KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Nog even terugkomend op de koppeling slave cilinder.
Mocht die je onderweg lek raken is het veelal dat de vloeistof weglekt en het niveau te laag wordt, niet zozeer dat er lucht in komt.

Mocht je nou op reis dat vermoeden krijgen, haal dat af en toe het kapje er af en houd het niveau in de gaten.
Indien het zakt achter een flesje koppeling olie aan, wat praktisch nergens te koop is. Wat scheelt, hij lust zo ongeveer alle oliën wel behalve remvloeistof. Zelfs de volsyntheet die in het blok zit heeft hij het die vakantie prima mee uitgehouden.

Bij mij het na een nacht stilstand gedaan. Alle vloeistof lag op de grond. Gelukkig wel thuis en niet op vakantie
 
Jaaaa die koppelingsvloeistof .... ik wist al dat het geen DOT 4 remvloeistof moest zijn.
Net even in de manual gekeken: KTM raadt 'Motorex Hydraulic Fluid 75' aan.
Even ge-Googled: Dat spul is duuuuuuuuur ! Allemachtig zeg !

Wat doen jullie erin (behalve slaolie) ?
 
Volgens mij was die bus van mij toen 18 euro ofzo. Genoeg voor de levensduur van meerdere motoren dus dan heb ik t liefste wat de fabrikant aanraadt op zo'n klein verschil.
 
Nu is dat 'hydraulic fluid 75' spul iets van 40 euro per liter. Best pittig vind ik. Ik wil m'n motor niet te kort doen maar als dat LHM ook ok is dan scheelt dat best wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Muug
De Magura Royal Blood die begon 2000 gebruikt werd, was ongeveer 7 euro voor 100cc. Dus die LHM+ vloeistof is 10 keer goedkoper. En perfect geschikt. Misschien is het daardoor dat mijn slaves langer mee gaan dan bij jullie. :+
 
Of jouw blok wordt nooit echt heet :9

Als je off-road op lage snelheid met veel toeren loopt te ploeteren loopt de temperatuur van de olie etc ook op. En daarmee ook van de slave. Dat kunnen ze blijkbaar niet goed hebben.
 
Ik heb ook al gelezen over de mods van het monteren van een andere thermostaat die bij lagere temperatuur al opent en een tweede ventilator op de rechter radiateur.

Op mijn Transalp 600 (die ik dus net verkocht heb) en mijn NX250 (die ik nog wel heb), heb ik een schakelaar op het dashboard gemaakt om de fan handmatig aan te kunnen zetten, inderdaad precies voor het offroad ploeteren op lage snelheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Muug
Monteer dan gewoon goeie crossbanden, dan zit je niet meer vast in de blubber. ;-)
Op lc8.nl kan je alles vinden over 2de ventilator, en nog véél meer.
 
De Transalp 600 staat op Mitas E09 Dakars, de NX250 op AX41's maar daar komen Kenda Trailmasters op :-)

Ja ik ken het LC8 forum, heb me daar een tijdje geleden aangemeld en heb ook flink wat gelezen daar maar verder is het wel een dooie boel. De beheerder, zo merkte ik, is één van mijn goede vrienden uit mijn studententijd. We hadden al een dikke twintig jaar geen contact meer gehad maar sinds kort weer wel.
 
Monteer dan gewoon goeie crossbanden, dan zit je niet meer vast in de blubber. ;-)
Eh, jawel :9
Die crossbanden vreten deze motoren trouwens al op voordat je er bent. Op een dagje TET rij je een setje crossbanden op tot slicks.

Buiten of je vast komt te zitten komt er altijd dat punt dat de ondergrond en het gewicht van de motor je dwingen (al dan niet door ons gebrek aan kunnen) om de pas flink omlaag te doen en in de 1 of 2 voort te pruttelen.
Voeg daar het klimaat van Zuid-Frankrijk of Spanje aan toe en t wordt serieus heet in het blok.
Om over de grote zandbak in Marokko nog maar te zwijgen...
 
Marokko is zálig met de 950. Vooral de grote wijde open vlaktes waar je je paarden de vrije teugel kan geven. Daar kun je je even een Rally piloot voelen!
In de Roemeense blubber daarentegen vond ik de Dunlop D908RR achteraan wel top.
 
Marokko is zálig met de 950. Vooral de grote wijde open vlaktes waar je je paarden de vrije teugel kan geven. Daar kun je je even een Rally piloot voelen!
In de Roemeense blubber daarentegen vond ik de Dunlop D908RR achteraan wel top.
Klopt op die pistes kun je heerlijk lekker jagen.

Kom je in de woestijn is het wel harder werken:
IMG_20190602_111824_3.jpg


In die laatste foto is het gewoon moeizaam tot niet vooruit komen met toch redelijk wat toeren. Eerlijkheid gebied te zeggen dat dat was op K60's. Op crossbanden was het daar vast beter geweest. Maar die waren na de rit vanaf NL toch wel slicks geweest dus ook niet echt geweldig 😅
 
Ja, zand is een moeilijke. Ik heb ook wel zo'n foto. En dan stapt een local van z'n brommerke, en hop één twee drie die reed de 950 zo los. De truuk was om de koppeling te laten "happen", een tweedrie keer per seconde, bij constante gas. Zo hapt het wiel in het zand ipv erin te beginnen spinnen. En jep, het waren ook K60's.
i-gXXTmKG-XL.jpg
 
Laatst bewerkt:
De zoektocht naar een wat meer toer gerichte motor is teruggebracht naar 2 motoren, de 990smt en de Triumph Tiger sport. Issue blijft het rijden met duo en koffers. Ik vind de smt het fijnste rijden maar vriendin zit lekkerder op de Triumph 🤔. Zijn hier mensen die ook vaak met duo/koffers rijden en t zadel vervangen of verbeterd hebben? Zou dan gaan om het laatste model Smt.
 
De zoektocht naar een wat meer toer gerichte motor is teruggebracht naar 2 motoren, de 990smt en de Triumph Tiger sport. Issue blijft het rijden met duo en koffers. Ik vind de smt het fijnste rijden maar vriendin zit lekkerder op de Triumph 🤔. Zijn hier mensen die ook vaak met duo/koffers rijden en t zadel vervangen of verbeterd hebben? Zou dan gaan om het laatste model Smt.
Dan koopt vriendin een Triumph en jij een KTM :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan