KTM SuperDuke 990 Deel 14

Even wat anders geprobeerd vandaag :]
 

Bijlagen

  • 86B88815-9325-4334-A82D-FAEE14AC11AA.jpeg
    86B88815-9325-4334-A82D-FAEE14AC11AA.jpeg
    501,6 KB · Weergaven: 42
Hallo allemaal, sinds vandaag ben ik eigenaar van een KTM 990 Super Duke R! *D Wat een brute machine!

Bekijk bijlage 1898502

Hiervoor 5 jaar een Kawasaki Z750 gereden, maar die had ik voor mijn gevoel uitgespeeld. Hij werd een beetje saai en de slechte remmen en vering begonnen me steeds meer te irriteren. Dus de Z verkocht en een SDR gekocht. Het saaie is er in ieder geval helemaal van af. }) En dit remt echt zoveel beter en de wegligging geeft zelfs na één dag al fantastisch veel vertrouwen.

Er is wel een ding wat me na 200km rijden erg opvalt: het aan/uit gedrag op lage snelheid. Het is bijna onmogelijk om soepel 30kph te rijden. Herkennen jullie dit? Ja, ik weet dat deze machine gemaakt is om hard mee te gaan, maar binnen de bebouwde kom hou ik me toch graag aan de maximum snelheid.

Nu heb ik al op verschillende sites informatie gevonden over hoe het effect te verminderen is. Echter vind ik weinig ervaringen met die mods. Zijn er in dit topic mensen met goede ervaringen van bepaalde aanpassingen?
Het aan uit gedrag zal altijd wel een beetje blijven. Er zijn meerdere optie om het iets te verminderen, pwc, afstellen op een dynobank. En google" ktm 990 throttle cam" maar eens. Ik deze op mijn 990smr zitten en scheelt voor mij wel.
 
Het aan uit gedrag zal altijd wel een beetje blijven. Er zijn meerdere optie om het iets te verminderen, pwc, afstellen op een dynobank. En google" ktm 990 throttle cam" maar eens. Ik deze op mijn 990smr zitten en scheelt voor mij wel.
Ja, helemaal weg zal het niet gaan. Maar dit is echt onrijdbaar op lage snelheid, dus er moet echt iets mee.

Bedankt voor je tips overigens. Die throttle cam ben ik inderdaad al op een aantal fora tegengekomen. Vooral die van G2 Ergonomics wordt genoemd, is dat toevallig ook die jij hebt?
 
Ja, helemaal weg zal het niet gaan. Maar dit is echt onrijdbaar op lage snelheid, dus er moet echt iets mee.

Bedankt voor je tips overigens. Die throttle cam ben ik inderdaad al op een aantal fora tegengekomen. Vooral die van G2 Ergonomics wordt genoemd, is dat toevallig ook die jij hebt?
Ja die van g2 heb ik.
Ik ben het aan uit ook gewend, reed hier voor een grote 1 cil. En die is was nog erger.
 
Heb je die G2 via hun site gekocht? Want de verzendkosten vanuit de USA zijn ongeveer even duur als het product zelf. Heb zelf nog geen leverancier in de EU gevonden.
KTM GRIP-SET OPEN EIND PROGRESSIVE 69002021100
Stuk goedkoper dan van g2.
download.jpeg


Met een fatsoenlijke map is hij is echt prima soepel te krijgen onderin.
Ik had juist een gashendel met kortere slag (van g2) en dat ging prima.
Was wel na afstellen bij Fredriks in Goes.
Het is jammer dat het superduke forum niet meer bestaat, daar stonden een berg goede maps op voor allerhande configuraties.
Op de tuneecu website is het aanbod vrij mager.
 
KTM GRIP-SET OPEN EIND PROGRESSIVE 69002021100
Stuk goedkoper dan van g2.
Bekijk bijlage 1899852

Met een fatsoenlijke map is hij is echt prima soepel te krijgen onderin.
Ik had juist een gashendel met kortere slag (van g2) en dat ging prima.
Was wel na afstellen bij Fredriks in Goes.
Het is jammer dat het superduke forum niet meer bestaat, daar stonden een berg goede maps op voor allerhande configuraties.
Op de tuneecu website is het aanbod vrij mager.
En wat doet zo'n hendel precies als je niks aan je mapping wil doen?
 
De verhouding tussen gas open draaien aan het handvat en gaskleppen open veranderen.
Standaard is zeg maar 1 op 1. Dus 10 procent draaien is 10 procent gasklepopening. Die progressieve is dan bijvoorbeeld 20 procent draaien voor 10 procent gasklepopening.
En naarmate je hem verder open draait wordt het verschil tussen de twee kleiner.
Zodat 100% draaien bij allebei 100% gasklepopening is.

Hierdoor voelt de motor wat luier aan, en heb je dus minder last van dat aan uit effect.
 
Helpt het niet al om de speling uit het gashendel te halen?
Bij mijn motor is de speling al zo goed als nul, dus daar zit weinig winst meer in. Het is vooral als je op constante lage snelheid rijdt, bijvoorbeeld in de bebouwde kom in een rijtje auto's, dat je met je gashendel op een punt moet balanceren van een halve millimeter. Ieder minuscuul hobbeltje in de weg zorgt er dan voor dat je gas helemaal weg valt, of dat je net teveel gas geeft. Je moet echt krampachtig vanuit je stuurgewicht de gashendel vasthouden om het enigszins te kunnen doseren en zelfs dat lukt niet.

Ik heb meerdere V-twins gereden, ook oudere 1e generatie injectie, en denk te kunnen stellen dat dit erger is dan zou moeten. Sowieso moet deze een keer op de dyno voor een andere mapping. Maar als ik voor weinig geld al een andere throttle cam kan krijgen, dan ga ik dat eerst proberen.
 
Bij mijn motor is de speling al zo goed als nul, dus daar zit weinig winst meer in. Het is vooral als je op constante lage snelheid rijdt, bijvoorbeeld in de bebouwde kom in een rijtje auto's, dat je met je gashendel op een punt moet balanceren van een halve millimeter. Ieder minuscuul hobbeltje in de weg zorgt er dan voor dat je gas helemaal weg valt, of dat je net teveel gas geeft. Je moet echt krampachtig vanuit je stuurgewicht de gashendel vasthouden om het enigszins te kunnen doseren en zelfs dat lukt niet.

Ik heb meerdere V-twins gereden, ook oudere 1e generatie injectie, en denk te kunnen stellen dat dit erger is dan zou moeten. Sowieso moet deze een keer op de dyno voor een andere mapping. Maar als ik voor weinig geld al een andere throttle cam kan krijgen, dan ga ik dat eerst proberen.
Secundaire vlinderkleppen verwijderen, of met TuneEcu volledig open zetten. Vervolgens de FL switchover map aanpassen. Dit neemt al een hele hoop van het aan/uit gedrag weg.
 
Hallo allemaal,

Iemand dit gedaan? Bij mij zijn ze nog in originele staat🤔

Thanks
 

Bijlagen

  • 9DDDFAD3-E372-4F8A-BB6B-9F16B3C59FFA.jpeg
    9DDDFAD3-E372-4F8A-BB6B-9F16B3C59FFA.jpeg
    127,4 KB · Weergaven: 3
Dat kan je ook gewoon in tuneecu uitzetten.
In tuneecu heet het EPC, als je die uit vinkt, staat het uit.
Verschil is verwaarloosbaar volgens mij.
 
Dat kan je ook gewoon in tuneecu uitzetten.
In tuneecu heet het EPC, als je die uit vinkt, staat het uit.
Verschil is verwaarloosbaar volgens mij.
Heb geen TuneECU meer.

Nog speciaal gereedschap nodig om die pinnen uit de stekker te halen? Toch eens kijken of dit helpt (als het weer omkeerbaar is, waarom niet?)
 
Heeft hier iemand ervaring met het neutraal lampje die in elke versnelling wel brandt? Vooral na een halfuur rijden
 

Bijlagen

  • IMG_0090.jpeg
    IMG_0090.jpeg
    437,5 KB · Weergaven: 3
Nieuwe remschijf monteren. Hopelijk is daarmee het pulserende remmen op lage snelheid opgelost. Vermoedelijk heeft de huidige remschijf een niet consistente remblok depositie. Gelijk even alle remzuigers schoon maken en invetten, en nieuwe olie
 

Bijlagen

  • IMG_0361.jpeg
    IMG_0361.jpeg
    259,8 KB · Weergaven: 1
  • IMG_0363.jpeg
    IMG_0363.jpeg
    156,5 KB · Weergaven: 1
Zucht… alweer aan de knutsel. Het motor blok reageert heel vreemd op het gas. Ik heb de ECU gereset en opnieuw de Akra map geladen. Ik vermoed dat de TPS nu echt aan vervanging toe is. Heb de 15 min reset geprobeerd; de motor bleef stationair draaien op 3000rpm, heel vreemd.

Ook werd de voorste bocht heel heet, de achterste leek niet zo gloeiend heet te worden. Wordt vervolgd, maar geduld raakt wel op en 1290 lonkt :]
 

Bijlagen

  • IMG_0382.jpeg
    IMG_0382.jpeg
    329,1 KB · Weergaven: 2
Terug
Bovenaan Onderaan