KTM Super Duke 1290 -Deel 4- Unleash the Beast!!!

Ik laat de cat er sowieso onder zitten. Als ik met m'n Akra slip-on zonder dBkiller erin rijd maakt ie echt al meer dan genoeg herrie, wel redelijk diep dan ook. Meer herrie wordt echt asociaal hard en ik denk dat we momenteel al genoeg gezeik hebben als motorrijders.
 
  • Leuk
Waarderingen: R0y.
Ik laat de cat er sowieso onder zitten. Als ik met m'n Akra slip-on zonder dBkiller erin rijd maakt ie echt al meer dan genoeg herrie, wel redelijk diep dan ook. Meer herrie wordt echt asociaal hard en ik denk dat we momenteel al genoeg gezeik hebben als motorrijders.
Helemaal mee eens
 
mijn maatjes hebbe beiden een pani een orgineel ,een met termo je kan je wel voorstellen hoe dat klinkt dass meer............. dan muziek ben ik een muis bij
 
Goedenavond.
Heb een vraag, als je de katalysator vervangt voor een decat pijp en ik laat de standaard demper zitten wordt het geluid dat dieper ?
En moet ik dan een andere mapping er op laten zetten.
Alvast bedankt voor de reactie.
Moet er op een 2014 ook een andere map met een decat?
Of is dit alleen voor de latere modellen?
 
Moet er op een 2014 ook een andere map met een decat?
Of is dit alleen voor de latere modellen?

je richt je vraag volgens mij aan iemand die precies dezelfde vraag stelde.. maar goed.. ja. Als je even zoekt in dit topic kom je er vast genoeg info over tegen. :)
 
Lijkt me dat elke motor opnieuw moet worden afgesteld als je van een katalysator naar een openuitlaat gaat….
 
Zo...van de week bij Wheelieschool | Stunt and WheelieSchool | Wheelie les Nederland wheelie les gedaan, ik kan al jaren wheelien maar niet op exact balanspunt of t liefst er overheen zodat je met de achter je wheelie terug moet halen.... legio keren geprobeerd maar ik durf t simpel weg niet. toen kwam ik dit tegen...
Rondje geboekt voor 295 eur en hop,....heen.

Tering, achter Nijmegen, wat een wereldreis, aangekomen stonden er 2 verse bmw 900's met zijwieltjes klaar. Mn mede cursist had nog nooit een wheelie gedaan dus ik dacht dat wordt helemaal niks in 4 uurtjes (voor hem). eerste half uur is een paar oefeningen of handig te worden in je achterrem en ze uitleg geven over je koppeling en hoe je moet gasgeven met een wheelie.

Je moet vanuit stilstand meteen je koppeling laten schieten (als het ware) met behoorlijk wat gas want anders komt de motor niet omhoog. na een paar keer oefenen merkte ik eigenlijk hoe stabiel je bent met het 3 wielig gevaarte achter je. De backplate van de motor raakt de achterkant op ongeveer 11 uur, een 12oclock maken was eigenlijk niet mogelijk omdat ze een veiligheidsmarge willen inbouwen dat je er niet afvalt...

Wat een heel lekker gevoel is als je zo stabiel bent dat je je helemaal kan focussen op je achterrem doseren om te zorgen dat je net niet de rubbermatten raakte. Je doet een kwartier op / kwartief af, en dat is meer dan genoeg omdat je constant aan je armen en benen hangt en t draaien van de motor aan t eind van de baan is ook niet licht te noemen.

Na 1,5 uur had ik t aardig door en werden er bij mij 4 rubbermatten weggehaald waardoor ik zelfs over de 12oclock heen kon om zo te leren en begrijpen hoe je over je balanspunt heen moet en weer terug. eerste paar keren was behoorlijk eng omdat je motor teringstijl recht op staat. Na vertrouwen te hebben gekregen kon ik t op afroep.

Jeremy Vonk (de eigenaar van de stuntschool) melde me, ok, nu 1 hand van het stuur af als je 12oclock zit (geloof me de andere cursisten reden nog met hun volle pak rubbermatjes in de rondte en waren nog bezig om een wheelie te maken). Ik trek op, plop dat ding op 1 wiel, plop 12 oclock, ok nu mn hand van t stuur.... fuk, dat lukt helemaal niet. Jeremy moest lachen, je moet meer met je benen rijden dan met je armen. als je klemt met je benen heb je veel meer kracht en kan je je hand van t stuur afhalen. 2de keer proberen, ik haalde wel 1,5 sec....

Ok we doen t anders zegt jeremy, 12oclock doen, haal je linker voet van je step en klem deze onder je step met je tenen, zo kan je met je ene been trekken aan de motor en de ander duwen terwijl je je knieeen in de tank knijpt.... Wat een opgave was dat, wel 10x geprobeerd maar dat is helemaal moeilijk. na een uur kon ik t een soort van met mn voet, maar inmiddels wel met 1 hand aan het stuur 12oclocken...kicke gevoel zeg!

conclusie, na 4 uur was ik in staat om veilig over t balanspunt heen te wheelien en de motor weer terug te halen. veilig oefenen baart kunst. Wil je een keer wat anders boek bij Jeremy Vonk een dagje, je steekt er wat van op. ik heb genoten in ieder geval! Oja, en as allways, t lijkt makkelijk met zijwieltjes maar t is niet makkelijk, je bent gewaarschuwd ;)
 

Bijlagen

  • 1.JPG
    1.JPG
    103 KB · Weergaven: 102
  • 2.JPG
    2.JPG
    136,7 KB · Weergaven: 104
  • 3.JPG
    3.JPG
    125,2 KB · Weergaven: 104
  • 4.JPG
    4.JPG
    139,1 KB · Weergaven: 106
  • 5.JPG
    5.JPG
    137,7 KB · Weergaven: 104
Zo...van de week bij Wheelieschool | Stunt and WheelieSchool | Wheelie les Nederland wheelie les gedaan, ik kan al jaren wheelien maar niet op exact balanspunt of t liefst er overheen zodat je met de achter je wheelie terug moet halen.... legio keren geprobeerd maar ik durf t simpel weg niet. toen kwam ik dit tegen...
Rondje geboekt voor 295 eur en hop,....heen.

Tering, achter Nijmegen, wat een wereldreis, aangekomen stonden er 2 verse bmw 900's met zijwieltjes klaar. Mn mede cursist had nog nooit een wheelie gedaan dus ik dacht dat wordt helemaal niks in 4 uurtjes (voor hem). eerste half uur is een paar oefeningen of handig te worden in je achterrem en ze uitleg geven over je koppeling en hoe je moet gasgeven met een wheelie.

Je moet vanuit stilstand meteen je koppeling laten schieten (als het ware) met behoorlijk wat gas want anders komt de motor niet omhoog. na een paar keer oefenen merkte ik eigenlijk hoe stabiel je bent met het 3 wielig gevaarte achter je. De backplate van de motor raakt de achterkant op ongeveer 11 uur, een 12oclock maken was eigenlijk niet mogelijk omdat ze een veiligheidsmarge willen inbouwen dat je er niet afvalt...

Wat een heel lekker gevoel is als je zo stabiel bent dat je je helemaal kan focussen op je achterrem doseren om te zorgen dat je net niet de rubbermatten raakte. Je doet een kwartier op / kwartief af, en dat is meer dan genoeg omdat je constant aan je armen en benen hangt en t draaien van de motor aan t eind van de baan is ook niet licht te noemen.

Na 1,5 uur had ik t aardig door en werden er bij mij 4 rubbermatten weggehaald waardoor ik zelfs over de 12oclock heen kon om zo te leren en begrijpen hoe je over je balanspunt heen moet en weer terug. eerste paar keren was behoorlijk eng omdat je motor teringstijl recht op staat. Na vertrouwen te hebben gekregen kon ik t op afroep.

Jeremy Vonk (de eigenaar van de stuntschool) melde me, ok, nu 1 hand van het stuur af als je 12oclock zit (geloof me de andere cursisten reden nog met hun volle pak rubbermatjes in de rondte en waren nog bezig om een wheelie te maken). Ik trek op, plop dat ding op 1 wiel, plop 12 oclock, ok nu mn hand van t stuur.... fuk, dat lukt helemaal niet. Jeremy moest lachen, je moet meer met je benen rijden dan met je armen. als je klemt met je benen heb je veel meer kracht en kan je je hand van t stuur afhalen. 2de keer proberen, ik haalde wel 1,5 sec....

Ok we doen t anders zegt jeremy, 12oclock doen, haal je linker voet van je step en klem deze onder je step met je tenen, zo kan je met je ene been trekken aan de motor en de ander duwen terwijl je je knieeen in de tank knijpt.... Wat een opgave was dat, wel 10x geprobeerd maar dat is helemaal moeilijk. na een uur kon ik t een soort van met mn voet, maar inmiddels wel met 1 hand aan het stuur 12oclocken...kicke gevoel zeg!

conclusie, na 4 uur was ik in staat om veilig over t balanspunt heen te wheelien en de motor weer terug te halen. veilig oefenen baart kunst. Wil je een keer wat anders boek bij Jeremy Vonk een dagje, je steekt er wat van op. ik heb genoten in ieder geval! Oja, en as allways, t lijkt makkelijk met zijwieltjes maar t is niet makkelijk, je bent gewaarschuwd ;)
Van jou was toch dat filmpje op die bmw s1000rr die hele straat af ging op het achterwiel ?:P
 
  • Leuk
Waarderingen: NapO
Goede info en leuk om dat te lezen over de whielie cursus.

Voor mij zou heen en terug 3 uurtjes zijn en dan nog de cursus van 4 uur.
Dat lijkt mij wel heel leuk maar ook conditioneel erg zwaar om een werkdag op de motor te hebben.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: NapO
Is er geen oplossing voor de bedrading van verwarming gen 1 ....die loopt namelijk buitenlangs en alweer afgebroken ,rubber slijt ook erg snel van die handvaten .
 
Zo kind eruit gehaald en maar ff blokje om.
Met maatje zo richting Goedhart om te kijken dat een andere maat zijn tuono V4 1100 inruilt voor een streetfighter V4 S
 

Bijlagen

  • IMG_20210513_090512.jpg
    IMG_20210513_090512.jpg
    686,5 KB · Weergaven: 104
Goedemorgen Heren/Dames,

Sinds enig tijd trotse eigenaar van de 1290 Superduke R SE uit 2018.

Heb er een ander uitlaatsysteem onder gemaakt en ben er erg tevreden over :]

Heb vanaf het begin af aan al een beetje het probleem gehad dat ik hem niet lekker in zn Neutraal kreeg, dit word nu wel steeds lastiger.
Wanneer ik de motor uitzet, gaat hij gemakkelijk in Neutraal.

Af en toe blijft hij ook in zn versnelling hangen als ik de QuickShift gebruik.

Iemand een idee waar het aan kan liggen? (motor heeft 17k gelopen)
 

Bijlagen

  • 1290 R SE.jpg
    1290 R SE.jpg
    89,5 KB · Weergaven: 77
Laatst bewerkt:
Goedemorgen Heren/Dames,

Sinds enig tijd trotse eigenaar van de 1290 Superduke R SE uit 2018.

Heb er een ander uitlaatsysteem onder gemaakt en ben er erg tevreden over :]

Heb vanaf het begin af aan al een beetje het probleem gehad dat ik hem niet lekker in zn Neutraal kreeg, dit word nu wel steeds lastiger.
Wanneer ik de motor uitzet, gaat hij gemakkelijk in Neutraal.

Af en toe blijft hij ook in zn versnelling hangen als ik de QuickShift gebruik.

Iemand een idee waar het aan kan liggen? (motor heeft 17k gelopen)
Soms kan de motorolie vervangen door goede kwaliteit olie met de juiste viscositeit al een enorm verschil maken voor het schakelen. Tenminste, dat merkte ik destijds bij m'n Speed Triple 1050. Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee of de 1290 gescheiden smeersystemen heeft.
 
Dat ......
en doorduwen blijft een crosser ...niks smooth aan werken ...

(Ps je sproeier van koppeling ff doorblazen wil wel helpen )
 
20210514_140407.jpg
Ik weet niet of ik de transparante koppelingsdeksel wel hou.. misschien niet mijn smaak. Kids zijn wel laaiend enthousiast 😅
Nou nog mijn oranje afdekkapjes en dikke laag keramische coating dan is hij wel klaar... totdat ik carbon velgen kan betalen.

Maar eerst de 890 duke r voor de vrouw. Vandaag omstebeurt op gereden en dat valt niet tegen! Minder comfortabel, smeuïg en uiteraard minder koppel en vermogen dan de 1290. Maar wel veel lichter en wendbaar voor mijn vrouw (toch 25 cm en kg kleiner dan ik) en al snel 6 a 7 duizend euro goedkoper.
 
Soms kan de motorolie vervangen door goede kwaliteit olie met de juiste viscositeit al een enorm verschil maken voor het schakelen. Tenminste, dat merkte ik destijds bij m'n Speed Triple 1050. Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee of de 1290 gescheiden smeersystemen heeft.
Het is al opgelost...

Dacht zal voor de zekerheid het systeem eens ontluchten, en jawel hoor! Schakelt als een zonnetje nu en de neutraal gaat ook heel gemakkelijk.
 
Het is al opgelost...

Dacht zal voor de zekerheid het systeem eens ontluchten, en jawel hoor! Schakelt als een zonnetje nu en de neutraal gaat ook heel gemakkelijk.
Toen ik mijn SDGT (modeljaar 2017) nog niet zo lang had (ik meen dat het in september 2018 was), had ik ineens telkens lucht in m'n koppeling. Blijkbaar trok ie valse lucht het systeem in bij m'n koppelingshendel. Kwamen ook belletjes in het reservoir. Hopelijk geen voorbode dat het bij jou ook gaat gebeuren, mss wel in de gaten houden :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan