Kymco Vraag

Sender

MF veteraan
23 jan 2011
7.437
495
Noord-Holland
Beste MF-scooteraars,

Ik heb een Kymco Agility 125 voor dagelijks schoolgebruik, leuk ding en lekker zuinig, maar naar mijn idee nog niet zuinig genoeg. Ik heb het een paar keer gemeten, en ik kwam net niet op 1:25 uit. Ik lees andere gebruikers die altijd minimaal 1:30 halen.
Met mijn 650cc ER6N rijd ik nog bijna net zo zuinig :P

Ik las tevens ergens dat een hoop 4takt scooters af fabriek een grote sproeier gemonteerd krijgen en dus rijk afgesteld worden, voor de inrijperiode. Bij de 1e beurt wordt dan de "normale"sproeier erin gezet.

Zou het kunnen dat ik nog de "rijke"inrijafstelling heb?Ik kocht mijn scooter namelijk met 970 km op de teller, dus zou best kunnen dat de eerst beurt nog niet gedaan was.
En ja ik zou de sproeier eruit kunnen halen en kijken, maar misschien kan iemand mij vertellen of het uberhaupt klopt en welke maat er dan evt in zou moeten zitten....
 
De Kymco staat af fabriek eigenlijk al te schaal afgesteld, dat gebruik van 1 op25 is normaal voor dat type scooter
Tja gewone carburateur veel zuiniger zal je hem niet krijgen, behalve in de winter als het sneeuwt en je daardoor bijna geen gas kunt geven.
 
Ligt aan je rijstijl.

Ik haalde iig wel 1op 30, uitzonderlijk nog eens 1 op 33.

Maar goed dan moet je nooit vol gas geven. En ik zat nooit op de snelweg.

Wat meer gassen kwam ik ook wel 1 op 27 ofzo
 
Tsja, 1 op 25 is niet bijzonder zuinig voor een 125cctje. Maar ik geloof dat het blok van de Kymco nou niet bepaald een hypermodern, state of the art apparaat is.

Misschien dat er ooit lichtere rollen in zijn gezet. Dat zou de acceleratie kunnen verbeteren maar dat gaat ten koste van het verbruik. Mijn ouwe Leonardo 250 haalde eerst +- 1:30, na het plaatsen van lichtere rollen nog maar 1:27. Was ik tevreden mee.

Anders misschien tijd voor een beurtje, is het luchtfilter schoon? Welke kleur heeft de bougie? Klepspeling in orde?

Er huist hier ook een Agility-topic. Je zou daar eens kunnen lezen of vragen naar andere mensen hun ervaringen. Dat je niet iets probeert te verhelpen wat er niet is.

Succes ;)
 
De Kymco 125cc heeft een GY6 blok in 125cc uitvoering.
Een recht aan toe blok zonder franje...in-uitlaatklep aangedreven door
een kettingtje, bovenliggende nokkenas, krukasje, cilindertje met kop en
een carburateur. De aandrijving is een vario, V-snaar en koppeling.
Niks meer en niks minder. That's it.
Goed afstellen en rustig rijden geeft het zuinigste verbruik bij dit soort blokjes.
Experimenteren met sproeiers (zomers/'swinters) om het motortje beter te laten lopen kan maar zal niet echt merkbare brandstof vermindering geven als je er niet rustig mee blijft rijden :z
 
Mijn kymco 125cc doet ongeveer 1 op 27. Niet zo heel slecht als ik hier de cijfers van de zware scooters bekijk, die vaak over 1/25 tot 1/14 gaan!!
 
Wie geeft mij eens wat meer uitleg over zo'n 125 van Kymco.
Ik ben namelijk geïnteresseerd.
Ik rijd nu (noodgedwongen) met de Agility 50cc van vrouwlief maar zou liever overstappen op 'n 125.
Kan je goed met het verkeer (70 km/u-wegen vooral) ?
Is ie voldoende snel weg bij groen licht ?
Nog tips ?
 
Ik heb vroeguhh...een Kymco Agility 125cc gereden.
Het verschil tussen een 50cc en een 125cc is aanzienelijk.
Dus ga je er zeker in power op voorruit, mits je je A hebt (NL)
Zo'n Kymcootje 125cc is vlot weg en kan wel tot zo rond de 100 km/u.
Snelweg kan, maar is door de kleine wielen (12 inch) en smalle en lichte uitvoering niet wenselijk :N
Korte snelweg ritjes kan wel met pak aan voor de nodige bescherming.
In de stad kan je er mee in je gewone (spijker)kleding (evt met motorjack) mee rijden :Y
Op de 80 km/u wegen is ook een pak aan te raden.

De Agility 150cc heeft 16" wielen en door het zwaardere motortje beter geschikt voor de wat langere afstanden op de snelweg, kan wel tot zo'n 120 km/u, maar ook dit type is prima te berijden in gewone kleding in de stad :]
 
Laatst bewerkt:
Maar een Honda sh 125/150 zou mij.een betere keus lijken.

Waarom? Dat lijkt me niet, hij is dubbel zo duur terwijl hij even snel gaat, zowat hetzelfde verbruikt, evenveel kost aan verzekering, en, mijns inziens, niet echt mooi is. Kymco heeft ook een modelletje met van die grote wielen, dan koop je beter zo een als je grote wielen wil. Mij lijkt dat kymco een model heeft voor elk wat wils, als je niet te veel geld wil uitgeven.

Als je grondige redenen hebt waarom je dubbel zoveel geld wil uitgeven voor hetzelfde, hoor ik het wel heel graag natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Wie geeft mij eens wat meer uitleg over zo'n 125 van Kymco.
Ik ben namelijk geïnteresseerd.
Ik rijd nu (noodgedwongen) met de Agility 50cc van vrouwlief maar zou liever overstappen op 'n 125.
Kan je goed met het verkeer (70 km/u-wegen vooral) ?
Is ie voldoende snel weg bij groen licht ?
Nog tips ?

Ik heb de kymco like 125. Ik gebruik hem als ontspanningsvervoersmiddel en om enkele keren per week mee te gaan werken (15km), en dit heel het jaar door. 120km/u wegen berijd ik niet, of het moet niet anders kunnen. Dat is tot nu toe een keer of 2-3 voorgekomen, en dan telkens een klein stukje. Daarvoor gaat hij te traag.

Aan stoplichten ben ik voor de auto's weg. Tot 50km/u blijf je ze goed voor, daarna komen ze al snel dichter. Het is dus goed mogelijk om, bij rood, tussendoor te rijden en vanvoor te gaan staan.

Hij rijdt net geen 100 km/u op de teller. Bij mij althans, haalt'ie de 100 net niet, maar ik ben wel groot (1m91). Een collega die wat minder hoog uitsteekt haalt net iets boven de 100 op rechte weg. (Bij bergop of bergaf, wind mee of wind tegen kan de topsnelheid natuurlijk zat dalen of stijgen!) Hoeveel dit op gps is weet ik niet, dat heb ik nooit uitgetest omdat ik m'n gps niet graag over de grond zie stuiteren als hij losgaat. Het zal best wel wat minder zijn, ik heb de indruk dat de teller zeker afwijkt. M'n vrouw die eens met de auto achter mij reed, vertelde me dat de volgassnelheid ongeveer 88kmkm/u was.

50-70 of 80 wegen: ideaal, comfortabel en wat reserve.
90 wegen: dat gaat ook goed al moet je dan (bijna) volgas rijden om vloeiend met het verkeer mee te rijden. Als je je plek goed opeist (niet rechts aan de kant rijden) is't perfect en is het zeker niet zo dat de auto's er massaal langswillen. Als je elke dag een km of 10 90-wegen ertussen hebt, is het goed te doen. Als het echt 30-40 km 90 per uur moet ga je het blokje misschien wel pijn doen. Je zegt echter dat je vooral 70-wegen hebt, waaruit ik afleid dat je een Belg bent. Voor vooral 70-wegen is deze scooter echt ideaal, daar heb ik hem ook voor gekocht. Ik vind het veel veiliger dan een 50cc omdat je met een 50cc op wegen zonder fietspad altijd gevaarlijke situaties creëert omdat de auto's je voorbij willen. Met de 125 rij je lekker mee aan en wil niemand je langs, zeker niet als je je plaats opeist.

Succes en laat ons horen wat het is geworden!
 
Inderdaad, Metalpe, ik ben Belg :-)
Ik rijd dagelijks zo'n 10 km heen en 't zelfde terug.
Van een stukje buiten Antwerpen zo los door de stad. Dus de meeste wegen zijn tussen de 30 en 70 km/u.
Inderdaad, met 'n 50 cc kom je soms in lastige (lees gevaarlijke) situaties, vooral door toedoen van ongeduldige/roekeloze chauffeurs die de 30 of 50 aan hun zware voet lappen.
Ben dus volop aan 't rondsurfen/kijken voor een leuke 125.

Bedankt voor de toelichting (ook aan de andere schrijvers trouwens)
 
Laatst bewerkt:
Waarom? Dat lijkt me niet, hij is dubbel zo duur terwijl hij even snel gaat, zowat hetzelfde verbruikt, evenveel kost aan verzekering, en, mijns inziens, niet echt mooi is. Kymco heeft ook een modelletje met van die grote wielen, dan koop je beter zo een als je grote wielen wil. Mij lijkt dat kymco een model heeft voor elk wat wils, als je niet te veel geld wil uitgeven.

Als je grondige redenen hebt waarom je dubbel zoveel geld wil uitgeven voor hetzelfde, hoor ik het wel heel graag natuurlijk.

Nou ik heb een honda dylan gehad, en die zijn echt niet hetzelfde als de kymco.

De honda is comfortabeler, is overduidelijk sneller en rijdt veel fijner. En de onderdelen gaan langer mee.

En ik heb dus ook een 2X agility 125 fat gehad, en zelfs een city ;)

De honda is op alle punten superieur. Dus ja daar betaal je meer voor.

Edit: En t was ook makkelijker zuinig te rijden op de dylan.

Topsnelheid GPS:
Honda dylan 109 -> 115 teller
Kymco 125 fat 1 93 -> 115 teller :')
Kymco 125 fat 2 91 -> 105 teller
City 125 90 ->98 teller

En dan moet ik zeggen dat ik op de kymcos wel helemaal gebukt zat, wat bij de dylan niet hoeft :). Qua optrekken hou je zon honda ook helemaal niet bij.

Een honda is zon gek idee dus niet.

Maar goed het is ook 8,7 Pk dacht ik, tegenover 14 voor de honda
 
Laatst bewerkt:
Dankje @racer88, wij zitten op dezelfde lijn.
Een gebruikte sh 150 van 2009 met 2x schijfrem met een beetje kmters kost ook de wereld niet, en je hebt er veel langer plezier van.
 
Tsja ik zou zelf ook voor een waterkoeler gaan. Dylan 150 is (buiten NL) ook in 125cc versie geleverd. Ik heb 4 x Aprilia Leonardo gehad waarvan 2 met 125cc, daarmee haalde ik ook zo'n 105 op de GPS. Dylan is ook een goed plan en in BE en DE ook als 125cc geleverd.

Het is ook effe wat "meer" scooter dan een Agility. Vind ik. Betere koeling, remmen, wegligging. En de Leonardo's hebben een zee van ruimte onder het zadel, althans zeker voor een compacte scooter.

Voor "hetzelfde" geld koop je wel een wat jongere Agility, maar het is net waar je meer waarde aan hecht.
 
Ik heb een vergelijkbaar scooter als topicstarter een Piaggio Fly 125 4-takt carburateur voor de winter.
Ik heb ook een 850 Aprilia Mana, en merk dat als je deze motor gewend bent je bijna alleen maar volgas geeft op een 125cc omdat het gewoon voor je gevoel zeer TRAAG gaat allemaal. Ik haal ook ongeveer 1:25, 1:30 kan je wel halen maar dan zit je op de snelheid van een bromscooter.
Wat het belangrijkste verschil is tussen bijvoorbeeld een Honda Dylan en een Kymco Agility 125cc is het verschil in motorblokken: de kymco agility heeft een simpel lucktgekoeld blok en de dylan een modern watergekoeld blok, deze rijden gewoon een stuk beter, gasreactie, acceleratie, topsnelheid, alles is superieur op de Honda Dylan ook het zuinigere rijden gaat makkelijker door de soepele vermogensafgifte bij lage toeren.
 
Humghum..... Als ik nog ff mag. Ik had het over de nog betere SH 125/150.

Omdat jullie het allemaal over de dylan hebben.

Ps. Het beste aan mijn Kymco city waren de remmen met malossi blokken , gewoon ongekend goed remmen.
 
Laatst bewerkt:
Humghum..... Als ik nog ff mag. Ik had het over de nog betere SH 125/150.

Omdat jullie het allemaal over de dylan hebben.

Ps. Het beste aan mijn Kymco city waren de remmen met malossi blokken , gewoon ongekend goed remmen.

Ja de dylan is nog wa goeikoper enn vind m mooier :+

Maar SH zeker ook goed ding :Y misschien zelfs beter dan de dylan
 
Ja de dylan is nog wa goeikoper enn vind m mooier :+

Maar SH zeker ook goed ding :Y misschien zelfs beter dan de dylan
De remmerij is bij de type's met trommelrem achter gelijk aan de dylan
Later is de schijf er achterop bij gekomen en een grotere schijf voor, en dát type remt aanzienlijk beter.
Altijd wel goed opletten er zijn in 2008-2009 veel oude modellen verkocht, die met grote stickers op de kappen onder de buddy.
Dus je moet wel goed je huiswerk doen om niet met het foute(oude) type thuis te komen, bv nog eentje zonder injectie.
 
De remmerij is bij de type's met trommelrem achter gelijk aan de dylan
Later is de schijf er achterop bij gekomen en een grotere schijf voor, en dát type remt aanzienlijk beter.
Altijd wel goed opletten er zijn in 2008-2009 veel oude modellen verkocht, die met grote stickers op de kappen onder de buddy.
Dus je moet wel goed je huiswerk doen om niet met het foute(oude) type thuis te komen, bv nog eentje zonder injectie.

Ja die dylan had trouwens ook een soort remsysteem dat je altijd makkelijk kon bij remmen, hij remde dan automatisch met voor en achter. Vond ik ook wel tof!

Maar iig het ging hier over de agility!

70 wegen? Doen

80 wegen-> kan nog steeds, verbruik zal stijgen.

90-100 wegen niet doen
 
70 wegen? Doen

80 wegen-> kan nog steeds, verbruik zal stijgen.

90-100 wegen niet doen

Zo is het. Voor wat jij aangeeft, lijkt mij de agility zeker voldoende, zelfs ideaal.

Verder, met het Honda-verhaal, ik heb er gen ervaring mee. Als de kenners hier op het forum, en geloof mij, er zitten er genoeg tussen met heel wat ervaring en technische bagage, zeggen dat honda kwalitatief boven kymco staat wil ik dat best geloven.

Ik rij nu echter 1,5 jaar op m'n kymco, een 125cc'tje dat nieuw slechts €1800 (of zelfs €1650 op het autosalon) kost. Ik heb 10 000 km intussen, in regen, wind, sneeuw, pekel etc gereden en ik heb nog nooit 1 probleem gehad, waarmee dan ook. Hij heeft mij nog nooit in de steek gelaten, geen seconde gesputterd, niet gestart, gerookt, ge... noem maar op.

M'n enige kosten waren de onderhoudskosten. Daarom zou ik, als het mij in de toekomst zo blijft meevallen met Kymco, niet naar een duurder merk gaan. De toekomst zal het echter uitwijzen.

't Mag wel beter zijn, maar als ik zonder stukken kan blijven rijden, is er voor mij geen reden meer geld uit te geven en zal m'n volgende weer een Kymco, Daelim, Sym, of iets in die aard zijn. Voor elke dag 20 of 30 km, is dat meer dan voldoende.
 
Zo is het. Voor wat jij aangeeft, lijkt mij de agility zeker voldoende, zelfs ideaal.

Verder, met het Honda-verhaal, ik heb er gen ervaring mee. Als de kenners hier op het forum, en geloof mij, er zitten er genoeg tussen met heel wat ervaring en technische bagage, zeggen dat honda kwalitatief boven kymco staat wil ik dat best geloven.

Ik rij nu echter 1,5 jaar op m'n kymco, een 125cc'tje dat nieuw slechts €1800 (of zelfs €1650 op het autosalon) kost. Ik heb 10 000 km intussen, in regen, wind, sneeuw, pekel etc gereden en ik heb nog nooit 1 probleem gehad, waarmee dan ook. Hij heeft mij nog nooit in de steek gelaten, geen seconde gesputterd, niet gestart, gerookt, ge... noem maar op.

M'n enige kosten waren de onderhoudskosten. Daarom zou ik, als het mij in de toekomst zo blijft meevallen met Kymco, niet naar een duurder merk gaan. De toekomst zal het echter uitwijzen.

't Mag wel beter zijn, maar als ik zonder stukken kan blijven rijden, is er voor mij geen reden meer geld uit te geven en zal m'n volgende weer een Kymco, Daelim, Sym, of iets in die aard zijn. Voor elke dag 20 of 30 km, is dat meer dan voldoende.

Je verhaal klopt prima. Voor spaanse zelfs maar 1599 betaal btw. Maar iig

Je moet eens gaan kijken bij kilometerstanden van 30-40-50 km.

Ik zie toch een aardig verschil met de agility waar zon 12000 op staat tov de honda. Gewoon veel verder versleten.

Maar goed om de paar jaar een nieuwe kymco, of heel lang een honda. dat is je keus.

De afschrijving zal gelijk zijn ( Heb zelfs nog een agility 125 cc doorverkocht met winst).

je koopt bv 2 keer kymco en verkoopt hem door met 200 afschrijving. of Je koopt een dylan oid en na wat langere tijd 400 afschrijving.
 
Ik vond mijn Kymco city maar matig mbt. De kwaliteit zowel het motorische gedeelte als het body en frame.
Al wel gezegd Moët worden dat je het wel door het prijsbrilletje moet zien, maar de markt is sterk veranderd en er zijn meer scooters die beter zijn en gezien de prijs maar nauwelijks duurder zijn als Kymco.
 
Terug
Bovenaan Onderaan