Dat klopt betreffende viscositeit, maar er wordt nogal eens de hand gelicht door er 10W40 in te gooien, en dat simpel weg omdat dat soms de keuze van de garagist is omdat ze soms te beroerd zijn om de juiste olie in huis te halen, wat soms ook te maken heeft met bepaald olie dealerschap en de verkrijgbaarheid
van deze specifiek type 5W olie die ze dan gewoon niet in hun assortiment hebben zitten, omdat niet ieder merk deze olie heeft.
Merken die het wel hebben zijn Putoline en b.v. Eurol en vast nog wel een paar.
Gasten die Honda SH rijden hebben b.v. ook zo'n afwijkende olie die niet elke garagist heeft, en dan wordt er wat anders in gedaan.
Of je startmotor iets sneller rond draait zou je moeten testen in theorie in ieder geval wel, je hebt immers bij volle accu 1 ampère meer kracht tot je beschikking.
En bij 85 a 90% vol nog steeds beschikking over de volgens specificaties vereiste 10 ampère.
Oplaad stroom is ongeveer 1 ampère per uur, bij erg lege accu zelfs wat hoger.
Bij een 11 ampère accu duurt het ± 1 uur langer voor de accu vol zit, dan bij een 10 ampère accu.
Maar dit maakt voor de rest niets uit, want zelfs op 85 á 90% vol zal de 11 ampère accu reeds 10 ampère kunnen leveren.
Voordeel van een volle 11 ampère is dus in theorie net iets meer power tijdens het starten t.o.z.v een volle 10 ampère accu.
Overigens mag je het nooit te gek maken dus b.v. een 13 ampère accu plaatsen is niet juist want dan ga je wel erg
ver weg van wat de bedoeling is, dit kan zelfs schade veroorzaken c.q. overbelasting van de dynamo en of SR.
11 ampère valt nog net mooi in de verantwoorde range, vandaar dus ook dat er soms verschillen zitten in de stroom specificaties,
waarbij Yausu en Nitro lage specificaties hebben voor een YT12A-BS en de Varta YT12A-BS net wat betere specificaties heeft.
Jammer dat je niet kunt meten, want meten is weten.
Een simpel lief klein multimetertje van het prima Belgische merk Velleman kost 15 euro
Google: Velleman Digitale multimeter LCD DVM851
Multimeter voltage testen:
Voltage gemeten op de accu polen bij 5000 tpm. met licht en motor AAN zal zich bevinden tussen de 14 en 15 volt.
In de praktijk zal de voltage meting met licht AAN neerkomen op zo'n 14,2 volt, en dat is goed.
Multimeter voltage en of continuïteit testen:
Je zult altijd dus ook met contactslot UIT tussen Rood/Witte draad van SR en massa/frame accu spanning 'moeten' meten.
Zo zou je b.v. ook altijd continuïteit moeten meten tussen Groene draad van SR en massa/frame.
En dan heb ik hier nog niet de stroom functie van een multimeter opgenoemd/uitgelegd waarmee je evt. lekstroom kan opsporen.
Dat is allemaal vrij simpel uit te leggen door een Jan die meer verstand van verf heeft dan van elektronica.
Juist bij dit soort testjes heeft Kymco meet apparatuur geen enkele toegevoegde waarde ten opzichte van b.v. een
lief klein Velleman multimetertje bij de juiste en enige echte uit te voeren testjes.
Laat je dus nooit misleiden door het verschil, met beide kan het zelfde op dit specifieke elektra gebied.
Betekenis van code YT12A-BS
Dit staat in de regel voor de afmetingen van de accu en de L/R posities en type accu aansluit polen, daarnaast staat het ook
voor b.v. het aantal nominale ampère maar daar wordt dus door fabrikanten kennelijk verschillend mee omgesprongen.
De één maakt hem net onder de 10 ampère en de ander gaat voor net boven de 10 ampère... kennelijk dus een schappelijke marge?
In ieder geval zullen alle "YT12A-BS accu's" 12V en rond de 10 ampère nominaal zijn.
Mvg. Jan