Kymco DownTown 350

Bij veel scooters hoor ik mensen dat ze langer bezig zijn met kappen (de)monteren dan feitelijk sleutelen. Ik heb geen ervaring met andere merken scooters, maar bij Kymco ervaar ik tot nu toe dat je overal wel goed bij kunt. Een paar boutjes los en je tilt zo de hele buddybak eruit en je kunt bij je blok. In ieder geval voldoende voor normaal onderhoud.
 
Ik heb een PCX en dat is het andere uiterste. Ben ooit 1.5hr bezig geweest om 1 paneel terug te krijgen. Alles klikt in elkaar en valt achter nokjes. Ik heb de Honda engineers vervloekt en snap werkelijk niet waarom de zaak zo in elkaar moet. Dunne lipjes die bij het minste fysieke contact afbreken. Totaal geen zicht op hoe de zaak uit elkaar moet. Ik heb me voorgenomen bij de volgende demontage diverse uitsparingen wat groter te dremelen.
Zal wel goedkoper zijn, maar die paar schroefjes zijn de kosten toch ook niet.

Eenmaal rijdend ben je bovenstaande misere gelukkig weer snel vergeten.
 
Laatst bewerkt:
Dat herken ik van mij vroegere SH150, wat een gepiel was dat zeg!!

Wat dat betreft steekt mijn Pan degelijker in elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Degelijker of ook makkelijker bereikbaar?
Ik heb geen ervaring met Honda.

Tot nu toe ben ik nog geen echt dure onderdelen tegengekomen met de DT. Het hoeft voor mij geen OEM te zijn, alleen de snaar die heb ik wel OEM maar dat was ook nog wel te doen. De teller staat nu op 33k en als ik er nog eens die km's mee blijf rijden verwacht ik ook niet echt dure onderdelen. Zaken als een vario of een koppeling hebben natuurlijk niet het eeuwige leven, maar daar zijn ook de prijzen schappelijk. Dan heb ik het niet over tunen maar gewoon onderhouden om te blijven rijden.
 
Degelijker, stevige dikke kuipdelen die vastzitten met interieurpinnetjes en inbusboutjes.
Makkelijker bereikbaar (niet alles), al heb ik de hele kuip er binnen 20 min naast liggen (kwestie van vaak doen).
Alles om goed onderhoud uit te voeren is dus goed bereikbaar, al rekent een stealer je al meteen een uur om de kuipdelen te verwijderen, als ze het al goed doen.
 
About the Ermax....

Eerste ritje vandaag met de Ermax.

Meteen bij wegrijden merkte ik al dat de wind in m'n gezicht geprojecteerd werd, iets dat bij de originele ruit niet gebeurt.
Naarmate de snelheid toeneemt verplaatst de luchtstroom zich naar boven en is ie minder hinderlijk, zo'n beetje vanaf 50 Km/u.

Toch voorkomt het niet dat mijn ogen licht gaan tranen (systeemhelm open), omdat weer op te heffen rijd ik vaak met mijn zonnevizier naar beneden en dan is het prima toeven, ook minder last van zand en vliegjes in m'n giechel dus dat is ook een pluspunt.
Jammer is wel dat de wind wat meer buldert dan bij de originele ruit omdat er een soort van turbulentie rond de helm ontstaat.

Op de rijksweg...
Eenmaal op de snelweg merk ik minder druk op mijn schouders omdat de wind er van afgeleid wordt wat weer resulteert in een stabielere scoot (doel deels bereikt)!!
Het nerveuze pendelen is tot een minimum gereduceerd omdat de wind minder aan mijn gespierde bovenlijf trekt;)

Met de systeemhelm open en het zonnevizier omhoog krijg ik bijna geen adem zoveel vacuüm heerst er achter de ruit (2 gaten onderin de ruit zouden uitkomst bieden).
Zonnevizier omlaag en ik kan weer ademen (natuurkunde is best interessant).
Dit luchtledige zorgt er ook voor dat mijn schouders ontlast worden maar maakt open rijden op de rijksweg niet heel aangenaam omdat dat wind continu van achteren, door de werveling, tegen mijn helmklep duwt.
Helm dicht en het probleem is opgelost, het geluidsniveau neemt dan wel in het kwadraat toe maar niet in die mate dat ik mijn radio niet meer hoor, de Shoei Neotec staat ook bekend als stille helm.

Conclusie, de DT350 mist een elektrische ruitverstelling....maar ja, dan had ik maar een Burgman moeten kopen, of op mijn Pan moeten stappen:)
De scoot is er duidelijk stabieler door en komt makkelijker op snelheid, het is nu ook aangenamer (los van windgeruis) om op de rijksweg te rijden en het lijkt zelfs of ie er wat zuiniger van is geworden, de verbruiksmeter bleef maar oplopen wat m.i. te wijten is aan een betere windgeleiding.

Ben voorzichtig positief....
 
Stap 1 heeft dus gewerkt. Mooi man. En de bandjes had je volgens mij al in bestelling.
 
Ha, wat goed dat het Ermax scherm het weggedrag positief beïnvloedt. Bij mij is dat nl. ook zo. Bij mij is de turbulentie boven mijn helm, maar dat komt omdat ik een geringere lichaamslengte heb. Waar je nog aan zou kunnen denken is een opzetruitje. Daar is niet iedereen fan van, maar het kan er voor zorgen dat je nog minder last hebt van de wind. Ik had dat op mijn motoren ook. Bij dit Ermax scherm heb ik dat niet nodig, want hij is hoog zat.
 
Ja dat is een feit, dat kopschudden doet ie niet meer gelukkig!

Bandjes worden inderdaad deze week geleverd, wellicht dat dat nog meer zoden aan de dijk zet.

Denk zelf ook aan een opzetruitje maar vind ze vrij prijzig om als probeersel te monteren, echt mooi is t ook niet:)
 
Heb zo'n MRA X-creen in de zelfde smoke kleur op mijn ploffie zitten en dat staat juist niet verkeert, maakt daarnaast de airflow nog net even aangenamer.
Mijn Ermax is in grote lijnen het zelfde als die van jullie, alleen zitten er bij mij wel 2 lucht gaten onder in waar bij jullie dat logo zit en mijn Ermax zit ook anders bevestigd.
Die van jullie zit meer vast aan de kuip, die van mij zweeft eigenlijk boven de kuip, waardoor er onder het raam ook wel wat airflow loopt.
 
Laatst bewerkt:
Had fijn geweest als Ermax 2 sleuven in de ruit had gemaakt om het vacuüm op te heffen, mooi is 't niet maar ik vind functie ook belangrijk.
 
Contact gehad met YSS in Schijndel, kunnen shocks leveren voor de 350 maar hebben er geen gegevens van en hebben dus mijn scoot nodig om ze 'from scratch' op te bouwen.

Best interessant.....prijstechnisch ook!

Lijkt wel of de 350 een eenzaam bestaan lijdt, waar je ook vraagt, niemand weet of heeft er iets van.
 
Lijkt wel of de 350 een eenzaam bestaan lijdt, waar je ook vraagt, niemand weet of heeft er iets van.
Dat is zeker zo, het heeft bijna 2 jaar geduurd eer een webschop de 350i op de lijst had staan, niettegenstaande algemeen bekent was dat de 350 "tot de laatste schroef" anders was dan de 300i.
Ook op Ebay is het aanbod tot nu toe erg beperkt.
Mischien valt de Europese verkoop wat tegen?
 
Lijkt wel of de 350 een eenzaam bestaan lijdt, waar je ook vraagt, niemand weet of heeft er iets van.
Dat is zeker zo, het heeft bijna 2 jaar geduurd eer een webschop de 350i op de lijst had staan, niettegenstaande algemeen bekent was dat de 350 "tot de laatste schroef" anders was dan de 300i.
Ook op Ebay is het aanbod tot nu toe erg beperkt.
Misschien valt de Europese verkoop wat tegen?
 
Nog ff over bikersbuyit.com

Heb na betaling om een factuur gevraagd, werd mij gezegd dat ik die zou ontvangen als 'ie er is'??

Nu 2 weken verder nog niets gezien en reactie op mail komt er ook niet.....vreemd!
 
Best wel raar...

Na een mooi idee van YSS Nederland en mijn reactie daarop afgelopen vrijdag, niks meer gehoord!

Slordig....kost klanten.
 
Geen idee of er verschil zit tussen de remmen van de DT 300 en de 350. Onderstaande betreft mijn DT300 zonder ABS.

Mijn DT heeft weer een vers setje schijf en blokken voor.

De remzuigertjes zaten weer helemaal vast. Dit is al de tweede keer dat ik de remklauw uit elkaar moest halen. Er zat weer corrosie in de groeven onder de keerringen. Het remmen "vet" heeft dus ook niet optimaal gewerkt? Maar goed het zit weer in elkaar. Voor de volgende keer ook maar eens op zoek naar een revisie setje voor nieuwe rubber keerringen.

De remblokjes moest ik ook weer iets pas maken. Vorige keer moest ik met Polini blokken iets van het nokje van de achtterplaat afvijlen. Deze keer had ik EBC en ging de geleidepen niet door het gat.

Dan ga ik straks even een proefritje maken.
 
Rijdt je ook in de winter en hoe spuit je hem af?

In de pekel rijden icm afspuiten met hogedruk veroorzaakt deze problemen.

Reden dat ik niet meer rijd als er pekel ligt, beetje klaar met die smerige bende.
 
Contact gehad met YSS, drukte en onderbezetting was de reden van het gebrek aan reactie.

Moet mijn achtervering opsturen, dan maken ze deze na maar dan met zwaardere veren en aangepaste demping, custom built dus:)

Prijs valt me alleszins mee.

Weet iemand of de linker en rechter demper in de basis hetzelfde zijn?

Onderdeelnummers verschillen wel.
 
Verschillende onderdeel nr's. zijn er in dit geval enkel en alleen om het veschil aan te geven tussen de draairichting van de 5 veervoorspanningsstanden.
Schokkies zijn gewoon gelijk aan elkaar.
 
Rijdt je ook in de winter en hoe spuit je hem af?

In de pekel rijden icm afspuiten met hogedruk veroorzaakt deze problemen.

Reden dat ik niet meer rijd als er pekel ligt, beetje klaar met die smerige bende.
Ja ik rij flink door de pekel en dat zie ik ook als oorzaak. Dat blijft een zwak punt bij motoren en scooters met dergelijk remtangen, had ik voorheen met Tokico hetzelfde.

Nee ik spuit niet af met hoge druk. Ik snap wat je bedoelt wat hoge druk doet op lagers etc. Maar ook al zou je met hoge druk spuiten dan moet je al echt van dichtbij gericht spuiten tussen de rug van je blokje en de klauw en dan nog ben je niet in de groeven onder de keerringen. Al kan ik mij wel voorstellen dat alles wat je wegspuit de "brug" van vet wegneemt waardoor pekel nog sneller naar binnen kan trekken. Ik kan er een heel verhaal van maken maar met hoge druk spuiten zal zeker niet bevordelijk zijn. In ieder geval gaan ze bij mij met de combi wel pekel geen hoge druk ook snel vastzitten. Zoals ik rij mag ik in mijn handen knijpen als ze het twee jaar volhouden, maar ik moet ze eigenlijk elk jaar uit elkaar halen.

Als je alleen met mooi weer rijdt zullen dezelfde remtangen waarschijnlijk jaren probleemloos kunnen blijven functioneren. Volgens mij blijf je dit houden met de combinatie pekel en constructie van de remmen. Jammer dat de fabrikant geen remmen monteert met een stofkap zoals bij een auto vanaf een goedkoop instapmodel en ik dacht ook bij de betere motorremmen.
 
@Jan, bedankt voor de info, bij sommige scooters zijn ze net even verschillend aan elkaar, net iets langer of ander bevestigingspunt.

@Bob, is m.i. ook de hoofdoorzaak.
Heb het zelf eigenlijk nooit gehad omdat ik een onwijze poetser ben, door de pekel betekende meteen afspoelen met koud water.
Haal wel 2x per jaar m'n remmen helemaal los, helemaal schoonmaken en alles in het vet.
Cilinders wip er pas uit als het nodig is, de Pan is een crime om goed te ontluchten:(
 
Dit jaar heb ik mijn bijna 30 jaar oude SRX verkocht met origineel 13k op de teller. Die motor heeft nooit pekel gezien en die remmen functioneren nog prima. Het enige wat ik daarbij merkte is dat de remvloeistof sneller verkleurde door het vaker stilstaan.

Ik ben niet zo een poetser, maar ik rij met de scooter elke dag en dan is er geen beginnen aan met afspoelen. Ik vraag mij ook af of dat afdoende zou zijn. Het is niet alleen het uiteinde van de zuigertjes maar in de groeven onder de keerringen. Een keertje rijden als er nog wat droge pekelresten liggen is natuurlijk ook anders dan regelmatig door de regen rijden na een fikse strooiactie.

Net als veel dingen is ook ontluchten simpel met mijn Kymco (geen ABS versie). Ik rijd op deze manier wel altijd met verse remvloeistof, dat dan weer wel :) Op de Pan heb je zo een gecombineerd remsysteem al dan niet met ABS? Die moderne systemen hebben ze ook bij dealers moeite met ontluchten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan