Inmiddels de nieuwe SDGT ingereden, want tussen de bedrijven door moest het er een keer van gaan komen: motorvakantie. Knorrigheid sloeg toe, is voor niemands humeur goed, en was een goed excuus om op pad te gaan.
Er was niet echt een plan, behalve 7 dagen motorrijden, richting Frankrijk ditmaal, want al een poosje niet meer geweest, en snel- en tolwegen te vermijden. Aldus, het werden 3854 km: via Duitsland binnendoor naar de Vogezen, aldaar een dagje verkenningswerk gedaan voor een toertochtje dat ik binnenkort mag begeleiden, en daar vandaan naar Zuid-Frankrijk. Via Italië, Zwitserland en Duitsland weer huiswaarts.
Hebben we nog passen gedaan? Ja, een paar, de voornaamste:
• Col des Gets
• Col de la Colombiere
• Col des Aravis
• Col des Saisies
• Col du Pre
• Col de Meraillet
• Cormet de Roselend
• Col de Petit Saint Bernard
• Col de l’Iseran
• Col du Telegraphe
• Col du Galibier
• Col du Lautaret
• Col d’Izoard
• Col de Vars
• Col de la Bonette
• Col de la Cayolle
• Col de la Croix Haute
• Col de la Morte
• Col de Chaussy
• Col de la Madeleine
• Col de Petit Saint Bernard (wederom, ivm hotel)
• Furkapass
• Nufenenpass
• Tremola (beter bekend als de oude St.-Gotthard-Pass)
• Sustenpass
• Bruenigpass
• Glaubenbueeeeelelelenpass, of zoiets…
Onderweg naar huis, in de buurt van Simmerath, de geinigste snelheidscontrole gespot die ik recentelijk zag: een ogenschijnlijk picknickend echtpaar bij een rode Ford Focus met geopende achterklep, compleet met kleed, picknickmand, kind (of gewoon een hele kleine BOA in kinderkleertjes) én een Gatso op statief... leuk gedaan!
Een paar aan- en kanttekeningen:
• Aanrader, zo'n tripje, al zou ik er een volgende keer wss een dagje extra voor plannen. Want 2 keer een etappe van meer dan 14 uur (incl. tanken en lunch) hakte er een beetje in, zeker als de dag afgesloten wordt met regen, hagel en onweer.
• Cormet de Roselend is na onze passage tijdelijk onbegaanbaar, hoorde ik in het hotel. KTM noch ik hebben daar iets mee te maken, heus, echt waar. Kwestie van instorten berg na noodweer (zie vorige bullet), zal inmiddels wel weer opgelapt zijn.
• De collen in Zuid-Frankrijk zijn erg druk rond deze tijd van het jaar, met wielrenners, campers, caravans en wat dies meer zij. Leuk voor het trainen in "Italiaans inhalen", maar verder kost het gewoon een boel tijd. Had ik moeten weten, maar niet bij stilgestaan: beter ga je die kant een maand eerder of (beter) later op.
• Een wesp, die op mysterieuze wijze een weg mijn motorpak in vond, zich onder mijn t-shirt begaf en aldaar besloot in mijn buik te gaan zitten bijten: niet chill. Zeker niet als je nog een paar haarspelden door moet alvorens er plek is om veilig te stoppen...
• Motorherberg La Mouche, nabij Le Clerjus, is niet duur, de eigenaar is Nederlands en rijdt KTM. Je kunt er ook kamperen als je wilt, en er zijn eenvoudige kamers die je kunt huren. Je eet wat de pot schaft, en dat is oké. Ik had echter de indruk dat er vooral vaste clubjes verbleven, en die maken dat je je er als "nieuweling" niet echt welkom voelt. Als je - zoals wij - op doorreis bent dan maakt dat natuurlijk niet uit. Niet duur, functioneel, dus prima.
• Hotel Belvédère, middenop de Route Petit Saint Bernard, is qua locatie mooi gelegen, en er werd ooit een James Bond film opgenomen, al weet ik zo even niet welke. Eigenaren zijn een soort van Frans-Italiaans, weetniet, maar het is inmiddels een echt motorhotel: met parking, belabberd parkerende gasten, gereedschap en bergen motorbladen. Eten is conform plaatselijk menu, al weet niemand wat dat precies betekent: wel lekker.
• Hotel Les Glycines, nabij Mison Les Armands, is absoluut een aanrader als je je in de buurt van de Provence begeeft. Niet echt een motorhotel overeenkomstig hetgeen zich doorgaans zo noemt, maar des te beter: schoon, luxe, welhaast culinair eten, en spotgoedkoop. Eigenaren zijn Nederlands, en naast dat ze voornamelijk aan parachutes e.d. bungelen rijden ze ook met de moto de bergen op. Ingrediënten voor het eten worden zelf verbouwd of komen uit de directe omgeving, en er is een zoutwater-zwembad, voor als je daarvan houdt. Erg gastvrij, en zowel de prettigste, goedkoopste en beste plek waar we verbleven.
• Hotel Waldblick in Schenkenzell is gewoon een Duits hotel, hoewel het hier hier en daar geadverteerd wordt als motorhotel. Het is er luxe, en er is sauna, het eten is er prima, vriendelijke doch ietwat formele bediening. Motor-clientele bestaat voornamelijk uit ernstig-kijkende plaatselijke motorrijders die er alleen even een ijsje komen eten. Persoonlijk zou ik volgende keer even verder kijken.
Over de KTM...
Lekker ding, en een verschil van dag en nacht t.o.v. het vorige exemplaar dat ik had. Geen klap verkeerd, geen olieverbruik, geen lekkages, en zowaar nog comfortabel ook. Het comfortzadel - meegenomen van het vorige exemplaar, en heeft er inmiddels dus bijna 28k km op zitten - bevalt mij nog steeds goed: geen pijntjes, ook niet na 14 uur in het zadel. Combinatie vering en banden geeft eindeloos vertrouwen, waardoor zelfs de race om aan onweer te ontkomen - hoewel glibberig op het versleten wegdek - niet eens heel erg spannend werd. met het hele spulletje in "Street"-modus worden oneffenheden met groter raffinement verorbert dan waarmee mijn FJR dat doet. Wel even de vering in rijder+passagier gezet (ipv rijder+bagage) tbv de betere balans voor-achter.
Zeker op de verbindingsstukken is het ding verrassend zuinig: diverse tankjes leeg gereden tegen 18 à 19 km/liter. Op de collen ging het verbruik natuurlijk omhoog, maar werd nooit slechter dan 15 km/liter, en dat heb ik weleens gekker meegemaakt. Met een Super Adventure reed ik ooit 9.8 km/l, in Nederland... Huidige SDGT scoort, over de pakweg 10000 km die ik er nu mee heb gereden, gemiddeld 17 km/l, t.o.v. 16.3 km/l van de vorige (18000 km). Al met al best netjes dus.
Het onlangs gemonteerde KTM-bagagerekje (t.b.v. roltas) heeft flink wat op-en-neerwaartse flex, aldus metgezel, maar is heel gebleven, en blijkt handig in gebruik. De motor wordt er i.c.m. volle koffers en vastgeknoopte 40 liter roltas wel flink topzwaar door, maar na de eerste meters gewenning merk je daar weinig meer van, behoudens dat je je met accelereren een beetje in wilt houden (of juist niet, al naar gelang je bedoelingen m.b.t. wegcontact van het voorwiel). Echt hele hoge snelheden zou ik niet mee rijden, maar een kruissnelheid van 150-160 km/u is prima te doen, en slechts bij handjes los wil de motor een beetje pendelen.
Cruise control werkt nu wel goed, maar de plaatsing van de knoppen is en blijft ruk, waardoor ik er maar weinig gebruik van heb gemaakt. En reflectie van zonlicht maakt het dashboard soms onleesbaar, maar dat zijn dan ook de enige minpuntjes die ik kan noteren.
Of nee, toch nog een puntje... ketting smeren: moest 3 keer gebeuren onderweg, en dat is bij deze motor imo wel een gekudt van jewelste. Bij de Triple (waarmee partner onderweg was) is het een kwestie van rits-rats-klaar, terwijl ik met de KTM toch al gauw een kwartier bezig was. Want die enkelzijde achterbrug ziet er weliswaar mooi uit, maar laat erg weinig ruimte om de ketting (aan binnenzijde) in te spuiten. Of hebben jullie daar een truukje voor?