Maar je hebt dan ook niet echt meer iets om tegenaan te slaan als het nog wel vast zit...
Voor zover ik kan zien zit er al een gat in de as, boor dit gat langzaam steeds groter tot je niet meer groter durft, dit zal ongeveer liggen bij een materiaaldikte van 1 mm , boor het gat niet helemaal door, maar laat de laatste centimeter of zo onaangeroerd, op deze manier heb je een inwendige kraag waarop een massieve staaf ijzer kan rusten die met ongeveer een halve millimeter speling in de as past.
Leg die as is de diepvries en laat hem zo koud mogelijk worden, tegelijk ga je de delen waar de as kan klemmen opwarmen, je kunt dit makkelijk doen door de gasvlam door de as te sturen, maak het niet te heet zodat er niets kan verbranden, maar goed warm is aan te bevelen.
Als alles mooi stabiel in temperatuur is en je motor goed is neergelegd met een goede support eronder zodat de slagkracht niet kan wegvloeien in het bewegen van het frame, haal dan de as uit de vriezer en stop hem in het geboorde gat en wacht 10 tellen zodat de as kan krimpen door de kou van de stalen staaf, en geef dan een paar rake klappen met de hamer op de staaf waardoor je na een schietgebedje en wat geluk zult zien dat de as eruit komt... Suuk-6 !!!
Rigoureus maar hopelijk wel effectief... De as is wel vrij lang, ik denk niet dat ik veel verder kom dan halverwege met de boren die ik in die maat heb liggen. Niet alsof iedere hobbybob een 15mm boor van 300mm lang heeft liggenVoor zover ik kan zien zit er al een gat in de swingarm as, boor dit gat langzaam steeds groter tot je niet meer groter durft, dit zal ongeveer liggen bij een materiaaldikte van 1 - 1.5 mm , boor het gat niet helemaal door, maar laat de laatste centimeter of zo onaangeroerd, op deze manier heb je een inwendige kraag waarop een massieve staaf ijzer kan rusten die met ongeveer een halve millimeter speling in de swingarm as past.
Leg de massieve as is de diepvries en laat hem zo koud mogelijk worden, tegelijk ga je de delen waar de swingarm as kan klemmen opwarmen, je kunt dit makkelijk doen door de gasvlam door het geboorde gat van de swingarm as te sturen, maak het niet te heet zodat er niets kan verbranden, maar goed warm is aan te bevelen.
Als alles mooi stabiel in temperatuur is en je motor goed is neergelegd met een goede support eronder zodat de slagkracht niet kan wegvloeien in het bewegen van het frame, haal dan de massieve as uit de vriezer en stop hem in het geboorde gat van de swingarm as en wacht 10 tellen zodat de swingarm as kan krimpen door de kou van de massieve stalen staaf, en geef dan een paar rake klappen met de hamer op de staaf waardoor je na een schietgebedje en wat geluk zult zien dat de as eruit komt... Suuk-6 !!!
De andere kant is één met de as, dat is geen moer die eraf kan. Daarnaast wenst die kant ook niet teruggeslagen te worden en kun je er door de verzinking in het frame niet bij om iets eraf te slijpen. Wat een clusterfuckMet een spuitbus koudespray (bijvoorbeeld om kauwgum te verwijderen) kun je de as heel effectief heel koud maken.
De as liep al binnen een paar centimeter muurvast, ik vermoed corrosie op de as, daarom zou ik hem de andere kant op er uit willen slaan. Zo te zien kan det zelfs zonder slijpen want er zit daar een moer, die moet er dan natuurlijk af.
Mja, wat dat aangaat kan ik ook de Hilti even proberenMet een luchthamer heb je trouwens maar weinig tegenhoudmassa nodig doordat ie korte maar heel felle tikken geeft.
Rigoureus maar hopelijk wel effectief... De as is wel vrij lang, ik denk niet dat ik veel verder kom dan halverwege met de boren die ik in die maat heb liggen. Niet alsof iedere hobbybob een 15mm boor van 300mm lang heeft liggen
Heeft het zin vanaf beide kanten te boren en dan de rand in het midden te laten zitten? Moet dat stukje natuurlijk alsnog in volle sterkte door een lager heen...
Maar goed ik zal wel moeten geloof ik, van't weekend eens aan wagen
Nou ja, als ik weer even m'n frustraties eruit heb gehamerd zet ik hem weer in de hoek, ligt zo in de weg andersLigt de motor nog op zijn zij kant? Of heb je hem intussen weer recht op gezet?
Ja die logica had ik ook al een beetje gevolgd. Wordt nog leuk om een geschikte boor te vinden danRigoureus maar hopelijk wel effectief... De as is wel vrij lang, ik denk niet dat ik veel verder kom dan halverwege met de boren die ik in die maat heb liggen. Niet alsof iedere hobbybob een 15mm boor van 300mm lang heeft liggen
Heeft het zin vanaf beide kanten te boren en dan de rand in het midden te laten zitten? Moet dat stukje natuurlijk alsnog in volle sterkte door een lager heen...
Maar goed ik zal wel moeten geloof ik, van't weekend eens aan wagen
De kraag mag niet in het midden zitten, de clou ligt in het feit dat als je aan de as trekt dat de as zich dan verdunt, als je duwt verdikt hij, stel je hetzelfde maar eens voor met een rubber slang in een buis, nu is staal natuurlijk heel anders dan rubber, maar de werking is gelijk en het maakt misschien maar een zeer klein beetje in dikte uit, maar alle voordeeltjes, hoe klein ook, hebben we hier nodig.. , in het meest beroerde scenario zal de as breken net bij de inwendige kraag omdat daar het materiaal dunner is, maar dat zien we dan wel weer mocht dat gebeuren.
een hamer van 1500g
Ik was ook een beetje sceptisch, maar ben best trots op het ding. Had niks betersBeste klomp als ie dat geweld heeft overleeft....