Zo ja, zijn er nog andere effecten te verwachten van een lagere bandenspanning?
Mijn advies is om alleen voor extreem circuitgebruik de bandenspanning te laten zakken. Op straat heeft het minder voordelen dan nadelen.......
Op straat altijd 2.5/2.7 gereden met mpp's, nóóit problemen gehad wat dat betreft. En dan zou ik het toch écht wel gemerkt moeten hebben
Nu op het circuit afhankelijk van de temp wat meer of minder, maar dat is níet te vergelijken met straatgebruik.
Hou voor normaal en sportief straatgebruik gewoon de aanbevolen druk aan.
Bandenspanning verlagen doe je alleen op het circuit omdat daar de banden veeel warmer worden, daardoor zet de lucht is de banden uit en wordt de druk weer verhoogt.
Ik denk niet eens dat de grip verbeterd bij lagere bandenspanning, waarom zouden ze dat anders vanuit de fabriek niet meteen zeggen dan...
Sterker nog, het stuurgedrag gaat zeker te weten achteruit omdat de band zijn vorm verliest bij lage druk.
Op het circuit 0.3 tot 0.5 Bar lager, om het uitzetten van de lucht in de band te compenseren. ( Band wordt warmer)
met een rondje of twee geduld zijn de meeste moderne banden al goed op temperatuur.
ik rij op straat met mp altijd met 2,5 voor 2,9 achter, nooit problemen mee gehad.Neem aan 2.5 voor en 2.7 achter??
Heb zelf ook MPP en zit een beetje te twijfelen welke spanning nou juist is....
volgens mij is de circuitdruk lager om de band sneller op temperatuur te krijgen en een wat hogere temperatuur te krijgen. Echter met een rondje of twee geduld zijn de meeste moderne banden al goed op temperatuur.
volgens mij is de circuitdruk lager om de band sneller op temperatuur te krijgen en een wat hogere temperatuur te krijgen. Echter met een rondje of twee geduld zijn de meeste moderne banden al goed op temperatuur.
en ook weer op spanning.
Kip of het ei?
Maar iig. ga ik dit weekend kijken of en hoeveel de spanning gestegen is als ik van de baan kom. (als we tenminste een droge sessie krijgen)
Als je sportief wilt rijden en veel grip wil hebben kun je beter naar andere banden omkijken,zoals bv mpp(2ct)veeeel meer grip dan zowel bt014 en(zeker) bt021
Ja, maar ik kijk ook naar de levensduur (vandaar de geplande 021 achter), wat zijn jouw ervaringen op dat gebied?
mpp 16000km voor en 8000 km achter
Een veel voorkomende misvatting!Ik denk niet eens dat de grip verbeterd bij lagere bandenspanning, waarom zouden ze dat anders vanuit de fabriek niet meteen zeggen dan...
Sterker nog, het stuurgedrag gaat zeker te weten achteruit omdat de band zijn vorm verliest bij lage druk.