KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Remklauwen of remcilinder?
Wel mooi excuus om de ABS er gelijk uit te slopen.

Afgelopen weekend in Sauerland over de 100.000 gegaan dus hij is mooi ingereden nu!

Buiten dat gister heerlijk op de TET gereden met mijn oude weer terug gemonteerde K60's (wachten op de Mitas e-07 duurde langer dan m'n TKC80's nog mee gingen). 3mm voorop, 4,5 achterop, gewoon 2,6 en 2,4 bar er in. Voorwiel was ietswat zoekerig boven de 50 op die blubber bende van gisteren maar goed te doen.
@GenesiZ 1,5 bar is wel heel erg laag en slijt zoals je zegt erg snel. Op de TKC 80 had ik vaak 2.0 bar off-road wat al zacht zat was. Ik merk nu ik meer rijd ik steeds minder verschil heb tussen de banden.
 
Als de remmen slepen moet je dat wel kunnen horen/voelen toch? Niet die binnenste bus in het voorwiel tussen de lagers te strak opgesloten?
 
Het zijn echt wel de remmen die slepen, maar had ook het idee dat de voorwiel lagers op waren dus voor ik bezig ging had ik die al liggen. Ze zijn minstens 20K oud waarvan toch een flink deel in zand.

Binnenste bus zit goed.
 
Bewegen de zuigers netjes tegelijk naar binnen en naar buiten met een gelijke slag?
Vaak krijg je toch wat wat opbouw van vuil/corrosie en dan moeten toch echt je cups en seals er uit. Eventueel met een revisiesetje, maar als alles er nog netje uitziet is schoonmaken en een likje ATE-vet voldoende.
 
Ze gaan inderdaad niet helemaal gelijk, maar komen wel allebei.

Revisie setje bestellen valt tot nu toe tegen. Hier in de buurt iig niks.
Misschien dat ik de cups er gewoon eens uit haal binnenkort. Kan ik gelijk even kijken hoe erg het gesteld is, beter dan niks iig.
Gelijk de ABS module er tussenuit misschien.

Daarop volgend, heeft iemand misschien de volgende onderdelen liggen:
- Voorremleiding van een 950 Adventure of een 990 R.
- Km-teller kabel van zo'n zelfde motor.
- Revisiesetje remklauwen (achter is ook welkom).
 
Als ze niet gelijk wegen heb je daar het probleem te pakken, dan blijft 1 blok een beetje slepen.
9 van de 10 keer als beide zuigers nog bewegen en de fiets is geen old-timer kun je de seals gewoon hergebruiken en de cups schoonmaken (mijn persoonlijke mening).
 
Remklauwen of remcilinder?
Wel mooi excuus om de ABS er gelijk uit te slopen.

Afgelopen weekend in Sauerland over de 100.000 gegaan dus hij is mooi ingereden nu!

Buiten dat gister heerlijk op de TET gereden met mijn oude weer terug gemonteerde K60's (wachten op de Mitas e-07 duurde langer dan m'n TKC80's nog mee gingen). 3mm voorop, 4,5 achterop, gewoon 2,6 en 2,4 bar er in. Voorwiel was ietswat zoekerig boven de 50 op die blubber bende van gisteren maar goed te doen.
@GenesiZ 1,5 bar is wel heel erg laag en slijt zoals je zegt erg snel. Op de TKC 80 had ik vaak 2.0 bar off-road wat al zacht zat was. Ik merk nu ik meer rijd ik steeds minder verschil heb tussen de banden.

Zal volgende keer eens 2 bar testen :Y
 
Volgens mij is een beetje slepen niet zo heel erg. Als je schijven maar niet gloeiend gloeiend heet zijn na een lange normale rit.
 
Wat is die 990 toch een fijne machine :Y Twee dagen filmen in de Ardennen en ondanks de regen woensdag onwijs vermaakt. De video laat nog even op zich wachten maar de screenshots zien er veelbelovend uit :+

WhatsApp Image 2020-07-10 at 10.20.03 (1).jpeg



WhatsApp Image 2020-07-10 at 10.20.03.jpeg

WhatsApp Image 2020-07-10 at 10.24.28.jpeg
 
Gewoon ter info: in Wallonië is gemotoriseerd off-road rijden 'in het bos' verboden, tenzij bij tijdelijk vergunde evenementen op aangeduide parcours.
De praktijk staat ver van de theorie, maar met een beetje slechte wil staan er stevige boetes op.
 
De precieze regels weet ik niet, ik hoorde iets over dat als er aan beide kanten bos is dan het dan verboden is. Dit was ook niet geheel legaal, maar is net van de weg af zonder iemand in de weg te zitten. Hebben 99% van tijd op asfalt gereden dus buiten wat beelden voor de video niet veel offroad gereden. De onderste foto was op een tractor pad door een bos heen, net naast het asfalt.

De Anakee Wilds deden het in de modder en heuvels verrassend goed op 2.4/2.6 bar :Y
 
Geen verwijt, enkel info ;)
Op vele plaatsen wordt gedoogd, buiten de dagen / momenten dat je pech hebt. In gebied gecatalogeerd als bosgebied mag je als gemotoriseerd verkeer enkel gebruik maken van de geasfalteerde wegen, niet van de paden, tenzij je daar met reden moet zijn. Daar komt het een beetje op neer.
In de meeste gemeenten in BE is het bovendien verboden voertuigen met elektrische of verbrandingsmotoren te gebruiken buiten de openbare weg. Maw. ook niet op privé terrein. Voor uitzonderingen dient een omgevingsvergunning aangevraagd te worden, die nooit toegekend wordt. Dacht dat dat in NL anders was.
 
Laatst bewerkt:
Na een aantal jaren van afwezigheid toch weer terug.
alle dealers afgegaan of ze toevallig nog een overjarige SMR hadden staan.
kwam ik bij een Duitser in zijn garage terecht.
een 2010 990 SMR in nieuwstaat met 3900 km.
tot 2017 ieder jaar voor een beurt naar de dealer geweest.Bekijk bijlage 1505657

Mooi! Hoe rijd hij? Ik heb jaren geleden een 990 SM gehad maar die reed onderin zo bokkig/zenuwachtig dat ik niet snel weer één zou kopen. Jaren later kocht een vriend van mij een 990 SMR en die was een stuk soepeler! Ik heb ooit ook op een 950 SMR gereden en de carburateurs waren zo soepel dat een 950 eerder in aanmerking zal komen. Misschien heb ik ook gewoon pech gehad met mijn 990, dat kan ook....
 
Mooi! Hoe rijd hij? Ik heb jaren geleden een 990 SM gehad maar die reed onderin zo bokkig/zenuwachtig dat ik niet snel weer één zou kopen. Jaren later kocht een vriend van mij een 990 SMR en die was een stuk soepeler! Ik heb ooit ook op een 950 SMR gereden en de carburateurs waren zo soepel dat een 950 eerder in aanmerking zal komen. Misschien heb ik ook gewoon pech gehad met mijn 990, dat kan ook....

Daarom heb ik destijds (ook bij mijn 2e smr) weer voor een 950smr gekozen ipv een 990smr (en omdat 'ie zwarter is!), maar je schijnt er best veel aan te kunnen verbeteren. De 950 heeft alleen niet die :9~velgen van de 990 (en minder pk's en een kleinere tank)... -O-
 
Al een poosje lees ik (soms licht kwijlend) mee in dit topic. Momenteel heb ik een R1200GS uit 2006.... alles er op en er aan. Maar na 5 jaar met de GS begint het toch weer een beetje te jeuken. Voorheen dagelijks woon-werk op de motor, meerdere keren per jaar naar het buitenland, veel zomeravond ritjes, maar de laatste tijd komt het er allemaal niet meer van. Als ik 5000km per jaar rijd dan is het veel. En als ik dan op de GS stap dan denk ik....ja leuk, rijd heerlijk, comfortabel, enz. Maar de echte fun factor ben ik even kwijt. Mijn motorhistorie: Yamaha Diversion (25kw), Honda CBR600F, Suzuki GSX-R600, Suzuki DL650, Kawasaki Z750, en nu dus de GS (en als ik die van vrouwlief meereken: Suzuki GS500, Yamaha Fazer, Honda Shadow).

In mijn hoofd is de beslissing al gemaakt... De GS gaat de deur uit en ik wil een KTM :+ ! Een lekker brute 2 cilinder waar ik met mijn 1.96m goed op pas en die mij weer de maximale fun factor geeft. Voorkeur gaat uit naar een SMR 990 of SMT. Helaas staat er bijzonder weinig te koop momenteel, dus proefrijden is wat lastig. Uiteraard op diverse site's al zoekopdrachten opgeslagen, maar mochten jullie tips hebben dan hoor ik het graag (zelf importeren is ook een optie)!!!
 
Laatst bewerkt:
Hij is voor mij (1.80) te groot, maar gezien jouw lengte en als je het geld hebt... er staat een Superenduro te koop op MP. YUMMIE!
 
SUPERENDUROOOOOO goud. Mooi fiets voor lange mannen inderdaad. Zat mij als gegoten met 1.94
En je kan er flink mee gummen met de juiste bandjes. Kan ook sm setje bij, zoals @Mosseltje dat had

Oh ik zie nu pas de ad. Heeft ook 2e setje. Prijs is wel absurd
 
SUPERENDUROOOOOO goud. Mooi fiets voor lange mannen inderdaad. Zat mij als gegoten met 1.94
En je kan er flink mee gummen met de juiste bandjes. Kan ook sm setje bij, zoals @Mosseltje dat had

Oh ik zie nu pas de ad. Heeft ook 2e setje. Prijs is wel absurd

Heb je een mp link? Ik kan hem zo snel niet vinden ;(. Of is het die van 8k? Qua budget valt die af....
 
Laatst bewerkt:
Die van 8000 zal hem zijn ja, Super Enduro's hebben dermate cultstatus verworven dat die nu al een paar duizend euro "te duur" zijn. Maar ja wat is te duur, er zijn er ook gewoon heel weinig van.

In verband met je lengte, vergis je er niet in hoeveel kleiner de SM-R/SMT is ten opzichte van de SE of ADV(-S/R). Goeie vriend van me heeft een 950SM en een andere een 990SMT, naast mijn Adventure zijn 't dwergen.
 
Ik heb hier thuis ook een dwerg van 1.63 en die rijdt zonder problemen met de 990 ADV.
1.80 lijkt me dus niet zo'n punt op de SE.
 
Zonder enige kennis van de rijeigenschappen van de SE gaat mijn voorkeur toch uit naar de SMR/SMT. Qua zithoogte zit het ook wel goed vermoed ik. Bij de SMR is de hoogte 875mm en bij mijn GS (standaard) 870mm, maar ik heb het zadel nog 5cm laten verhogen. Volgende week eerst nog een paar dagen naar het zwarte woud met de GS en dan kan ik hem klaar maken voor de verkoop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan