KTM super duke 1290 R - deel 3 - ''Unleash the Beast!!!''

Status
Niet open voor verdere reacties.
Alleen de einddemper vv doet op een duke nauwelijks iets voor het geluid/vermogen/gewicht.
Ik heb nu een decat pijp erop met een standaard demper. In de noodloop ging dit prima :+ met het geluid maar met de akra map erin is hij toch vrij luid.
Hij loopt er wel duidelijk lekkerder op.
Als je een decat pijp neemt met een vervangingsdemper word het echt aso ( volgens de politie, het zijn niet mijn woorden ;) )

Ik ga binnenkort de tussendemper leeghalen en er een Termignoni van een duc streetfighter op maken.
Zo blijft het geluid hopelijk redelijk, ben ik toch wat kilos kwijt, kan ik de akramap blijven gebruiken en ziet het er ook nog leuk uit. *O*
 
Alleen de einddemper vv doet op een duke nauwelijks iets voor het geluid/vermogen/gewicht.
Ik heb nu een decat pijp erop met een standaard demper. In de noodloop ging dit prima :+ met het geluid maar met de akra map erin is hij toch vrij luid.
Hij loopt er wel duidelijk lekkerder op.
Als je een decat pijp neemt met een vervangingsdemper word het echt aso ( volgens de politie, het zijn niet mijn woorden ;) )

Ik ga binnenkort de tussendemper leeghalen en er een Termignoni van een duc streetfighter op maken.
Zo blijft het geluid hopelijk redelijk, ben ik toch wat kilos kwijt, kan ik de akramap blijven gebruiken en ziet het er ook nog leuk uit. *O*

Hmmm ik vind het lastig merk ik, ik heb afgelopen week toevallig een SD gehoord met een akra eindepemer plus Dominator decat pijp. Gaat hard zodra je het gas opent maar valt verder nog enigszins mee qua sterkte. De arrow heb ik helaas nooit gehoord maar ik lees wel verhalen dat die maar iets harde klinkt dan de orginele cat. En dat is niet wat ik wil. Een dikke 2 pitter moet ook dik klinken.


Over die akra map gesproken: ik hoor op YouTube ook zeer lovende verhalen over de zogenaamde Austria map van ktm. Iemand enig idee wat daarmee bedoeld wordt? Is dat dezelfde map als de akra map? Zo niet, waar kan ik deze op mijn motor zetten?
 
Tja, ik heb (nog) geen 1290.

Maar zou als je van de kat afwilt niet slimmer zijn om een decat te laten maken en daar een lange demper op te monteren?
Dit zie je op heel veel circuit motors
 
Tja, ik heb (nog) geen 1290.

Maar zou als je van de kat afwilt niet slimmer zijn om een decat te laten maken en daar een lange demper op te monteren?
Dit zie je op heel veel circuit motors


Hoe bedoel je dat precies? Lange demper zodat die op circuit binnen de geluidseisen valt??
 
Zodat je op de weg geen problemen krijgt,

Maatje van mij rijdt met akra + cat vervanger. En zelfs met db killer veel en veelte luid (voor de politie :P)

@folkies, de vrouw eruit. Dat kost helaas ook geld XD
 
Gecondoleerd. De mijne is vandaag op de kop af 4 weken geleden gestorven. Pittige tijden... Sterkte kerel.
 
Veel sterkte gewenst large /mjunk..

Ik heb inmiddels een decat van arrow plus SC Projects einddemper aangeschaft. Nu wil ik het motormanagment natuurlijk aanpassen en de airflow. Ik neig om een powercommander te halen in combi met nog een bmc filter maar weet het niet..

Ik lees namelijk veel op internet, de ene zweert het bij de akra map; de andere zegt Powercommander ipv akra map en dat de std airbox vervangen moet worden door een Rottweiler airbox. De andere zegt dat SAS eraf moet terwijl een andere weer beweert dat een SAS removal niets toevoegt aan het performance gedeelte... Dus ik tast een beetje in het duister.

Ik heb op bijna al mijn motoren een Powercommander gehad in combi met open uitlaat en bmc air filtertje. Als ik alles op het web moet geloven dan moet ik een akra map hebben om ook de restricties eraf te gooien(en waarschijnlijk andere onstekingstijden), een rottweiler airbox (circa 350 euro) en PCV( 350 euro) hebben wat op al een slordige 700 euro komt en dan heb de uitlaat niet meegerekend. Dus ik hoop dat iemand hier duidelijk uitleg kan geven welke (beste) opties er zijn.
@topicstarter: zou ook mooi zijn dat alle mogelijkheden(weetjes en datjes) op de startpagina gezet wordt zoals vele motortopics dat hier hebben. 😉
 
Laatst bewerkt:
In het kort: laat je niet gek maken!
Een akra map is de goedkoopste oplossing (30€) en werkt prima als je de tussendemper ertussen uit hebt.
Het beste is om hem na de veranderingen op een dyno te zetten, dan weet je of er nog winst te halen is ( meestal wel)
Deze op maat aanpassing kun je met een pc doen maar is niet nodig omdat er dus ook een map in kan die op maat gemaakt is door een specialist.
Een pc heeft wel als voordeel dat er een qs op aangesloten kan worden of de autotune optie is ook aardig.
Of je het de kosten waard vind is aan jouw
 
In het kort: laat je niet gek maken!
Een akra map is de goedkoopste oplossing (30€) en werkt prima als je de tussendemper ertussen uit hebt.
Het beste is om hem na de veranderingen op een dyno te zetten, dan weet je of er nog winst te halen is ( meestal wel)
Deze op maat aanpassing kun je met een pc doen maar is niet nodig omdat er dus ook een map in kan die op maat gemaakt is door een specialist.
Een pc heeft wel als voordeel dat er een qs op aangesloten kan worden of de autotune optie is ook aardig.
Of je het de kosten waard vind is aan jouw

Thanks voor je info! maar een map door specialist in m'n SD zetten zonder tussenkomst van een PC gaat dan mbv een flastune? Ik heb gelezen dat die kosten vrij hoog zijn.

En hoe zit het met het luchtfilter gedeelte? Is een Rottweiler nou echt een pré en heeft een BMC filter weinig tot geen zin omdat er gezegd wordt dat het luchtfilterhuis van de SD crap is of valt dat nog wel mee?
 
SAS removal is alleen om de tussendemper van de akra te beschermen, bied geen meer waarde kwa pk's, maar door het ploffen in de uitlaat kan de akra middendemper uit elkaar spatten, die is vrij dunwandig, daarbij is SAS een milieu ding en men gaat er van uit met een evo systeem dat jet het circuit op gaat, want de uitlaat street legal en op circuit heb je (nog) geen last van milieu eisen.

Bij mijn oude SD bleek de akra mapping zo goed te zijn dat met de pcV eigenlijk bijna geen corectie hoefde worden toe gepast.

Akra mapping ook alleen de gebruiken als je de cat er tussen uit heb, met de mapping worden de lambda sonde buiten werking gezet, zou je de cat er nog inhebben, dan door het brandstof mengsel word deze gesloot.
 
Thanks voor je info! maar een map door specialist in m'n SD zetten zonder tussenkomst van een PC gaat dan mbv een flastune? Ik heb gelezen dat die kosten vrij hoog zijn.

En hoe zit het met het luchtfilter gedeelte? Is een Rottweiler nou echt een pré en heeft een BMC filter weinig tot geen zin omdat er gezegd wordt dat het luchtfilterhuis van de SD crap is of valt dat nog wel mee?

Im with largeroject ;) (kan ik bevestigen dus)

Ook met het luchtfilter is het gewoon boerenverstand.
Een k&n heeft geen zin zolang de motor door de 2 rietjes aan de voorkant ademt en dat dus de beperking is.
De rd kit is top maar erg duur vind ik dus ik heb zelf gezorgd dat hij meer lucht kan aanzuigen ( zie fotos een aantal paginas terug) en dan heeft een andere filter wel (een heel klein beetje) zin.

Akramap, filter, decat, open lfkast en sas is 200€
Powercommander, full akra, sas en rd kit is ruim 2500€
Ik geef het liiever aan wielen en vering uit persoonlijk
 
SAS removal is alleen om de tussendemper van de akra te beschermen, bied geen meer waarde kwa pk's, maar door het ploffen in de uitlaat kan de akra middendemper uit elkaar spatten, die is vrij dunwandig, daarbij is SAS een milieu ding en men gaat er van uit met een evo systeem dat jet het circuit op gaat, want de uitlaat street legal en op circuit heb je (nog) geen last van milieu eisen.

Bij mijn oude SD bleek de akra mapping zo goed te zijn dat met de pcV eigenlijk bijna geen corectie hoefde worden toe gepast.

Akra mapping ook alleen de gebruiken als je de cat er tussen uit heb, met de mapping worden de lambda sonde buiten werking gezet, zou je de cat er nog inhebben, dan door het brandstof mengsel word deze gesloot.
ze weten zelf niet wat de akramap nou precies doet bij de stealer....
mij hebben ze verteld dat de lambda gewoon blijft werken ,net zoals de sas alleen de fout melding wordt weggeschreven . en fuel map wordt met een punt verhoogt .

wie nou gelijk heeft ..... geven ze niet prijs bij ktm
 
@large & king many thanks :}

Dan ga ik snel motor Eibergen contacteren voor de akra map verder ga ik ook kijken of ik zelf de airbox kan aanpassen. Ik had verwacht dat er meerdere tutorials beschikbaar zouden zijn op internet hoe de airbox zelf aan te passen maar ben niets tegengekomen.

Heb nu dus de cat verwijderd en vervangen met link pijp van Arrow. Had niet gedacht dat mijn Superduke van stilste motor ooit welke ik gehad heb getransformeerd is in de luidste motor ooit :/ ondanks dat de Arrow decat ook nog een geperforeerde binnenpijp heeft.

Het geluid is erg bruut en agressief maar niet echt diep met een zware bas. Hebben jullie enige idee welke demper het meeste bas en diep produceert? Want ik heb liever een hele diepe bas dan een harde schelle “schreeuw”.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan