KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Verklaard alleen niet dat hij het alsnog doet als de stationair motor uitgeschakeld is.
Ik heb toen ook gekeken te hebben of de gaskleppen bewogen tijdens dit probleem, ook niet.
Tenzij de stationair motor mechanisch vast zit op dat moment.
Het lijkt me dat je de gaskleppen maar moeilijk kan zien bewegen bij iets verhoogde toeren onbelast.
Maar het kan ook wat anders zijn uiteraard. Wat ik al zei, misschien toch Ruud eens bellen. Die is zeer ervaren op dit gebied.

Ben wel zeer benieuwd wat de oorzaak is. Is nooit leuk als het je eigen motor betreft, maar zijn wel de interessantere storingen 😉
 
Nou alle sensoren koud gemaakt met freezer spray. Geen resultaat.

Stationair motor kan toch niet temperatuur afhankelijk zijn...
Maarja mocht iemand voor een normaal bedrag een stationair motor weten te liggen...
 
@
Nou alle sensoren koud gemaakt met freezer spray. Geen resultaat.

Stationair motor kan toch niet temperatuur afhankelijk zijn...
Maarja mocht iemand voor een normaal bedrag een stationair motor weten te liggen...

Staan de lambda sondes nog ingeschakeld? Ik had ook stationair problemen, bleef hoog toerental draaien. Met tune ecu gezien dat de achterste lambda sonde defect was, maar ik had er wel een storingsmelding van staan. Misschien is er 1 aan het overlijden. Tijdens draaien spanning van de sondes controleren. Bleek tijdens het vervangen ook dat het stuk met schroefdraad waar de sonde in zit ook al gedeeltelijk was los gescheurd. Hierdoor kunnen ze ook een verkeerde waarde geven.
 
Mooi! Hoe rijd hij? Ik heb jaren geleden een 990 SM gehad maar die reed onderin zo bokkig/zenuwachtig dat ik niet snel weer één zou kopen. Jaren later kocht een vriend van mij een 990 SMR en die was een stuk soepeler! Ik heb ooit ook op een 950 SMR gereden en de carburateurs waren zo soepel dat een 950 eerder in aanmerking zal komen. Misschien heb ik ook gewoon pech gehad met mijn 990, dat kan ook....
Ik weet nog dat je die had.
Volgens mij had je toen ook vrij snel even geen rijbewijs meer.

Ik heb er eerlijk gezegd nog bijna niet mee gereden.
Ben gelijk aan het verversen en verbouwen gegaan.
Onder andere een slipper clutch gemonteerd.
Zit nu al bijna anderhalve maand op mijn DNA airbox te wachten.
Heb de oude incl SAS er al af liggen.
Heb ook de O2 censors verwijderd.
Ook heeft de Leovinci plaats moeten maken voor een setje Akraaaaas.
naar mijn inziens de enige echte uitlaat voor een KTM.
Ik ga als alles er weer op zit naar Goes voor een fijn tuning.

Ben benieuwt of hij dan soepel loopt.
Zo niet dan moet ik er mee leven dat het voorwiel wel eens in de lucht hangt.Bekijk bijlage 1522868Bekijk bijlage 1522868
384A00DF-0A43-49C8-8DEB-FFF2A0CEFC61.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Daarom heb ik destijds (ook bij mijn 2e smr) weer voor een 950smr gekozen ipv een 990smr (en omdat 'ie zwarter is!), maar je schijnt er best veel aan te kunnen verbeteren. De 950 heeft alleen niet die :9~velgen van de 990 (en minder pk's en een kleinere tank)... -O-
Ik heb destijds de zelfde keuze gemaakt.
En heb de overjarige 950 SMR gekocht die een jaar lang naast de jouwe gestaan heeft gestaan in Barendrecht.
Ben echter de nieuwe look in de loop der jaren gaan waarderen.
Wilde nu geen allemans vriend kopen die compleet elektronisch alles manipuleerd.
Dus nu voor de 990 SMR gegaan.
 
Ik weet nog dat je die had.
Volgens mij had je toen ook vrij snel even geen rijbewijs meer.

Klopt! gepakt met een wheelie en 78 te hard na correctie :x Ik was toen nog student en had net een baantje op de taxi dus toen wel goed aan het smeken geweest bij de rechter. Ook mijn vriendin vond het niet zo grappig maar ze is nog steeds bij me ;)

Zodra de 990 op toeren was reed die prima maar door een dorpje/stad/rotonde rijden was niet te doen in de 2, ik had alle milieu troep er ook af en de o2 sensoren eruit met een resistor maar dat hielp bar weinig. Tegenwoordig kunnen ze wat meer kwa afstellen en ik denk dat er veel te halen is, mijn 690 is ook naar Goes geweest (wat een rit vanaf Groningen) en die liep een stuk rustiger onderin! Ik heb laatst proefgereden met de nieuwe 890 Duke R en dat is wel een hele rappe fiets maar een ride by wire gashendel vind ik maar niks, naast ABS is idd al die electronica overbodig op zo'n fiets. Ik zal dit topic in de gaten houden wat het resultaat is van jouw SMR ;)
 
Ik heb destijds de zelfde keuze gemaakt.
En heb de overjarige 950 SMR gekocht die een jaar lang naast de jouwe gestaan heeft gestaan in Barendrecht.
Ben echter de nieuwe look in de loop der jaren gaan waarderen.
Wilde nu geen allemans vriend kopen die compleet elektronisch alles manipuleerd.
Dus nu voor de 990 SMR gegaan.

Eigenlijk moet je ze allebei hebben...
Toen ik mijn 950 kocht heb ik ook weer naar de 990 gekeken. Viel me toen op dat veel 990 beschadigd waren op de scherpe randen op het kuipwerk achter. Zou mij op reis en met duo wrsch ook snel gebeuren, dus ook een reden om niet voor de 990 te gaan.

Ook nog over de 690 duke getwijfeld. Prima voor mij alleen muv weinig bagagemogelijkheden, maar niet zo handig voor 2...
 
Zie ik niet zo gauw gebeuren.
Ze bouwen nu alleen nog maar voor het grote publiek.

Heb trouwens nog een set Leovinci uitlaten te koop.
1500 km gebruikt.
Misschien iets voor iemand van hier?
 
Laatst bewerkt:
Weer iemand of er een 42/43 tands achtertandwiel is voor de SMT?
Kan hem niet vinden.
Nu per ongeluk een 42 tands besteld voor een Adventure... de naaf is natuurlijk te groot voor de SMT...
Dus als iemand wat weet? Welke past wel?
 
Hi!

Heb hier en daar wat topics gelezen en jullie enthousiasme heeft mij overgehaald de overstap van supersport naar KTM LC8 te maken. Ik heb een zwarte 990 SM uit 2009 op het oog, 36k op de teller, kenteken 05-MJ-RX.

De motor is tot 2018 in handen van een Belg geweest en jaarlijks onderhouden, facturen aanwezig. Na import door een motorzaak verkocht aan de huidige eigenaar die er in zijn bezit geen onderhoud heeft aan heeft laten plegen.

De motor is naar zijn vertellen helemaal standaard, wel zie ik op de meest recente factuur uit 2017 staan; drivetrain kit 16t/38t. Betekent dit dat de motor een 16t voortandwiel heeft en achter 38? Hoort dit wel? Ik lees op het forum voornamelijk 42... Verder staat er op de factuur ook een injector kit, namelijk deze, maar in de lijst eronder staat geen 990 SM uit 2009 vermeld.

Ik ben benieuwd naar jullie advies.

Wat is jullie eerste ingeving en wat is een redelijke vraagprijs voor de fiets? Hij stond geadverteerd voor €6000, ik heb geen linkje naar de advertentie, die is verlopen. Ik heb al langere tijd contact met de verkoper via Whatsapp en ik heb met hem de overeenkomst om voor €5500 te komen kijken.

De motor heeft sowieso een onderhoudsbeurt(groot/klein??) nodig en daarnaast wil ik na eventuele aanschaf ook graag een aantal modificaties (laten) uitvoeren(wat mag dit kosten?). Waarin verschilt de 990SM met de 990SMR? Zijn dezelfde modificaties toe te passen?

Ik heb jullie nuchtere, objectieve wijsheden nodig. Zal ik gaan kijken bij de motor? Ik hoor graag van jullie!
 
Ik verkocht de 990 sm voor 6450,-
Maar dat was met 24K op de teller, beurten gedocumenteerd, akrapovic uitlaat, subframe en swingarm poedercoat, oberon slave cilinder, hadvatverwarming, cnc power parts.. echt heel knappe uitvoering.
Heb je vergelijkingsmateriaal

De smr van 2010 en jonger is met brembo monoblocs en lichtere velgen, onbetaalbaar!
 
Weer iemand of er een 42/43 tands achtertandwiel is voor de SMT?
Kan hem niet vinden.
Nu per ongeluk een 42 tands besteld voor een Adventure... de naaf is natuurlijk te groot voor de SMT...
Dus als iemand wat weet? Welke past wel?
Heb ik ook al eens gehad. Het juiste nummer is 61010051142. Anders zoek de part fiche maar op daar staan de nummers voor een tandwiel 38-42
 
Iemand ervaring met het uploaden van een map in de ECU met TuneECU via de Android app? Map openen die je wil Uploaden, Ecu selecteren en dan herprogrammeren? Daarna nog handelingen doen? Adaptions reset of 15min idle?

Werkt toch iets anders dan met de PC. Wel stukken handzamer, dat is echt ideaal.

D021800A-9A5D-4424-ADF4-38FC888186F4.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen week een (klein) weekje naar de Eifel geweest om lekker bochtjes te pakken met de SMT.
Donderdag een regendag en de Conti’s gaven van het ene op het andere moment geen cent vertrouwen meer, glibberen en glijden in de bocht, en vooral de bocht uit accelereren, was een drama.
Die dag op eieren de geplande route uitgereden en op zoek naar vertrouwen (lees andere banden).
Vrijdagmorgen contact gezocht met een KTM dealer in Benningen (Smit) en hij wist mij te overtuigen om een stel Metzelers Sportec 17 RR te monteren, omdat ik weinig keuze had ben ik na enig aandringen toch akkoord gegaan.
Het resultaat was verbluffend; na de eerste voorzichtige kilometers direct een geweldig vertrouwen met een lekker neutraal stuurgedrag.
Het weekje uitgereden en nog een kleine 600 kilometer gereden, over de duurzaamheid weet ik nog niks te vermelden maar de fiets stuurt als een scheermes.
 
Ik was er ook inderdaad. Donderdag einde dag was goed nat ja. Mocht je een 390 Duke leenmotor van Goedhart tegen zijn gekomen was ik het.
 
Ola!

Omdat ik al een tijdje stilletjes mee lees met het Ruwe Bolster topic en me graag bij de gelederen zou voegen ben ik druk op zoek naar een mooie 990 SMT.
Ik denk dat ik er een gevonden heb, maar ik vind het nog lastig om deze new-to-me motor op waarde te schatten en zou graag de KTM experts hier om wat advies vragen O-)

Het gaat om een volledig, ook het frame, glimmend zwarte (dus niet het matte zwart dat je vaker lijkt te zien) 990 SMT met een KM-stand van 46500. De lak heeft op een paar scherpe randen van de plastic onderdelen heel kleine putjes/krasjes, maar verder ziet de motor er strak uit.
De onderhoudsgeschiedenis zit er bij, maar heb ik nog niet in kunnen zien. De motor is dealer onderhouden (Goedhart als ik het goed heb) en heeft volgens de eigenaar rond 40k een grote beurt gehad.
Origineel Nederlandse motor, huidige eigenaar is de derde en heeft hem sinds 2018
Extra's:
  • Adventure koffers van KTM
  • Vol Akra systeem
  • Een paar (echte) carbondelen waaronder het voorspatbord
  • Kettingsmeersysteem (geen Scott maar handmatig)
  • Hoger ruitje met origineel erbij

Ik kan hem voor 6250 euro overnemen. Is dit een beetje redelijke prijs? Qua soortgenoten lijkt het net onder de normale vraagprijs uit te komen, maar ik vind er niet veel met een vergelijkbare KM stand dus het vergelijkt niet makkelijk.
 
Stel, we zeggen dat het te duur is. Laat je hem dan staan? En stel dat we zeggen dat hij te goedkoop is. Laat je hem dan ook staan?

Prijs schatten is niet te doen. Als hij 10k duurder is, dan is het makkelijk te zeggen maar als hij qua prijs redelijk bij de rest ligt en jij wilt het ervoor geven dan zit je toch prima lijkt mij. Iets van de prijs af krijgen kan wellicht lukken, maar de vraag is natuurlijk of je dat zelf wilt.

Opties kosten ook geld, mits je je zelf natuurlijk wilt hebben. Als je echt een vol Akra systeem wilt hebben, dan scheelt dat goed 1000 euro tov. een SMT die het niet heeft. Vind je die koffers niet, dan heeft het totaal geen waarde voor jou en kun je ook een model kiezen zonder koffers.


De motorwereld heeft vreemde prijzen, ik zie 950 adventures voor 5-6k weggaan die uit 2003 komen terwijl Honda 600f' modellen voor de helft de deur uit gaan. Uiteraard appels met peren vergelijken, maar toch. Als jij achter die prijs staat, hij heeft zijn onderhoud netjes gehad en hij rijd lekker, gewoon doen :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan