KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Als ik naar de framebuis enz kijk lijkt de km stand idd wel logisch. Bij flink ouder heb je daar meer schuur en schuif plekken.

Kijk even of de koppeling slave cilinder lekt, verder het standaard werk.
 
Er zijn verschillende 'trucjes' die je blijkbaar kan toepassen op de 990's (zie hier: Kev's SMR Modification list. - KTM Super Twins Forum) om hem minder 'schokkerig' te maken:
- Gashendel van een RC8 (69002021100) of zelf aanpassen ('throttle tube mod' op bovenstaande link) zodat deze meer progressief werkt
- O2 sensoren uitschakelen via TuneECU
- Kleiner voortandwiel (16T i.p.v. 17T)
- 2e set vlinderkleppen in de throttle bodies verwijderen

Of hij daarmee even goed als de 950's is, of toch in de buurt komt, dat kan ik je niet vertellen jammer genoeg :)

Net als Erwin heb ik dat toentertijd ook allemaal geprobeerde op mijn 990 van ‘06, werkte inderdaad marginaal. Zelfs ook nog laten afstellen voor bijna €400, zoals gezegd, hielp het wel, maar helemaal weg was het nooit.

Ok 'back on topic': een 990 is toch min of meer een 950 met injectie ?
Zoals gezegd wil ik qua leeftijd van de motor echt een flinke stap vooruit maken vandaar dat ik naar een 990 kijk. En dan ook nog vanaf 2010 omdat ze vanaf dan (ok 2009 ook al geloof ik) de laatste 'dingetjes' hebben aangepakt.

Ik heb meer mensen horen verkondigen dat ze de 950 fijner vinden vanwege de carbs. Ik meende echter ook begrepen te hebben dat de schokkerigheid van de 990's vooral bij de eerste modeljaren een rol speelde en dat latere modeljaren alweer een meer verfijnd motorgedrag hadden. In zoverre je van 'verfijnd' kan spreken bij een KTM.

Ze zijn inderdaad behoorlijk vergelijkbaar, her en der wel wat veranderingen. Blok iets meer vermogen, andere displays, ABS (R-S model dan weer niet) en nog wat meer kleine dingetjes.

Vroege jaren 990 (ik meen van ‘06 - ‘08) zijn inderdaad erg blokkering, modellen erna zijn een stuk beter, maar je voelt het nog steeds wel wat. Ik heb een 990 van 2006 en een 990R van 2010 gehad en ik heb nu dus een 950 van 2004. De 950 rijd het fijnste, heerlijk soepel. Zeker voor offroad is dat veel fijner. Met de 2006 990 moest ik altijd met 2 vingers met de koppeling spelen en dat was offroad staand op de stepjes best tricky.
 
De laatste 990's zullen inderdaad geoptimaliseerd zijn. Desondanks zijn ze behoorlijk giftig op het gas. Vind ik. Die giftigheid kan je het best eruit halen door een andere throttle cam te monteren. Daardoor wordt het gashendel in de eerste millimeters iets minder scherp aangetrokken, wat logischerwijze resulteert in rustiger aanspreken van de injectie.
Zie hier: lc8.nl :: Bekijk onderwerp - Throttle cam system KTM Powerparts voor een 990 adv

De R-vering is altijd de beste, bij elk model, dus ja, misschien is de 790R beter dan die van de 950. We zijn natuurlijk wel 15 jaar verder. En, zoals ik al zei, die van de 1290R is absurd goed. Ik ken iemand die een 2012 990 gehad heeft, en nu heeft ze een 890 (geen R!), en ze zegt dat de vering van haar 990 toch beter was.
 
De laatste 990's zullen inderdaad geoptimaliseerd zijn. Desondanks zijn ze behoorlijk giftig op het gas. Vind ik. Die giftigheid kan je het best eruit halen door een andere throttle cam te monteren. Daardoor wordt het gashendel in de eerste millimeters iets minder scherp aangetrokken, wat logischerwijze resulteert in rustiger aanspreken van de injectie.
Zie hier: lc8.nl :: Bekijk onderwerp - Throttle cam system KTM Powerparts voor een 990 adv
Dat is de 'verstelbare' versie van de gashendel die ik al had opgegeven: 69002021100. Die komt overeen met de CAM400/500 als ik me niet vergis:
69002021100-griff-set-gelocht-prog-6172.jpg
 
Een maand geleden heb ik een R1200GS-rijder eens een paar uur offroad laten rijden met mijn 950. En ik op zijn GS. En af en toe eens eenzelfde stuk rijden met beide moto's. Tegen zes uur 's avonds wou hij ook een 950 8-)
Oh dat wordt lachen straks als ik een 990 heb. Eén van mijn twee beste vrienden en vaste rijmaatjes rijdt op een 1200GSA en zijn rijstijl is van nature al 'levendig' ...
 
  • Leuk
Waarderingen: Muug
Verzorg je 950 maar goed, want diverse kuipdelen zijn al niet meer beschikbaar. Die mooie oranje zijkappen van de kopkuip bvb, zijn nergens nieuw te vinden. Mijn dealer geraakt er niet aan, en via een contact die bij Husqvarna werkt, weet ik dat KTM die dingen dus echt niet meer op voorraad heeft. Nergens meer. Dat zit er trouwens een S uit van 2004? Zelf heb ik de gewone van 2005.
Nou, om voorbereid te zijn houd ik me aanbevolen voor kuipdelen. Als iemand wat heeft liggen dan hoor ik het graag O-)
 
Hoi , ben ook weer aan het rondkijken voor een 950 om mijn Tuono uit 2003 te vervangen maar wat zijn die dingen waarde vast gebleven... altijd spijt gehad dat ik hem verkocht had voor een CBR1000RR.

Heb er eentje gehad 5 jaar geleden met sas removal etc erop en eraan en had nu deze gezien :

Alleen vind het zo weinig KM's in verhouding met de leeftijd. Jullie nog tips waar ik op moet letten mocht ik even gaan kijken ? behalve het standaard spul.

Mijn oude 950 had toen een revisie van de starter krans (weet niet precies meer wat het was) nodig.

Idd net ecemplaar zo te zien.
Hoi , ben ook weer aan het rondkijken voor een 950 om mijn Tuono uit 2003 te vervangen maar wat zijn die dingen waarde vast gebleven... altijd spijt gehad dat ik hem verkocht had voor een CBR1000RR.

Heb er eentje gehad 5 jaar geleden met sas removal etc erop en eraan en had nu deze gezien :

Alleen vind het zo weinig KM's in verhouding met de leeftijd. Jullie nog tips waar ik op moet letten mocht ik even gaan kijken ? behalve het standaard spul.

Mijn oude 950 had toen een revisie van de starter krans (weet niet precies meer wat het was) nodig.

Lijkt inderdaad een net exemplaar. De lage km stand is misschien een beetje in tegenspraak met de toeraccesoires (ruitje, kettingsmeersysteem).

Het valt me op dat rechts een framebeschermer is gemonteerd en links niet. Gek... Als iemand veel km's heeft gemaakt zonder framebeschermer, moet je dat aan het frame kunnen zien door het schuren van je laars.
Bij de aankoop van mijn fiets heb ik alleen links gekeken of er schaafplekken onder de framebeschermer zaten (niet), omdat de andere lastiger te demonteren is (maar daar zaten ze achteraf wel).
 
Schaafplekken is an sich niet zo erg, zeker niet als je er bescherming overheen gaat doen.
Wat wel verdacht is is als het kaal weg is bij lage km stand...
 
Alle bovenstaande werken echt marginaal. Ik heb ze nl inmiddels allemaal gedaan.

Edit: 2e set vlinderkleppen weg wordt ie alleen maar feller van. Heb ik gedaan omdat de aansturing daarvoor overleden is.
Eens. Zou enkel de andere gashendel (progressief) en O2 uitzetten aanbevelen. Vinders gewoon zo laten en tandwiel 17 is echt prima, tenzij je houdt van te korte gearing (ik niet).
 
Hmmm ja, dat zou een verklaring kunnen zijn. Aan de andere kant is het dashboard wel de laatste versie maar ik weet niet precies in welk jaar dat is veranderd, 2011 of 2012 ...
 
Display was al eerder veranderd dacht ik, 2008 of 2009? Het zal wel een overjarig model zijn van 2011 of 2012. Zal neem ik aan wel op de kenteken papieren staan of anders chassis nummer noteren en meneer KTM anrufen.

Motor ziet er verder wel netjes uit, wat een geld trouwens. De standaard 210mm hoogte is goed genoeg? Kijk even goed naar het koelvloeistof tankje of er genoeg in zit, kwaal van deze motoren is dat via de as van de waterpomp kvs het blok in kan komen. En standaard hulp koppelingscilinder die er nog op zit willen ook nog wel eens lek gaan, even goed kijken of ie niet nat is. En straks de originele dempers er af samen met het SAS systeem. En veel plezier ;).
 
Thanks.

Dashboard van de 2010 is anders dus daarna is er nog wat veranderd.

Ik weet van de waterpomp en clutch slave cilinder issues. Echter, die zouden bij deze latere modeljaren verholpen moeten zijn. Hoe dan ook zal ik het uiteraard controleren.
Als het een overjarige 2011 is, wat ik steeds sterker vermoed vanwege ook de kleur van de crashbars, is dat ook geen ramp. Met die paar pk minder kom ik vast ook wel vooruit.

Toch wel vreemd dat 'ie 5 eigenaren heeft gehad, dat knaagt wel een beetje.
 
Nog even een kleine aanvulling over het aan/uit idee van de vroegere 990's;

Een andere mapping scheelt ook een boel, zelf heb ik ook een 990 uit 2006 en naast het verwijderen van de SAS en katalysators heb ik een andere map erin (Zuber3). Hierdoor rijdt hij ook al wel soepel en is het aan/uit gevoel weg. Daarnaast is het verbruik ook minder geworden.

Zelf heb ik nooit op een 950 of andere 990 gereden, dus kan niet oordelen of het in de buurt komt, maar het scheelt in elk geval wel.


@RooieKater Let ook even goed op of het blok bij de zijstandaard nog heel is, die zit aan het carter gemonteerd en bij het raken van een steen o.i.d wil het carter nog wel eens scheurtjes vertonen.

fmfpunk_950_crack.jpg


Ik acht de kans klein, volgens mij is de motor niet (intensief) offroad gebruikt, maar toch handig om te weten. Er zijn kant en klare plaatjes om de zijstandaard aan het frame te monteren.

Over scheurtjes gesproken, de blokjes die om de achteras zitten, waarmee je de ketting spant, willen ook nog wel eens doormidden scheuren.
950-rear-spindle-jpg.29311
 
Laatst bewerkt:
Thanks.

Dashboard van de 2010 is anders dus daarna is er nog wat veranderd.

Ik weet van de waterpomp en clutch slave cilinder issues. Echter, die zouden bij deze latere modeljaren verholpen moeten zijn. Hoe dan ook zal ik het uiteraard controleren.
Als het een overjarige 2011 is, wat ik steeds sterker vermoed vanwege ook de kleur van de crashbars, is dat ook geen ramp. Met die paar pk minder kom ik vast ook wel vooruit.

Toch wel vreemd dat 'ie 5 eigenaren heeft gehad, dat knaagt wel een beetje.

Slave en waterpomp asjes blijven stuk gaan, ook op de nieuwere modellen volgens mij. Maar goed, het zijn allemaal ook geen schokkende dingen. Het is allemaal prima zelf te fixen als je een beetje kunt sleutelen. Wat het bij een garage vaak prijzig maakt is het vele werk om de kappen e.d. te verwijderen.

Let ook op of het frame niet beschadigd is rond het balhoofd trouwens. Mijn 950 had dat, maar die is wel veel offroad gebruikt. Deze ziet er niet uit of ie ooit van de weg af is geweest.
 
Yep, mappings had ik ook al op de aandachtslijst.
Ik heb zelfs al, omdat 'ie goedkoop voorbij kwam, een programmeerkabel gekocht specifiek voor KTM en al wat ingelezen en gekeken in TuneECU.

Ik maak me dus ook niet zo druk om het eventuele schokkerige rijden.
Overigens lees ik ook dat dit van exemplaar tot exemplaar kan verschillen.
Dus eerst die motor morgen maar eens goed bekijken en proefrijden ...
 
Thanks Duke Nukem.
Ik sleutel al sinds 1986 en mijn motoren zien nooit een commerciële werkplaats van binnen dus dat komt goed.
Eerder dit jaar toevallig nog precies hetzelfde waterpomp issue gefixed aan mijn Beta Rev3 270 trialmotor.

Inderdaad deze lijkt wel heel erg mooi en inderdaad nooit naast het asfalt of bij slecht weer gebruikt.
Ik ben echt heel benieuwd.
Dit wordt voor mij pas de tweede keer in mijn leven dat ik mezelf zo buitensporig ga verwennen met een 'nieuwe' motor.
De vorige keer was met een CBR1000F in 1998, net vóór de kids kwamen :-)
 
Nou nou, hier worden nu wel alle kwalen in één keer bij elkaar gezet. Dat is wel wat overdreven afschrikwekkend....
Gescheurde blokjes om de achteras? Welke beul moet je zijn om dat gedaan te krijgen?
Scheur aan zijstandaard. Ook dat kan enkel veroorzaakt worden door een vorm van mishandeling. De mijne zit al 118000km vast zoals het hoort, en ik stap meestal op terwijl ie nog op zijn pikkel staat. Niks van scheurtjes.
Waterpomp, al twee keer vervangen.
Dichting as versnelling pookje, één keer vervangen.
Slave cylinder, ook nog maar twee keer vervangen, door OEM- onderdeel. Geen behoefte aan Oberon-vervangding.
De kwaaltjes zijn gekend. Het is geen Honda, en heeft net iets meer aandacht en onderhoud nodig, maar je krijgt er tien keer zoveel voor terug.
 
Yep, mappings had ik ook al op de aandachtslijst.
Ik heb zelfs al, omdat 'ie goedkoop voorbij kwam, een programmeerkabel gekocht specifiek voor KTM en al wat ingelezen en gekeken in TuneECU.
Mocht het een over jarig model zijn dan kan je een mapping van 2013 adventure R pakken en die over oudere versie zetten. Krijg je 115 pk i.p.v. 105.
 
  • Leuk
Waarderingen: Muug
Terug
Bovenaan Onderaan