KTM SuperDuke 990 Deel 14

Jullie vervangen geen o-ringen of dingen van de 'slave' cilinder ? Kan er vanuit gaan dat het in de koppelingspomp zit ?
Wat is het probleem? Komt je koppeling niet meer vrij?
Als je nog een originele slave cilinder hebt, is het bijna zeker dat dat het probleem is. Is een bekend zwak punt.
In dat geval vervangen voor Oberon of sigutech.
Masters die toe zijn aan revisie heb ik nog niet vaak voorbij zien komen.
 
Potje vloeistof ineens laag niveau en koppelde ineens licht, daardoor viel het mij op.
 
Potje vloeistof ineens laag niveau en koppelde ineens licht, daardoor viel het mij op.
Dan zou ik beginnen met de slave. Even uit elkaar halen en de binnenkant inspecteren.
Ws is de binnenkant van de behuizing ingesleten is de vloeistof daar uit het systeem gelekt.
25815804872_7f85d7996d_b.jpg

Of de zuiger is gescheurd, dat komt ook wel eens voor. Op de overgang van de 'steel' naar de zuiger is het materiaal nogal dun geloof ik.

Dat uit elkaar halen stelt weinig voor, boutjes van de slave los om hem van het blok te halen, en dan de circlip eruit, en dan kun je de zuiger eruit halen.
 
Werd ook wel tijd. Kuch _O-
 

Bijlagen

  • 0862365A-C8C8-4921-8FF0-6A73920E697F.jpeg
    0862365A-C8C8-4921-8FF0-6A73920E697F.jpeg
    132,6 KB · Weergaven: 33
Dan zou ik beginnen met de slave. Even uit elkaar halen en de binnenkant inspecteren.
Ws is de binnenkant van de behuizing ingesleten is de vloeistof daar uit het systeem gelekt.
Bekijk bijlage 1623302
Of de zuiger is gescheurd, dat komt ook wel eens voor. Op de overgang van de 'steel' naar de zuiger is het materiaal nogal dun geloof ik.

Dat uit elkaar halen stelt weinig voor, boutjes van de slave los om hem van het blok te halen, en dan de circlip eruit, en dan kun je de zuiger eruit halen.
Zo ff nieuwe spullen bestellen, thnx voor de hulps :Y
 
Oke.... asje is ook zeer droevig...... :X weet niet zo goed wat eh... :')

Edit: Alles is besteld.... word weer een klusje hoor _O-
Oberon kitje in Engeland besteld, zal wel weken duren voor alles binnen is.
Gelukkig heb ik nog een motor :+
 

Bijlagen

  • C0FCA4B5-4397-4522-A070-4AB749159167.jpeg
    C0FCA4B5-4397-4522-A070-4AB749159167.jpeg
    159,4 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
Zo dan, die is aardig op z'n eind zo te zien 🤐
Mooi moment om alles in die regio even goed schoon te maken.
Je kan ook direct de koppelingsproeier even eruit pakken en schoonmaken als je toch daar bezig bent 👌🏻

 
Beste allen,

Ik heb een vraag namens mijn vriendin. Ze is aan het kijken voor een 990 superduke als eerste motor.
Waar op letten bij aanschaf? We hebben een mooie 2008 gezien bij Lemar motoren in Oostrum.
Alvast bedankt.
 
Beste allen,

Ik heb een vraag namens mijn vriendin. Ze is aan het kijken voor een 990 superduke als eerste motor.
Waar op letten bij aanschaf? We hebben een mooie 2008 gezien bij Lemar motoren in Oostrum.
Alvast bedankt.

In de openingspost staat een lijstje met aankooptips en aandachtspunten.
Een Superduke is niet de meest makkelijke motor om mee te beginnen 🙄
De twee Superdukes die bij Lemar staan zien er op de foto's netjes uit. Wel stevige prijzen.
En houd er rekening mee dat die groene ws over +-3500 km alweer aan de beurt is voor een grote beurt incl kleppen. (30k) als je dat moet uitbesteden is dat wel een aardige kostenpost.
 
@nampus thnx! Ik za de openingspost eens lezen! Ik zag in de advertentie van die groene dat in 2017 de kleppen waren gesteld.
Ik heb het de vriendin ook al gezegd dat het niet de meest makkelijke motor is om te beginnen. Ze moet natuurlijk ook gaan proefrijden
 
@nampus thnx! Ik za de openingspost eens lezen! Ik zag in de advertentie van die groene dat in 2017 de kleppen waren gesteld.
Ik heb het de vriendin ook al gezegd dat het niet de meest makkelijke motor is om te beginnen. Ze moet natuurlijk ook gaan proefrijden
In 2017 de kleppen gesteld is ws bij de 15000km beurt geweest. Dan zijn ze bij 30k gewoon weer aan de beurt.
 
Wellicht daar dan eens beginnen met de zoektocht. Toevallig nog tips waar ik dergelijke spullen kan bestellen? Ik merk dat er van het eerste model superduke maar weinig parts online te vinden zijn. Groet Tom
 
Oke.... asje is ook zeer droevig...... :X weet niet zo goed wat eh... :')

Edit: Alles is besteld.... word weer een klusje hoor _O-
Oberon kitje in Engeland besteld, zal wel weken duren voor alles binnen is.
Gelukkig heb ik nog een motor :+

Ik had het dezelfde week nog binnen een maand geleden! Zag er hetzelfde uit bij mij. Wel was bij mij alle vloeistof eruit.

Monteren was al met al in een uur gepiept. Vergeet de Magura blood vloeistof niet alvast te bestellen 🩸
 
Ik wil een itg filter gaan bestellen voor de gefr baseplate. Nu zie ik op verschillende forums 2 verschillende filter maten jc30 80 en jc30 65. Welke moet ik hebben? weet iemand dit hier?
 
Ik heb laatst de koppelingsdeksel vervangen en hierbij is er een beetje olie uitgelopen. Ik dacht dat het niet zoveel kwaad zou kunnen, als ik maar het koppelingsreservoir aan het stuur in de gaten zou houden. Nu heb ik hem net even laten lopen en hij ging niet direct in de 1. In de 2 wel, en na een minuutje lopen schakelde hij weer soepel in alle versnellingen. Ik dacht dat ik wel wat olie zou zien zakken? Moet ik ergens op letten nu of kan het geen kwaad?
 
Ik heb laatst de koppelingsdeksel vervangen en hierbij is er een beetje olie uitgelopen. Ik dacht dat het niet zoveel kwaad zou kunnen, als ik maar het koppelingsreservoir aan het stuur in de gaten zou houden. Nu heb ik hem net even laten lopen en hij ging niet direct in de 1. In de 2 wel, en na een minuutje lopen schakelde hij weer soepel in alle versnellingen. Ik dacht dat ik wel wat olie zou zien zakken? Moet ik ergens op letten nu of kan het geen kwaad?
Als men het over het koppelingsdeksel heeft bedoelt men meestal deze:
gr~2.jpg

De olie die daar uit komt is gewoon blok olie. Dus ws is je oliepeil links in dat peilbuisje op de olietank iets gezakt.
Eventueel bijvullen gebeurt aan de rechterkant achter de tank spoiler.
Heeft niks met het koppelingsreservoir op je stuur te maken.
Dat systeem is alleen voor de bediening van de koppeling.

Of je moet iets anders bedoelen met koppelingsdeksel?
 
Als men het over het koppelingsdeksel heeft bedoelt men meestal deze:
Bekijk bijlage 1627273
De olie die daar uit komt is gewoon blok olie. Dus ws is je oliepeil links in dat peilbuisje op de olietank iets gezakt.
Eventueel bijvullen gebeurt aan de rechterkant achter de tank spoiler.
Heeft niks met het koppelingsreservoir op je stuur te maken.
Dat systeem is alleen voor de bediening van de koppeling.

Of je moet iets anders bedoelen met koppelingsdeksel?
Nee super, bedoelde inderdaad die deksel.. weer wat geleerd vandaag. Ik had geen idee dat hier gewoon blokolie doorheen ging. Zegt weer wat over mijn motorische kennis.
 
Hehehe, mooie gok dan om zoiets gewoon los te draaien :D Ik heb toen mn motor op zn zij gelegd om verlies van olie tegen te gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan