KTM Duke 690 IV Topic Zwei

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gisteren 1000km onderhoud van m'n 2016 dus ivb met olieverbruik zal ik het gauw genoeg weten hoe dat evolueert.Eerste 1000km is het oliepeil quasie ongewijzigd gebleven maar dat had ik met de 2012 ook,olieverbruik was pas nadien begonnen. :?
 
Zou het misschien kunnen dat jullie te veel olie bijvullen en dat de motor daardoor olie lijkt te verbruiken.....
 
Vandaag de (nieuwe gebruikte) KTM Duke 125 van mijn zoon naar de dealer gebracht voor een onderhoudsbeurt + nieuwe achterband. Zoonlief moet binnenkort afrijden en mag er zelf dus nog niet op rijden, dus moeders moest het even doen *O*

Bij de dealer werd ik meteen aangesproken, omdat ik de vorige keer vroeg of ik even op zo'n 690 mocht zitten, omdat ik niet zeker was of ik erop zou passen. Het kwam er toen niet van, omdat het er zo druk was, maar de verkoper was het nog niet vergeten. Of ik er misschien even een stukje op wilde rijden?

Na de rit op de 125 was het natuurlijk wel een heel verschil 8-) Mijn man en ik hebben nu een motorscooter waar we vaak samen op rijden, maar ik wil er toch wel graag een funmotor bij, zeker nu mijn zoon binnenkort ook gaat motorrijden. Manlief is een heel andere rijder dan ik, daar zijn we intussen wel aan gewend. Hij geeft niet zoveel om vermogen en het snellere bochtenwerk.

Man, wat een ding, die 690 :} Echt een fietsje voor mama }) Ik pas er prima op, met mijn voeten bijna plat op de grond. Voor het mooie zou ik hem nog 1 of 2 cm willen laten verlagen, maar dat is geen probleem. Ik heb een flink stuk 80 km weg gereden met veel rotondes en ook een stukje snelweg, want met de Kawasaki ER6-N nog vers in het achterhoofd (een van mijn vorige motoren) wilde ik toch nog even voelen hoe dat ook alweer was. Met windkracht 5 van vandaag en pal tegenwind, kon ik toch wel even de 130 km/u volhouden, maar echt relaxed is dat niet. Terug, met windje mee, ging het aanzienlijk beter.

Het fijne aan zo'n 690 vind ik toch wel z'n lage gewicht. Zowel mijn man als ik zijn lichtgewichten en vooral voor mij is het prettig , dat geeft veel vertrouwen. Ik rijd ook gewoon op de scooter hoor, en met manlief achterop, maar dit is toch wel een heel ander verhaal. En dan heb ik het nog niet eens over het heerlijke vermogen gehad :} Ook merkte ik dat de remmen en veren echt super zijn, net als die van de 125 trouwens. Echt een stuk beter dan mijn Kawa's.

De prijs voor zo'n nieuwe 690 is wel fors, dus ik kijk een beetje rond naar een jonge gebruikte. Zoonlief vindt dat we een 'R' moeten nemen. Verbruikt die R ook meer dan gemiddeld olie? Ik zag en in de showroom ook een staan met zo'n klein ruitje. Op mijn ER6-N scheelde dat toen best veel, is dat op de Duke ook zo? Ook is die R volgens mij weer een stukje hoger en zou dan wel 6 of 7 cm verlaagd moeten worden, zou dat haalbaar zijn?
 
als je een foto stuurd van jezelf dan kunnen wij dat wel invullen O-)


}) Ik zit hier al een poosje hoor. Jij bent toch van de FBI? ;) Maar vooruit, ik ben de beroerdste niet, wel al een oud wijf intussen.

full
 
Haha stoer! Nou vooruit! Als U 20 jaar jonger was geweest dan had ik u mee uit gevraagd (of als ik 20 jaar ouder was geweest haha)
 
Vandaag 2 problemen met de duke gehad, eerste keer gooide hij slok koelvloeistof uit de overloop en werd erg heet.
Later viel de motor ineens uit en zat de voornemen geblokkeerd, kon geen kant meer op dus, na 10 minuten wachten was de rem weer los en zijn we rustig verder gereden.

Komt dit iemand bekend voor qua ktm problemen?
 
Vandaag 2 problemen met de duke gehad, eerste keer gooide hij slok koelvloeistof uit de overloop en werd erg heet.
Later viel de motor ineens uit en zat de voornemen geblokkeerd, kon geen kant meer op dus, na 10 minuten wachten was de rem weer los en zijn we rustig verder gereden.

Komt dit iemand bekend voor qua ktm problemen?

heb je toevallig gechecked of de fan werkt?
wel vreemde situaties? nog niet bij mij voorgekomen..
de remmen liepen vast ten tijde van het uitgaan van de motor?
motor ging uit tijdens de rit op toeren of tijdens stationair?
 
Laatst bewerkt:
Koelmiddel-voorval heb ik op andere fora ook al gelezen.Mocht er iemand zijn die oranje wielen wil voor z'n 2016 :laat maar iets weten want ik wil graag ruilen voor een set zwarte wielen. :Y
 
Ik heb de mijne gisteren verkocht aan een Nederlander.
Met BPM en de rest erbij is het voor Nederlanders nog steeds interessant om te importeren, schijnt het.
 
Was tijdens elfstedentocht we reden.
De fan werkte eerst wel, nadat er koelvloeistof uitgegooid werd niet meer.

Bij thuiskomst bleek zekering door.


Ik dacht tijdens het rijden perongeluk op de noodstop te hebben gedrukt omdat de motor ineens niks meer deed. Dit was dus blijkbaar niet het geval aangezien hij daarna vast als een huis in de remmen bleef staan.

Merkte nu dat de motor na een nacht weer binnen staat het voorwiel heel zwaar rond draait, dus net of de rem erop blijft staan.

Als ik de stand van het stuur wat verander dmv de vier boutjes lijkt de rem losser te komen. Het kan toch niet dat de remkabel precies zo moet lopen en niet anders...
 
zekering van fan door? misschien iets tussen gezeten?
als de fan er voortijdig mee gestopt is kan het idd. zo zijn dat de koelvloeistof overhit raakt en eruit komt zetten.
maar het kan ook als de vloeistof eruit is dat de fan dan niet meer werkt aangezien de temp. meter geen hoge vloeistof temperatuur waardes meer kan meten.
misschien dat de motor uit eigen veiligheid is uitgeslagen al lijkt me dit sterk aangezien dat het een veiligheidsfactor is en volgens mij niet zomaar uit mag slaan tijdens een rit.
misschien dat de remmen ook blokkeren ivm eletronica aansturing??(ABS)
zit nog genoeg vloeistof in het potje? de remmen voelen hard aan?
 
Laatst bewerkt:
Nico, het lijkt mij een bizar toeval, die twee pechies.

dat je van aanslaat op een toch niet heel warme dag vind ik vreemd.
tijdens heel veel kilometers in Spanje slaat mijn van alleen af en toe aan in warm stadsgedreutel.
misschien te laag vloeistofniveau in je reservoir?
weinig wordt heter, kan gaan koken, gooit er een slok uit.........

de zuiger in je remklauw zou vuil kunnen zijn en niet goed los kunnen komen na remmen,
blokken lopen aan, schijf wordt te heet: trekt krom, slaat vast
of schijf wordt heet, je rijdt door een plas, te snelle afkoeling: schijf krom, vastloper.
de "kabel" is een leiding, als er voldoende remvloeistof in het potje zit,
kan daar niet zoveel mis mee gaan.
stel dattie ergens klem zou zitten, dan zou je juist mindere remwerking kunnen hebben.

wiel er uit, remklauw lossen: werking zuiger controleren.
schroevendraaier tussen blokken, remmen, blokken met schrvndrr terugdukken
remschijf demonteren, op vlakke ondergrond leggen (spiegel, glasplaat, meubelplaat): vlakheid controleren.
Succes!
 
Als je rem aanloopt dan kan het natuurlijk wel zijn dat je motor oververhit raakt. Als vervolgens de zekering van de fan eruit knalt (wat je wel even moet onderzoeken waarom dat is gebeurd) dan wordt de koelvloeistof heter en heter tot het zo erg wordt dat het eruit gegooid wordt.

Ik denk ook dat je je remklauw(en) moet bekijken of die wellicht vies zijn dat de boel niet goed meer los komt. En als je dan toch bezig bent is het misschien ook geen slecht idee om de remvloeistof te verversen (dat zal ook wel hebben zitten koken..?).

Verder heb je geen aftermarket remhendel die een beetje druk houdt op de rem? (Of beter, niks onlangs aangepast aan de remmerij?). Je zou, om dat snel te checken, je hendel even los kunnen nemen en kijken of het wiel dan wel los draait. Dan heb je die misschien snel te pakken (als dat nu nog wel gaat, als schijf idd krom is is dat wat lastiger).
 
Laatst bewerkt:
Vandaag 2 problemen met de duke gehad, eerste keer gooide hij slok koelvloeistof uit de overloop en werd erg heet.
Later viel de motor ineens uit en zat de voornemen geblokkeerd, kon geen kant meer op dus, na 10 minuten wachten was de rem weer los en zijn we rustig verder gereden.

Komt dit iemand bekend voor qua ktm problemen?

Welk bouwjaar heb je. Misschien zit er wel een terugroep actie op. Of een software update. Me broertje z,n Duke 690 R 2016 viel tijdens het wachten voor een stoplicht ook tweemaal uit. Bleek te komen door een update op de ECU en dashboard. Ja ik vond het ook raar, maar bij de KTM dealer zeiden ze dat het vaker voorkwam.

Met dat soort dingen ga ik toch graag even langs de KTM :9
 
Laatst bewerkt:
Motor wordt opgehaald door sleepbedlrijf en die brengt hem naar ktm dealer.
Dit vanuit de service verzekering card die er bij aankoop bij zat.

Zal me benieuwen wat ze vinden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan