Niet zo'n heel raar idee, had ik sowieso niet niet aan gedacht. Denk het alleen niet echt, er zit een uitsparing voor imbus 12 aan de "uit-kant" en ik kan hem eigenlijk volledig vrij rondjes laten draaien (wel met wat weerstand, maar niet erg veel); ik neem aan in de swing-arm lagers. Lijkt mij dan niet dat hij in het blok echt klemt...Zit hij niet geklemd in het blok? Maw die bouten even lossen?
Hey Luuk!
De waterpomp bij een 950 is wel een bekende, de seal van de as in en dan loopt het vrolijk je blok in.
Bij mijn 990 was die keerring ook aan frieten, nooit een olielamp gezien.dan was zijn olie lampje wel gaan branden.
Hey Luuk!
Heb wel een idee mbt het lastige starten (of in ieder geval de daarmee gepaarde rook), het water in het carter verdampt natuurlijk nog eventjes na het afzetten van de motor en condenseert in de airbox. Wordt dus doodleuk als eerste naar binnen gezogen bij het starten? Zoiets dan. De afstelling is in ieder geval goed en de carbs in goede staat. Verrekte watergekoelde onzin. 'k Koop wel weer een BanditDe waterpomp bij een 950 is wel een bekende, de seal van de as in en dan loopt het vrolijk je blok in. Verklaard niet echt het lastig starten, geen lekke vlotters ofzo dat de rook een teveel aan benzine is en dus ook moeilijk starten?
Heen en weer tikken wil voor geen bal, zit echt muurvast. Met de theorie dat we het over de waterpompseal hebben is de operatie natuurlijk met het blok in het frame te doen, dus misschien ga ik daar wel voor. Ander idee is om een stuk rondstaal te laten draaien die beter op de as aansluit om harder te kunnen meppen. Eigenlijk alles wat ik overal kan vinden is "meer geweld"De as, kun je die nog heen en weer tikken? anders kijken of je ergens kruipolie tussen kunt krijgen en door de as heen en weer te schuiven dit wat verder laten kruipen. Kan best dat de as gecorrodeerd zit in een huls die door rubber omsloten is zeg maar.
Volgens het WPHB zou hij er inderdaad zo uit moeten kunnen..
Mwah nee niet echt, is een druklampje dus zo lang er wat te pompen valt gaat die niet aan. Best verontrustend eigenlijk want ik heb geen idee waarmee de fiets de afgelopen 1000km gesmeerd is geweestHey Luuk!
De waterpomp bij een 950 is wel een bekende, de seal van de as in en dan loopt het vrolijk je blok in.
dan was zijn olie lampje wel gaan branden.
Uh...
Neem een ander in de malingMwah nee niet echt, is een druklampje dus zo lang er wat te pompen valt gaat die niet aan. Best verontrustend eigenlijk want ik heb geen idee waarmee de fiets de afgelopen 1000km gesmeerd is geweest
Heb wel een idee mbt het lastige starten (of in ieder geval de daarmee gepaarde rook), het water in het carter verdampt natuurlijk nog eventjes na het afzetten van de motor en condenseert in de airbox. Wordt dus doodleuk als eerste naar binnen gezogen bij het starten? Zoiets dan. De afstelling is in ieder geval goed en de carbs in goede staat. Verrekte watergekoelde onzin. 'k Koop wel weer een BanditHeen en weer tikken wil voor geen bal, zit echt muurvast. Met de theorie dat we het over de waterpompseal hebben is de operatie natuurlijk met het blok in het frame te doen, dus misschien ga ik daar wel voor. Ander idee is om een stuk rondstaal te laten draaien die beter op de as aansluit om harder te kunnen meppen. Eigenlijk alles wat ik overal kan vinden is "meer geweld"
Daar lijkt het op.Op foto 1 zie ik een ronde schijf met 2 afgeplatte kanten en een 6 kant in de binnenkant van de as.
In die 6 kant moet een grote passende inbus sleutel in waar mee je de as tegen houdt en die afgeplatte schijf is volgens mij een moer die je ook van de as af moet draaien en dan zal de as waarschijnlijk naar de andere kant er uit moeten.
Niet volgens het WPHB wat ik gevonden had, ik ging daar ook vanuit namelijk.Op foto 1 zie ik een ronde schijf met 2 afgeplatte kanten en een 6 kant in de binnenkant van de as.
In die 6 kant moet een grote passende inbus sleutel in waar mee je de as tegen houdt en die afgeplatte schijf is volgens mij een moer die je ook van de as af moet draaien en dan zal de as waarschijnlijk naar de andere kant er uit moeten.
Niet volgens het WPHB wat ik gevonden had, ik ging daar ook vanuit namelijk.
Mjah, daar lijkt het inderdaad op. Je kunt er een imbus in doen, heb ik ook liggen en geprobeerd. Wat je ook kunt zien is dat die zijde onrond is, wat je niet kunt zien is dat dit normaal binnen het frame valt en dus voorkomt dat de bout kan draaien. Het is geen los onderdeel (zie de fiche die nampus laat zien) en kan niet los eruit gedraaid worden oid. Hooguit voor de montage, want voordat ik de as er een klein stukje uit kon tikken gaf het misschien 30 graden draaing, meer kon ik niet. Nu kan ik vrij ronddraaien in de bruglagers, maar dat doet verder dus niksDaar lijkt het op.
Een as met dikke inbus om er uit te draaien, en een borgmoer (logisch) aan het deel dat 'uitsteekt'.
Brogmoer lossen, met inbus as lossen.
Ja ik heb het redden van die as/de lagers eigenlijk al opgegeven...En niet nog meer verkloten, want het begin is al gemaakt
Ik ben het volledig met je eens dat het erop lijkt dat die imbus een los deel is, maar dat is dus niet zo. Aan de andere kant zit een moer, die moet eraf en de as moet er aan de kant van dat afgeplatte geval met imbusingang uit (op foto 4 is het dus ook een stukje gelukt... Waarom je er een imbus 12 in mag stoppen ontgaat mij compleet, en waarom hij met bruut geweld tot hier kwam, maar niet verder wil dan dit punt is ook zoiets raadselachtigs.Op foto 1 zie ik een ronde schijf met 2 afgeplatte kanten en een 6 kant in de binnenkant van de as.
In die 6 kant moet een grote passende inbus sleutel in waar mee je de as tegen houdt en die afgeplatte schijf is volgens mij een moer die je ook van de as af moet draaien en dan zal de as waarschijnlijk naar de andere kant er uit moeten.
http://advrider.com/index.php?threads/swingarm-disassembly-help-me.691408/
Blijkbaar ben je niet de enige en moet je gewoon een grotere hamer pakken haha.
Toch zou ik wel even iets maken wat je as/bout nog enigszins spaart..