Hallo mede-Dukefans, regelmatig lees ik mee met diverse topics en maak gebruik van alle kennis die er op dit forum gedeeld wordt en zodoende werd het eens tijd om me voor te stellen. In het verleden reed ik op een zelf tot caféracer omgebouwde Kawa Z-400 uit '73 maar ik was meer aan het sleutelen dan aan het rijden. Na een periode van 10 jaar niet meer gereden te hebben, begon het steeds meer te kriebelen en heb een 390 uit 2014 aangeschaft. Een heerlijke lichte en zeer wendbare fiets waarbij vrij eenvoudig zelf het meest voorkomende onderhoud uit te voeren is. Vrij snel kwam ik erachter dat ik vaker/langer ging rijden dan ik had bedacht en was daardoor snel toe aan een zwaarder model. Gecharmeerd van de lijnen, uitstraling en het karakter van KTM en met name de Duke, ging mijn interesse al snel uit naar de eerstvolgende logische stap; een 690, ik heb niks anders overwogen. Na een proefritje op een 2014 model en daarna een uit 2018 heb ik de knoop doorgehakt en enige weken geleden heb ik er een gekocht uit 2018 met 20.000 km op de teller.
Wat een heerlijke machine, vrijwel hetzelfde drooggewicht als de 390 maar een betere verdeling van gewicht, net iets hoger (aangenamer voor mijn 1.85 lengte) en véél meer power. Er bleek ook een Quickshifter Easy op te zitten waar de vorige eigenaar volgens mij geen weet van had, wat een genot om mee te rijden vooral het geluid bij het schakelen vind ik ondanks de originele uitlaat heerlijk. Zijn er mensen op dit forum die hiermee ervaring hebben en is deze nog te finetunen want het schakelen met deze quickshifter gaat mijns inziens vrij houterig maar ik heb vrijwel geen vergelijkingsmateriaal.
Enkele korte termijn wensen:
- originele demper vervangen door een aftermarket exemplaar (Storm, Leovince, Arrow.....)
- fuel dongle van nader te bepalen merk (ik lees van alles over Rottweiler en Kev)
- K&N filter (goede ervaring mee met de 390)
- LSL Flat Koni stuur
- valdoppen
De originele spiegels heb ik al vervangen door stuureind spiegels, ook velgstickers, tail tidy, USB-lader en acculaadsnoer aangebracht, SP-Connect steun geplaatst en ik ben nog op zoek naar een tankring voor SW-Motech tas.