Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.190
8.025
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Materiaal van beide plaatjes is even dik. 2mm.

Ik heb een apparaat met down slope.

Thanks voor de tips! Zal de ampere zo instellen dat ik altijd volgas kan geven. Dat knopje zit niet waar ik de toorts lekker vast heb :9

Dat is iets waar ik bij het tig lassen ook regelmatig mee aan het worstelen ben... -O-
 
Dat is iets waar ik bij het tig lassen ook regelmatig mee aan het worstelen ben... -O-


Soms heeft het een voordeel een goedkope toorts te hebben. Bij mij is het knopje geen onderdeel van de toorts zelf maar er bij op gezet en zit op zijn plek met twee tyraps. Het resultaat is dat ik de knop naar alle kanten kan schuiven. ;)

db
 
Materiaal van beide plaatjes is even dik. 2mm.

Ik heb een apparaat met down slope.

Thanks voor de tips! Zal de ampere zo instellen dat ik altijd volgas kan geven. Dat knopje zit niet waar ik de toorts lekker vast heb :9

als je hiermee bedoelt dat je verder gaat met de voetpedaal betekent het dat je geen automatische down slope hebt maar dat je het met de voet moet bedienen wat erg lastig is voor een leek.
daarom mijn commentaar van laat die pedaal nou maar even zitten en laat de apparaat de down slope regelen.
 
Bedienen jullie de knop met de wijsvinger of de duim?

Je kunt het slangenpakket ook over je schouder en pols leggen, En dan duimbediening.
Wijsvinger, heb hem vast zoals een pen. Slang inderdaad over schouder en pols om het gewicht er af te halen. Mijn toorts heeft een bolkop waardoor ik hem omhoog/omlaag/rond kan draaien, dus kan mijn hand altijd op dezelfde manier houden. Wil mijzelf nog wel een voetpedaal aanschaffen, kun je de toorts aan de kop vastpakken en heb je nog meer controle.

Vandaag bij de Lidl deze opgehaald:
PARKSIDE® Slijpmachine 65W | LIDL

Zitten 2 Diamantschijven bij (kosten normaal al flink wat geld), ideaal om mijn TIG elektrodes te slijpen. Alleen nog even iets maken om de elektrode goed te geleiden. :)
 
Laatst bewerkt:
Bedienen jullie de knop met de wijsvinger of de duim?

Je kunt het slangenpakket ook over je schouder en pols leggen, En dan duimbediening.

Ik bedien de knop eigenlijk altijd met de wijsvinger, met de duim vindt ik helemaal niet prettig en vindt het dan een stuk lastiger om de toorts mooi op de plek te kunnen houden.

het slangenpakket leg ik inderdaad wel over de schouder.
 
als je hiermee bedoelt dat je verder gaat met de voetpedaal betekent het dat je geen automatische down slope hebt maar dat je het met de voet moet bedienen wat erg lastig is voor een leek.
daarom mijn commentaar van laat die pedaal nou maar even zitten en laat de apparaat de down slope regelen.

Excuus ik zat niet na te denken en zat met na gas in mijn hoofd :z

Maar ik snap wat je bedoelt. Dan toch maar weer even met het knopje proberen morgen. Thanks! :t
 
Mijn tien collegas en ik hebben allen een mig en tig apparaat ter beschikking en iedereen last tig met voet bediening. mijn tigger staat altijd op 200 amp en daarmee las ik ook 1mm rvs maar dan trap je het pedaal maar een beetje in. hechtwerk is veel handiger met voetbediening dan met handbediening bij handbediening krijg je bij het indrukken al snel verkeerde bewegingen van je toorts
 
Laatst bewerkt:
Hallo kenners,
In mijn zoektocht naar een TIG machine om voor de hobby wat te leren lassen ben ik een filarc tig 350d tegen gekomen.
Zoekend op google vind ik eigenlijk niks over dit merk maar vooral alleen over de TIG staafjes.
Kan iemand me vertellen of dit merk een geschikt merk is waar ik mee uit de voeten kom als eerste machine?

Het gaat om een machine op krachtstroom.

BVD
 
Als ik google op Filarc Tig apparatuur filarc tig - Google zoeken: dan zie ik alleen maar lompe trafo apparaten op krachtstroom.

Heb je geen foto of link ? Ik denk dat je deze bedoelt op marktplaats ;) https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
Die RVS kast achterop is volgens mij de waterkoeling.
En die 350 in de typenaam zal misschien duiden op 350 Ampère :P
Wat weer betekent dat het een erg zwaar apparaat is, en die waarschijnlijk je zekeringen laat "springen" als je hem vol aanzet _O-
Als je de ruimte voor dat ding hebt en een beetje fatsoenlijke stroomvoorziening (lassen tot een 200 ampère moet lukken op een 16A krachtstroomaansluiting, dat kan ik ook met mijn Kemppi) dan kun je het overwegen voor €200, maar ik zou sowieso eisen dat je kunt proeflassen.
€200 voor oud ijzer is een beetje duur :X

Maar als je toch voor lomp en krachtstroom gaat dan zou ik deze nemen van ESAB, die bestaan tenminste nog, dat is handiger met onderdelen.....
https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Filarc was van het goede oude Nederlandse Philips (of is daar een afscheiding van), in 1986 kocht het Duitse bedrijf Esab Filarc over.
Maar voor lastoevoegmaterialen zoals electroden gebruikt ESAB nog altijd de Filarc merknaam voor sommige soorten Covered (Stick) Electrodes (SMAW) | Welding Consumables | Products & Solutions | ESAB

En dan nu de belangrijkste vragen voor de keuze van een lasapparaat:
*heb je krachtstroom ?
*hoeveel geld wil je uitgeven ?


Deze is ook niet duur Chinees TIG apparaatje op 230V voor €175, lekker licht
https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
 
Laatst bewerkt:
Als ik google op Filarc Tig apparatuur filarc tig - Google zoeken: dan zie ik alleen maar lompe trafo apparaten op krachtstroom.

Heb je geen foto of link ? Ik denk dat je deze bedoelt op marktplaats ;) https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
Die RVS kast achterop is volgens mij de waterkoeling.
En die 350 in de typenaam zal misschien duiden op 350 Ampère :P
Wat weer betekent dat het een erg zwaar apparaat is, en die waarschijnlijk je zekeringen laat "springen" als je hem vol aanzet _O-
Als je de ruimte voor dat ding hebt en een beetje fatsoenlijke stroomvoorziening (lassen tot een 200 ampère moet lukken op een 16A krachtstroomaansluiting, dat kan ik ook met mijn Kemppi) dan kun je het overwegen voor €200, maar ik zou sowieso eisen dat je kunt proeflassen.
€200 voor oud ijzer is een beetje duur :X

Maar als je toch voor lomp en krachtstroom gaat dan zou ik deze nemen van ESAB, die bestaan tenminste nog, dat is handiger met onderdelen.....
https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Filarc was van het goede oude Nederlandse Philips (of is daar een afscheiding van), in 1986 kocht het Duitse bedrijf Esab Filarc over.
Maar voor lastoevoegmaterialen zoals electroden gebruikt ESAB nog altijd de Filarc merknaam voor sommige soorten Covered (Stick) Electrodes (SMAW) | Welding Consumables | Products & Solutions | ESAB

En dan nu de belangrijkste vragen voor de keuze van een lasapparaat:
*heb je krachtstroom ?
*hoeveel geld wil je uitgeven ?


Deze is ook niet duur Chinees TIG apparaatje op 230V voor €175, lekker licht
https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
Bedankt voor de reaktie, maar denk dat het hem niet gaat worden.
Ik was dat bod van 150 euro waar de verkoper mee akkoord is gegaan.
Maar inmiddels heeft hij al een bod van 250 euro en ik verwacht dat ik niks meer van verkoper ga horen.

Om nog even antwoord te geven op je vragen, krachtstroom is geen probleem.
En hoewel ik verwachte dat hij niet akkoord zou gaan voor 150 euro leek het me een mooi prijsje om mee te starten.
Ik weet dat je eigenlijk niks voor dat geld koopt maar door de bouw van een nieuwe garage/sleutel ruimte is er weinig budget beschikbaar voorlopig.
 
Hallo, hier een meesterbak&braaier in wording.
Ik heb van mijn schoonvader een loeizwaar oud beestje gekregen.
Ding staat op wielen en veel info is er niet op te vinden. Graag wil ik toch wat lasjes gaan oefenen, puur om zo eens een beugel oid aan de aanhanger te maken.
Hierbij 2 foto's en wellicht is er iemand die mij een stuk wijzer kan maken mbt dit ding. Een hotstart zat er niet op heb ik mij laten vertellen :+
Hoe krachtig is dit ding/hoe sterk is het apparaat alvorens het zichzelf uitschakeld ed?
Dat soort vragen dus.
Ding kan overigens ook op 380..maar ik zie nergens een schakelaar op het apparaat :?
Ik hoor het graag,
full

full


En ja..het zal vast ouwe rommel zijn
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reaktie, maar denk dat het hem niet gaat worden.
Ik was dat bod van 150 euro waar de verkoper mee akkoord is gegaan.
Maar inmiddels heeft hij al een bod van 250 euro en ik verwacht dat ik niks meer van verkoper ga horen.

Om nog even antwoord te geven op je vragen, krachtstroom is geen probleem.
En hoewel ik verwachte dat hij niet akkoord zou gaan voor 150 euro leek het me een mooi prijsje om mee te starten.
Ik weet dat je eigenlijk niks voor dat geld koopt maar door de bouw van een nieuwe garage/sleutel ruimte is er weinig budget beschikbaar voorlopig.
Die van €175 op Marktplaats die ik postte dan ?
gasfles erbij en je bent klaar, misschien heeft die verkoper nog wel de gasfles voor je.
 
Had de toevoeging van dat Chinese apparaat niet mee gekregen.
Maar ben nogal huiverig voor chinees spul.
Ik heb liever een apparaat van 10 jaar oud die zichzelf bewezen heeft en gerepareerd kan worden eer nodig dan een chinees waarvan je niet weet wat je krijgt en je kan weg gooien als het eens kapot is.

Zo heb ik een compressor ergens uit de jaren 80 die nog steeds goed werkt, terwijl je een goedkoper bouwmarkt dingetje na een paar jaar kan weg gooien (mijn ervaring).
Dat gezegd hebbende weet ik nog niets van lasapparaten en laat ik me graag adviseren wat wel en wat niet goed is.
 
Meerdere personen hier op M-F hebben volgens mij een chinees TIG apparaat.
Misschien dat die wat kunnen zeggen over hun ervaringen ?

Aan de andere kant, ik heb zelf een Kemppi (professioneel merk) die tweedehands al €650 was, maar als daar wat aan mankeert en je moet hem laten repareren dan kun je ook je portemonnee trekken.....
Bij een chinees van €175 kun je je verlies nemen en hem in de container flikkeren als hij stuk is
 
Hallo, hier een meesterbak&braaier in wording.
Ik heb van mijn schoonvader een loeizwaar oud beestje gekregen.
Ding staat op wielen en veel info is er niet op te vinden. Graag wil ik toch wat lasjes gaan oefenen, puur om zo eens een beugel oid aan de aanhanger te maken.
Hierbij 2 foto's en wellicht is er iemand die mij een stuk wijzer kan maken mbt dit ding. Een hotstart zat er niet op heb ik mij laten vertellen :+
Hoe krachtig is dit ding/hoe sterk is het apparaat alvorens het zichzelf uitschakeld ed?
Dat soort vragen dus.
Ding kan overigens ook op 380..maar ik zie nergens een schakelaar op het apparaat :?
Ik hoor het graag,
[afbeelding]
[afbeelding]

En ja..het zal vast ouwe rommel zijn
Staat allemaal op de 2e foto, max. 160A, trekt daarbij 20A op 220V en dat kan hij 40% van de tijd volhouden.

Oppassen met aanhangers trouwens, die zijn vaak verzinkt en lassen aan iets wat verzinkt is -> niet gezond.
 
@theredone,
Thanks,
Ik ga zelf te lassen wielbeugels monteren op de aanhanger. Het te lassen materiaal is niet verzinkt oid.
Staan mooie how to s op YouTube.
Harry the ferryman heettie, we gaan kijken hoever we komen.
 
Mogguh.

Aantal vraagjes wbt instelling TIG machine. Mijn apparaat heeft downslope instelbaar maar geen upslope. Wel kan ik afzonderlijk van elkaar "start A" en "welding A" instellen, ik neem aan dat dit dezelfde functie heeft? Wat is daar een goede basisinstelling voor?

Verder heb ik ook nog een instelbare "background A" maar als ik het goed begrijp is die voor pulslassen. Daar ga ik later wel mee aan de slag als ik het onder de knie heb.
 
Bij een lasmaterialenzaak hebben ze houders waar je de elektrodes in kunt doen om te slijpen. :Y
Wijsvinger, heb hem vast zoals een pen. Slang inderdaad over schouder en pols om het gewicht er af te halen. Mijn toorts heeft een bolkop waardoor ik hem omhoog/omlaag/rond kan draaien, dus kan mijn hand altijd op dezelfde manier houden. Wil mijzelf nog wel een voetpedaal aanschaffen, kun je de toorts aan de kop vastpakken en heb je nog meer controle.

Vandaag bij de Lidl deze opgehaald:
PARKSIDE® Slijpmachine 65W | LIDL

Zitten 2 Diamantschijven bij (kosten normaal al flink wat geld), ideaal om mijn TIG elektrodes te slijpen. Alleen nog even iets maken om de elektrode goed te geleiden. :)
 
zijn er hier nog fluxcore lassers?
budget is €250 en ik wilde iets gaan aanschaffen om oa de aanhanger waar nodig aan te passen.
Heb 2mm kokerprofielen haaks op elkaar electrisch proberen te lassen maar dat was zeer lastig. Brande te snel een gat in het materiaal. Rechte rupsen leggen ging prima, slak kwam er mooi af en 2 plaatjes strak tegen [a 2/3mm] elkaar ging ook redelijk netjes.
Binnen mijn budget past lassen met gevulde draad, en de toepasbaarheid van die methode sluit erbij aan als ik mij goed heb ingelezen.
Bedoeling is hobbymatig thuis in de buitenlucht 2 a 3 mm dik kokerprofiel lassen.

HBM machines; oa voor metaalbewerkingsmachines & houtbewerkingsmachines

of

GYS Smartmig 110

waar zou mijn voorkeur naar uit moeten gaan?
 
zijn er hier nog fluxcore lassers?
budget is €250 en ik wilde iets gaan aanschaffen om oa de aanhanger waar nodig aan te passen.
Heb 2mm kokerprofielen haaks op elkaar electrisch proberen te lassen maar dat was zeer lastig. Brande te snel een gat in het materiaal. Rechte rupsen leggen ging prima, slak kwam er mooi af en 2 plaatjes strak tegen [a 2/3mm] elkaar ging ook redelijk netjes.
Binnen mijn budget past lassen met gevulde draad, en de toepasbaarheid van die methode sluit erbij aan als ik mij goed heb ingelezen.
Bedoeling is hobbymatig thuis in de buitenlucht 2 a 3 mm dik kokerprofiel lassen.

HBM machines; oa voor metaalbewerkingsmachines & houtbewerkingsmachines

of

GYS Smartmig 110

waar zou mijn voorkeur naar uit moeten gaan?
Persoonlijk zou ik daarvoor gewoon met stokjes blijven lassen, maar als het makkelijk moet zijn dan is fluxcore een optie. Als ik het zo bekijk heeft het HBM model ook de mogelijkheid om, moest je dat ooit willen, toch met gas te lassen. Dat kan het CoolBlue model niet. Verder heeft het HBM model ook een wat groter instelbereik, hogere instelduur, etc. Op basis daarvan zou je kunnen zeggen dat het HBM model de betere keuze is.
 
zijn er hier nog fluxcore lassers?
budget is €250 en ik wilde iets gaan aanschaffen om oa de aanhanger waar nodig aan te passen.
Heb 2mm kokerprofielen haaks op elkaar electrisch proberen te lassen maar dat was zeer lastig. Brande te snel een gat in het materiaal. Rechte rupsen leggen ging prima, slak kwam er mooi af en 2 plaatjes strak tegen [a 2/3mm] elkaar ging ook redelijk netjes.
Binnen mijn budget past lassen met gevulde draad, en de toepasbaarheid van die methode sluit erbij aan als ik mij goed heb ingelezen.
Bedoeling is hobbymatig thuis in de buitenlucht 2 a 3 mm dik kokerprofiel lassen.

HBM machines; oa voor metaalbewerkingsmachines & houtbewerkingsmachines

of

GYS Smartmig 110

waar zou mijn voorkeur naar uit moeten gaan?

Misschien is het goedkoper om een wat dunnere elektrode te gebruiken , dan moet het zonder problemen mogelijk zijn om die koker aan elkaar te lassen
 
Had de toevoeging van dat Chinese apparaat niet mee gekregen.
Maar ben nogal huiverig voor chinees spul.
Ik heb liever een apparaat van 10 jaar oud die zichzelf bewezen heeft en gerepareerd kan worden eer nodig dan een chinees waarvan je niet weet wat je krijgt en je kan weg gooien als het eens kapot is.

Zo heb ik een compressor ergens uit de jaren 80 die nog steeds goed werkt, terwijl je een goedkoper bouwmarkt dingetje na een paar jaar kan weg gooien (mijn ervaring).
Dat gezegd hebbende weet ik nog niets van lasapparaten en laat ik me graag adviseren wat wel en wat niet goed is.

Ik heb een Chinese tig , bevalt best goed eigenlijk , op mijn werk hebben ze een hoop kempi's
Ik zeg niet dat die slecht zijn maar er hangt best vaak een kaartje aan dat ze gerepareerd moeten worden
 
Heb 1.6 rutiel geprobeerd. Als amperage te laag stond ging de electrode flink plakken.
Verhoogde ik de het amperage (in stappen) Brande ik er doorheen. Daarna ging ik mett loopsnelheid omhoog en kreeg ik weer slakinsluiting. Dit was enkel bij een haakse verbinding met 1.8mm kokerprofiel staal.

Vandaar dat ik wil overstappen naar fluxcore. Begreep dat dun staal lassen makkelijker ging. En dat dit proces prima buiten kan.

Edit

@superduc

Zoiets?

STUNT! Las apparaat, 200A, TIG/MMA, Lasapparaat
€ 184,99
≥ STUNT! Las apparaat, 200A, TIG/MMA, Lasapparaat - Gereedschap | Lasapparaten - Marktplaats.nl buttons
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan