roda_djavulen
MF'er
- 10 jan 2020
- 169
- 187
Mooi exemplaarIk heb een 990 gehad en heb nu een 950 en ik vind de 950 fijner. Veel soepeler dan de 990 met injectie. Fantastische motor!
Bekijk bijlage 1693389
Hoe bevallen die enduristan tassen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Mooi exemplaarIk heb een 990 gehad en heb nu een 950 en ik vind de 950 fijner. Veel soepeler dan de 990 met injectie. Fantastische motor!
Bekijk bijlage 1693389
Mooi exemplaar
Hoe bevallen die enduristan tassen?
Er zijn verschillende 'trucjes' die je blijkbaar kan toepassen op de 990's (zie hier: Kev's SMR Modification list. - KTM Super Twins Forum) om hem minder 'schokkerig' te maken:
- Gashendel van een RC8 (69002021100) of zelf aanpassen ('throttle tube mod' op bovenstaande link) zodat deze meer progressief werkt
- O2 sensoren uitschakelen via TuneECU
- Kleiner voortandwiel (16T i.p.v. 17T)
- 2e set vlinderkleppen in de throttle bodies verwijderen
Of hij daarmee even goed als de 950's is, of toch in de buurt komt, dat kan ik je niet vertellen jammer genoeg
Ok 'back on topic': een 990 is toch min of meer een 950 met injectie ?
Zoals gezegd wil ik qua leeftijd van de motor echt een flinke stap vooruit maken vandaar dat ik naar een 990 kijk. En dan ook nog vanaf 2010 omdat ze vanaf dan (ok 2009 ook al geloof ik) de laatste 'dingetjes' hebben aangepakt.
Ik heb meer mensen horen verkondigen dat ze de 950 fijner vinden vanwege de carbs. Ik meende echter ook begrepen te hebben dat de schokkerigheid van de 990's vooral bij de eerste modeljaren een rol speelde en dat latere modeljaren alweer een meer verfijnd motorgedrag hadden. In zoverre je van 'verfijnd' kan spreken bij een KTM.
Een maand geleden heb ik een R1200GS-rijder eens een paar uur offroad laten rijden met mijn 950. En ik op zijn GS. En af en toe eens eenzelfde stuk rijden met beide moto's. Tegen zes uur 's avonds wou hij ook een 950De 950 rijd het fijnste, heerlijk soepel.
Dat is de 'verstelbare' versie van de gashendel die ik al had opgegeven: 69002021100. Die komt overeen met de CAM400/500 als ik me niet vergis:De laatste 990's zullen inderdaad geoptimaliseerd zijn. Desondanks zijn ze behoorlijk giftig op het gas. Vind ik. Die giftigheid kan je het best eruit halen door een andere throttle cam te monteren. Daardoor wordt het gashendel in de eerste millimeters iets minder scherp aangetrokken, wat logischerwijze resulteert in rustiger aanspreken van de injectie.
Zie hier: lc8.nl :: Bekijk onderwerp - Throttle cam system KTM Powerparts voor een 990 adv
Oh dat wordt lachen straks als ik een 990 heb. Eén van mijn twee beste vrienden en vaste rijmaatjes rijdt op een 1200GSA en zijn rijstijl is van nature al 'levendig' ...Een maand geleden heb ik een R1200GS-rijder eens een paar uur offroad laten rijden met mijn 950. En ik op zijn GS. En af en toe eens eenzelfde stuk rijden met beide moto's. Tegen zes uur 's avonds wou hij ook een 950
Nou, om voorbereid te zijn houd ik me aanbevolen voor kuipdelen. Als iemand wat heeft liggen dan hoor ik het graagVerzorg je 950 maar goed, want diverse kuipdelen zijn al niet meer beschikbaar. Die mooie oranje zijkappen van de kopkuip bvb, zijn nergens nieuw te vinden. Mijn dealer geraakt er niet aan, en via een contact die bij Husqvarna werkt, weet ik dat KTM die dingen dus echt niet meer op voorraad heeft. Nergens meer. Dat zit er trouwens een S uit van 2004? Zelf heb ik de gewone van 2005.
Idd net ecemplaar zo te zien.Hoi , ben ook weer aan het rondkijken voor een 950 om mijn Tuono uit 2003 te vervangen maar wat zijn die dingen waarde vast gebleven... altijd spijt gehad dat ik hem verkocht had voor een CBR1000RR.
Heb er eentje gehad 5 jaar geleden met sas removal etc erop en eraan en had nu deze gezien :
Alleen vind het zo weinig KM's in verhouding met de leeftijd. Jullie nog tips waar ik op moet letten mocht ik even gaan kijken ? behalve het standaard spul.
Mijn oude 950 had toen een revisie van de starter krans (weet niet precies meer wat het was) nodig.
≥ KTM 950 SM SUPERMOTO — Motoren | KTM — Marktplaats
KTM 950 SupermotoKilometerstand: 16445Deze motor is voorzien van een Scott Oiler kettingsmeersysteem.Mooie Leovince sportuitlaten voor een goed geluid,www.marktplaats.nl
Lijkt inderdaad een net exemplaar. De lage km stand is misschien een beetje in tegenspraak met de toeraccesoires (ruitje, kettingsmeersysteem).Hoi , ben ook weer aan het rondkijken voor een 950 om mijn Tuono uit 2003 te vervangen maar wat zijn die dingen waarde vast gebleven... altijd spijt gehad dat ik hem verkocht had voor een CBR1000RR.
Heb er eentje gehad 5 jaar geleden met sas removal etc erop en eraan en had nu deze gezien :
Alleen vind het zo weinig KM's in verhouding met de leeftijd. Jullie nog tips waar ik op moet letten mocht ik even gaan kijken ? behalve het standaard spul.
Mijn oude 950 had toen een revisie van de starter krans (weet niet precies meer wat het was) nodig.
≥ KTM 950 SM SUPERMOTO — Motoren | KTM — Marktplaats
KTM 950 SupermotoKilometerstand: 16445Deze motor is voorzien van een Scott Oiler kettingsmeersysteem.Mooie Leovince sportuitlaten voor een goed geluid,www.marktplaats.nl
Eens. Zou enkel de andere gashendel (progressief) en O2 uitzetten aanbevelen. Vinders gewoon zo laten en tandwiel 17 is echt prima, tenzij je houdt van te korte gearing (ik niet).Alle bovenstaande werken echt marginaal. Ik heb ze nl inmiddels allemaal gedaan.
Edit: 2e set vlinderkleppen weg wordt ie alleen maar feller van. Heb ik gedaan omdat de aansturing daarvoor overleden is.
Overjarig misschien?Kent iemand van hier toevallig deze motor:
≥ KTM 990 Adventure ABS — Motoren | KTM — Marktplaats
45-MB-NB van mei 2012.
Ziet er zo te zien heel netjes uit.
Wel 5 eigenaren in 10 jaar ....
En RDW zegt 78 kW terwijl volgens mij vanaf 2012 alle modellen 86 kW zijn ?
Ik ga morgen kijken & proefrijden.
Thanks.
Dashboard van de 2010 is anders dus daarna is er nog wat veranderd.
Ik weet van de waterpomp en clutch slave cilinder issues. Echter, die zouden bij deze latere modeljaren verholpen moeten zijn. Hoe dan ook zal ik het uiteraard controleren.
Als het een overjarige 2011 is, wat ik steeds sterker vermoed vanwege ook de kleur van de crashbars, is dat ook geen ramp. Met die paar pk minder kom ik vast ook wel vooruit.
Toch wel vreemd dat 'ie 5 eigenaren heeft gehad, dat knaagt wel een beetje.
Mocht het een over jarig model zijn dan kan je een mapping van 2013 adventure R pakken en die over oudere versie zetten. Krijg je 115 pk i.p.v. 105.Yep, mappings had ik ook al op de aandachtslijst.
Ik heb zelfs al, omdat 'ie goedkoop voorbij kwam, een programmeerkabel gekocht specifiek voor KTM en al wat ingelezen en gekeken in TuneECU.