KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Waarin? Er is geen tweecilinder crosser. De 1290 adventures zijn te log en zwaar, de 890 te zwak en zwaar voor sm. Blijft de superduke over, maar om die naar sm te krijgen ben je er niet met velgen, die heb al 17". Het is gedaan, maar dat was 1290 blok in een 990 geloof ik? Te veel gedoe voor mij als niet-klusser.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Muug
Is er nog een andere, grote motorshow dan waar ze wèl staan...? Misschien stonden ze er juist niet omdat ze toch niks nieuws te melden hadden.
Nee KTM en BMW hadden dacht ik eind vorig jaar/begin dit jaar al aangekondigd niet op de EICMA te staan.
 
Er wordt hier ook te weinig gepraat, waar moeten die R&D jongens nu hun inspiratie vandaan halen?
 
Er wordt hier ook te weinig gepraat, waar moeten die R&D jongens nu hun inspiratie vandaan halen?
:):):)
Misschien moeten we dreigen met een wereldwijde group-buy van Ducati hypermotards voor alle KTM 9X0 SM fans die wel 's wat nieuws willen...
 
Er wordt hier ook te weinig gepraat, waar moeten die R&D jongens nu hun inspiratie vandaan halen?
De 990 SMT/SMR rijders hebben zich neergelegd bij het feit dat er geen echte opvolger meer komt...bovendien kunnen we dan eindeloos blijven roepen dat de 990 LC8 de enige echte hardcore KTM is 8-)
Ik zit zelf ook niet echt meer te wachten op een 890SM....denk niet dat die heel zou verschillen van de 890DukeR (behalve beetje extra veerweg).
Lijkt er wel op dat die paralleltwin gaat groeien naar 990....er wordt nu ook getest met een RC990 als ik de info mag geloven.
 
Nee ik geloof een 890 sm met parallel twin ook wel. 1290 v twin daarentegen :9~
 
Maar waarom de overgang van V naar Parallel?
waarom ktm die stap heeft gezet? geen idee. productiekosten? groter publiek aanspreken? iets technisch? iets met die indiaase fabriek waar ze dat al maakten?
V twin blijft altijd het leukste rijden
 
Maar waarom de overgang van V naar Parallel?
Goedkoper, makkelijker in een motor te plaatsen, makkelijker met onderhoud. Met verzette kruk kom je ook al dicht bij het gevoel van een V-Twin.

Bijna alleen maar voordelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Muug
Goedkoper, makkelijker in een motor te plaatsen, makkelijker met onderhoud. Met verzette kruk kom je ook al dicht bij het gevoel van een V-Twin.

Bijna alleen maar voordelen.
En niet te vergeten minder pakkingen in het blok, scheelt bij het voorraadbeheer :+
 
De 990 SMT/SMR rijders hebben zich neergelegd bij het feit dat er geen echte opvolger meer komt...bovendien kunnen we dan eindeloos blijven roepen dat de 990 LC8 de enige echte hardcore KTM is 8-)
Zo is dat, de 990 is de echte hardcore KTM supermoto:}*O*})
 
En niet te vergeten minder pakkingen in het blok, scheelt bij het voorraadbeheer :+
:Y:P

Feit is wel dat de V-Twin uitstervend is. De nieuwe SV650/V-Strom zal ook een parallel twin krijgen, de 1000 waarschijnlijk dan ook. Honda is al geswitcht. Yamaha heeft al sinds 1995 big bang twins in het gamma.
 
Zoals hierboven al geschreven: een parallelblok is veel eenvoudiger (goedkoper) te produceren en te onderhouden en qua bouw biedt het in de motor ook voordelen. Ik snap het wel al heb ik nog levendige huiveringen bij de vroegere paralleltwins die ik onder m'n kont heb gehad.
Do-de-lijk saai ! Ik vermoed (hoop) dat de trend met verzette kruktappen het geheel weer wat levendiger maakt.
Ik was ook aardig verknocht aan mijn VFR (RC36/1), een prachtige V4 met tandwielaangedreven nokkenassen, wat een karakter, wat een geluid.
Maar natuurlijk wel erg kostbaar om te maken ...
Ook mijn Pan, die ik net een paar weken geleden heb verkocht, had een geweldig V4 blok.
Totaal anders dan de VFR natuurlijk, maar in ieder geval niet zo'n dodelijk saaie 4-in-lijn.
Nu heb ik alleen nog maar één- en tweecilinders (V-twins) in de garage.
Minder comfortabel maar wel leuker. Vind ik althans.
 
  • Leuk
Waarderingen: Muug
De CP2 van yamaha rijdt en klinkt in alle geval écht als een 90° twin. En het 790 blok van KTM is bijna net zo compact als de mono 690, dus qua gewicht zal het wel zijn voordelen hebben tov een V-twin. Echt wel leuk om die twee eens naast elkaar te zien.
Maar ik vind 't ook jammer dat ze uitsterven. Ik hoop dat Duc ze nog even voert.
 
Mening gevraagd 1 (achterste, voorste check ik dit weekend wel):
89D1E945-E02B-4125-A4CB-49A621B3A61D.jpeg

Mening gevraagd 2:
85718966-D1DF-43C1-8AE0-B26833248D11.jpeg
 
Onderhoudstechnisch zie ik de voordelen van de parallel ook wel. Maar motorrijden is toch vooral beleving. Het leuke is juist de keuze. Voor ieder wat wils. En de V-blokken hebben zeker een schare fans. En zeker voor de adventure is het koppel bij lage toeren ook een pro ten opzichte van de parallel. Kortom, ondanks de goede argumenten overtuigen ze mij niet. Helaas kennelijk de producenten wel.
 
Iemand hier wel eens op een hypermotard gereden? Ben niet zo onder de indruk van vermogen, maar is de enige nieuwe fiets die in de buurt komt van ouwe 990sm
Vrees dat ie sowieso zo klein is dat ik te weinig sm gevoel krijg, zoals op mijn sdr
 
Onderhoudstechnisch zie ik de voordelen van de parallel ook wel. Maar motorrijden is toch vooral beleving. Het leuke is juist de keuze. Voor ieder wat wils. En de V-blokken hebben zeker een schare fans. En zeker voor de adventure is het koppel bij lage toeren ook een pro ten opzichte van de parallel. Kortom, ondanks de goede argumenten overtuigen ze mij niet. Helaas kennelijk de producenten wel.
Met de verschoven krukas naar dezelfde hoekverdraaiing als een V gaat dit niet meer op. Je hebt dan gewoon dezelfde loop. Nokkenassen en alles kan verschil in zitten, maar dat zit tussen verschillende V's ook.

Het grote verschil is eigenlijk de breedte van het blok.
De 790/890 is gewoon breder dan de 990. Dat merk je ook in het rijden en de algehele houding.
De 990 Adventure vind ik wat meer als een enduro aanvoelen dan de 790 Adventure. Mede door de ouderwetsere fellere gasrespons.
 
Bij parallel-twins is de krukas een belangrijke factor in de lol die je beleeft. En hoeveel hoogfrequente trillingen je onder je kont krijgt. Het zijn die verzette kruktappen die het hem doen dacht ik zo uit het hoofd te weten. Yamaha had hier al in de jaren '90 de nagel op de kop geslagen met het blok dat ze gebruikten voor de TDM/TRX850. Dat was een heerlijke twin, prachtig veel bottom power, héél soepel ook, en niet zo absurd hoogtoerig en gillerig. Die heb ik nog maar enkele jaren geleden verkocht dus dat weet ik nog goed. Maar dan heb je daartegen bvb de BMW F800ST, even goed een staande twin, maar de configuratie van de krukas - toch bij de eerste modellen - was helemaal anders. Resultaat: een oersaai blok (tamelijk krachtig) maar vooral trillingen waarvan handen en voeten in slaap trilden. UI-terst irritant. Vanaf een bepaald moment zijn ze bij BMW dan ook weer overstapt op een andere configuratie, niet toevallig die van de TRX trouwens. De twin in de T700 daarentegen, vind ik helemaal niet leuk. Dat ding is zéééééér hoogtoerig en geeft mij he-le-maal geen voldoening als ik er mee rijd. Wat ik maar twee uur gedaan heb, deels offroad ook.
Afgezien van het gevoel dat zo'n staande twin geeft, is het gewoon een pak minder duur in productie, ook minder grondstoffen nodig, eenvoudiger in onderhoud/reparaties en zo voort en zo verder. Hele harde economische overwegingen dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan