Lassen T.I.G. - M.I.G. - Boog - Autogeen (Tips en Truuks)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
6 aug 2006
1.263
0
Elst (Utrecht)
Sinds kort heb ikzelf een TIG lasapparaat waarmee je ook kunt booglassen (elektrisch lassen).

Voor de mensen die vragen willen stellen, en/of tips en truuks willen delen de lezers vermeld er dan voor de duidelijkheid bij om welk lasproces het gaat om misverstanden te voorkomen. Vermeld ook het soort materiaal.

Dit topic is voor iedereen, maar hoofdzakelijk voor de amateurs en beunhazen onder ons die dus geen opleiding en/of cursus hebben gevolgd.

O-) Ben benieuwd of er leven zit in dit topic. O-)
 
~
Hehe, die herken ik nog, van een zeer interresant welles nietus, topic.

titanium lasser regio waalwijk?!

Wat ik me afvraag, post eens een foto van de uitlaat nu als je wil, ik ben serieus (en dat meen ik) benieuwd hoe die zich houd :?



Daar gaan we weer, :Z heb er intussen al weer een aantal gemaakt met een 100% tervedenheids score. tot op heden GEEN enkele klacht over niet 1 scheur.

kijk maar in het speed triple topic voor foto's
 
Waarschijnlijk ben je ook de gekleurde Titanium uitlaat van de GP Honda van Pedrosa vergeten deze had meer kleuren dan de regenboog.......

Hehe, die herken ik nog, van een zeer interresant welles nietus, topic.

titanium lasser regio waalwijk?!

Wat ik me afvraag, post eens een foto van de uitlaat nu als je wil, ik ben serieus (en dat meen ik) benieuwd hoe die zich houd :?Probeer te dippen met je toevoegstaafje in plaats van hem in het smeltbad te houden, zo blijft je toevoegdraad koud en kun je het smeltbad sneller laten stollen door de toevoeging.
Op die manier kan je sneller lassen met een hoger Amperage op dun materiaal en krijg je ook nog een eens een mooie tekening in je las ;)
 
mooi kleurtje origineel Honda


Waarschijnlijk ben je ook de gekleurde Titanium uitlaat van de GP Honda van Pedrosa vergeten deze had meer kleuren dan de regenboog.......
full
 
Tja, als je het gewoonweg niet wilt snappen kan ik er ook weinig aan doen...
Maar voor het geval dat, je kan nog even vanaf hier lezen hoe dat nou toch zit ;)

Jammer dat je geen foto upload van de uitlaat op dit moment, ik ben oprecht geinterreseerd omdat ik zelf weinig vergelijkbaar materiaal krijg te zien :N
 
Laatst bewerkt:
Bij m'n elektrodenapparaat deed ik altijd de massaklem aan de min.
Nu viel me laatst op dat er een toorts-tekentje bij de min staat.
Maakt t weinig uit ?

Vindt zelf die uitlaatbochten zowiezo kunstwerken !
Zit ik nog op een compleet ander niveau te prieken.
Mig lukt ondertussen al aardig, elektroden steeds beter.
Alleen met elektroden van beneden naar boven is net of er een duif op heeft gescheten....
 
Bij m'n elektrodenapparaat deed ik altijd de massaklem aan de min.
Nu viel me laatst op dat er een toorts-tekentje bij de min staat.
Maakt t weinig uit ?

Vindt zelf die uitlaatbochten zowiezo kunstwerken !
Zit ik nog op een compleet ander niveau te prieken.
Mig lukt ondertussen al aardig, elektroden steeds beter.
Alleen met elektroden van beneden naar boven is net of er een duif op heeft gescheten....

Bij (dc) tig las je normaal van min naar plus.
De elektrische stroom ( en dus meeste warmte ) gaat dan van de wolfraam elektrode naar het werkstuk.
Sluit je hem andersom aan dan sta je je wolfraam elektrode te bestoken met elektronen.
( Stroom gaat van min naar plus ipv het vaak gedachte plus naar min. )
 
Erg mooi :Y alleen jammer van die uitlaat :}



Gelukkig, je begint het dan toch te snappen! :}

Voor nog wat meer info of TI lassen en de verkleuring, zie deze link:

Titanium 101: Best TIG (GTA) Welding Practices - MillerWelds

Wat betreft origineel of niet, dat doet er weinig toe, niet goed is niet goed.
Er zijn veel bedrijven in nieuwbouw die denken dat ze het goed doen, van motor uitlaten tot fietsen, en van simpele dingen tot de bekende merken, dit is een mooi voorbeeld (lees vooral ook het commentaar er onder):

http://www.bikerumor.com/2013/12/14...tanium-frame-building-painting-and-finishing/

Het is treurig maar geeft wel aan, lassen is een vak en doe je er niet even bij..... ;)
 
Laatst bewerkt:
Had geen hardsoldeer materiaal dus maar eens wat lopen klooien met stroomkabel op 1mm plaat.
Lang niet makkelijk.

Binnenkort eens koper op een dikker materiaal proberen zodat het allemaal niet zo warm word.
En kijken of ik nog ergens hardsoldeersel vandaan ken toveren.

Kopere duivenschijt:
10593065_692526797499695_8344090280306750979_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo, ook ik ben met koper aan het stoeien en gaat best aardig. Wel heb ik af en toe een poreuse las met name in de eindkrater.(zie foto)
Ik las koperen waterleidingbuis in een constructie, gebruik schoongeschuurde elektriciteitsdraad als toevoegmat. en ook de buis maak ik netjes blank. Het materiaal is redelijk schoon, niet vet.
La smet cup 7 en gaslens met een flow van 5liter/min.
Kan de oorzaak het toevoegmateriaal zijn?
full
 
Lassen met koperdraad (zuiver) of koper silicium toevoeging is iets heel anders.
Koper geleid goed en het is lastig om met Tig tussen staal en koper een hechting te krijgen terwijl je het staal niet wilt laten smelten en het koper wel, want dat is eigenlijk de bedoeling.
Smelt je toch staal en komt dit in de koper dan gaat het verontreinigen en bruizen en word de las bros.

De silicium is daar een hulpmiddel in, het creëert een extra laag smeltpunt en de toevoeging vloeit over het staal en hecht, zonder dat het staal mee smelt.
Je spreek dus ook niet over lassen maar over hardsolderen, maar je gebruikt de plasma boog van het Mig of Tig proces als smeltboog voor de CuSi.

CuSi "lassen" in Mig vorm is eigenlijk bedacht voor de autoschade branche, grote voordeel is de veel kleinere heatinput en dus minder vervorming en dat betekend weer minder plamuur.
Bovendien is het een heel snel proces en dus goedkoper.

De laatste jaren word er veel mee geëxperimenteerd, wij doen dat ook.
Door de mooie gouden kleur i.c.m. de zilveren kleur van chroomstaal en Rvs zie je het steeds vaker in de experimentele en custom bouw, waaronder motor fietsen.

Wat het effect is van koper op staal in de toekomst is bekent, namelijk enorme oxidatie, en bij CuSi verdwijnt de Silicium waardoor de las kan breken.
Eigenlijk net zoiets als messing onderdelen op een boot, het minder edele zink word opgevreten en er blijft alleen nog een een onstabiele kopervorm over waardoor het bros word.
Om deze reden gebruiken wij het niet bij oldtimer restauratie of bij belangrijke constructie.

Maar soms geeft het esthetisch wel net dat beetje extra zoals op bovenstaande foto's, hoe lang precies dat is de vraag en weet niemand, het fenomeen CuSi lassen is daar helaas nog te jong voor :)
 
Blokje onderaan een zijstandaard gelast zodat de opgehoogde motor niet meer te schuin staat als hij er op leunt.

Eerste lasje ging hartstikke lekker, last fijn dat dikke spul, meestal doe ik veel dunner materiaal en moet je goed opletten.

full


Daarna een stuk geprobeerd zonder toevoeg maar dan krijg je dit dus.

full


Ondertussen rondom afgelast mét toevoeg dus geen probleem verder maar wilde het even laten zien.
 
Das inderdaad een mooie link maar dit is met een TIG apparaat.
Bovenstaande voorbeeld van dat frame is toch met een autogeen set gelast of heb ik dat nu fout?
De frames welke bij de bekende fabrikanten weg komen (zelfbouw frames bedoel ik dan) worden toch op die manier gelast?
Daar heb ik in ieder geval eens een filmpje van gezien maar die kan ik niet meer vinden.
Meer info over het verhaal met de autogeen las-set bedoel ik dus......
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan