Kymco Xciting 500 koud starten geeft problemen!

redgixxer

Die hard MF'er
20 apr 2003
268
42
wetteren
Ik bezit een kymco Xciting 500i van 2009, verkocht in 2010 met 6000KM.
Deze morgen in temperaturen van 5 graden wou deze niet starten,2de battery van een andere scooter erbij gehangen en toen starte hij pas. Ik heb nog al gelezen van zulke gevallen bij de Xciting maar nergens was een oplossing te vinden! Is dit echt zo een kinderziekte bij kymco? Koud starten is voor mij enorm belangrijk voor woon/werk verkeer .Mijn sym 250 heeft me hier nooit laten staan .Iemand een oplossing ervoor ?
 
Waarschijnlijk probleem met je batterij :
ja kan hier veel items vinden op Motorforum, als je de boven het menuitem Zoeken indrukt en batterijproblemen indrukt of startproblemen
Maar bondig :
- meet de spanning eerst tussen de + en - van je batterij (moet best 12 à 13 V= zijn in onbelaste toestand, in laadtoestand (bij draaiende motor) + 1,5 V, dus 13,5 à 14,5 V=
- wanneer je snel capaciteit verliest meet je best de zuurtegraad indien mogelijk
- kijk of er geen stroombronnen zijn die ook bij stilstand stroom afnemen (bv. meettoestelllen, ingeplugde toestellen qua muziek, gps, die steeds aanstaan, alarm- en/of trackingtoestellen)
- indien dat zo is, raad ik je sowieso aan om altijd hem aan een goeie, (slimme + die laadt enkel indien er behoefte is, anders gaat die in slaapstand) druppelllader te hangen, zodat je steeds met een perfect geladen batterij kan vertrekken. Heel nuttig, zowel voor all season rijders, maar ook zeker voor de "enkel zomer-rijders".
Er is veel meer te vertellen over batterijen, maar daar raad ik je de zoekfunctie aan of even te googlen. Want de laatste maanden heb ik reeds verschillende malen hetzelfde verteld hier.
Maar gebruik eerst eens een goeie druppellader zoals de Optimate 4, die kan zelfs in een beperkte mate batterijproblemen oplossen die iets verder gaan dan enkel laden.
Als deze je batterij terug in orde krijgt, dan hoef je geen nieuwe te kopen, je kan trouwens aflezen op het display hoe kwalitatief en gezond je batterij nog is.
Succes.
Succes
 
Bedankt voor de antwoorden! Mijn oplader is nog de optimate 3, en dus zonder display .
Ik heb de batterij een nachtje laten laden en kom nu op 12.9v . Batterij terug gemonteerd en meteen starten. We zullen per dag eens nameten hoe snel deze zakt. Wel was het raar dat de startmotor mooi rond draaide toen deze niet wou starten,dus het zou de electronica kunnen geweest zijn die te weinig stroom kreeg .Ik heb nog al batterijen geweten waar 12.5v te meten viel en toch defect waren door een amperage drop tijdens het starten.

Is een lithium-ion batterij dan zo veel beter ? En kan deze gewoon opgeladen worden met een optimate 3 ?
 
ik heb om de 3 jaar een nieuwe accu nodig,anders blijf je dat houden met veel kou.
 
Ik gebruik mijn scoot al 7 jaar iedere dag en heb er nog nooit een nieuwe accu in gedaan ... ook nog nooit aan de optimate gedaan. Gewoon starten en rijden iedere dag :)
 
Ruim 3 jaar en 38.000 km. met de Xciting gereden. Sept. 2014 de 3e accu geplaatst. Scooter was uitgerust met een GPS tracking system maar een dergelijke lekstroom is volgens mij te verwaarlozen. Vanaf het begin kwam het bij mij ook regelmatig voor dat ik 2 of 3 keer moest starten. Met de inmiddels aangeschafte Honda SW heb ik hier nog geen last van gehad. Daarbij moet wel vermeld worden dat ik dagelijks 2 x een rit van 7 km. woon/werk afleg, ook niet echt bevorderlijk voor de conditie van de accu en de uitlaat die ook na 3 jaar vervangen is. Frequent gebruik van de Optimate in de wintermaanden is me nu wel duidelijk geworden. Overigens heb ik 3 jaar met veel plezier deze Xcting bereden. Het verschil met de Honda SW (2T) is aanzienlijk maar dat is het bekende verhaal van de appelen en peren die je niet met elkaar moet vergelijken.

Mijn advies betreft de accu luidt dan ook:
Beschik je niet over de luxe om je tweewieler verwarmd te stallen, gebruik zeker tijdens de wintermaanden regelmatig de acculader. De Optimate 4 is in mijn ogen een prima ding die het natuurlijk gebruik van een accu prima nabootst en je accu in conditie houdt.

Peter
 
Terug
Bovenaan Onderaan