Hoera!!!!!
De boel laadt weer op.
Allereerst heb ik de nodige bypasses gemaakt.
Daarvoor heb ik de losse spanningsregelaar en de losse diodedrager beiden verbonden met de massa.
De Plus heb ik rechtstreeks op de accu gezet en een los controlelampje beveiligd met een zwevende zekering.
Aan de dynamo heb ik alle 5 draden losgehaald en volgens het schema van Guzzigek aangesloten op de diodedrager en op de regelaar.
Vervolgens uitgeprobeerd, de laadstroomlamp brandde nog wel maar was een beetje onrustig, aan - uit enz.
Daar was dus al een beetje winst.
Bij de dynamo meette ik stroom op D+ als de kabel los lag, als de kabel erop zat meette ik geen stroom meer.
Waar blijft dat dan vraag je dan aan jezelf.
Ik heb toen alles weer losgemaakt en heb de dynamo en de rotor eraf gehaald.
Toen bekeken hoe het er onder eruit zag, alles was gaaf, maar wel een beetje vettig en ook niet echt schoon.
Remmenreiniger van de Action en een doekje doet wonderen.
Toen het hele spulletje weer in elkaar gezet en opnieuw getest met de bypas.
Ik geloofde mijn ogen niet, het lampje ging uit en het lichte weer op bij hele lage toeren, net zoals het hoort.
Laadstroom gemeten en ik kwam uit op een dikke 14 volt.
Helemaal gelukkig natuurlijk.
Vervolgens heb ik opnieuw alles losgemaakt en de dynamo en rotor vervangen door mijn oude spulletjes.
Dat aangesloten op de originele bedrading en toen weer gestart.
Helemaal goed, lampje ging uit en de laadstroom eveneens weer boven de 14 volt (accu was bijna leeg).
De nieuwe used maar gereviseerde dynamo en rotor had ik dus helemaal niet nodig.
Zal Mark vragen of hij ze terug wil kopen.
Allemaal bedankt voor het meedenken.
Wie trek heeft aan gebak, kom gerust aan maar wel eerst even melden op
nwam69@gmail.com