Gek genoeg is er geen C nummer te vinden (tsjechisch lager) maar voor oude/rare motoren gebruik ik altijd/overlas C3 lagers..
Waarom zou je een goede lager gaan vervangen? tenzij je niets beters te doen hebt of de blok heb je open liggen.
Even lezenEven lezen.
Hij heeft het blok open liggen.
Gevorderde lagerschade is vaak te zien op de rollen en of binnen / buitenring in de vorm van pitting of doffe plekken. Beginnende lagerschade is vaak niet visueel vast te stellen, zit zijn alleen de rolelementjes welke door de "smeerfilm heen gaan". Let wel op vaak is de loopbaan van de kogels / rollen een beetje dof terwijl er niks aan de hand is. Kooibreuk van een lager is ook fataal, maar helaas niet te zien en te voorspellen. Ik weet niet hoe groot het lager is en of je de loopvlakken een beetje makkelijk kan zien? Gezien het lager (volgensmij) niet erg duur is, het blok al open ligt zal ik en het een bekende kwaal is zou ik persoonlijk het lager vervangen.
Mogelijk kan je er dan gelijk een lager inzetten met een hoger dynamisch draaggetal (C), dit zou dan in theorie langer mee moeten gaan.
Goed verhaal GeeJee86Als het een tsjechisch lager is zou ik persoonlijk een zweeds top product in zetten en dan geen Ikea, maar SKF mits beschikbaar natuurlijk. Mijn ervaring is dat SKF en FAG toch met kop en schouders boven de rest uitsteken.
Met het toepassen met C3 lagers moet worden uitgekeken, deze aanduiding heeft niks met de kwaliteit te maken, maar met de lagerspeling. Een andere lagerspeling kiezen kan juist een nadelig effect hebben Lagers met een grotere speling (C3) worden vaak ingezet al verschillende onderdelen een ongelijkmatige thermische groei doormaken, dit wordt dan gedaan om de (tijdelijk) de afwijking op te vangen van de onderdelen.
De C waarde welke ik bedoel is een reken waarde welke wordt gebruikt om de theoretische levensduur uit te rekenen.
Even lezen
Hij geeft in de OP aan dat bij vervangen van dat lager de hele bak open moet en daar wil hij niet aan beginnen.
Klopt dit is een speciale Jawa maat.En dan heb ik het nog niet eens over de naaldlagertjes-zonder-kooi-dus naaldjes overal als je de as wegneemt. en weet de maat niet te vinden voor met-kooi vervanging van de hulpas van de versn. bak en small-ends..
over niets beters te doen gesprokenWaarom zou je een goede lager gaan vervangen? tenzij je niets beters te doen hebt of de blok heb je open liggen.
10 euro uitgeven en zekerheid hebben lijkt me wel gezond. Natuurlijk is dat een dikke investering in je gemoedsrust, maar je slaapt wel lekker.
11 euro 40 de stuk.Ik vind dat je nog wel vrij postitief ingesteld bent.
Denk toch dat het wel "iets" duurder word dan 10 euro, vooral omdat ik al wat lees over speciale Jawa naaldlagers.
.
Dat dacht ik dus al naar wij dachten *Ik zei ook denk. Valt me inderdaad mee.
Heb zelf al eens een C3 naaldlager met binnenbus van een Honda koppeling vervangen. Was toch wel een ehh heel stuk duurder.
Dat dacht ik dus al naar wij dachten *