Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.188
8.019
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
in de aanbieding;


www.tha-apeldoorn.nl/media/producten/CONTI-TIG-200-BI-AC-DC.pdf


BI200 tiglas machine en mma,
ac/dc/ puls etc.
gebruik 'm te weinig,
met nieuw pedaal, en wat reserve materiaal.
ZONDER gasfles


€1000.- vaste prijs
proeflassen in overleg mogelijk, echter beperkt door wisseldiensten.
ik had al eerder hier geplaatst maar tijdgebrek en nog wat andere excuses...

graag PM bij interesse
 
Zijn er iets van beginwaarde te vinden?
Ik heb de Mig180 binnen, maar het wil nog niet echt lukken.

16 l/min

Voltage en de feed kan ik aanpassen.

Als de draad er te snel uitkomt verhoog ik het voltage.
Of ik verlaag de feed.

Soms met een floppend geluid, dan is de feed te laag heb ik begrepen.


Maar ik ben een beetje opzoek naar begin instellingen, want ik krijg nog niet echt een acceptabel resultaat.

Deze zijn nog het beste gelukt

[afbeelding]


Edit

Momenteel de feed op 3,5
En voltage op +/- 19,2V

Daarmee puft en stottert hij niet.
Langzaam kom ik in de buurt...

Is dit een beetje in orde :?

[afbeelding]

Als je draad snelheid te laag is dan maakt hij een sissend geluid en als je pech hebt brand je draad vast in de toorts.

Te hoge snelheid en hij stottert, soms voel je ook dat de draad in de las gedrukt wordt.

Bij de juiste snelheid heb je een mooi constant "knetterend" geluid.

Je stelt eerst je voltage in op het materiaal dat je gaat lassen (ervaring kwestie) en daarna de draad snelheid.
Mooiste is als je wat proefstukjes hebt van verschillende diktes zodat je ook al kunt zien of je voltage te hoog of te laag is voor je je echte werkstuk gaat lassen.
 
Laatst bewerkt:
Ok bedankt voor de tips :)

Ik had op het einde inderdaad een mooi knettert geluid. Alsof je bacon aan het bakken bent (aldus youtube).
Te hoge en te lage voeding heb ik ook gehad.

Maar begint ergens op te lijken denk ik zo :)
 
Ok bedankt voor de tips :)

Ik had op het einde inderdaad een mooi knettert geluid. Alsof je bacon aan het bakken bent (aldus youtube).
Te hoge en te lage voeding heb ik ook gehad.

Maar begint ergens op te lijken denk ik zo :)


Mijn lasleraar zei altijd dat het moet klinken als een machinegeweer. :+

Maar het ziet er niet verkeerd uit.
Het materiaal even mooi blank maken met een lamellen schijf helpt ook om een knappe las te leggen.
 
Laatst bewerkt:
Als de draadsnelheid iets te hoog is bij een hoeklas kun je ook nog licht gaan zwaaien. De las word wel iets breder.

Ik zou dan als beginner liever iets meer stroom geven en desnoods in drie lagen lassen.
Met zwaaien is het risico op slechte inbranding groter, het ziet er wel gelikt uit als je het goed doet :9
 
Laatst bewerkt:
Het is eigenlijk een tip dat je als beginner ook op andere manieren kunt experimenteren.
Het hoeft niet perse volgens het boekje, je moet gewoon even uitvinden welke manier of welk standje jouw het beste ligt.
Er zijn ook mensen die van nature geen vaste hand hebben en ontzettend trillen. Dat kun je dan positief omzetten door de natuur zijn gang te laten gaan en niet te fixeren op perfectie.
 
in de aanbieding;


www.tha-apeldoorn.nl/media/producten/CONTI-TIG-200-BI-AC-DC.pdf


BI200 tiglas machine en mma,
ac/dc/ puls etc.
gebruik 'm te weinig,
met nieuw pedaal, en wat reserve materiaal.
ZONDER gasfles


€1000.- vaste prijs
proeflassen in overleg mogelijk, echter beperkt door wisseldiensten.
ik had al eerder hier geplaatst maar tijdgebrek en nog wat andere excuses...

graag PM bij interesse

GxoPU1A.jpg

nsJyng6.jpg

CuuXoAG.jpg
 
Iemand ervaring met de 1 liter/110bar wegwerp flessen menggas?
Is dit een redelijk alternatief t.o.v. de 10 of 20 literflessen? Of juist t.o.v. gasgevulde draad?

Lekker compact en geen "last" van keuring van de gasfles of dure borg/statiegeld.
Of is dit veel te snel op?

Dit voor een hobby lasser die af een toe een lasje moet leggen.

mischgas-einwegflasche-2-l-20-co-80-argon-jetzt-220-liter-schweissgas-fuer-mag-schweissen.jpg
 
Laatst bewerkt:
Of is dit veel te snel op?
Vooral altijd op het verkeerde moment leeg :+ Ik zou een fles zoeken uit een koop-ruil systeem, of een private fles kopen en inbrengen. Dan is de fles van jou (je betaald eigenlijk statiegeld), maar neemt de verdeler de keuring en dergelijke voor zijn rekening. Dan kun je ook gewoon je lege voor een volle fles ruilen I.p.v. dat ze je fles moeten vullen.
 
Vooral altijd op het verkeerde moment leeg :+ Ik zou een fles zoeken uit een koop-ruil systeem, of een private fles kopen en inbrengen. Dan is de fles van jou (je betaald eigenlijk statiegeld), maar neemt de verdeler de keuring en dergelijke voor zijn rekening. Dan kun je ook gewoon je lege voor een volle fles ruilen I.p.v. dat ze je fles moeten vullen.


:^

Ik heb een 10 liter fles en ondanks dat ik niet veel las is deze toch vrij snel leeg.

Ik heb een fles van hwts/supergas en dit is zo’n koop/ruilsysteem: eenmalig fles aanschaffen en daarns kan je de lege omruilen voor een volle. Alleen de vulling betaal je dan.

Deze hebben op veel plekken ruilpunten dus dat is zeker het overwegen waard...
 
Vooral altijd op het verkeerde moment leeg :+ Ik zou een fles zoeken uit een koop-ruil systeem, of een private fles kopen en inbrengen. Dan is de fles van jou (je betaald eigenlijk statiegeld), maar neemt de verdeler de keuring en dergelijke voor zijn rekening. Dan kun je ook gewoon je lege voor een volle fles ruilen I.p.v. dat ze je fles moeten vullen.

Ik weet niet of het overal is maar bij Rijsbergen wel:

Let op dat er minimaal nog 1 jaar geldigheid van de keuringsdatum op de fles zit als je hem weer inwisselt.

Als er een kortere of al verlopen datum op staat moet jij de keuringskosten betalen.

Je bent goedkoper uit om een half volle fles in te ruilen als dat je vulling + keuring moet betalen
 
OK, bedankt.

Even gezocht op dit ruil systeem.
Dus je koopt een 10 liter fles voor rond €200. En daarna kun je hem steeds omruilen voor een volle, voor rond €45?

Hoe lang is zo'n fles "houdbaar" (ivm keuring)? Waar moet ik dan aan denken? 3, 4 jaar ofzo?
Of moet je sowieso elk jaar een fles ruilen?
 
Ik betaal € 53,- voor een volle 20 liter ruilfles 100% Argon.
Is bij een "grote" gasverhandelaar in Eemnes.
Hoge druk cilinder | Kuiper's Gassen Eemnes

Op mijn vraag in het verleden waarom bij hun het geringe prijsverschil tussen 5/10/20 liter hervullingen (omruiling): "het gas maakt in verhouding de prijs niet, de fles op zich vullen (de handelingen) maakt de prijs"
 
Laatst bewerkt:
Ik betaal € 53,- voor een volle 20 liter ruilfles 100% Argon.
Is bij een "grote" gasverhandelaar in Eemnes.
Hoge druk cilinder | Kuiper's Gassen Eemnes

Op mijn vraag in het verleden waarom bij hun het geringe prijsverschil tussen 5/10/20 liter hervullingen (omruiling): "het gas maakt in verhouding de prijs niet, de fles op zich vullen (de handelingen) maakt de prijs"

Dat is bij mij ook de reden waarom ik nu ook een 20 literfles heb staan. Dat en dat mijn meest lokale supergas verdeler geen onderscheid maakt in statiegeld tussen een 10 en een 20 literfles. ergo, ik heb een 10 literfles ingeleverd en heb een 20 literfles mee naar huis genomen en alleen de vulling betaalt.

db
 
Zijn er iets van beginwaarde te vinden?
Ik heb de Mig180 binnen, maar het wil nog niet echt lukken.

16 l/min

Voltage en de feed kan ik aanpassen.

Als de draad er te snel uitkomt verhoog ik het voltage.
Of ik verlaag de feed.

Soms met een floppend geluid, dan is de feed te laag heb ik begrepen.


Maar ik ben een beetje opzoek naar begin instellingen, want ik krijg nog niet echt een acceptabel resultaat.

Deze zijn nog het beste gelukt

ehy5XKL.jpg



Edit

Momenteel de feed op 3,5
En voltage op +/- 19,2V

Daarmee puft en stottert hij niet.
Langzaam kom ik in de buurt...

Is dit een beetje in orde :?

ioocD87.jpg
Zijn er iets van beginwaarde te vinden?
Ik heb de Mig180 binnen, maar het wil nog niet echt lukken.

16 l/min

Voltage en de feed kan ik aanpassen.

Als de draad er te snel uitkomt verhoog ik het voltage.
Of ik verlaag de feed.

Soms met een floppend geluid, dan is de feed te laag heb ik begrepen.


Maar ik ben een beetje opzoek naar begin instellingen, want ik krijg nog niet echt een acceptabel resultaat.

Deze zijn nog het beste gelukt

ehy5XKL.jpg



Edit

Momenteel de feed op 3,5
En voltage op +/- 19,2V

Daarmee puft en stottert hij niet.
Langzaam kom ik in de buurt...

Is dit een beetje in orde :?

ioocD87.jpg
Beste Ducati-m..

IAls ik de fotos zie dan denk ik dat je laskar qua instelling redelijk goed afgesteld staat.
Ik heb een tip en een vraag over deze fotos.

De tip is dat je het te lassen materiaal voor het lassen even blank slijpt.
De walshuid heeft een hoger smeltpunt dus dan verlies je inbrandings diepte.

De vraag is hoe je je toorts houdt.Als ik moet raden dan beweeg je de toorts van links naar rechts in een trekkende beweging.
Als dit zo is dan adviseer ik je om met je lastoorts duwend te lassen.
Dit zorgt voor een beter begin van je las.
Als je goed op de foto kijkt dan is het begin van je las (linker zijde)veel te bol en heeft praktisch geen inbranding.
vr gr
 
Vandaag voor het eerst met menggas gelast en dit ook geprobeerd met fluxcore. Ik heb het idee dat fluxcore echt totaal niet in de buurt kan komen bij lassen met menggas. Het was eigenlijk een grote teleurstelling. Menggas ging zoveel beter. Fluxcore was moeilijker af te regelen, maar dat zal ook wel komen omdat het resultaat totaal niet bevredigend was. Wegwerpflesje menggas was trouwens ook zo leeg(6Lpm a 1L). Als we weer rijk zijn koop ik wel een 10L fles.
 

Bijlagen

  • IMG_20180929_135028.jpg
    IMG_20180929_135028.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 20
Graag zou ik willen leren lassen (hobbymatig)

Ben bezig met bouwen van scrambler en telkens als ik ergens een hoekje of plaatje wil moet ik met de trailer op pad om te laten lassen.
Nu wil ikzelf graag gaan leren lassen om kleine dingen zelf te kunnen.

Inmiddels al redelijk wat gelezen maar nog steeds niet overtuigd wat ik dan moet gaan leren, TIG, MAG of elektrodes?

Hetgeen dat ik wil lassen zijn stalen plaatjes circa 2mm en wellicht af en toe een stalen framebuis.

Iemand met ervaring en tips?
1. Voordelen/nadelen TIG, MIG en elektrodes?
2. Advies voor lasapparaat (kwam deze tegen voor schappelijke prijs (HBM 200 TIG)?
3. Advies voor een korte cursus/les?
 
Terug
Bovenaan Onderaan