KTM Super Duke 1290 -Deel 4- Unleash the Beast!!!

Ik heb een (noob) vraag, als het goed is ben ik binnenkort in het bezit van mijn rijbewijs en daarmee een beginnende motorrijder. Nu ben ik aan het kijken voor een 890 Duke R of Super Duke R. Is de Super Duke enigzins te doen als beginner? Ik ga wel aanvullende lessen nemen o.a. op het circuit, dus ik ga nog wel investeren in mijzelf om een betere motorrijder te worden. Dat het ding hard gaat dat geloof ik wel, maar de vraag is of ik er ook rustig mee door de binnenstad van Utrecht mee kan rijden. M.a.w. kan ik hem ook rustig rijden, of is hij daarvoor het zenuwachtig? Super Duke R is wel beter tweedehands te krijgen dan de 890 Duke R. Laatste is dan weer wat nieuwer.
 
Lekker leren rijden op een tammer model, 1290 heeft echt geen zin en is gevaarlijk. Vraag maar aan je rij-instructeur.
Zeker een jaar+ ervaring opdoen.

Hij is trouwens helemaal niet zenuwachtig, dat waren de 990 modellen (hoewel ik dat ook heerlijk rijden vind). Ik rij er prima mee in de binnenstad met 20 km/h als het moet. Toch niet doen 😆
 
Ik heb een (noob) vraag, als het goed is ben ik binnenkort in het bezit van mijn rijbewijs en daarmee een beginnende motorrijder. Nu ben ik aan het kijken voor een 890 Duke R of Super Duke R. Is de Super Duke enigzins te doen als beginner? Ik ga wel aanvullende lessen nemen o.a. op het circuit, dus ik ga nog wel investeren in mijzelf om een betere motorrijder te worden. Dat het ding hard gaat dat geloof ik wel, maar de vraag is of ik er ook rustig mee door de binnenstad van Utrecht mee kan rijden. M.a.w. kan ik hem ook rustig rijden, of is hij daarvoor het zenuwachtig? Super Duke R is wel beter tweedehands te krijgen dan de 890 Duke R. Laatste is dan weer wat nieuwer.
Ik rijd zelf meestal rustiger met m'n eigen 1290 dan wanneer ik op een 890 Duke R rijd. Zo'n 890 is zo ontzettend licht en eigenlijk juist zenuwachtiger dan een 1290, dat ik voor m'n gevoel op een 890 veel meer full hooligan ga.
 
OK thanks, dan ga ik mij orienteren op een 890 R en daar eens een weekend op rijden. Tweedehands een 1290 scoren is trouwens wel veel makkelijker dan een 890R. Overigens mijn rij instructeur is juist van het type, dat je best een stuk zwaarder kan rijden dan een beginnersbike. Mijn vrouw wil een Kawa Ninja 1000SX en dat vond hij prima als eerste bike mits je jouw eigen beperkingen maar weet.
 
OK thanks, dan ga ik mij orienteren op een 890 R en daar eens een weekend op rijden. Tweedehands een 1290 scoren is trouwens wel veel makkelijker dan een 890R. Overigens mijn rij instructeur is juist van het type, dat je best een stuk zwaarder kan rijden dan een beginnersbike. Mijn vrouw wil een Kawa Ninja 1000SX en dat vond hij prima als eerste bike mits je jouw eigen beperkingen maar weet.
Uiteindelijk zit het allemaal in je rechterhand ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Rows
Tjaaaaa op een 890R gereden en nu een 1290 onder mijn kont. Wat FlowDesign zegt kan ik wel aardig beamen, een 890R is gewoon erg licht en donders rap. Tuurlijk een 1290 gaat boven de 150 km/h nog wel door, maar onderin daagt een 890R meer uit om door te trappen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rows
Ik ga maar eens op beide rijden dan:+. Maar goed ik moet dus wel de 1290 hebben begrijp ik aangezien de 990 een stuk zenuwachtiger is onderin?
 
Ik ga maar eens op beide rijden dan:+. Maar goed ik moet dus wel de 1290 hebben begrijp ik aangezien de 990 een stuk zenuwachtiger is onderin?
Flauwekul ik heb ze allebei gehad en de 1290 heb ik nog
Geef met die 1290 maar is gas kan je zien hoe zenuwachtig hij is,dat is echte power
 
neeeeee je moet geen 1290 hebben, je moet leren motorrijden!
ik ben heel blij en dankbaar dat ik van mijn oom een xt600 kreeg toen ik 18 was, daarop heb ik leren rijden.
je tijd komt wel, koop een ouwe jap en ga lekker stunten, oefenen met rijden, pak een bospad, etc.
 
Flauwekul ik heb ze allebei gehad en de 1290 heb ik nog
Geef met die 1290 maar is gas kan je zien hoe zenuwachtig hij is,dat is echte power
Ik vind zenuwachtig niet echt een juiste beschrijving voor de 1290. Zenuwachtig vind ik meer een lichte motor die rap in de toeren klimt. Of een 1 cilinder 690 bijvoorbeeld ook. Iets wat meer een gas aan, gas uit gevoel geeft en wat minder "soepel" loopt.

Maar los daarvan, op een 890 kun je jezelf precies even hard kapot rijden als op een 1290, is mijn mening. Dus als beginnende rijder kun je beter eerst een jaartje op een iets ouder ding met maximaal 120? pk gaan rijden om ervaring op te doen.

Ik ben zelf begonnen met een Daytona 675 met 118 pk, maar ik was toen al wel 26 en had wat meer verstand en vooral autorijervaring tussen de oren dan toen ik 18 was.

Die Daytona heb ik overigens ook één keer op z'n kant gelegd omdat ik niet op zat te letten, maar dat is dus ook iets om rekening mee te houden.
 
Top, dank je wel voor alle inzichten. Ik les nu op een Kawa Z650 met en die vind ik echt te langzaam, maar ja ook daar kan ik mij evengoed op doodrijden. Zelf ben ik ook geen jonkie meer en tik inmiddels de 52 aan, dus mijn verkeersinzicht zou goed moeten zijn,:P Daarnaast heb ik geracet op circuit met de BMW Ziengs cup in een omgebouwde M3, dit even om het e.e.a. in perspectief te zetten. Feit blijft dat ik beginnend motorijder ben. Wat @FlowDesign zegt, zat ik zelf ook wel aan te denken, 120PK is op zich ook genoeg maar ja de 1290 is wel een hele mooie bike. Die proefritten ga ik sowieso wel even doen, want dan heb ik ook pas recht van spreken hoe beide KTM's rijden.

Het is natuurlijk wel zo dat ik met mijn aankoop aanvullende motortrainingen (o.a. circuit training) ga volgen.
 
De 990 stuurt super makkelijk de 1290 iets minder makkelijk maar ook prima te doen met een beetje ervaring.
Nogmaals ik zou niets anders willen dan de 1290,je moet wat meer werken, maar dat is voor mij motor rijden
 
Uiteindelijk gaat het om lekker rijden en genieten , kan op ieder hok ! Ongeacht pk ,s de beleving van het rijden ,
dat is toch zaaaaaalig ! :]
Dat is helemaal waar. Maar de vraag is ook of je wil "leren" rijden. Wil je gewoon hard rechtuit kunnen blazen? Prima, koop een 890/1290.
Wil je echt leren rijden? Koop iets met minder PK's. Knappe jongen als je binnen een paar maanden al tegen de limiet van zo'n motorfiets zit.
 
Top, dank je wel voor alle inzichten. Ik les nu op een Kawa Z650 met en die vind ik echt te langzaam, maar ja ook daar kan ik mij evengoed op doodrijden. Zelf ben ik ook geen jonkie meer en tik inmiddels de 52 aan, dus mijn verkeersinzicht zou goed moeten zijn,:P Daarnaast heb ik geracet op circuit met de BMW Ziengs cup in een omgebouwde M3, dit even om het e.e.a. in perspectief te zetten. Feit blijft dat ik beginnend motorijder ben. Wat @FlowDesign zegt, zat ik zelf ook wel aan te denken, 120PK is op zich ook genoeg maar ja de 1290 is wel een hele mooie bike. Die proefritten ga ik sowieso wel even doen, want dan heb ik ook pas recht van spreken hoe beide KTM's rijden.

Het is natuurlijk wel zo dat ik met mijn aankoop aanvullende motortrainingen (o.a. circuit training) ga volgen.

Een 1290 is absoluut een mooie bike en je zal er ongetwijfeld al vrij snel heel hard rechtuit mee kunnen. Maar echt goed leren rijden doe je op een lichtere motor met minder vermogen. Kan je gelijk een keer op je bek gaan. Weet je ook hoe dat is :) Kan je daarna die 1290 halen.
 
Dat is helemaal waar. Maar de vraag is ook of je wil "leren" rijden. Wil je gewoon hard rechtuit kunnen blazen? Prima, koop een 890/1290.
Wil je echt leren rijden? Koop iets met minder PK's. Knappe jongen als je binnen een paar maanden al tegen de limiet van zo'n motorfiets zit.
Hoeveel van die PK-kanonnen, die je tegenwoordig overal ziet, worden ook echt gebruikt?
Kan aan de regio liggen, maar ik zie hoofdzakelijk taffelaars die enkel rechtdoor eens gas geven. Tijdens het sporadische Lux/Ardennen weekend zie ik meestal wel wat vlottere/snelle rijders, die dan 100 pk van de 150-170+ gebruiken.

Een 890 is echt wel meer dan genoeg op de openbare weg :)
 
Mijn Superduke gaat weg (morgen inleveren voor een 890 Adventure). :W

@smpowah Ik heb ooit eens een beugel gehad via de duitse Ebay voor een bevestigingsplaat die je monteerd op de bouten waar je het stuur vast zet (vast nog wel te vinden in dit topic). Dit weekend ga ik proberen om alle "oude" spullen uit te zoeken en op internet te zetten. Indien ik daar alles nog van heb kan ik het aan je laten weten. Dit vond ik voor mijn TomTom toen best een nette oplossing, mijn XT was helaas te groot.

Foto's
KTM Super Duke 1290 -Deel 4- Unleash the Beast!!!
KTM Super Duke 1290 -Deel 4- Unleash the Beast!!!
KTM Super Duke 1290 -Deel 4- Unleash the Beast!!!
Ik kan deze beugel dus echt nergens meer vinden op internet XD, zelfs niet met google lens. Is deze beugel van plastic of aluminium dan? Het lijkt plastic in ieder geval. Daar ben ik niet zo heel gretig op vaak. Ik heb dus 11 jaar supermoto gereden en alles trilt naar de bliksem op zo'n ding. Op de superduke zal het enigszins meevallen gok ik omdat die een stuk minder trilt maar goed de tijd zal het leren.
Op mijn 690 zijn al 2 originele tomtom rider draai mounts kapot getrilt, daarna heb ik deze Touratech TomTom Rider navigatiehouder met slot maar aangeschaft :+. Dat neemt de trillingen op de plastic draaimount iig nagenoeg weg.
Ik heb de Tomtom wel graag in verticale stand omdat je dan beter het wegdek kunt zien wat er aan zit te komen. maar ik dacht al je kunt dat plaatje altijd wat uitvullen natuurlijk zodat dat ook past met de tank in verticale stand.
Maar goed zo'n bal op je bout van je stuurklem is natuurlijk ook altijd nog een makkelijke oplossing.
 
Ik heb een (noob) vraag, als het goed is ben ik binnenkort in het bezit van mijn rijbewijs en daarmee een beginnende motorrijder. Nu ben ik aan het kijken voor een 890 Duke R of Super Duke R. Is de Super Duke enigzins te doen als beginner? Ik ga wel aanvullende lessen nemen o.a. op het circuit, dus ik ga nog wel investeren in mijzelf om een betere motorrijder te worden. Dat het ding hard gaat dat geloof ik wel, maar de vraag is of ik er ook rustig mee door de binnenstad van Utrecht mee kan rijden. M.a.w. kan ik hem ook rustig rijden, of is hij daarvoor het zenuwachtig? Super Duke R is wel beter tweedehands te krijgen dan de 890 Duke R. Laatste is dan weer wat nieuwer.

Zoek anders eens op een 790 duke, iets beter beschikbaar dan de 890 ;)
 
Kort en goed: koop iets dat jou aanspreekt en leer ermee rijden.

1290 rijdt super relaxed als je dat wil, en ook achterlijk hard als dat is wat je wil, bovendien hoop electronica als je een recente koopt.

Vrijwel alle moderne motoren rijden relatief gemakkelijk, dus dat harder moeten werken...tja...nogal relatief.
 
Met dat harde werken bedoel ik je moet meer met je lichaam werken wil je lekker snel door de bocht gaan,hij wil namelijk graag rechtdoor als je hard gaat
 
Ik kan deze beugel dus echt nergens meer vinden op internet XD, zelfs niet met google lens. Is deze beugel van plastic of aluminium dan? Het lijkt plastic in ieder geval. Daar ben ik niet zo heel gretig op vaak. Ik heb dus 11 jaar supermoto gereden en alles trilt naar de bliksem op zo'n ding. Op de superduke zal het enigszins meevallen gok ik omdat die een stuk minder trilt maar goed de tijd zal het leren.
Op mijn 690 zijn al 2 originele tomtom rider draai mounts kapot getrilt, daarna heb ik deze Touratech TomTom Rider navigatiehouder met slot maar aangeschaft :+. Dat neemt de trillingen op de plastic draaimount iig nagenoeg weg.
Ik heb de Tomtom wel graag in verticale stand omdat je dan beter het wegdek kunt zien wat er aan zit te komen. maar ik dacht al je kunt dat plaatje altijd wat uitvullen natuurlijk zodat dat ook past met de tank in verticale stand.
Maar goed zo'n bal op je bout van je stuurklem is natuurlijk ook altijd nog een makkelijke oplossing.

Iemand anders hier was je net voor met de beugel.
 
Zelf begonnen op een GSXR1000, erna een GSR750 gehad en nu de SDR.
Maar moet zeggen dat ik met de SDR bij lange na niet zo lekker kan sturen als met de GSR, ding is gewoon gek, en dat bevalt me ook wel.
Maar lekkere bochten pakken vind ik m'n gen1 niet de beste in...
 
Iemand anders hier was je net voor met de beugel.
Ai helaas, kun jij hem online nog wel vinden dan?

Ik ben nog opzoek naar de volgende fancy powerparts voor op het stuur.

- KTM Koppelingsvloeistof Reservoir Deksel nr: 61302933000

- KTM Remvloeistof Reservoir Deksel Voor nr: 61313909000

Leuk voor de gopro footage dat er ook nog wat oranje op het stuur te zien is *D

Heeft iemand deze nog liggen?
 
Ik heb een (noob) vraag, als het goed is ben ik binnenkort in het bezit van mijn rijbewijs en daarmee een beginnende motorrijder. Nu ben ik aan het kijken voor een 890 Duke R of Super Duke R. Is de Super Duke enigzins te doen als beginner? Ik ga wel aanvullende lessen nemen o.a. op het circuit, dus ik ga nog wel investeren in mijzelf om een betere motorrijder te worden. Dat het ding hard gaat dat geloof ik wel, maar de vraag is of ik er ook rustig mee door de binnenstad van Utrecht mee kan rijden. M.a.w. kan ik hem ook rustig rijden, of is hij daarvoor het zenuwachtig? Super Duke R is wel beter tweedehands te krijgen dan de 890 Duke R. Laatste is dan weer wat nieuwer.

De 1290 is eigenlijk een hypernaked en staat samen met nog 2-3 motoren bovenaan het segment qua power/handeling/techniek. De 1290 is prima langzaam te bereiden maar trek je het gas open dan gaat die er op warpspeed vandoor. Ik heb 19 jaar motor gereden (op meer dan 20 motoren) voordat ik een superduke kocht en toen ik daarop volgas gaf was het echt wel een overweldigende ervaring, kan je niet daarmee omgaan (bijv beginnend bestuurder) dan gaat het op den duur fout of je wordt bang van de power en je zit niet meer vertrouwd op de motor waardoor je weer andere ongelukken kan krijgen.

Jouw vraag is een beetje hetzelfde als "is een Suzuki Hayabusa een goede beginners motor" ;) Vorig jaar was er op dit forum een vrouw die als eerste motor een Kawasaki Z1000SX kocht, daarna de motor helemaal naar smaak had gebracht (custom spuitwerk) en binnen enkele maanden lag die alsnog op het asfalt.

Ik zou zeggen lekker een 2de hands 890 halen (het is nu winter, dus je hebt tijd om te zoeken) want een 890 vermaakt een ervaren rijder zich prima op! Je wilt bochten/circuit cursussen doen, dan is de 890 helemaal perfect. Rij daar lekker 2-3 jaar op (laten we zeggen dikke 10.000km) en kijk dan een keer verder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan