KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Hij gaat nu zeker lekker snel rond ja!
Ik heb ook een 950 en mijn accu (1 maand geleden vervangen) van een of ander italiaans merk is uit 2016 of ouder.. Zelfontlading werd wat te groot dus toch maar vervangen. Nu ook motobatt erin en dat klinkt ook al weer heel anders als de oude haha.
 
Als de zonneklep niet merkbaar is...wat heb je er dan aan?
Dacht juist dat je daardoor wat minder last had van de zon 8-)
U bent zeker de leukste thuis:+.

Uiteraard bedoel ik qua wind. Bij 180 omkijken is geen probleem. Daarnaast is een helm met zonneklep gewoon cool8-).
 
Met een sterk genoege nek lukt het bij 240 ook. Cool wil ik nog wel in meegaan, maar hoe zit het met herrie? Er is altijd wel iemand wiens standaarden laag genoeg zijn om te zeggen dat iets prima gaat :)

Sinds ik de hele kuip eraf gesloopt heb hoor ik op de snelweg nul windruis meer, ik heb een beetje moeite te geloven dat dat met een klep ook zo zou zijn… schuberth C3 hier trouwens.
 
Met een sterk genoege nek lukt het bij 240 ook. Cool wil ik nog wel in meegaan, maar hoe zit het met herrie? Er is altijd wel iemand wiens standaarden laag genoeg zijn om te zeggen dat iets prima gaat :)

Sinds ik de hele kuip eraf gesloopt heb hoor ik op de snelweg nul windruis meer, ik heb een beetje moeite te geloven dat dat met een klep ook zo zou zijn… schuberth C3 hier trouwens.
Mijn standaarden zijn veel beroerder dan gemiddeld helaas. Sinds 2015 last van tinnitus als gevolg van gehoorschade.
Heb in het begin serieus overwogen te stoppen met motorrijden. Iedere keer na het rijden leek het erger gedurende een dag.
Dat is ook de reden dat ik op zoek ben gegaan naar een stillere helm.
Een stille helm bestaat helaas niet.
Wel is de ene stiller als de ander. Dit heeft met veel factoren te maken. Misschien wel de belangrijkste is pasvorm. Daarom kwam ik uit op shoei. Deze hebben tegenwoordig personal fit.
Voor mij werkt het perfect in combinatie met aangemeten oordoppen.
Wat wel een punt is dat KTM knap beroerd is in wind bescherming.
Inderdaad zonder kuip is hij het stilste. Op mijn 950 sm had ik vrijwel geen last van turbulentie. Op 990 smt een beetje.
Poosje terug een weekend op een 1290 adv S gereden, super motor maar vanaf 85km/uur werd ik horendol van de turbulentie.
Was blij dat ik weer op mijn eigen motor kon stappen.
 
Laatst bewerkt:
Precies wat jij zegt dus... Ik heb de hele boel omgebouwd om van de 'windbescherming' af te zijn. Grote stap, veel gedoe, maar heerlijk die rust... Kleine ruitjes zijn gewoon kut. Of niks, of complete schuifpui. Alles daartussenin werkt voor geen reet of slechts voor bepaalde mensen in een bepaalde houding, en ik ben aan de lange kant dus dat komt voor mij al nooit uit. Ja bij 130+ heb je wat tegenwind maar boeiend, het is in ieder geval schone lucht. Ik train m'n nekspieren wel.

Geen tinnitus hier, gelukkig, en dat wil ik graag zo houden. Vorig najaar na de terugrit uit Duitsland voor een weekendje weg wel degelijk een paar dagen last van m'n oren (en een piep als het verder stil was) gehad. Gelukkig is het weggetrokken, maar dat was voor mij dus de druppel. Ben het niet met je eens dat "een stille helm" niet bestaat, in schone lucht is m'n C3 écht mooi rustig. Voor mij. Want pasvorm (en de manier waarop je hoofd in de wind 'ligt') is heel belangrijk inderdaad. Maar goed meer uitsteeksels aan je helm geeft per definitie meer wervelingen en dus geluid, dat kan niet anders, dus voor mij geen klep.

Ik rijd al 10+ jaar met otoplastieken, daar ligt het niet aan. Dan nog werd ik compleet gestoord van de Adventure ruit... De herrie was boven de 100 heel storend, en m'n hoofd rammelde als de wind verkeerd stond letterlijk heen en weer. B|
 
Laatst bewerkt:
Ik blijf het toch mooi vinden wat een verschil er is qua voorkeuren van 'windbescherming'. Vrienden van mij kunnen niet rijden zonder ruit, ik wordt met alles dat maar iets van een ruit heeft helemaal gek. Oude Bold'or, GS, Adventure, wat dan ook. Mijn 950SM zonder ruit, 640SM zonder ruit, kon ik zo in 1 keer mee naar Frankrijk/Zwitserland, geen probleem. Nu een 390 Adventure met een klein ruitje, gelijk weer klaar met die ruit :D
 
Vandaag de SMT weer eens aangeslingerd...wat een heerlijke fiets is het toch:}


Moest wel de H4 vervangen wat een fukking k*t klus is dat, maar goed was de 2e keer sinds ik em heb (nieuw gekocht in 2012) dus zo gezien valt het wel mee:') ;)
 
Goedemorgen!

Even tijdje afwezig geweest, wel een motor, geen tijd voor hier (of geen vragen... :) )

Nu een KTM 950 Adventure in bezit, in unieke Crispy design.
Akraas en handvatverwarming als optie. Wat een heerlijk apparaat!!

Vraagje; al mijn eerdere motoren hadden serieus meer remkracht (logisch, andere type motor). Maar... hoe kan ik dit toch effectief aanpakken?
De klauwen trek ik los, nieuwe blokken er in, remvloeistof verversen en ontluchten.
Maar, er kan ook een andere rempomp op? Ik las op ADVdriver iets van een early 90's Yamaha of een GS1200 onderdeel?

Heeft er iemand hier ervaring? Thanks!
Daniël
 
Goedemorgen!

Even tijdje afwezig geweest, wel een motor, geen tijd voor hier (of geen vragen... :) )

Nu een KTM 950 Adventure in bezit, in unieke Crispy design.
Akraas en handvatverwarming als optie. Wat een heerlijk apparaat!!

Vraagje; al mijn eerdere motoren hadden serieus meer remkracht (logisch, andere type motor). Maar... hoe kan ik dit toch effectief aanpakken?
De klauwen trek ik los, nieuwe blokken er in, remvloeistof verversen en ontluchten.
Maar, er kan ook een andere rempomp op? Ik las op ADVdriver iets van een early 90's Yamaha of een GS1200 onderdeel?

Heeft er iemand hier ervaring? Thanks!
Daniël
Heeft de Adv standaard al stalen remleidingen? Anders is dat zeker aan te raden.
 
De originele Yuasa hield het in mijn SMT 2 jaar vol, de vervangende MotoBatt begint inmiddels aan zijn 7de jaar (of niet de SMT nog niet gestart sinds vorig jaar oktober :+ ). Mocht ie er geen zin meer in hebben dan komt er weer in Motobatt in.
Welke motobatt accu heb jij er nu inzitten? Ben namelijk op zoek naar een goede vervanger van de Yuasa die er nu inzit.
 
Goedemorgen!

Even tijdje afwezig geweest, wel een motor, geen tijd voor hier (of geen vragen... :) )

Nu een KTM 950 Adventure in bezit, in unieke Crispy design.
Akraas en handvatverwarming als optie. Wat een heerlijk apparaat!!

Vraagje; al mijn eerdere motoren hadden serieus meer remkracht (logisch, andere type motor). Maar... hoe kan ik dit toch effectief aanpakken?
De klauwen trek ik los, nieuwe blokken er in, remvloeistof verversen en ontluchten.
Maar, er kan ook een andere rempomp op? Ik las op ADVdriver iets van een early 90's Yamaha of een GS1200 onderdeel?

Heeft er iemand hier ervaring? Thanks!
Daniël
Harder knijpen :+

De adventure is daadwerkelijk bedacht met offroad in het achterhoofd, en dan wil je helemaal geen felle (voor)remmen :)
 
Goedemorgen!

Even tijdje afwezig geweest, wel een motor, geen tijd voor hier (of geen vragen... :) )

Nu een KTM 950 Adventure in bezit, in unieke Crispy design.
Akraas en handvatverwarming als optie. Wat een heerlijk apparaat!!

Vraagje; al mijn eerdere motoren hadden serieus meer remkracht (logisch, andere type motor). Maar... hoe kan ik dit toch effectief aanpakken?
De klauwen trek ik los, nieuwe blokken er in, remvloeistof verversen en ontluchten.
Maar, er kan ook een andere rempomp op? Ik las op ADVdriver iets van een early 90's Yamaha of een GS1200 onderdeel?

Heeft er iemand hier ervaring? Thanks!
Daniël
Remmen is angst :+

Denk dat je je verwachtingspatroon beetje moet bijstellen, de 950Adv kwam in 2003 op de markt en heeft 2zuiger klauwen voor (wel zoals alle KTM's stalen remleidingen).
 
Wat denk je dat dat 21' voorwiel met smal 90 bandje gaat doen als jij flink remkracht toevoegt?
Als je ook nog noppen/blokken rijdt is het al helemaal ernstig.

De Adventure is bedacht met off-road in het gehele hoofd. Dichter bij een grote crossmotor komen is lastig en daar horen ook zekere ongemakken bij.
 
Ik moet zeggen dat er tussen een 950 adv en een nieuwere 990 Adv R wel behoorlijk verschil zit, maar het kan zijn dat de 950 gewoon al wat ouder is en her en der wat keerringen wat versleten zijn ofzo.

Fysiek zijn ze volgens mij hetzelfde, behalve dat ze zwart zijn. Misschien eerst een revisiesetje in de HRC proberen?
 
Even een vraagje:
Ik wil de remvloeistof van mijn SMT vervangen, maar ben niet helemaal zeker of er DOT4 of DOT5.1 in gaat. Op de deksel van het reservoir staat USE ONLY DOT4, maar in de handleiding staan beide types voorgeschreven. Aangezien ik het vervang, maakt het dan wat uit wat ik erin gooi? Of heb je kans dat er nog oude remvloeistof achterblijft dat zich vermengt met de nieuwe?
 
Even een vraagje:
Ik wil de remvloeistof van mijn SMT vervangen, maar ben niet helemaal zeker of er DOT4 of DOT5.1 in gaat. Op de deksel van het reservoir staat USE ONLY DOT4, maar in de handleiding staan beide types voorgeschreven. Aangezien ik het vervang, maakt het dan wat uit wat ik erin gooi? Of heb je kans dat er nog oude remvloeistof achterblijft dat zich vermengt met de nieuwe?
DOT4 en DOT 5.1 zijn uitwisselbaar en zal geen probleem geven. Wegblijven bij DOT5 zonder iets achter de komma.
 
Laatst bewerkt:
Niet gek geprijsd inderdaad.
Ik heb nu ca een jaar een lithium accu van JMT. Start een stuk beter.

Moet alleen wel zeggen dat t van t winter even beroerd was. Dan heb ik m ook wel een paar keer gestart en niet mee gereden. Toen ik m mee wilde (na een paar weken niet starten) moest de auto accu er aan te pas. Was ook min 5 oid.
 
Ik heb mijn 990 sm terug van de garage.
Waterpomp revisie laten doen en dus ook alle pakkingen die je onderweg tegen komt.
Na een dagje rijden toch wel weer wat olie onder aan het blok.

Zit nu erg te twijfelen of ik hem gewoon even door een ktm dealer helemaal laat openhalen en nakijken, meteen dus grote beurt van alles.
mijn vragen:
Slim om dat te doen? En wat zijn om en de nabij de kosten voor een flinke beurt? (Ja ik snap dat dat verschilt per dealer/garage en onderdelen) maar een ruwe schatting? Zit ik snel aan 1500 euro of meer te kijken?

m iemand een gouden tip voor de beste 990 specialist in omgeving Overijssel/Drenthe/Achterhoek?

Het is misschien maar een beetje olie wat hij lekt maar toch heb ik het liever helemaal netjes.
En bij het poetsen merkte ik speling op het achter sprocket dus ook die rubbers mogen denk ik vervangen worden...
 
Alweer? Of is dit naar aanleiding van hetzelfde garagebezoek als onderstaande? Heb je ze de opdracht gegeven de waterpomp te reviseren (en impliciet gehoopt dat dit de lekkage zou fixen) of letterlijk opdracht gegeven de lekkage op te lossen?

Goed schoonmaken, talkpoeder op het blok, rondje rijden. Spoor volgen. Wat het kost hangt nogal af van wat er stuk is, maar als je bereid bent 1500 euro te betalen voor een olielekje en een beurt wil ik wel even kijken.

Net met de 990 bij de garage geweest en het lijkt of het ook olie lekt bij de waterpomp. Dus alsof het de andere kant op lekt (bij meeste lees ik namelijk dat de kvs in de olie komt).
Is dit een ander symptoom voor iets of kan het zijn dat de olie druk hoger is waardoor het de andere kant door de keerring komt?

laat uit voorzorg sowieso de revisie doen.
 
Niet gek geprijsd inderdaad.
Ik heb nu ca een jaar een lithium accu van JMT. Start een stuk beter.

Moet alleen wel zeggen dat t van t winter even beroerd was. Dan heb ik m ook wel een paar keer gestart en niet mee gereden. Toen ik m mee wilde (na een paar weken niet starten) moest de auto accu er aan te pas. Was ook min 5 oid.
Dat is dus precies zo'n situatie waarin je even een minuut je licht aan moet zetten voor hij wil werken :P
 
Alweer? Of is dit naar aanleiding van hetzelfde garagebezoek als onderstaande? Heb je ze de opdracht gegeven de waterpomp te reviseren (en impliciet gehoopt dat dit de lekkage zou fixen) of letterlijk opdracht gegeven de lekkage op te lossen?

Goed schoonmaken, talkpoeder op het blok, rondje rijden. Spoor volgen. Wat het kost hangt nogal af van wat er stuk is, maar als je bereid bent 1500 euro te betalen voor een olielekje en een beurt wil ik wel even kijken.
Ik dacht meer ik leg 1500 neer en laat gewoon een complete beurt uitvoeren. Zodat ik zeker weet dat ik qua onderhoud weer op een 0 punt kan beginnen. (Nadeel van 2e hands, je moet maar hopen dat het allemaal netjes is gedaan)

En ja de waterpomp was ook een probleem. Dat is opgelost (loopt aanzienlijk minder warm) maar nu kwam er nog ergens wat weg. Heb nu de boel helemaal schoongemaakt en als ik het weekend tijd heb even wat talk poeder inderdaad en stukje rijden. Heb namelijk het idee dat bij stilstaan niks aan de hand is.

Oliedruk sensor en startmotor zou kunnen, maar die lijken droog. Misschien iets teveel olie erin en bij flink doorrijden dat er wat overdruk ontstaat?
 
Terug
Bovenaan Onderaan