moet gaan doen. Het is toch niet normaal dat je om de 30.000 je nokkenassen en tuimelaars moet gaan vervangen.
Bij mij is hij kapot gelopen net boven de 30.000 km.

Vanaf de 2020 moddellen van de 790 hebben ze ook een oilzeefje(nr. 37 op de tekening) toegevoegd in de kop, waarbij het lijkt alsof ze toch van iets bewust zijn. Waarschijnlijk om te voorkomen dat de oliesproeiers verstopt raken aangezien dat ook een kinderziekte was van het lc8c-blok. Maarja daarmee zal de oliedruk evengoed uiteindelijk lager worden in de kop.

In de advrider thread heeft een user ook een Rockwell hardheidsmeting gedaan op de nokken en deze kwamen uit op 63-64. Dat zou erop kunnen duiden dat de nokken toch hard genoeg zijn. Helaas is dit n=1.

Deze oplossing vond ik dan wel weer mooi _O-
advrider privateer.jpg
 

Bijlagen

  • lobes2.jpeg
    lobes2.jpeg
    203,8 KB · Weergaven: 4
  • lobes.jpeg
    lobes.jpeg
    194,3 KB · Weergaven: 5
  • 5lobes2.jpg
    5lobes2.jpg
    132,1 KB · Weergaven: 4
  • 5lobes.jpg
    5lobes.jpg
    94,4 KB · Weergaven: 4
  • 4lobes2.jpg
    4lobes2.jpg
    114,9 KB · Weergaven: 4
  • 4lobes.jpg
    4lobes.jpg
    167,6 KB · Weergaven: 3
  • 3lobes.jpeg
    3lobes.jpeg
    181,3 KB · Weergaven: 4
  • 2lobes.jpg
    2lobes.jpg
    157,8 KB · Weergaven: 4
Niet om het probleem te bagataliseren want als het jou overkomt is het klote. Maar ik kan van iedere motor die ik de afgelopen 30 jaar heb gehad wel een verhaal op het web vinden waar iets vreselijks is misgegaan. (Daarvoor was er geen internet dus had je die problemen niet 8-) ).
Realiteit van internet is nou eenmaal dat degene die een probleem hebben met een artikel (kan van alles zijn auto, motor, gitaar weet ik veel) dat melden en degene die geen probleem hebben die melden ook niks op het web. En daardoor worden problemen altijd uitvergroot.
 
Daarom vroeg ik ook al hoevaak dit is voortgekomen. Incidenteel of toch wat frequenter. Voor het individu inderdaad zwaar klote, dat ontken ik absoluut niet.
 
Cijfers zijn natuurlijk niet makkelijk te verkrijgen, als je de thread leest dan zijn er aardig wat gevallen.
Een user postte dat 4 van 4 KTM lc8c-blokken van hem en kennissen het probleem hadden. In de thread zijn er ook een aantal mensen met 50.000 km op de teller waarbij dit probleem totaal niet voorkomt. De tijd zal leren of dit een veel voorkomend probleem is.
Niemand weet ook pas dat het een probleem is tot de grote beurt op 30.000 km.
Daarom wil ik graag mensen met klem adviseren dat ze de slijtage van de nokken (laten) controleren wanneer de kleppendeksel eraf wordt gehaald.

Mijn 790 had 6.000 km eerder een grote beurt gekregen van de dealer. Hoe goed er naar de nokken is gekeken is niet te achterhalen.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt niet heel positief. Zal wel onder garantie vervangen moeten worden. Dit is duidelijk een productie- of constructiefout. Zelf even de klepdeksel eraf halen kan natuurlijk ook. Daar heb je in principe geen dealer voor nodig.
 
Vorige week dan eindelijke eens op het circuit geweest met de duke :] hij stuurt echt heerlijk! Wel merk ik dat ik bovenin peekaas mis en op top snelheid wat inleverten opzichte van me CBR600rr hiervoor. Maar de beleving en het plezier maakt dit allemaal goed 8-) helaas laatste trackday van het jaar. Volgend jaar in het voorjaar paar dagen naar spanje ergens het circuit op zoeken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan