KTM Super Duke 1290 -Deel 4- Unleash the Beast!!!

Ik rijd al sinds 2018 in een EV en ik zou ook niet meer terug willen. Om gewoon van A naar B te komen vind ik een EV gewoon heerlijk rijden :) Eerste was een Ioniq van de zaak, daarna een Tesla Model 3 van de zaak en sinds Maart dit jaar zelf een VW ID3 gekocht.
Dit alles zonder dat ik ooit in een kerk kom en in m'n garage staan gewoon twee motoren :+

Maar nu een motor puur elektrisch zou voor mij nergens op slaan. Ik rijd misschien 6.000 km per jaar, dus de extra CO2 van de batterijproductie zou ik pas na 4 of 5 jaar goedgemaakt hebben. Daarnaast gebruik ik m'n motor niet voor woonwerk maar vooral voor weekendjes weg en vakanties. 300 km op een dag volle bak red je gewoon niet op een accu.

Ik hoop dat ze voor motoren gewoon betaalbare synthetische brandstoffen ontwikkelen.
Hier exact hetzelfde verhaal. Twee motoren in de garage en een model 3 voor de deur. Ook ik ben een behoorlijke "petrol head" en was dan ook in eerste instantie zeer terughoudend over een elektrische auto. Uiteindelijk gaf het financiële voordeel (bijtelling) de doorslag. Achteraf ben ik blij de stap gemaakt te hebben. Het rijdt gewoon heerlijk. Als je wil is het lekker rustig, maar je kan je ook volledig uitleven met het hoge vermogen en het koppel dat je gewoon altijd voor handen hebt.

Echter is een auto voor mij niet veel meer dan een vervoersmiddel. Iets om van A naar B te komen. Een motor is voor mij veel meer. Het is beleving; de snelheid, het karakter van het motorblok en het bijhorende geluid. Nee, liever geen elektrische motor.
 
Denk ook dat die club het vooral roept omdat er nog steeds vanuit de markt/de klanten (=wij) nauwelijks vraag is naar elek. motoren. En het heeft weinig zin om veel ontwikkelings geld te steken in iets wat vooral stof gaat vangen bij de dealer/in opslag. Daarbij opgeteld het Parkinson achtig beleid van vele regeringen zodat een duidelijke toekomst tav motoren niet aanwezig is.
Harley is zo 'overtuigd' van het succes van Livewire dat ze het hebben afgesplitst.
mee eens. Aan de andere kant weten ze ook wel dat ze er niet onderuit komen. Beter inzetten op R&D nu.
 
KTM heeft het geprobeerd met die Freeride E, daarna is het stil gebleven. Onder de Husqvarna vlag zijn ze wel bezig met elektrische fietsen. (KTM is er ook als fietsmerk maar heeft niks met Pierer te maken) en zou ook bezig zijn met een elektrische motor.
BMW is vooral bezig met E-scooters. Voor de rest zie je inderdaad weinig vanuit de echte (Europese) motorfiets fabrikanten
 
Hier in Amsterdam staat het compleet vol met elektrische huur scooters dus een stap naar een motorscooter lijkt me niet groot en als woon-werk motor prima.
Ik denk dat voor normale motoren electrisch pas interessant wordt als deze kunnen concurreren met sportieve fietsen dus zo een 300km halen op 1 lading met minstens 120kW en bij 200kg. Paar snufjes om meer beleving te geven moeten geen probleem zijn lijkt mij.
 
De elektrische huurscooters daar breek hier ook (letterlijk) je nek over. Elek motorscooter voor woonwerk is zeker een optie, moet je er alleen een 100Watt Marshall amp op monteren zodat wild appende automobilisten je horen in de file.
 
Dat antwoord wàs al een keer voorbij gekomen Hubertje….
Het ging nu even niet over eventuele kromme schijven maar het slepen van de blokken op de schijven.
Dus even terugbladeren en goed lezen !
En waardoor denk je dat dat komt?
 
En waardoor denk je dat dat komt?
O, zoals ik je nu begrijp denk je dat wanneer je een motor even verplaatst, in een showroom of je eigen garage bijvoorbeeld, en je hoort de blokken een beetje ‘ slepen ‘ dat je meteen kromme schijven hebt ???
 
moet je er alleen een 100Watt Marshall amp op monteren zodat wild appende automobilisten je horen in de file.
Veel mensen onderschatten inderdaad de extra 'zichtbaarheid' wat geluid met zich meebrengt; geldt niet alleen richting automobilsiten, maar misschien nog wel meer voor fietsers en voetgangers.. ik heb een tijdje met een standaard -fluisterstille- Versys1000SE gereden en je merkt gewoon dat andere weggebruikers je veel minder goed/te laat in de gaten hebben, wat resulteert in appende + plots overstekende voetgangers, inhalende fietsers die de rijbaan opkomen, etc. Nu met wat meer geluid weer een rustiger verkeersbeeld om mij heen en minder uitwijk/rem/'reddings'acties :].
 
Wat ik denk:
Een onbelaste semi zwevende schijf wordt door de veerringen een kant op gedrukt, niet altijd even gelijk. Als dat niet geheel gelijk gebeurt qua kracht kan hij wat (zeer minimaal) scheef staan en op een deel van de rotatie aanlopen omdat de blokken zo dicht bij de schijf zitten. Schijf en hart kunnen dan nog prima recht genoeg zijn. Bij rijden centreert de schijf zich en duwt waar nodig de blokken naar buiten.
Pas wanneer de schijf of het hart zo krom is dat de speling die ze tov elkaar hebben niet genoeg meer is zal het hinderlijk zijn. Hoe harder je gaat bij remmen, hoe duidelijker dit zal zijn bij minimaal krom.
 
Veel mensen onderschatten inderdaad de extra 'zichtbaarheid' wat geluid met zich meebrengt; geldt niet alleen richting automobilsiten, maar misschien nog wel meer voor fietsers en voetgangers.. ik heb een tijdje met een standaard -fluisterstille- Versys1000SE gereden en je merkt gewoon dat andere weggebruikers je veel minder goed/te laat in de gaten hebben, wat resulteert in appende + plots overstekende voetgangers, inhalende fietsers die de rijbaan opkomen, etc. Nu met wat meer geluid weer een rustiger verkeersbeeld om mij heen en minder uitwijk/rem/'reddings'acties :].
Zelfde wat ik tegen mijn ouders zei toen ze vroegen of ik er zo een "herrie-pijp" op ging zetten :+
 
Wat ik denk:
Een onbelaste semi zwevende schijf wordt door de veerringen een kant op gedrukt, niet altijd even gelijk. Als dat niet geheel gelijk gebeurt qua kracht kan hij wat (zeer minimaal) scheef staan en op een deel van de rotatie aanlopen omdat de blokken zo dicht bij de schijf zitten. Schijf en hart kunnen dan nog prima recht genoeg zijn. Bij rijden centreert de schijf zich en duwt waar nodig de blokken naar buiten.
Pas wanneer de schijf of het hart zo krom is dat de speling die ze tov elkaar hebben niet genoeg meer is zal het hinderlijk zijn. Hoe harder je gaat bij remmen, hoe duidelijker dit zal zijn bij minimaal krom.

Ik deel je mening. Eind deze maand bij mn monteur langs om eens te kijken wat de velg doet en de schijven. Dan hak ik de knoop wel door wat ik ga doen.
 
Mag ik mij ook bij jullie groepje aansluiten? Sinds dit weekend in bezit van een 1290 Gen1, volledig titanium akra lijn, sas delet, akra mapping. Kom van een CBR600F af, maar wat is dit een gave machine zeg! Glimlag van oor tot oor!

245795193_4218984974897349_1054353233649365322_n.jpg

247151081_4218985588230621_8564847038873613197_n.jpg
246844615_4218985708230609_4298098975114692449_n.jpg
246745038_4218985428230637_1867228473428828410_n.jpg
246530167_4218985651563948_9071070986946149074_n.jpg
246127657_4218984978230682_7626298032656008209_n.jpg
246102576_4218985051564008_7125452298369519158_n.jpg
246036696_4218985331563980_8279235926812972620_n.jpg
 
Mag ik mij ook bij jullie groepje aansluiten? Sinds dit weekend in bezit van een 1290 Gen1, volledig titanium akra lijn, sas delet, akra mapping. Kom van een CBR600F af, maar wat is dit een gave machine zeg! Glimlag van oor tot oor!

Bekijk bijlage 1686578
Bekijk bijlage 1686571
Bekijk bijlage 1686572
Bekijk bijlage 1686573
Bekijk bijlage 1686574
Bekijk bijlage 1686575
Bekijk bijlage 1686576
Bekijk bijlage 1686577
Toch is er nog een aparte cat delete tussen je akra headers en de eindpijp gezet. DIe zal wel helemaal lekker klinken :P. Meestal zit er op de onderste plek een subtiele brood doos die akra een pre silencer noemt, is geen cat. Maar die is er bij jou tussen uit gehaald.

Mooie fiets, ga je veel plezier aan beleven.

#Edit, ik weet niet hoe dicht je op je beurtje zit, maar 250-500ml extra olie kan ie wel hebben als ik snel even naar je (koude) stand kijk.
 
Ik heb zojuist de vering van mijn motor afgesteld op mijn gewicht, wat ik niet begrijp is dat de preload van de voorvork maar in 3 standen instelbaar is :?
Met 50mm sag is dat nog net aan te doen in de strakste stand.
Fabrieksaf had ik achteraan vrijwel geen high speed demping en zo een 50mm sag, die draai knop voor pre load is dan wel ideaal :Y

Ben benieuwd hoe hij rijdt nu die minder onderuit gezakt staat :]
 
Edit, ik weet niet hoe dicht je op je beurtje zit, maar 250-500ml extra olie kan ie wel hebben als ik snel even naar je (koude) stand kijk.
Zou beginnen met 100 ml en dan telkens een beetje meer erbij doen.

Heb me daar ook al een keer in vergist en er teveel in één keer bij gegooid. Oliepijl stijgt sneller dan je denkt :)
 
#Edit, ik weet niet hoe dicht je op je beurtje zit, maar 250-500ml extra olie kan ie wel hebben als ik snel even naar je (koude) stand kijk.

Stand van de oliepeil in koude stand is niet belangrijk. Als die op temperatuur en warm is dan zou die boven het minimumpijltje moeten zijn. Anders beter olie bijvullen.
 
Kun je beter bekijken wanneer er iemand op de motor zit.
Er staan merktekens op de kettinggeleider waar ie tussen hoort, als ie daartussen staat, staat ie strakker dan dit (voor wat ik me herinner, that is).
Kijk het best gewoon even na.
Als de ketting te slap stond, begon de mijne versnellingen te missen om een of andere reden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan