Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

verwarmbare zadel uit d ktm accessoires is top.
waarom binnentassen kopen voor de koffers ?
plastic zak en dichtplakken.
Heb zelf ook nog de donkere ruit en de navigatie boven de tellers.
 
Bij mijn vorige motor (ook een Speed Triple) had ik dat Datatool alarm van Triumph erin zitten, maar die vond ik echt irritant en was voor m'n verzekering niet nodig.

Echter voor de veel duurdere SDGT heb ik in september een heleboel verzekeringen vergeleken en kwam tot de conclusie dat een goedgekeurd alarm behoorlijk kan schelen op je premie.
 
Echter voor de veel duurdere SDGT heb ik in september een heleboel verzekeringen vergeleken en kwam tot de conclusie dat een goedgekeurd alarm behoorlijk kan schelen op je premie.
Dan zeg je er wel wat bij. Toen ik in 2014 mijn 1190 Adv kocht bij Goedhart was het KTM alarm volgens hun niet (SCM) goedgekeurd voor mijn verzekeraar.
Even dubbelchecken dus voor je die bestelt.
 
Dat is de nodige reactie Leuk!

Heb je geen inruilbonus gekregen? 2000 Euro korting + gratis zijkoffers.

Verder nog:
Uitbreiding fabrieksgarantie naar 4 jaar
Af-fabriek goedgekeurd alarm van KTM

Geen inruilbonus of gratis zijkoffers neen... maar 4000 euro korting vond ik ook wel ok

- Uitbreiding fabrieksgarantie naar 4 jaar, ga ik zeker doen. Nuttige toevoeging!
- Alarm... gaat dat een dief tegenhouden?? Ik vraag het me af..


- Binnentassen:
Ik ben ze gewend van de Multistrada en vond dat heel fijn. Inhoud + koffer is een hoop gesleur. Scheelt veel gewicht en ruimte en een hoop vuiligheid in die hotelkamers (of zijn jullie koffers vrij van kettingsmeer en alles?)
- Opklapbare hendels:
1 keer ongeval gehad, met afgebroken hendel thuis geraakt. Veilig??
1 keer om laten vallen, met verbogen hendel mogen remmen. Veilig??
- Valdoppen voorvork
Daar kan je een punt hebben. Op mijn Multi waren ze geschaafd na een aanrijding. Zou de vork ook geschaafd geweest zijn? Dat is de vraag dan. Zal ik nooit weten
- Valbeugels: Daar twijfel ik ook over.

Omvallen is me twee keer overkomen met de Multi (1x toen ik hem net had en 1x toen ik omver getrokken werd door afstappende duo)
En ik ben 1x ondersteboven gereden.

Sec gezien dus nog nooit gevallen


- Bagagerek ga ik nog eens goed bekijken, goed punt.
- Alarm ga ik niet doen, precies om de redenen welke je aanhaalt. Trekken ook vaak de accu leeg.

Met duo moet je wel de rijstijl aanpassen, anders wordt het inderdaad een eenmalig avontuur


Mjah, alarm kost ergens tussen de 300 en 400 euro. Verzekeren tegen diefstal ook nog eens 1000 euro. (per jaar dan). Ik begin daar niet aan.


Over die valbescherming, dat is beperken van de schade. Verzeker hem ook niet allrisk, dat scheelt misschien wat in de manier van benaderen?
 
4000 Euro korting is idd ook niet slecht
Denk dat ik met inruilbonus en korting op overige onderdelen nog iets meer korting eruit heb gesleept, maar het zal niet veel schelen

Wat betreft alarm. Ik ga een fiets van meer dan 20K gewoon all-risk verzekeren, daar neem ik geen risico mee. Gelukkig woon ik niet in de Randstand, dus dat maakt het al iets goedkoper. Maar zoals ik al zei, met goedgekeurd alarm wordt een all-risk verzekering ineens heel goed betaalbaar en (voor mij) bij lange na geen 1000 per jaar Plus dat een alarm toch wel een beetje zal helpen tegen diefstal is dan mooi meegenomen.
 

Heb nog wat offertes opgevraagd. Maar in België is het een ongebruikelijke verzekering. En diegenen die hem aanbieden hanteren allemaal dergelijke bedragen.

Na hoeveel jaar bereik je een break even punt? (uitgespaarde premie, versus... ) Diefstal uitgezonderd, want dan is er geen sprake meer van restwaarde...

Ps: gezien de korting die je kennelijk gekregen hebt is jouw fiets ook geen 20K he ;-)
 
Laatst bewerkt:

Ooit serieus gereden met een Multistrada?

Net een MY13 1200 GT (met Skyhook) ingeruild. 33.000km mee gereden en op de openbare weg ga jij die niet zoekrijden, tenzij op de autobahn
Wegligging is briljant. Als je hem het vertrouwen geeft natuurlijk. Want hij is beweeglijk en geneigd tot onderstuur. Blijf echter kijken, kijken en kijken en hij volgt de lijn en blijft dat doen. Altijd en overal. Strak asfalt vereist wel de sportstand, maar dat is logisch.
Enige nadeel was dat de Pirelli Angel GT's het maar 4.500km gemiddeld vol wisten te houden :D
 
Dat is jouw mening. Ik vond die multistrada gewoon niet zo fijn rijden.
Wegligging is zeker wel goed, maar de zithouding sprak me niet aan. Het blok vond ik qua power ook tegenvallen en de remmen zijn niet super. Neem je dan nog de prijs in ogenschouw, dan was een tweedehands Ducati niet veel goedkoper dan een nieuwe KTM.
Bij mij in de straat woont een kerel die was vroeger serieus crosser en gaat nog regelmatig enduro rijden in Portugal enzo, die had zo'n Multistrada S Pikes Peak en die zegt ook, de KTM is een veel fijnere motor. De Multistrada is voor mijn smaak teveel toer en te weinig sport. Ieder z'n ding hè En jij hebt je Ducati nu toch ook ingeruild op een KTM of niet dan?
 
Laatst bewerkt:

Niet fijn rijden versus geen goede wegligging.
Precies mijn punt

Ik heb hem niet weggedaan wegens de wegligging. Alhoewel ik wel een voorkeur heb voor kortere veerwegen, en daarin helpt de Superduke GT me weer een stapje verder.

Toen ik de Ducati kocht heb ik getwijfeld tussen de Adv 1190 en de Multistrada, toen heb ik de meer weg-gerichte motor gekocht. En nu zijn er alternatieven (XR, SD GT) die daar weer een stapje verder in gaan. Was de SD GT er een paar jaar eerder geweest dan had er nooit een Multi in mijn garage gestaan

Punt is, ik ben geen fanboy van KTM en ook niet van Ducati. De machines kunnen je meer of minder goed liggen (los van prijs, gaat over product) maar met allebei kan je goed uit de voeten.
 
Ok, toen de SDGT er nog niet was, dan zou ik toen ook misschien toch die multistrada gekozen hebben. Maar mijn vergelijking was van afgelopen augustus/september
Eigenlijk zeg je dus hetzelfde als ik, dat je nooit de multistrada zou kiezen boven de SDGT
 
Eigenlijk zeg je dus hetzelfde als ik, dat je nooit de multistrada zou kiezen boven de SDGT

Vraag dat me over vier jaar nog eens

Ben wat 'bang' dat de elektronica van de KTM me tegen gaat vallen. De tractiecontrole te beperkend zal ervaren. Ben gewend om deze in 8 stappen te kunnen verstellen + uit kan zetten. Werkte uiterst doeltreffend en uiterst verfijnd.
Voor de rest geen twijfels, de SD GT past in de basis (veel?) beter bij mij.

Dat het maar snel mooi weer is
 
Spyshots van de nieuwe SDGT! Maar of ik die nieuwe neus en scherm nou zoveel mooier vind??? Dat TFT-scherm, daar kon je gewoon op wachten natuurlijk. Maar eigenlijk ben ik blijer met mijn "oude". Denk ik.

Zie de link
 
Laatst bewerkt:
Spyshots van de nieuwe SDGT! Maar of ik die nieuwe neus en scherm nou zoveel mooier vind??? Dat TFT-scherm, daar kon je gewoon op wachten natuurlijk. Maar eigenlijk ben ik blijer met mijn "oude". Denk ik.

Zie de link
Die koplamp ziet er vreemd uit zo
Misschien is dit gewoon zo van een Duke R erop geschroefd.
 
Die spyshots van MCN dateren toch van begin dit jaar? Staat me bij dat erbij werd gezegt dat er op z'n vroegst in 2019 een opvolger komt, misschien.
 
Die spyshots van MCN dateren toch van begin dit jaar? Staat me bij dat erbij werd gezegt dat er op z'n vroegst in 2019 een opvolger komt, misschien.
Nieuwe model zal waarschijnlijk in Milaan in 2018 gepresenteerd worden en vanaf 2019 geleverd.

Voor komend jaar hebben ze alleen de paintjobs aangepast.
 
Hoe dan ook, als de SDGT vanaf 2019 echt deze voorkant krijgt, dan vraag ik me af hoeveel potentiële kopers dit mooi vinden. De koplamp is idd zó van de R geplukt. En dat stukje Tupperware erboven? Met dat ruitje? Niet echt een samenhangend geheel. Het huidige ontwerp is veel beter gestyled. Het past bij elkaar. Accoord, het huidige schermpje is qua windbescherming niet optimaal, maar de GT is dan ook geen volbloed toerfiets. Iemand die daar serieus prijs op stelt koopt de Adventure.

Het artikel schrijft ook over Euro-5 en dat een nieuwe GT daarom verder afgeknepen zal zijn. Ook niet om blij van te worden.

Samengevat: ik ben blij met mijn huidige model. Als ie weggaat over een paar jaar zal het lastig worden. Want die nieuwe GT? Hmmmmm.....kweenie. En wat dan? Enfin, da's van later zorg. Eerst maar eens de komende jaren genieten van mijn huidige brommer.
 
Ik denk eerlijk gezegd dat wat we in de scoop foto's zien niet het definitieve ontwerp is.

Als het vermogen en koppel af zouden gaan nemen zou dat wel een beetje erg jammer zijn
 
Spyshots van de nieuwe SDGT! Maar of ik die nieuwe neus en scherm nou zoveel mooier vind??? Dat TFT-scherm, daar kon je gewoon op wachten natuurlijk. Maar eigenlijk ben ik blijer met mijn "oude". Denk ik.

Zie de link

Ziet er uit als een '17 SDR met het scherm en kappen erop geplakt van een adventure
 
Weet iemand eigenlijk de gatmaat voor een paddockstand achter?

Ik heb er eentje voor een Speed Triple 08, maar weet niet of die past.
 
Laatst bewerkt:
Iemand hier ervaring met de KTM accessoires van Evotech?

Met name de valdoppen, de remhendels en de bescherming van de radiator interesseren me
 
Iemand hier ervaring met de KTM accessoires van Evotech?

Met name de valdoppen, de remhendels en de bescherming van de radiator interesseren me

Een beetje. Een SDGT-vriend heeft de hendels. Zit uiteindelijk keurig maar het monteren was een dingetje. Hij moest een tikkie knutselen aan de asjes voordat de dingen pasten.

Het nut van valdoppen op een SDGT zie ik niet. Tenzij die doppen breder zijn dan de tank. Dat zijn ze niet. En als ze het wél zijn dan wil je er vast niet mee rijden: daarmee wordt de GT een droogrek.

Die radiatorbescherming vind ik ook interessant. Mijn dealer Verpalen krijgt soms KTM's binnen (alle types) met een lekkende radiateur vanwege steenslag.