En messing toevoegdraad gebruiken bij staal/rvs lijkt mij niet helemaal de bedoeling
en waarom zou je, als je toch beschikt over een TIG, nog solderen?
(want de sterkte van een soldeer komt niet in de buurt van een las.)
(verder ook ooit gelezen/gehoord dat voor TIG solderen specifieke toevoeg vereist is, zomaar even hetgene wat voorhanden is gebruiken zal je niet lukken.)
Ja dat soort plaatjes en filmpjes heb ik vaker gezien.Het kan wel,
Ik kan mij een (bekende/ beruchte) garage in Amsterdam herinneren waar raceframes van motoren werden gesoldeerd..
werkte daar iig wel,
2de foto ziet er onwijs gaaf uit.
De vraag hoe doen ze dat?
Zoals ik al eerder aangaf wordt het helemaal niets zodra ik met de messing draad in de buurt van de vlamboog kom.
Wat voor toevoegdraad is het (naam/#) en wat voor gas wordt er gebruikt.
ik zeg niet dat het niet kan of er geen toepassing voor is,nog nooit van hardsolderen gehoord zeker, en vooral als je dun plaatmateriaal wilt "verbinden" wat niet mag vervormen is hardsolderen of braseren een veel betere methode
Hier nog een bericht eerder in dit topic over lassen met silicium brons van MFer Lasklus: Lasklus in "Lassen T.I.G. - M.I.G. - Boog - Autogeen..."Bedankt bluemoon.
Wat ik nodig heb is dus silicium brons of aluminium brons.
Gaan het proberen.
Enigszins gerelateerde vraag, ik heb een grote machineklem die een beetje mishandeld is, op een paar plekken is er materiaal wel wat niet belangrijk is voor de sterkte maar ik wil het opvullen voor ik hem netjes schilder, materiaal zal iets van gietijzer wezen denk ik. En nu las ik hier en daar over nikkelbrons of alubrons toevoeg wat te gebruiken is met TIG?
Iemand een linkje naar het spul wat ik moet hebben?
Lijkt me niet dat een klem van gietijzer is, dat breekt gelijk af, waarschijnlijk warm gewalst staal.
ik zou zeggen met een CO2 (Mig /mag) apparaat de geul dichten en met een slijpschijf vlak slijpen, dat is met het hoekje ook prima te toen.