KTM RC8 topic deel 4

N.J.F.

KTM RC8R 2011
15 jan 2019
27
12
Beste RC8 Rijders,

Mijn RC8 is vandaag verkocht en opgehaald.
Allen bedankt voor de adviezen en aangeboden informatie.

Met vriendelijke groet Nico Flikweert
 
  • Like
Waarderingen: regenboog

slowmichael

MF'er
17 aug 2008
40
0
59
lovendegem belgië
Hey RC8 eigenaars.

Een vraagje betreffende mapping en het uitlaatsysteem.

Ik gebruik mijn RC8 enkel op circuit en heb hem 2e hands gekocht met een originele uitlaat maar wel één waarvan de catalysator weg genomen is. Ik heb vorig jaar wel wat decibel problemen gehad en wil nu terug een originele uitlaat met catalysator steken.

Zou dit problemen geven inzake mapping?

Michel
 

1195

MF'er
2 mei 2016
62
1
Omgeving Amsterdam
Als jij jouw motor hebt laten mappen met die decat uitlaat is die mapping niet optimaal voor een volledig originele uitlaat.
Ik denk echter niet dat dat echt problemen zal geven. Ben benieuwd of je het überhaupt zal merken.

Maar misschien dat de uitlaat specialisten onder ons daar anders over denken?
 

slowmichael

MF'er
17 aug 2008
40
0
59
lovendegem belgië
Nja de vorige eigenaar wist me te zeggen dat de ECU gewijzigd is naar een akrapovic map. Volgens die man zou er ook zeer weinig verschil in geluidsniveau zijn tussen een originele volledige uitlaat en een originele met verwijderde katalysator.

Ik heb problemen gehad in Clastres bij een statische meting, ze hebben me wel laten rijden maar de meting was volgens hen ver over de limiet. Ook in Mettet heb ik bij een dynamische meting problemen gehad, moest toen volgens die man die de meting uitvoerde links rijden op het rechte stuk (verst weg van hem) en ook liefst een versnelling hoger (echt waar). Ok maar daarmee was het probleem opgelost.

Heeft iemand een idee hoe dat zit decibels met katalysator versus zonder?
 

1195

MF'er
2 mei 2016
62
1
Omgeving Amsterdam
Ah okay, gewoon de akra mapping. Die is sowieso al niet perfect voor jouw decat uitlaat (je hebt de originele voorbochten nog denk ik?), dus ik verwacht weinig problemen als je een volledige originele pijp eronder zet.
Mocht je nog twijfelen kan je ook vrij makkelijk de standaard mapping terug zetten en naar believen terug naar de akra wisselen als dat beter bevalt.

De standaard uitlaat is een reflectie demper, dus daar zit weinig tot geen dempingswol in maar werkt door het geluid te weerkaatsen op diverse shotjes in de uitlaat.
Enig idee of bij jou echt alleen de cat eruit gehaald is of dat er nog meer shotjes of zelfs helemaal leeg is gehaald? Want dan maakt ie gewoon echt veel herrie namelijk.

Nu is de standaard uitlaat al niet echt stil, maar ik zou zeggen dat de decat 'm wel wat luider maakt. Maar hoeveel durf ik niet te zeggen.

Nog mazzel dat je door mocht rijden. Op zolder kreeg ik 1 waarschuwing en moest ik bij het meetpunt van het gas anders mocht ik naar huis...

Overigens zijn uitlaten van onze motoren en geluidsmetingen op circuits een moeilijk punt. Er zit gewoon weinig ruimte onder de motor om eem groot genoeg demper te plaatsen.
Als je echt zeker wilt zijn dat je én stil bent, lichter én een uitlaat hebt die meer vermogen geeft moet je naar kijken of Rob (RVF750R hier op het forum) nog uitlaten bouwt (er is iemand geweest die cup races met een RC8R met Rob's uitlaat reed) of naar een akra twin systeem gaan kijken (2 dempers aan de zijkant).
 

JABOKTM

Rookie
Donateur
18 aug 2017
25
4
Klazienaveen
RC8 liefhebbers ,

Het is erg rustig in het forum KTM rc8 bij deze ;-)
Hoewel de KTM rc8 geen tourmotor is ben ik de afgelopen week opnieuw richting Oostenrijk en Italië gegaan.
Lekker genieten van de omgeving en de bergweggetjes ,
Helaas waren er nog veel passen dicht maar dat mag de pret niet drukken.
Wel heb ik genoeg km gemaakt voor een 30,000 km beurt.
Heeft iemand een tip waar ik de KTM het beste heen kan brengen voor een beurt.
Helaas geen goede ervaring bij een KTM dealer bij mij in de omgeving "Drenthe:

laat maar horen
 

Bijlagen

Maddox

MF veteraan
11 feb 2005
14.851
4
39
Veghel
Bezoek site
Ik dacht de de tankinhoud 16.5 liter was. Afgelopen vrijdag zonder benzine komen te staan.... Gelukkig maar 5 minuten lopen naar de pomp. Maar naar 15.5 liter was de tank vol?
IMG_20190607_181102.jpg
 
23 mrt 2013
173
8
42
Hey RC8 eigenaars.

Een vraagje betreffende mapping en het uitlaatsysteem.

Ik gebruik mijn RC8 enkel op circuit en heb hem 2e hands gekocht met een originele uitlaat maar wel één waarvan de catalysator weg genomen is. Ik heb vorig jaar wel wat decibel problemen gehad en wil nu terug een originele uitlaat met catalysator steken.

Zou dit problemen geven inzake mapping?

Michel
De combinatie met een decat waar alleen de katalysatoren zijn weggehaald en verder alles intact gelaten samen met het Akra Evo1 programma is absoluut geen slechte en het meest betaalbare. Als je de originele uitlaat verder vanbinnen sloopt door alles eruit te halen krijg je alsnog een bak herrie. Ik heb in het verleden wel decats gedaan waar ik alleen de katalysatoren eruit gesneden heb en absoluut niet meer eruit. Daarna weer netjes dicht maken met TIG. Zie onder een foto die ik nog vond. Als de jouwe veel herrie heeft met de decat is het goed mogelijk dat ie compleet leeg gehaald is...

Het mooist is natuurlijk maatwerk qua programma erin na deze aanpassing tezamen met de SAS eraf en BMC/K&N filter erin. Degene waar ik destijds de decat voor gedaan heb was een oud type RC8R waar het standaard Akra programma in was gezet met bovenstaande aanpassing en die deed het er erg goed op. Brandstofverbruik was het enige wat hem tegenviel. Op TT Assen bleef ie onder de geluidsnorm dus dat was ook oké, hij kon volgas onder het meetportaal door. Volgens mij is hier de grens max 100dB dynamisch.

Als je de originele uitlaat er terug onder zet incl. katalysatoren zou ik ook het originele programma er ook terug in zetten. Als je een 2008-2010 RC8 hebt kun je ook overwegen de map van V_155 vortex erin te zetten, dit is maatwerk voor een origineel. Mijn oude RC8 deed het er erg goed op....
Succes ermee :t

View media item 1348100View media item 1348101
 

Maddox

MF veteraan
11 feb 2005
14.851
4
39
Veghel
Bezoek site
Iemand een idee waar de "speed sensor couplet" zich bevindt? Wil een gearindicator installeren, maar kan die stekker niet vinden. Zou achter het dashboard moeten zitten.

Edit:
Gevonden! Tip: bij het testen of die goed is aangesloten wel de dodemansknop op aan zetten....|(
 
Laatst bewerkt: