Lagerschaal uit versnellingsbak peuteren

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.804
513
Ik heb de versnellingsbak van mijn Rus open liggen. Het achterste lager van de prise-as zit op de as, maar de lagerschaal zit nog achterin het versnellingsbakhuis. Iemand een goeie tip om dit eruit te krijgen? Werkt de truc met een lasrups erin leggen (zoals bij balhoofdlagers) hier ook?

Alle tips zijn van harte welkom :) .
 
Ja las werkt ook of trekding erin vast lassen. Door slijpen kan ook met dremel als je erbij kunt.

Of gewoon op zijn kant leggen bak warm maken en dan ijs op/in schaal donderen voor schrikken gaat ook.

Succes :)
 
Een lasrups erin leggen lijkt me geen verkeerd idee, er zijn ook speciale lagertrekkers voor in de handel. Ik heb eens een koppelinghuislager verwijderd d.m.v. een buis die ik op de buitenschaal had gelast. Met behulp van een pin die ik weer dwars op het andere uiteinde van de buis had gelast kon ik de lager er met een hamer uitslaan.
 
Als het gat aan de achterkant dicht is, dan een pen erin steken die PRECIES in de lagerring past, met een dikke dot vet erachter, geef er een paar fikse tikken op, en het lager wordt door het vet eruit geperst.
Let op dat je eea goed ondersteund, want er is zo iets krom geslagen.
Een lasrups erin leggen is ook een goede manier.

Paul.
 
Er bestaan ook mini-grijpertjes of je zou zoiets kunnen knutselen van een bladveertje met de uiteinden rond op voldoende grijp-afstand naar elkaar gericht. Daar in het midden een draadje aan en door een eindje holle buitenkabel steken. Zo kom je op bijna alle plaatsen en als je het draadje door de buitenkabel heen strak trekt "bijt" dat beestje waar je maar wilt want door dat klemmetje tegen de buitenkabel-opening te trekken "hapt" het.
Een soort flexibele tang dus of klem-pincetje voor het lichtere werk.
 
@Paul: Gat is helaas niet dicht aan de achterkant, maar ook weer niet groot genoeg om er iets doorheen te kunnen steken om de schaal eruit te tikken.

@Ro: Elektrisch kookplaatje, dus verwarmen. Kan dat ook met een gasbrander(tje), of is dat te lomp?

Lasrups is de laatste optie op dit moment, ik heb zelf nl. geen lasapparaat (kan trouwens ook nauwelijks lassen :P ) dus daar moet ik dan even wat voor regelen.

bedankt allemaal voor de tips! :)
 
@Paul: Gat is helaas niet dicht aan de achterkant, maar ook weer niet groot genoeg om er iets doorheen te kunnen steken om de schaal eruit te tikken.

@Ro: Elektrisch kookplaatje, dus verwarmen. Kan dat ook met een gasbrander(tje), of is dat te lomp?

Lasrups is de laatste optie op dit moment, ik heb zelf nl. geen lasapparaat (kan trouwens ook nauwelijks lassen :P ) dus daar moet ik dan even wat voor regelen.

bedankt allemaal voor de tips! :)

Met een kookplaatje verwarm je heel geleidelijk en trekt er niets krom. met een vlammetje gaat dat wel eens fout. Je kunt mijn plaatje wel ff lenen, of het bij mij doen.
 
Iedereen bedankt voor de tips! :)

Ik moet zaterdag even een paar nieuwe/andere tandwielen halen, vraag ik daar meteen of zij het ding eruit kunnen krijgen.

Lagertrekker wordt lastig, krijg ik er niet achter.

& verfafbrander is ook nog een optie. :)

Met een kookplaatje verwarm je heel geleidelijk en trekt er niets krom. met een vlammetje gaat dat wel eens fout. Je kunt mijn plaatje wel ff lenen, of het bij mij doen.

Thanks, als het nodig is mail ik je wel even. :)

Heb trouwens nog wel een klein camping-gasbrandertje staan, misschien dat ik daar eens een poging mee waag. Vlammeke is goed regelbaar in ieder geval. Probleem met een elektrisch plaatje is volgens mij dat ik de achterkant van de bak er niet op kan leggen (zit een dikek stomp op waar de prise-as doorheen gaat) dus dan gaat het verwarmen wel erg lang duren ben ik bang. :?
 
Met een kookplaatje verwarm je heel geleidelijk en trekt er niets krom. met een vlammetje gaat dat wel eens fout. Je kunt mijn plaatje wel ff lenen, of het bij mij doen.


Hai Ro, hoe lang moet ik stoken tot dat kreng loskomt :? Heb het hele huis net een tijdje boven een laag gasvlammetje gehad (gezellig, campinggevoel in de garage). Mijn vingers vonden het al heet. Lagerschaal wil echter niet van zijn plek. Toch doorstoken dan maar?

Er zit een heel klein randje onder de lagerschaal, daar zou in theorie net een schroevedraaier tussen kunnen en dan kan het kreng eruit gewrikt worden (alles met beleid uiteraard). Eigenlijk heb ik dus een haakse schroevendraaier nodig. Bestaan die dingen wel :?
 
Hai Ro, hoe lang moet ik stoken tot dat kreng loskomt :? Heb het hele huis net een tijdje boven een laag gasvlammetje gehad (gezellig, campinggevoel in de garage). Mijn vingers vonden het al heet. Lagerschaal wil echter niet van zijn plek. Toch doorstoken dan maar?

Er zit een heel klein randje onder de lagerschaal, daar zou in theorie net een schroevedraaier tussen kunnen en dan kan het kreng eruit gewrikt worden (alles met beleid uiteraard). Eigenlijk heb ik dus een haakse schroevendraaier nodig. Bestaan die dingen wel :?

Een haakse schroevendraaier bestaat wel, maar is niet de oplossing. Hij moet iets van 200 a 300 graden worden. Bij die temp. moet je hem niet vastpakken!
 
Een haakse schroevendraaier bestaat wel, maar is niet de oplossing. Hij moet iets van 200 a 300 graden worden. Bij die temp. moet je hem niet vastpakken!

Lijkt me ook niet verstandig :P . Als het me dit weekend niet lukt maak ik graag gebruik van je aanbod :) . Mail ik nog wel over dan.
 
Nou, vandaag even een uurtje aan het worstelen geweest: heet stoken, gloeiend heet, lager kwam er niet vanzelf uit, paar keer tikken met een schroevedraaier, weer opwarmen, nog meer tikken, nog een keer heet stoken en hoppa, daar kinkelde het ding op de grond. Wat een klus, maar wel weer gelukt.

Nou moet straks het nieuwe lager er weer in; zelfde procedure maar dan de andere kant op?

Iedereen bedankt voor de tips! :}
 
Lager in de verpakking down, dat in een broodzakje doen , en dan in de vriezer voor kwartiertje.. carter warm stoke ...na t warm stoke je lager weer pakken..en der in leggen..t lager valt er dan zo in...

Gaat je lukken !!!
 
Lager in de verpakking down, dat in een broodzakje doen , en dan in de vriezer voor kwartiertje.. carter warm stoke ...na t warm stoke je lager weer pakken..en der in leggen..t lager valt er dan zo in...

Gaat je lukken !!!

Dat laatste in ieder geval, heb er al meer vernieuwd namelijk :P . Maar deze zat wel erg vast.

Over dat invriezen: scheelt maar een graadje of 20 met de buitentemperatuur. Volgens mij levert het goed heet stoken van het versnellingsbakhuis veel meer resultaat.
 
Nou, vandaag even een uurtje aan het worstelen geweest: heet stoken, gloeiend heet, lager kwam er niet vanzelf uit, paar keer tikken met een schroevedraaier, weer opwarmen, nog meer tikken, nog een keer heet stoken en hoppa, daar kinkelde het ding op de grond. Wat een klus, maar wel weer gelukt.

Nou moet straks het nieuwe lager er weer in; zelfde procedure maar dan de andere kant op?

Iedereen bedankt voor de tips! :}

De andere kant op gaat veel makkelijker. 100 graden temp. verschil is meer dan voldoende om hem in zo in te laten vallen. Met eruit halen heb je geen temp verschil. Alleen matriaal verschil (alu zet meet uit dan het lager)
 
True.. True.. Maar je hebt niet altijd de luxe om m zo heet te stoken, als je nou een mooi kaal carterje hebt ok..Dan ist geen probleem, maar mocht dat nou niet kunnen ( denk aan keeringen en andere lagers die moeten blijven zitten ) dan mag je niet zo warm stoken, en kan dat lagertje in de vriezer leggen net t verschil betekenen tussen netjes der in vallen ofjah... net niet dus... Thats ma point... ;)
 
De andere kant op gaat veel makkelijker. 100 graden temp. verschil is meer dan voldoende om hem in zo in te laten vallen. Met eruit halen heb je geen temp verschil. Alleen matriaal verschil (alu zet meet uit dan het lager)

Ja natuurlijk, had ik even niet aan gedacht. Stom van me.

Bedankt iedereen! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan